Geen VIA-chipset en wel willen uitbreiden?

Pagina: 1
Acties:

• Bernaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-01 16:03
Hoi,

Ik wilde laatst geheugen gaan bestellen. En ik zou dat voor nog wat anderen mensen doen.
Maar nu zag ik op gistron.com dat het OEM geheugen dat ik wilde kopen, enkle geschikt is voor moederborden met een VIA chipset.
Nu is het probleem dus dat één van deze jongens geen VIA chipset op z'n moederbord heeft. En mijn vraag is dan ook:

Wat voor soort geheugen moet hij kopen om uit te breiden?
Wordt dat dus echt per se het duurdere merkgeheugen? Of bestaat er ook OEM-geheugen dat geen VIA-chipset nodig heeft?

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 17:40
Dat vind ik nogal een vage omschrijving, dat hun OEM-geheugen alleen op via boardjes zou draaien.
Wat je wel veel ziet, de laatste tijd, is dat er 256Mbit chips gebruikt worden op de geheugens (dus 4 chips op 128 MB, 8chips op 256 MB en 16 chips op 512MB)
Een hoop iets oudere boardjes kunnen die chips maar voor de helft zien, maar daar vallen ook een aantal VIA chips onder (693 (VIA appollo pro) en de wat oudere AMD-chips)
De i81x en de BX kunnen daar ook niet mee overweg.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Bernaar
TD-er schreef op 10 november 2002 @ 11:16:
Dat vind ik nogal een vage omschrijving, dat hun OEM-geheugen alleen op via boardjes zou draaien.
Wat je wel veel ziet, de laatste tijd, is dat er 256Mbit chips gebruikt worden op de geheugens (dus 4 chips op 128 MB, 8chips op 256 MB en 16 chips op 512MB)
Een hoop iets oudere boardjes kunnen die chips maar voor de helft zien, maar daar vallen ook een aantal VIA chips onder (693 (VIA appollo pro) en de wat oudere AMD-chips)
De i81x en de BX kunnen daar ook niet mee overweg.
Ja vage omschrijving....? Kijk maar op gistron.com :/

• AlterEgo
  • Niet online
Er is nauwelijks een grotere ergernis denkbaar dan problemen door slecht geheugen.
Doe jezelf en je maten en plezier en koop geen cheap-ass geheugen: het kan goed gaan, maar je kan er ook vreselijk veel gedonder van hebben.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De Intel chipsets kunnen géén xxMx4 reepjes addresseren, hoeveel Mbit dan ook :)

Bijvoorbeeld 32Mx4 werkt alléén op non-Intel chipsets (VIA, AMD, SiS, nVidia), maar de 16Mx8 werkt overal op. 32Mx8 werkt niet op oudere chipsets (440BX, etc)

Hoeveel Mbit je chipset maximaal aankan staat op de chipsets chart van http://users.erols.com/chare Via de RAM FAQ kun je dan kijken hoe de chipconfiguratie dan moet zijn. Bijvoorbeeld de 440BX ondersteunt maximaal 128Mbit geheugen. En het is een Intel chipset, dus x4 wordt niet ondersteund. Uit de RAM FAQ kun je afleiden dat op een 440BX maximaal 16Mx8 doublesided kan :)

• nAFutro
  • Laatst online: 17-04-2020

nAFutro

hmm

het lijkt allemaal wel heel mooi enzo, lekker goedkoop geheugen enzo maar de ergernis is het echt niet waard en later als je het geheugen kwijt wil wens ik je veel succes wat je een merk niet nodig zal hebben

• Bernaar
BalusC schreef op 10 november 2002 @ 11:24:
De Intel chipsets kunnen géén xxMx4 reepjes addresseren, hoeveel Mbit dan ook :)

Bijvoorbeeld 32Mx4 werkt alléén op non-Intel chipsets (VIA, AMD, SiS, nVidia), maar de 16Mx8 werkt overal op. 32Mx8 werkt niet op oudere chipsets (440BX, etc)

Hoeveel Mbit je chipset maximaal aankan staat op de chipsets chart van http://users.erols.com/chare Via de RAM FAQ kun je dan kijken hoe de chipconfiguratie dan moet zijn. Bijvoorbeeld de 440BX ondersteunt maximaal 128Mbit geheugen. En het is een Intel chipset, dus x4 wordt niet ondersteund. Uit de RAM FAQ kun je afleiden dat op een 440BX maximaal 16Mx8 doublesided kan :)
Het OEM dat ik (eventueel ;) ) ga kopen is:

512MB SDRAM PC133, 168pin, 64x4

64Mx4 dus... Da's weer een andere optie dan jij hierboven beschrijft :*)

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

een tijdje geleden had je dus geheugen dat speciaal alleen voor via chipsets bestemd was :)
raar maar waar.
deze draaide gewoon k@t op een andere chipset, maar ik wist niet dat ze er nog steeds waren :?
maar je hebt zat oem wat ook heel goedkoop is en overal op draait.
en trouwens sommige merken zijn ook helemaal niet duur ;)

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 17:40
da's dus precies wat BalusC beschrijft.
Gaat dus niet werken in boardjes met Intelchipset, zoals uit zijn post blijkt.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Bernaar schreef op 10 November 2002 @ 14:14:
Je had toch wel de conclusie getrokken dat dit no-way gaat werken op een Intel chipset?

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

Bernaar schreef op 10 november 2002 @ 14:14:
[...]

Het OEM dat ik (eventueel ;) ) ga kopen is:

512MB SDRAM PC133, 168pin, 64x4

En je had geen VIA chipset? Lees eens wat er staat :)

Maar ze hebben ook OEM geheugen waar die melding dat het alleen voor VIA is niet bijstaat. Alleen is die iets duurder :) Maar wel zo vielig in geval je geen VIA chipset hebt :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• Bernaar
FastBunny schreef op 10 november 2002 @ 17:12:
[...]

