Toon posts:

vader die niet van bassen houd ik wel

Pagina: 1
Acties:
  • 439 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi
Mijn vader heeft hekel aan zware bassen (nachtrust word regelmatig verpest door de buurman met veelteveel laag s'nachts)

nu heb ik de bass er maar uit gedraait maar ik wil toch wel ietsje bass hoeft niet veel hoor gewoon net lekekr hoorbaar

wat kan ik doen om toch meer bassen te krijgen zonder dat het doordreunt naar beneden?

ik heb:
pioneer sa 930 versterker
met 2x pioneer cs-767 boxen 80watt 10inch laag
akai am-41u vertsterker
met 2x pioneer cs-414 boxen 50watt 7inch laag
pioneer sg-530 equalizer

vooral die 767 dreunen flink door als ik bass aanzet op de versterker staat bass bijna helemaal weggedraait

mijn kamer is 3.5 bij 2.1 meter
de 414's staan op mijn buro (lang buro in lengte van mijn kamer
de 676 op de grond achterin mijn kamer stukje van de muur

wat kan ik voor dingen doen om betere bass te krijgen zonder dat het doordreunt door hele huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Francis
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-06 21:38

Francis

Kawa Versys 1000

spikes onder speakers leggen doet vaak wonderen.

Liefde houdt de wereld draaiend maar chocola maakt de rit de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:32

JT

VETAK y0

Op spikes/rubber poten en een grote tegel eronder.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt speciale 'spike's' kopen die de bass dempen. Tevens kun je misschiel onder je speakers no islolatiemateriaal leggen zodat de bass gedempt wordt. Ik weet niet of jullie houten vloeren hebben? In dat geval is het vrij lastig om de bass echt goed te dempen. Maar die spike's en dempingsmatten (verkrijgbaar bij een HiFi zaak) is zeker het overwegen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:48
Uitzoeken wat er precies doordreunt.

twee manieren:

Contactgeluid.
Omdat je speakers op de vloer staan, geven zij hun trillingen door aan deze vloer. Die zal het op zijn beurt weer doorgeven aan de woonkamer.
Oplossing: Contact tussen vloer en speaker verminderen.
Dit kan door spikes (niet altijd), tennisballen, of mijn favoriet van vanavond: speakers ophangen :P

andere mogelijkheid is dat de geluidsgolven zelf de oorzaak zijn (zij laten de vloer trillen en geven op die manier het geluid door). Dat is moeilijker op te lossen, omdat jij naar diezelfde geluidsgolven luisterd.
Oplossingen kunnen zijn: geluidsisolatie aanbrengen. Maar dat is tegen bas niet te doen. (je praat dan over tientallen centimerers speciale isolatie, die op een goed uitgedachte manier aangebracht moet worden) Duur en te ingrijpend. De simpele oplossing pas je zelf al toe: Geluid zachter zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-02 21:08
spikers er onder,
tegel er onder,
speakers verder van je muur afzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MixingMastersM
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-10 20:28

MixingMastersM

Ik heb ramen.....

een dikke laag schuimrubber eronder (echt dik!) wil ook nog wel een wonderen doen en kost geen drol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Demon
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-01-2022
oordopjes aan je pa geven en de rest die er last van heeft :) is ook de goedkoopste oplossing :D

- Systeem Specs -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nu conserve blikkene ronder al dat helpt al iets ik kan nu met redelijke bass in mijn kamer muziek luisteren zonder dat ze er echt last van hebben ze horen het alleen als doodstil is :) (ff noel newton met deepest thoughts opgezet hele diepe zuiverse bass)

maar waar kan ik spikes kopen?
enw eetw el beetje hoe het werkt maar kan iemand het mij beter uiteleggen en hoe beste monteren enz :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Andere muzieksoort??

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gullie007
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb juist begrepen dat zelfs een spijker enorme contactgeluiden kan voortbrengen, dus waarom leg je er niet iets van schuimrubber ondere oid? Zou het eerst eens uitproberen, voordat je die (dure?) spikes gaat kopen...

System Specs Desktop | System Specs Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adana
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-10 15:55

adana

merzbow, schmerzbow

Vergeet spikes.
Het is een hardnekkig misverstand in de hifi-wereld dat spikes trillingen zouden dempen. Dat doen ze dus niet.

Wat wel goed zou kunnen werken is om luchtbandjes onder je speakers te plaatsen: Haal bij de fietsenwinkel twee kleine binnenbandjes, pomp ze een beetje op (niet te hard) en leg ze onder je speakers.
het wiebelt wel een beetje, maar hat kan heel goed werken.

en het is ook nog eens goedkoop!

"One day I may find it quite amusing,
how touch and tongues make life so confusing."
Anne Clark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

adana schreef op 10 november 2002 @ 19:40:
Vergeet spikes.
Het is een hardnekkig misverstand in de hifi-wereld dat spikes trillingen zouden dempen. Dat doen ze dus niet.

