Toon posts:

aansluiten msx op tv geeft problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 916 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb msx 2 gekocht deze week van iemand. het betreft een NMS 8250 Philips msx computer.

10 euro :) met 65 diskette's enzo en monitor.

nu wilde ik mijn msx op een tv aansluiten. Dit gaat prima en als ik er een diskette instop (verzameldiskette met een basicopstartmenu) doet ie het alleen bij 1 floppy.

diverse 6 doet het wel, ik zie netjes het menu en kan gewoon spelen.

Als ik echter bv diverse 3 erin stop en in start de msx op, zie ik op het tvscherm wel netjes het msxlogo komen, daarna zie ik kort dat blauwe basic scherm en daarna wordt het zwart met groene strepen. (opstartmenu was zwart met groene lijnen)

echt heel gek dus, 1 floppy doet het wel de andere niet. Ik heb de msx met scart verbonden met de tv en heb het al eens met een gele stekker geprobeerd maar die gaf exact dezelfde problemen! :(

wat doe ik fout?

Verwijderd

zooo hallo :) wat een vraag hee :) ik had vroeger is een msx 1 met casette bandjes die deed het prima :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 November 2002 @ 12:50:
zooo hallo :) wat een vraag hee :) ik had vroeger is een msx 1 met casette bandjes die deed het prima :)
leuk maar daar heb ik weinig aan :D

Verwijderd

Ligt denk ik niet aan je tv! Moet denk ik meer aan de floppy's liggen!

Verwijderd

Topicstarter
lijkt me ook inderdaad. maar wat dan???

het proggie is denk ik in basis geschreven. DITZELFDE menu doet het wel op de monitor... (en diverse flop 6) echt heeeeel vaag.

Verwijderd

Topicstarter
heb een mailtje gekregen van de vorige eigenaar; ik moest controleren of de scart kabel goed zat. dit werkt allemaal goed........

HELP

Verwijderd

De MSX heeft verschillende screen modi (resoluties en kleuren), mischien ondersteund een TV ze niet allemaal. Daarnaast zijn sommige spellen/programmas op de MSX NTSC en andere PAL, (60hz vs 50hz), dus mischien synched de output dan wel niet met de TV. Een vriend van me had vroeger een programma om de MSX op 50/60hz modus in te stellen, mischien kan je daar naar zoeken?

Verwijderd

Topicstarter
ehm ok? ik ben alleen een echte leek op het gebied van msx. heb net 2 dagen dat dign staan en heb geen idee hoe ik bv een programma moet runnen (zonder zo'n startup proggie ofzo)_

• n0kn0k
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-05-2025
Corrupte floppy ofzo ?

Verwijderd

Topicstarter
50???? 1tje doet het maar de rest niet :(

op de monitor die erbij zat doet alles het

• Eindbaas
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-02 19:04
in BASIC kun je 50/60Hz ook wel instellen:

vdp(10)=0 (voor 60 Hz)
vdp(10)=2 (voor 50 Hz)

Ik weet niet hoe goed je bekend met basic, maar waarschijnlijk staat vdp(10)=0 dus ook ergens in je listing van het menu.

• Eindbaas
Als je TV wel de NTSC mode (60Hz) aankan, zou je de msx met een scartkabel op je tv aan kunnen sluiten. Vaak werkt het dan ook wel goed. Anders wordt het toch echt de menu's aanpassen. Het ligt echt niet aan je diskettes of MSX. Je zegt tenslotte zelf al dat alles wel goed werkt op de monitor :)

Verwijderd

Topicstarter
wouter76 schreef op 13 november 2002 @ 10:44:
in BASIC kun je 50/60Hz ook wel instellen:

vdp(10)=0 (voor 60 Hz)
vdp(10)=2 (voor 50 Hz)

Ik weet niet hoe goed je bekend met basic, maar waarschijnlijk staat vdp(10)=0 dus ook ergens in je listing van het menu.
dit is het denk ik!!! als ik bv. vdp(10)=0 intik ga het beeld flippen, bij vdp(10)=2 niet

top! nu komt er echter wel een 2e probleem... Het zijn 65!! floppies waarvan er maar enkele het goed doen. kan ik niet een of andere autoexec parameter opgeven??? ik heb wel verstand van msdos-basic. niet van msx-basic. wat nu?

