Toon posts:

Internet werkt niet op unex ISO50s router

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Okay, ik zit met het volgende probleem:
oude setting: 3 comps, waarvan 1 2 netwerkkaarten. 1 hub, en zo deelde ik @home internet.

nieuwe setting(die niet werkt): unex ISO50s als harwarematige router/swich
3 comps met 1 netwerkkaart alle aangesloten op de router.

Er staat in de handleiding van de router dat zodra je de netwerkstekker van de kabelmodem in de EWAN poort stopt, er 3 lichtjes moeten gaan branden opt apparaat.... dit gebeurt dus niet. Volgens de handleiding zou dit kunnen komen als de kabelmodem (bij mij een Com21) een crosscable gebruikt.
Vraag: Is dit zo bij @home met de Com21?
zoja, kan ijk deze gewoon vervangen voor straight cable?
Vraag 2: bij windows netwerk config moet je een domein invullen, "@home" dus.
Bij de config van de router kan ik nergens vinden waar die om een domein vraagt, hoe weet de router dan op welk domein die dan moet gaan zitten?

btw: internet doet het wel als ik um gewoon direct in me netwerkkaart (een intell) steek, en als ik n kabeltje tussen mn compu en unex router doe geeftie wel lichtjes(ook op de EWAN poort)

• Morax
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-08 19:47
Je kan controleren of je een cross-kabel hebt of niet, door beide stekkertjes naast elkaar te houden, en kijken of de volgeorde van kleurtjes hetzelfde is. Is de volgorde NIET hetzelfde, heb je een cross-kabel en die kan je gewoon vervangen door een straight kabel.
Ik heb zelf geen kabelinternet, dus ik weet niet of dat bij @home zo is, maar kijk eerst dat na, werkt het dan nog niet als je zeker weten een straight hebt, dan kijken we wel verder.

Kijk ff in het boekje van je router, wat heb je precies nodig tussen de modem en de router, een straight of een cross kabel???

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

• Morax
Probeer eens je router met de modem te verbinden met 1 van de kabels die tussen een PC en de HUB zit, dat moeten straight kabels zijn!

Verwijderd

Topicstarter
Tussen inetmodem en router heb ik un straight nodig, en als ik de 2 kabeltjes naasty elkaar houd zien ze er allebei zo uit: wit-roze-wit-blauw-wit-groen-wit-donkerrood ofzow.

Dus zou dit ook een straight moeten zijn... hmm, wat is dat het probleem, want zodra ik n kabel van n computer die aanstaat op de router aansluit beginnen de lampjes wel te branden, maar zodra ik die van de kabelmodem aansluit beginnen ze niet te branden..

En ik heb tussen mn pc'smaar 10 meter kabeltjes ligeen, mn inetmodemkabel is 25 of 30 meter ofzow :) anders had ik het al wel geprobeerd.

maar tnx voor je idee/denkwerk :)

• Morax
Dan is het waarschijnlijk toch een cross-kabel, de witte draadjes zijn eigenlijk 2 kleuren, wit en rose, wit en blauw, enzovoorts. Dus dan zullen er een paar daarvan omgedraaid zitten waardoor het toch een cross-kabel is.
Gewoon tijdelijk zo'n kabel die het wel deed gebruiken, en dan maandag nieuwe straight-kabel halen voor je PC :)
Of je moet natuurlijk met i-net wachten tot maandag wachten :P

Damn, net iets te laat :/

• Morax
Probeer die i-net (die 25 meter van je modem) kabel eens direct tussen 2 PC's (dus van netwerkaart naar netwerkaart tussen 2 PC's), krijgen die 2 PC's dan verbinding met elkaar of niet, als ze WEL verbinding krijgen is het een cross-kabel!!!!

Verwijderd

Topicstarter
jah, das ok nog n idee, maar dat is ECHT veel werk, hij gaat hier de grond in, kruipruimte, garage, en dan pas meterkast.... dus dat duur wel n uurtje wil ik de kabel + stekkertje heel door alle veel te kleine gaatjes krijgen (verrekte weerhaak effect van dat stekkertje)
maargoed, nogmaals dank voor je denkwerk/ideen

• Morax
FF wachten, heb nog een ander idee, zit er een uplink poort op je HUB??? moet ik ff weten, anders hoef je die hele kabel niet eruit te halen!!!!