En je had geen VIA chipset? Lees eens wat er staat :)

Maar ze hebben ook OEM geheugen waar die melding dat het alleen voor VIA is niet bijstaat. Alleen is die iets duurder :) Maar wel zo vielig in geval je geen VIA chipset hebt :)
Die jongen heeft geen VIA-chipset.

Ik heb wel een VIA-chipset op mijn MB.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bernaar schreef op 10 november 2002 @ 20:30:
[...]

Wees ff wat duidelijker, wat voor chipset heeft hij :? :?

Geen Via kan nog altijd ALi, AMD, ATi, Intel, Micron, nVidia, Opti, Serverworks, SiS, UMC, VLSI etcetc betekenen, en elk van die merken heeft tig chipsets, elk met hun eigen specs :z

Oslik blyat! Oslik!

• jedel
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-02 20:54

jedel

Kevlar

Bernaar schreef op 10 November 2002 @ 20:30:
[...]

wie is die jongen dan; en wie ben jij :?
zolang het dus maar geen intel chip is......

nu ook XP² workstation --> xp2200² = 3600MHz computing power bp6 (stof-vanger)

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
jedel schreef op 10 November 2002 @ 20:56:
[...]

wie is die jongen dan; en wie ben jij :?
zolang het dus maar geen intel chip is......
hij is bernaar en die jongen is die jongen van een van diemensen waar ie ook geheugen voor wil bestellen

goh! :o

• smvs
  • Niet online
AlterEgo schreef op 10 November 2002 @ 11:21:
Er is nauwelijks een grotere ergernis denkbaar dan problemen door slecht geheugen.
Doe jezelf en je maten en plezier en koop geen cheap-ass geheugen: het kan goed gaan, maar je kan er ook vreselijk veel gedonder van hebben.
daar heb ik niets aan toe te voegen.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:01
Als je geheugen bij Gistron gaat kopen, en dan 512MB PC133, dan kan je beter die Brand-on-Brand Infineon PC133 CL3 reepjes kopen voor 60 euro. Dingen zijn perfect, klokken goed over en je weet zeker dat je iets goeds in handen hebt. Die blokkiewokkie troep is altijd nog maar afwachten

• Bernaar
veldmuis schreef op 10 November 2002 @ 21:00:
[...]

hij is bernaar en die jongen is die jongen van een van diemensen waar ie ook geheugen voor wil bestellen

goh! :o
Precies! Jij snapt me!!! _/-\o_ :*)

• Bernaar
_JGC_ schreef op 10 November 2002 @ 21:49:
Als je geheugen bij Gistron gaat kopen, en dan 512MB PC133, dan kan je beter die Brand-on-Brand Infineon PC133 CL3 reepjes kopen voor 60 euro. Dingen zijn perfect, klokken goed over en je weet zeker dat je iets goeds in handen hebt. Die blokkiewokkie troep is altijd nog maar afwachten
Hokkietokkie, dok-tokkie. Maar dan zeg ik altijd: Zoals hokki-snokky, blok-rok, jokkie wekwok!

(sorry :+)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bernaar schreef op 11 november 2002 @ 00:16:
[...]

Hokkietokkie, dok-tokkie. Maar dan zeg ik altijd: Zoals hokki-snokky, blok-rok, jokkie wekwok!

(sorry :+)
Move->HK :? :+

Wat serieuzer: post nou wat je weet over die chipset die zijn mobo dan wel heeft...

Oslik blyat! Oslik!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-08 12:42

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Als die jongen een zak Intel-chips heeft dan kan er dus niet dat OEM geheugen op, als ie nVidia/SiS/Ali/AMD/Croky heeft dan kan het OEM geheugen er wel op. Snappie?
Overigens zou ik geen OEM geheugen nemen, heb daar persoonlijk niet zulke fijne ervaringen mee.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Ik heb ergens in 2001 ook van dat geheugen gekocht, en idd t werkt niet op intel chipsets, maar bij mij werkte het dus ook weer niet op een Via KT133 (msi k7t turbo 2) maar weer wel op een Via KT266 :S
Op mijn KT133 gaf ie steeds andere grootes aan 345mb, 432mb enzo.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Demoniac schreef op 11 november 2002 @ 15:35:
Als die jongen een zak Intel-chips heeft dan kan er dus niet dat OEM geheugen op, als ie nVidia/SiS/Ali/AMD/Croky heeft dan kan het OEM geheugen er wel op. Snappie?
Dat is ook vrij kort door de bocht, een SiS 5571 zal geen 64x4 chips pakken- totdat we weten welke chipset er dan wel op die mobo zit kunnen we niets met zekerheid zeggen :z
Overigens zou ik geen OEM geheugen nemen, heb daar persoonlijk niet zulke fijne ervaringen mee.
Second that... Samsung BOB staat momenteel hoog aangeschreven.

Oslik blyat! Oslik!

• Bernaar
Demoniac schreef op 11 November 2002 @ 15:35:
Hij heeft een AMD chipset.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bernaar schreef op 14 November 2002 @ 20:07:
[...]

Hij heeft een AMD chipset.
AMD 640, 750, 760, 760MP of 760MPX :?

Als het om PC133 gaat is het vrijwel zeker de AMD 750, die 16Mb, 64Mb en 128Mb ondersteunt (maar geen 32Mb :? ), en een max mem van 768MB support.

Bron: http://www.amd.com/us-en/...s_and_tech_docs/23016.pdf

Reken maar uit wat wel en niet gaat :)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1