Op die troll na ben ik het anders wel met de lage moderaties van jouw posts eens. Niet omdat ik anti-M$ ben, maar omdat ze in mijn ogen de plank volledig misslaan. Ik zal uitleggen waarom ik dat denk. (ik heb je posts trouwens niet gemod, had al gereageerd jammergenoeg)
Deze omdat je wel degelijk bij nagenoeg alle auto's een keuze hebt wat voor/of je een autoradio erin wilt hebben. Dat dat in sommige gevallen niet zo is betekent niet dat die vergelijking ongeldig is zoals jij beweert, want het is nu eenmaal zo dat bij ALLE Windows versies er niet alleen een browser van Microsoft zelf bijzit, ze hebben er ook nog eens voor gezorgd dat die radio helemaal ingebakken zit in de windows auto en als je alsnog een andere radio wil gebruiken dan werkt hij traag en kan niet alle zenders goed ontvangen omdat Microsoft daar expres voor gezorgd heeft, met als enige doel het de producenten van alternatieve autoradio's nagenoeg onmogelijk te maken.
Dit zou opzich niet zo'n probleem zijn ware het niet dat je op bijna alle wegen (school, werk) bent aangewezen op Microsoft auto's omdat Microsoft er met hun openbare-weg dominantie voor zorgen dat andere auto's die wegen niet eens kunnen betreden. Als er een Microsoft auto op de weg rijd dan duld die geen andere auto's op de weg. Hoe je dit met auto's voor elkaar zou moeten krijgen weet ik niet, maar het is Microsoft toch gelukt met hun software auto's.
Kortom, ik vind de discussie over die meegeleverde componenten belachelijk, die discussie is er puur op gericht om MS een oor aan proberen te naaien, en jah, ik vind het niet gek dat het bedrijf er alles aan doet om zich daar tegen te verweren.
Het probleem is niet dat M$ al die dingen meelevert, het probleem is dat ze hun OS-monopolie misbruiken om met die meegeleverde produkten hun eigen gesloten standaarden aan iedereen op te dringen waardoor ze hun monopolie uit kunnen breiden naar andere delen van de software markt.
Bijvoorbeeld dus IE, door het bundelen van IE bij Windows en het expres moeilijk/onmogelijk maken voor concurrenten om dezelfde snelheid en functionaliteit te bereiken omdat die nu eenmaal niet ingebakken zitten in het OS zonder dat ze eruit te halen zijn en ze kunnen ook geen gebruik maken van allemaal verborgen mogelijkheden in het OS die M$ voor hun eigen produkten houdt.
En aangezien dit bedrijf een zeer groot marktaandeel in handen heeft, kunnen ze de prijs bepalen, op het moment dat een ander bedrijf het voor elkaar krijgt om tegen een concurrerende prijs een vergelijkbaar product neer te zetten, en dat bovendien nog eens op behoorlijke schaal te verkopen, krijg je concurrentie, en zal de prijs dalen. Waar blijft de concurrentie? Die zouden in plaats van allerlei vage heilloze rechtszaken voeren gewoon eens aan de slag moeten.
Waar blijft de concurrentie? Je hebt toch wel eens van Linux gehoord neem ik aan... een OS dat notabene GRATIS verkrijgbaar is van vele verschillende leveranciers. Hoe kan het dan dat Windows met elke generatie duurder wordt? Omdat ze er expres voor proberen te zorgen dat Linux PC's nooit goed met Windows PC's samen kunnen werken, dat zou helemaal niet moeilijk zijn, dat willen ze gewoon niet omdat Linux dan een stuk sneller marktaandeel zou winnen op M$. Als Windows niet bij ruim 95% van de kantoren en thuiscomputers gebruikt zou worden dan zouden ze natuurlijk wel moeten, want wie wil nou een OS die moeite doet om slecht samen te werken met andere computers?
MAW. M$ maakt gigantische misbruik van hun monopolie om concurrentie uit de markt te houden. Dat is geen eerlijke bedrijfsvoering als je het mij vraagt, ze proberen dus juist niet beter te zijn dan de rest, ze proberen er voor te zorgen dat concurrentie nooit een voet aan de grond kan krijgen door al hun mogelijke middelen in te zetten, en dat zijn er bij M$ heel wat... gigantisch kapitaal, vrijwel compleet monopolie van de ruggegraat van computersystemen en natuurlijk hun "goede" naam (bijna niemand heeft ooit van alternatieven gehoord).