Wat wel goed zou kunnen werken is om luchtbandjes onder je speakers te plaatsen: Haal bij de fietsenwinkel twee kleine binnenbandjes, pomp ze een beetje op (niet te hard) en leg ze onder je speakers.

hmm dat vind ik een goed idee.... ga ik ook eens proberen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:17

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

adana schreef op 10 november 2002 @ 19:40:
Vergeet spikes.

Dat doen ze zeker wel mitst je ze goed gebruikt! Bij de meeste spikes zit ook wel een notitie hoe je ze het beste kunt gebruiken. Let wel dat de spikes niet op alle ondergronden voor het gewenste resultaat zullen zorgen.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien wil je er eerst wat meer over lezen:
http://www.audiofriends.nl/accessoires/page4.html
http://www.audiofriends.nl/accessoires/page17.html
http://lcewww.et.tudelft.nl/~verdult/subwoofer/opstel.pdf

De meningen over het nut van spikes en dempers lopen nogal uiteen. Ik heb zelf alleen ervaring met dempers - in mijn geval een soort rubberen schijfjes/pucks/voetjes - die bij mijn Quadrals geleverd werden. Eerst geprobeerd zonder, daarna met de voetjes gemonteerd. Resultaat: strakkere weergave en minder vloertrillingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

ik heb hier ook last van, maar dat komt denk door verschillende dingen bij mij: de speakers staan 2 meter van elkaar af, tegenover elkaar. de ene ligt op de grond(onder me bed.) en de ander staat op spikes. tel daarbij een kleien kamer en een houten vloer, en je ken denk wel ardig raden hoe het beneden in de keuken doorklinkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:45

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
tja dan wordt het toch sparen voor een goeie headphone vic..

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adana
  • Laatst online: 04-10 15:55

adana

merzbow, schmerzbow

Bor_de_Wollef schreef op 10 November 2002 @ 20:00:
[...]

Dat doen ze zeker wel mitst je ze goed gebruikt! Bij de meeste spikes zit ook wel een notitie hoe je ze het beste kunt gebruiken. Let wel dat de spikes niet op alle ondergronden voor het gewenste resultaat zullen zorgen.
Nee, dat doen ze zeer zeker niet.

Dat wil niet zeggen dat spikes geen gunstige invloed op de geluidskwaliteit kunnen hebben, en inderdaad maakt het ook uit hoe je ze gebruikt.

De werking van spikes berust echter niet op het dempen van trillingen, maar op het doorgeven ervan. Het idee is dus dat de bewegingsenergie die wordt opgewekt door de luidsprekerunits zo snel mogelijk wordt afgevoerd naar bij voorkeur een zware betonnen vloer.
De consencus is dan ook dat wanneer de luidsprekers op een betonnen vloer staan, spikes beter werken, en wanner er sprake is van een lichte (lees: houten) vloer dempers de beter opties zijn.

Ik denk dan ook dat de topicstarter niet geholpen zal zijn met spikes, omdat hij niet zozeer opzoek is naar betere geluidskwaliteit, maar het voorkomen van vader's ergernis. Lijkt mij dus geen goed idee om de trillingen van de luidsprekers middels spikes aan de vloer door te geven.

Overigens heerst er nog een andere misconceptie over spikes: namelijk dat ze werken als een mechanische diode, wat wil zeggen dat trillingen slechts in één richting door de spike kunnen worden doorgegeven. Grote onzin natuurlijk, contact is contact.
Ener-G schreef op 10 november 2002 @ 20:43:
Da's eigenlijk wel de beste tip. :)

"One day I may find it quite amusing,
how touch and tongues make life so confusing."
Anne Clark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou eens kijken naar een stel bassshakers. Geen last van basdreunen en wel een geweldig baseffect. icm met een strakke bas klinkt een shaker zeer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-08 21:48

TheLunatic

Ouwe boxen.

Als je spikes onder je boxen legt he, verlies je dan geen bass ? En dan vooral de bass die je 'voelt', het lijkt me dat die veel minder wordt, of is dat niet zo ?