Probeer dit het liefst met Win2K of WinXP, vanwege dat icoontje dat je in je taakbalk kan laten zetten voor je LAN-verbinding. Dat is bij deze methode het makkelijkst omdat je dan snel kan zien of je verbinding hebt:
Sluit de ene kant van de 25 meter kabel aan op je PC, sleep je hub naar de modem, en sluit daar de kabel eens aan op je HUB op poort 2 (iig geen poort 1). Krijg je dan verbinding tussen computer en HUB??? --> Zo nee, het is waarschijnlijk (toch) een cross-kabel
Als er een uplink-poort op zit:
Sluit dezelfde 25 meter kabel eens aan tussen PC en up-link poort, krijg je dan verbinding tussen PC en HUB? --> Zo ja: het is zeker weten een cross-kabel

Verwijderd

Topicstarter
wow, ben je geniaal ofzow :) nou, waarschijnlijk 1 mogelijke veroorzaker van het probleem uitgeschakeld.... ik heb de compu en modem aangesloten via de kabel diek gebruik voor inetmodem > computer, resultaten:
op poort 1: alles werkt
poort 2: alles werkt
poort 4(die volgens de handleiding de uplink pport is):alles werkt
de EWAN poort, alle 3 de lichtjes die horen rte gaan branden, branden ook.

Dus nu ligt het probleem volgens mij erbij dat de modem niet de reacies geeft die de router zou verwachten, en daarom er maar van uitgaat dat de modem niet aanwezig is... hehe, hoe lof ik dit op

Verwijderd

Topicstarter
domdomdomdom, ik heb de hele tijd gezegd dat de router n straight cable nodig heeft, maar hij moet een crossover hebben......
Ik heb nog eens een straight cable van tussen de computers weggehaald en um tussen modem en router gehangen, geen respons :(
Ka ik dit oplossen door tussen modemkabel(straight) en router een hub+crossover te hangen? of bestaan er verloopstekkertjes ofzow?

• Morax
Ik stap net uit bed, :O
Ik zet internet aan en ik zie meteen dat ik weer nodig ben :P (geef nie hoor :) )

ff kijken, deze opstelling zal denk ik niet werken:

kabelmodem <---- (cross-kabel)---------> HUB <-------- (straight kabel)-------> Router
Tussen de HUB en de kabelmodem heb je dan een cross-kabel nodig, die je op de uplink-poort zet, maar tussen de router en HUB heb je ook cross-link nodig, en dit terwijl je maar 1 up-linkpoort hebt. Je zal dus een cross-kabel van 25 meter moeten hebben :| !
Hier bestaan voor zover ik weet geen verloopstukkies voor (maar ik kan het mis hebben).

Verwijderd

Topicstarter
Euhm, ik begrijp jouw niet, of jij begrijpt mij niet helemaal denk ik....
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
oud werkend:
kabelmodem<----straight--->netwerkkaart-Computer-netwerkkaart<----straight---->hub<----straight---->compu
                                                                                  <----straight--->compu
                                                                                  <----straight--->compu

nieuw geprobeert:
kabelmodem<-----straight----->router EWANpoort|router swichpoort<---straight---->compu
                                                                <--straight---->compu
                                                                <--straight---->compu

werkt dus niet, want de router moet n cross in de ewanpoort hebben.
Dus had ik aan het volgende gedacht:
kabelmodem<---straight--->hub<---cross--->router EWANpoort|router swichpoort<---straight---->compu
                                                                            <--straight---->compu
                                                                            <--straight---->compu

Nu gebruik ik dus n hub én een router met swich.

Dus de vraag is of het werkt... en of de kabelmodem nog steeds werkt... want je hebt dan in princiepe gewoon een crosskabel gebruikt tussen kabelmodem en de router (toch?)

• Morax
Nee, dat werkt niet, want je hebt tussen Kabelmodem en HUB een cross-kabel nodig én tussen HUB en router een cross-kabel nodig en je hebt maar 1 uplink poort op je HUB zitten.
Naar mijn weten werkt de straight-verbinding tussen HUB en modem dan niet in de opstelling die je als laatste gaf!

Je kan het natuurlijk proberen voor de zekerheid, want ik weet het niet 100% zeker.

Verwijderd

Topicstarter
Oplgelost, /me is very happy :):):)
Ik heb het bijna dezelfde manier gedaan als mn laatste opstelling.
Het ziet er nu zo uit:

code:
1
2
3
kablmodem<--straight-->female-female netwerkstekkertje<--cross-->router/swich<--straight-->compu
                                                                             <--straight-->compu
                                                                             <--straight-->compu

En het werkt als n speer :). Dus voor mensen die met hetzelfde probleem zitten met @home Com21-kabelmodem straight kabeltje en een router die crosskabel moet hebben voor inet.... Dit is de oplossing. En tnx aan copkillerwes

• Morax
Don't mention it.
Heb het graag gedaan
Ben blij da'k heb kunnen helpen.
Veel plezier nog met je i-net, dat zal nu wel lukken denk ik!!! ;)

Pagina: 1