[VIA Epia] Passief koelen? welke cooler?

Pagina: 1
Acties:

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-02 20:13

SambalBij

We're all MAD here

Topicstarter
Ik heb pas een nieuwe server gebouwd voor hier thuis, op basis van een VIA Epia c3-800 bordje. Op het cpu-tje zit standaard een soort chipset koelertje met daarop een klein fannetje (wat meer herrie maakt dan de psu fan en de 5400rpm schijf bij elkaar)
Aangezien deze machine 24x7 gaat draaien vanaf vandaag, en op mijn slaapkamer staat, wil ik deze zo stil mogelijk hebben.
De (8cm) psu fan zit vlak naast (eigenlijk boven, de kast komt op zijn kant te staan) de cpu. Ik vraag me af of het goed zou gaan als ik de fan van de standaard koeler afhaal en de heatsink daarvan passief ga gebruiken.
Ik heb niet zo'n zin dat ding meteen al op te blazen, aangezien de cpu vast zit en dus niet even vervangen kan worden.

Mocht dit koelertje te klein zijn, weet iemand hoe groot en wat voor heatsink er op zou moeten voor passief koelen?

(De search levert weinig bruikbare info helaas, wel een paar keer de vraag maar eigenlijk geen concrete antwoorden)

edit:
picje van de situatie in de kast:
Afbeeldingslocatie: http://inode.darktech.org/images/got/epia_cpu.jpg
(let niet op de kwaliteit van de brakke ms-photo-editor resize functie)

[ Voor 0% gewijzigd door SambalBij op 09-11-2002 21:33 . Reden: plaatjuh ]

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ken je de Externe Omega search? (linkje staat rechtsboven op searchpage)

zoeken naar 'via epia passief koelen' met Omega search :)

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

Topicstarter
Ja niet aan gedacht die te gebruiken :)
Hoewel hij ietsje meer geeft dan de native search is het nog steeds niet echt bijster veel helaas. En als de search je naar pagina 1 brengt van een topic met meer dan 1600 replies schiet het nog niet erg op...

• DjGeRo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:14
Als je nou gewoon een PAPST 80 mm fan ernaast hangt, heb je stille en goedkope en ook nog betrouwbaar :)
Gewoon ernaast ergens, als die de lucht maar weghaald :P

Update

Gewoon een zalman blokkie (http://www.zalman.co.kr/english/product/nb32j.htm) derop en dan kan het wel :)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Mja, het komt er simpelweg op neer dat de C3 wel makkelijk passief gekoeld kan worden :Y)

Volgens http://users.erols.com/chare/elec.htm geeft de C3-800 op 1,5V ca 12W aan warmte af. Een flinke heatsink kan deze makkelijk afvoeren zonder actieve koeling :)

Edit: oh, nu ik de pic zo bekijk, die 80mm zit er lekker dichtbij en dat is zeker meer dan genoeg! Anders zou deze toch de airflow van de 40mm'tje op de C3 verstoren ;)

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

Topicstarter
Ha kijk daar heb ik wat aan :)
Die zalman koeler ziet er wel interessant uit, jammer dat er niet op de site wordt vermeld of die inderdaad die 12watt aan warmte kan afvoeren.
(die 8cm fan blaast overigens niet over de cpu heen, maar zuigt lucht af de voeding in (en de kast uit) - aangezien deze kast ook als tower gebruikt kan worden zit zometeen deze fan recht boven de cpu)

• DjGeRo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:14
Operations schreef op 09 november 2002 @ 21:42:
Ha kijk daar heb ik wat aan :)
Die zalman koeler ziet er wel interessant uit, jammer dat er niet op de site wordt vermeld of die inderdaad die 12watt aan warmte kan afvoeren.
(die 8cm fan blaast overigens niet over de cpu heen, maar zuigt lucht af de voeding in (en de kast uit) - aangezien deze kast ook als tower gebruikt kan worden zit zometeen deze fan recht boven de cpu)
Hij voert 8 watt af, maar met die PSU fan redt die dat makkelijk :)

[ Voor 0% gewijzigd door DjGeRo op 09-11-2002 21:47 . Reden: correcte spelling is in :P ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Warmte wegblazen of wegzuigen.. Whatever.. :P

Het zal wel lukken ;)

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-02 20:48

Mentalist

[avdD]

Gewoon die cpu-fan eruittrekken en verwijderen (als je hem niet weghaald kan dat ding een beetje warmteafgifte tegenhouden).

Nu doe je het gewoon op de PSU fan.. Kwartiertje op full-load zetten (nu is ie echt nog niet stuk) en je vinger op de heatsink leggen. Als je je vinger er niet meer 10 sec tegenaan kunt drukken moet je wat beters verzinnen (een flinke P1 heatsink bijvoorbeeld :D), als je je vinger er wel 10 sec opgedrukt kunt houden no problemo.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Pagina: 1