Mother, will they like this song?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

TheLunatic schreef op 11 november 2002 @ 12:21:
Als je spikes onder je boxen legt he, verlies je dan geen bass ? En dan vooral de bass die je 'voelt', het lijkt me dat die veel minder wordt, of is dat niet zo ?
het princiepe van spikes is dat er geen 'contactgeluid' door de vloer gaan zodat die verloren geluid niet jaar je vloer gaat, maar nu uit de speakers komen.

en ja.. dat raak je kwijt.. maar zo zou het wel moeten zijn :)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-08 11:23
Bij de gamma kan je voor weinig van die grote rubber vloertegels kopen.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scighera
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:24

Scighera

swim-bike-run

simpel en goedkoop: Piepschuim eronder, zit toch meestal als verpakking/bescherming bij de speakers. (mijn vader kwam zelden meer klagen nadat ik dat eronder had gedaan)

www.triathlete.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venxir
  • Laatst online: 04-10 20:43
ik zou voor die siliconen zelfmaak voetjes gaan lijkt me nog het coolst :D

If it aint broke, fix it till it is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb mijn zuilluidsprekers op spikes staan, daaronder een plaat 18mm MDF en daaronder per luidspreker 4 trillingsdempers voor wasmachines, te halen bij de Gamma. Werkt goed! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twopack
  • Laatst online: 02-09 09:09
of je knipt een aantal squashballetjes in tweeen

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:39

w00Dy

Make soap, not war

gitaarwerk schreef op 11 November 2002 @ 12:30:
[...]

het princiepe van spikes is dat er geen 'contactgeluid' door de vloer gaan zodat die verloren geluid niet jaar je vloer gaat, maar nu uit de speakers komen.

en ja.. dat raak je kwijt.. maar zo zou het wel moeten zijn :)
Spikes koppelen je speakers aan je vloer, meer druk door een kleinere punt. Door dit koppelen is er meer druk door de speaker en gaat de speakerkast minder resoneren wat resulteerd in een strakkere bas. Dat doen spikes en niks anders.

Wil je dat het hele zaakje niet meetrilt haal dan rubberen voetjes, of haal je speaker van de grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:10

Jag

Het is inderdaad juist het idee dat spikes koppelen, en dat dat de werking is van spikes. Als je minder overlast wilt creeeren, moet je er een rubber tegel of trillingsdempers onder doen, zoals al gesuggereerd werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
ik heb op mn bureau 2 speakers staan, eerst stonden ze op een plank die aan de muur hangt, maar nu ze op mn bureau staan, klagen mn ouders VEEEEL eerder.
heb er al van dat noppenschuim onder gelegd, najah vergeet het maar, want dat spul werkt echt NIET :)

maakt nix uit, en mn bureau trilt nog evenhard mee....wat dus denk ik het grootste probleem is... :)

van die rubberen voetjes, zou dat dan wel schelen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxxBass
  • Laatst online: 03-08 11:00

MaxxBass

Waar een wil is ben ik weg!

TheLunatic schreef op 11 november 2002 @ 12:21:
Geluid is trillende lucht. Een meetrillende vloer is gevoelsmatig wellicht wel leuk, maar geeft zeker geen mooier geluid...je krijgt dan immers resonantie..
Een bass speaker heeft nu eenmaal het frequentie gebied was zaken in buurt laat meetrillen, daar doe je weinig aan in een normale kamer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

likkie schreef op 12 november 2002 @ 13:03:
[...]

Geluid is trillende lucht. Een meetrillende vloer is gevoelsmatig wellicht wel leuk, maar geeft zeker geen mooier geluid...je krijgt dan immers resonantie..
Een bass speaker heeft nu eenmaal het frequentie gebied was zaken in buurt laat meetrillen, daar doe je weinig aan in een normale kamer....
yup.. trouwens... bekend met het verschijnsel dat als je je bass vol open hebt staan, je in je eigen huis de zaken nog wel op zijn plaats blijven staan, bij de buren ook nog wel maar bij de overburen de schilderijen van de muur worden gebeukt? ook leuk ;)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:48

Twarp

just grin...

Bor_de_Wollef schreef op 10 november 2002 @ 20:00:
[...]

Onder die spikes kan je een kwartje leggen (of euromuntjes) dan zakken ze niet in de vloer. Spikes helpen wel, het contact oppervlak is kleiner en zou dus bij goede plaatsing helpen. mits de ondergrong niet meeresoneert met de drukgolven van de speaker zelf, dan werkt het om een andere reden niet natuurlijk.

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venxir
Wat voor een advies zouden jullie mijn geven, Ik zit hier op zolder met een Subwoofer van de creative FPS1500 set, hij staat nu gewoon op de grond in de hoek, met eronder een heel dun 20 jaar oud laagpolig tapijt(dus niks) voor de rest beton.Zou ik die zelfgemaakte siliconen nopjes nemmen of de gamma, fixet erom vragen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-10 07:48
ik ben bang dat je met je vader toch een compromis moet gaan sluiten, want je kan er niet echt veel aan doen.
Bassen zijn door hun lage frequentie niet richtingsgevoelig, dus zal je ze eigenlijk altijd wel blijven horen, verminderen lukt met pijn en moeite wel, maar helemaal weghalen wordt lastig

Ik heb 1 tip: Hang de speakers zo hoog mogelijk op aan de muur, maar niet in een hoek, want dan versterk je het juist weer.

Suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb eens gezien dat de vader van een vriend van me de speakers aan vier stalen kabels had gehangen, lijkt me ook een oplossing en ziet er ook beter uit dan spikes en een tuintegel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

ik heb zelf spikes van oehlbach onder mn sub zitten, daar zit ook een klein voetje onder, om zo de vloer niet te beschadigen... het dreunt nu beneden niet zoveel meer, en de bass is op mn kamer een stukkie strakker...

• Venxir
ik heb nu de siliconen voetjes gemaakt alleen het drogen duurt nog even maar ik show ze wel wanneer ze klaar zijn :)

Verwijderd

Topicstarter
ik ben naar media markt gegaan 8 spikes 49 euro 8 rubberdopjes ook 49euro
beetje duur voor bijna niks wat je krijgt

kwam wel leuke cdspeler voor 99 euro tegen :)

ik heb nu een rubbermatje van 13x14 cm in 16 stukken gesneden en met dubbelzijdig tape onder de boxen gezet 2 op elkaar dus

heb het nog niet kunnen testen is al iets te laat nu maar ga morgen ff spelen met bass en dan beneden luisteren :)

whoow wel groot interresant topic geworden paar dagen niet naar omgekeken :)
heb ik al een 8 jaar oude philips van 25 piek :P

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-10 21:19
Verwijderd schreef op 14 November 2002 @ 23:35:
[...]

heb ik al een 8 jaar oude philips van 25 piek :P
een GOEDE headphone victor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

nah als victor daar geen problemen mee heeft probleem opgelost toch? gewoon koptelefoon op z'n knar en klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:44

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
mwah koptelefoon is wel irri op een gegeven moment als je paar uur ophebt, ook al heb je een supergoeie op je knar. Zou toch voor gaan om goed te dempen :)

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reskobon
  • Laatst online: 17:02
Ja ik heb zelf ook een goede Sennheiser koptelefoon en gebruik ik ook vaak 's avonds laat als de rest wil slapen :) Maar overdag wil ik toch graag gebruik maken van mijn speakers. Ik heb dus ook de klachten en de buren dreigen met het erbij halen van politie. Ik heb twee boxen op mijn bureau staan maar dit dreunt zo ontzettend door. Ik ben ook zeer geinteresseerd naar goede oplossingen. Wat bedoelen jullie met siliconen voetjes die je zelf kan maken? Paar foto's zou leuk zijn.

Leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reskobon schreef op 15 November 2002 @ 13:45:
Ja ik heb zelf ook een goede Sennheiser koptelefoon en gebruik ik ook vaak 's avonds laat als de rest wil slapen :) Maar overdag wil ik toch graag gebruik maken van mijn speakers. Ik heb dus ook de klachten en de buren dreigen met het erbij halen van politie. Ik heb twee boxen op mijn bureau staan maar dit dreunt zo ontzettend door. Ik ben ook zeer geinteresseerd naar goede oplossingen. Wat bedoelen jullie met siliconen voetjes die je zelf kan maken? Paar foto's zou leuk zijn.
http://www.audiofriends.nl/accessoires/page17.html _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koop een boerderij ergens in de middle of nowhere en schaf Crown versterker aan en phatte woofer van EP +composer >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reskobon
  • Laatst online: 17:02
Verwijderd schreef op 15 November 2002 @ 13:59:
Koop een boerderij ergens in de middle of nowhere en schaf Crown versterker aan en phatte woofer van EP +composer >:)
Ja dat ga ik later ook zeker doen gewoon een vrijstaand huis kopen. Wielie bedankt voor die site al betwijfel ik toch echt of die dingen werken.

Leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:10

Jag

reskobon schreef op 15 November 2002 @ 14:06:
[...]

Ja dat ga ik later ook zeker doen gewoon een vrijstaand huis kopen. Wielie bedankt voor die site al betwijfel ik toch echt of die dingen werken.

Nou, die dingen voorkomen contact geluiden. Maar je houdt natuurlijk altijd dat je gewoon geluid de ruimte in gooit, en dat gaat gedeeltelijk ook door muren heen enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liosnel
  • Laatst online: 26-08 14:00
Ik heb geweldige speakerstands. Het is een stenen blok, met daarop 4 dunne buisjes, met daar weer op een plaatje waar de speaker aan vast zit. Dit isoleert hier prima, op een houten vloer... tenzij ik het echt gek maak natuurlijk :) Te koop bij de Ikea: het heet.... Jutis... :S gekke scandinaviers.... !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrikjan
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

je zou natuurlijk ook aan je vader kunnen vragen om de vloer zwevend te maken .. kost wel wat maar dan heb je ook wat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ze hadden pas toch iets uitgevonden dat ze geluid heel sterk konden richten zodat 1 iemand tv kan kijken en andere radio luister ofzo misschien is dit een idee :)
Pagina: 1