• Eindbaas
Hier een mogelijke manier om de autoexec aan te passen:

-je start de msx op in basic

-je typt load"autoexec.bas"

-je typt nu list

-je zoekt die vdp(10)=0 en verandert die in vdp(10)=2, je kunt die vdp(10)=0 ook gewoon weg editten :)

-je slaat de autoexec weer op door save"autoexec.bas"

Kijk, het kan ook zijn dat die vdp(10)=0 ergens anders in verstopt zit, maar vanwege je beschrijving dat het menu bij de foute diskjes al begint te flippen is de kans groot dat ie in de autoexec.bas zit. Als dat niet zo is dan moet je de andere basic-bestanden even doorspitten :) Good luck!

• EWS99
  • Laatst online: 18-02 22:25
aah, die goeie ouwe tijd, kheb er hier ook nog 1 stil staan, floppy drive kapoet. Jammer, dan kun je er weinig meer mee :(
Ikzelf heb vroeger dat probleem nooit gehad, en vdp(10) ben ik ook nooit tegen gekomen.
Ik weet nog wel dat ik de normale tv-antenne aansluiting gebruikte. Je moest je TV toen afstemmen op kanaal CH36 oid. Zelfde principe als een videorecorder.

Hier had uw advertentie kunnen staan!

• Eindbaas
EWS99 schreef op 17 November 2002 @ 14:46:
aah, die goeie ouwe tijd, kheb er hier ook nog 1 stil staan, floppy drive kapoet. Jammer, dan kun je er weinig meer mee :(
Ikzelf heb vroeger dat probleem nooit gehad, en vdp(10) ben ik ook nooit tegen gekomen.
Ik weet nog wel dat ik de normale tv-antenne aansluiting gebruikte. Je moest je TV toen afstemmen op kanaal CH36 oid. Zelfde principe als een videorecorder.
Als het om een msx2 gaat zou je er vrij eenvoudig een andere diskdrive in kunnen zetten hoor :)

Verwijderd

Topicstarter
wouter76 schreef op 17 november 2002 @ 10:34:
Hier een mogelijke manier om de autoexec aan te passen:

-je start de msx op in basic

-je typt load"autoexec.bas"

-je typt nu list

-je zoekt die vdp(10)=0 en verandert die in vdp(10)=2, je kunt die vdp(10)=0 ook gewoon weg editten :)

-je slaat de autoexec weer op door save"autoexec.bas"

Kijk, het kan ook zijn dat die vdp(10)=0 ergens anders in verstopt zit, maar vanwege je beschrijving dat het menu bij de foute diskjes al begint te flippen is de kans groot dat ie in de autoexec.bas zit. Als dat niet zo is dan moet je de andere basic-bestanden even doorspitten :) Good luck!
werkt!!!!

top. ander probleem nu moet ik 65 floppy's gaan bewerken maar goed dat houd je van de straat :D

• Eindbaas
Verwijderd schreef op 18 November 2002 @ 14:52:
[...]

werkt!!!!

top. ander probleem nu moet ik 65 floppy's gaan bewerken maar goed dat houd je van de straat :D
Veel plezier met die schitterende computer :)

Verwijderd

Topicstarter
wouter76 schreef op 18 November 2002 @ 15:17:
[...]

Veel plezier met die schitterende computer :)
;)

Verwijderd

Topicstarter
nog een ander vraagje. alle spellen staan als .bas bestand op een floppy. kan ik deze nou gewoon vanaf internet op een floppy gooien?? (gebruikt zeker een andere bestandsmodus ofzo?

hoe moet ik dit doen>?

Verwijderd

Aah. Brings back memory van de beste game allertijden: SD-Snatcher :)
Maar veel success met het veranderen van de screenmode voor alle disks :D

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2002 00:03 ]

• Eindbaas
Verwijderd schreef op 30 november 2002 @ 20:27:
nog een ander vraagje. alle spellen staan als .bas bestand op een floppy. kan ik deze nou gewoon vanaf internet op een floppy gooien?? (gebruikt zeker een andere bestandsmodus ofzo?

hoe moet ik dit doen>?
Vaak bestaan (vooral rom rips) uit een .bas of .ldr bestand met daarbij 1 of meerdere .bin of .rom bestanden. Formatteer een diskette op je msx (als je een hdd floppy gebruikt moet je even het extra gaatje afplakken). Je kunt nu gewoon de bestanden vanuit de windows verkenner op de diskette kopieren en op je msx inlezen.

Vaak kun je ook diskimages downloaden van internet deze moet je met een speciaal programma op diskette zetten voordat je deze op de msx kunt gebruiken. Kijk even op deze site: http://faq.msxnet.org voor meer uitleg :)
Pagina: 1