Duidelijk, waarschijnlijk is je inverter kapot. De symptomen die je beschrijft komen door 1 ding, te weinig voltage door je CCFL. Of je hebt em niet op genoeg voltage zitten of je inverter is kapot.
Het knipperen:
zelfde, de electronen springen van de anode naar de cathode, daarvoor moet er dus een groot spanningsverschil ontstaan (een 3000 volt geloof ik). Hiervoor zorgt de inverter die zet 12 volt om in 3000 volt (heel laag ampere dus niet echt gevaarlijk, hoewel het niet prettig is, maar dat is 12 volt ook niet)
Als de inverter niet goed werkt is het verschil niet groot genoeg waardoor de electronen niet (of minder) overspringen, hij gaat dan knipperen (het lijkt zwakker branden maar dat is heel snel knipperen)
Hoe kan ie half branden?
Zelfde verhaal, de electronen gaan met z'n kracht door het gas heen wat in de buis zit dat de gasdeeltjes tegen de rand aan worden geknalt. Op de rand zit een poeder wat daardoor oplicht. De electronen springen nog wel over maar hebben niet meer genoeg vaart om het gas overal tegen de rand aan te laten knallen.
Hoe komt het dat ie knippert op IDE of geluid? Of als ik me hand ertegenaan hou?
Dat komt omdat je dan de omstandigheden van de CCFL veranderd, je zorgt dat de weerstand in de buis lager wordt waardoor de electronen wel overspringen of in ieder geval makkelijker.
Ook als de CCFL eenmaal brand dan is de weerstand lager in de buis, zelfde met TL's. Daarom heb je bij TL's een zogenaamde starter nodig, die heel ff het voltage enorm opvoert waardoor de eerste electronen overspringen, door die reactie raakt de weerstand in de buis lager en blijft de boel op gang. Bij een kapotte of oude starter gaat een TL heel irritant knipperen en blijft ie dat doen.
Bij een CCFL is een starter niet nodig omdat er met zulke kleine stromen gewerkt wordt (ten opzicht van een TL) dat je em net zo goed constant op de hoge spanning kan laten draaien.
Oftewel, probeer eens een andere inverter...