[RAID 5]Promise SuperTrak SX6000, welke hdd's?

Pagina: 1
Acties:

• TheManinBlack
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Damn, ik dacht dat ik het allemaal zo goed voor mekaar had........

Een tijd geleden las ik namelijk dat het niet zoveel uitmaakt welke drive je kiest in een IDE RAID configuratie (blijkbaar zijn de meningen daar inmiddels aardig over verdeeld).

Ik zou dus 5x WD1000JB drives aan mijn Promise RAID controller gaan hangen om te fungeren in een RAID 5 opstelling. Deze had ik afgelopen week al bijna besteld. Nu lees ik ineens een aantal verontrustende posts hier en op StorageReview dat de WDxxxxJB drives niet geschikt zijn voor RAID 5 ivm teleurstellende performance.

Dit gecombineerd met het feit dat een oudere Maxtor serie (ben ff het type kwijt) ook al issues heeft in RAID en IBM volgens sommigen ook al niet meer is wat het ooit geweest is......... Welke hdd's moet ik in godsnaam kopen? Kan ik met een gerust hart de -JB drives skippen en de -BB drives nemen? Of zijn er andere merken hdd's die juist WEL weer heel goed presteren in RAID 5? Het gaat er mij om dat ik zo snel mogelijke read/writes heb (RAID 5 zorgt wel voor de nodige vertraging daarin) en een zo hoog mogelijke MTBF (voor IDE dan).

• AlPha.BeYoNdeR
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-01 21:48
Seagate Barracuda V 80gb met 8mb Cache, 7200rpm, als je voor de MTBF wil kiezen. Het is maar een optie, maar Seagate hoor je totaal nooit wat van, en zijn een van de voorlopers van het begrip "harde schijven" dus onbekend zijn ze totaal niet

Verwijderd

Wacht even met kiezen tot er een oplossing of uitkomst is van deze thread op storagereview.com. Er is een vermoeden dat die 8Mb cache drives problemen geven met raid-controllers, iig de WD 800JB 'kan' problemen geven. Of die ook voor Promise en Seagate geldt weet ik niet.

• TheManinBlack
  • Niet online
AlPha.BeYoNdeR schreef op 10 november 2002 @ 11:26:
Seagate Barracuda V 80gb met 8mb Cache, 7200rpm, als je voor de MTBF wil kiezen. Het is maar een optie, maar Seagate hoor je totaal nooit wat van, en zijn een van de voorlopers van het begrip "harde schijven" dus onbekend zijn ze totaal niet
Zou ik dan niet hetzelfde probleem krijgen ivm die 8Mb cache?

Verder:
5* 80= 400 - 80 = 320
5*100=500 - 100 = 400

Nu zal je zeggen "Dan neem je toch 6x 80Gb?" Het gaat er mij om dat ik die 6e channel als uitbreiding kan gebruiken, dus als ik ooit nog eens te weinig heb aan 400 Gb, dat ik er dan gewoon een 100 Gb schijf bijprik. Ik wil dus heel graag de 100 Gb schijven. Veel meer valt af, door de hoge prijzen.

Trouwens, misschien is dit wel een optie: "Seagate 120GB (Barracuda V, 7200rpm)" of deze "Western Digital 120GB (WD1200BB, 7200rpm, 2MB)" Ik zie namelijk dat ze in dezelfde prijsklasse zitten als de 8Mb schijven die ik eerder wilde hebben. Heeft iemand per ongeluk ervaring met een van deze schijven in RAID 5?
Verwijderd schreef op 10 november 2002 @ 12:13:
Wacht even met kiezen tot er een oplossing of uitkomst is van deze thread op storagereview.com. Er is een vermoeden dat die 8Mb cache drives problemen geven met raid-controllers, iig de WD 800JB 'kan' problemen geven. Of die ook voor Promise en Seagate geldt weet ik niet.
Die post bedoelde ik ja, die kwam naar boven in [rml][ RAID-0] 4xWD800JB[/rml]
Toch nog bedankt dat je er nog ff op wees.

• TheManinBlack
  • Niet online
Deze gaat het waarschijnlijk worden:
Seagate Barracuda V 120 Gb, 7200rpm, 2mb cache

Heeft iemand ervaringen met deze schijven?

• TheManinBlack
  • Niet online
En dan nog iets: mijn kaart ondersteund hotswappen. Nu verkoopt Promise aparte hdd racks die het hotswappen aankunnen. Via de search kom ik verschillende topics tegen over hotswappen, maar er staat niet bij of je ook (willekeurige) andere racks kan gebruiken voor het hotswappen (staat wel veel over, maar nooit een duidelijk antwoord). Verder lees ik ook wel dat die aparte sledes onzin zijn en dat je net zo goed (zeer voorzichtig) de voeding en IDE kabel los kan trekken en een nieuwe inpluggen. Ik las een stukje over iemand die dit al zo'n 200 keer had gedaan zonder problemen. Een ander heeft het daarentegen 2 keer gedaan en allebei de keren een hdd gesloopt. Nu vind ik dit een beetje te dure schijven om op goed geluk mee te gaan spelen (toch wil ik dolgraag eens die hotswap functie uitproberen, gewoon om eens te kijken wat er gebeurt en of het werkt zoals het zou moeten). Heeft iemand hands-on ervaring met removable (hotswap) racks onder RAID 5?
Pagina: 1