Overigens, wat heb je momenteel aan een besturingssysteem zonder internetfunctionaliteit? Ik vind zo langzamerhand een web-browser er wel degelijk bij horen, enals je een distro van Linux bekijkt zit daar ook een browser bij, logisch, anders kun je zo weinig met internet aan. Dan de veel bekritiseerde media-player, een equivalent daarvan wordt met een Linux-distro ook meegeleverd.
Ja, het is inderdaad handig dat er een browser bij een OS zit zodat je daar geen apparte CD voor nodig hebt, maar bij Linux heb je dus de
keuze (ik weet het... vies woord he dat "keuze") welke browser je erbij wilt installeren. En als er niet een browser bij zit die je aanspreekt, dan kun je kiezen ze
helemaal niet te installeren. Dat is bij Windows en IE gewoon niet mogelijk, ze dringen het je op en je kan het er ook niet afhalen... Ja je kan het uitzetten maar het vreet nog steeds resources omdat een hoop van die troep nu eenmaal totaal ingebakken zit in je OS, en dat kun je er nog steeds niet uithalen. En daar heeft dan al een rechter aan te pas moeten komen om je de optie te geven de browser te verbergen.
Ik ben zelf medefirmant in een bedrijf, als ik het morgen voor elkaar zou kunnen krijgen de concurrentie uit te schakelen zou ik het achter mekaar doen.
Dit versterkt dus mijn vermoeden dat je voor M$ werkt, maar goed. Dan vind ik je dus helemaal niet aardig Aad, want "concurrentie uitschakelen" vindt ik niet horen. Je weet toch dat monopolies bij de wet verboden zijn? Dus concurrentie toestaan is nodig omdat je anders dus net als M$ in overtreding bent van de wet. Het is niet alleen nodig, het is ook gezond, of liever gezegd geen concurrentie is ongezond want dan hebben de consumenten in de vrije markt economie dus geen vrije keuze meer, en het bedrijf met de monopolie kan helemaal doen en laten wat ze willen, hun eigen prijs bepalen en het werkt de vooruitgang ook nog eens sterk tegen omdat er geen drang is om beter te zijn dan de concurrent omdat die gewoonweg niet bestaat.
Internet Explorer heeft het bij mij altijd goed gedaan hoor, evenals Media Player.
Ik ben blij voor je dat je zo snel tevreden bent, bij mij is dat helaas niet het geval. Ik wil een browser die minstens even snel is als IE, die de websites even goed laat zien als IE en die niet van M$ afkomstig is. Dat bestaat helaas niet... daar heeft M$ wel voor gezorgd door hun browser aan iedereen op te dringen en zich expres niet aan de standaarden te houden die door het w3c opgezet zijn. Mediaplayer zijn gelukkig nog wel alternatieven voor, alleen maar omdat het M$ minder goed gelukt is om die er op dezelfde manier als IE door te drukken. Maar wat nog niet is kan nog komen zullen ze bij M$ wel denken. En dankzij het inbakken van mediaplayer in het OS is het toch lastig om dezelfde functionaliteit te bereiken met een concurrerend produkt.
Dat vind ik dus reuze knap van Microsoft, ze weten een zeer groot gedeelte van het publiek te overtuigen van het nut van een upgrade, een zeer sterk staaltje klantenbinding. Overigens betalen diezelfde klanten moeiteloos honderden euro's voor de onderhoudsbeurt van hun auto, of voor het optisch tuningskitje dat bestaat uit licht metalen velgen, spoilers en skirts.
En waarom zijn die upgrades nodig? Niet omdat iedereen die icoontjes in WinXP zo leuk vindt, maar omdat oudere versies veel meer bugs en lekken bevatten die M$ weigert te fixen, in plaats daarvan moeten mensen elke paar jaar maar weer diep in de buidel tasten om te upgraden naar een stabielere en veiligere versie van Windows... ze maken er zelfs reklame mee!!! "Koop nu Windows XP, want het crasht minder en er zitten minder exploits in dan de troep die we vroeger verkochten en die we weigeren te verbeteren." dat zijn natuurlijk niet letterlijk hun woorden, maar dat is waar de reklame van Windows XP op neer komt, alleen dan in mooiere woorden verpakt.
Tja, dat een onderhoudsbeurt van een auto ongeveer evenveel kost als een OS van M$ is best triest eigenlijk. Daar zijn namelijk onderdelen voor nodig die toch een stuk duurder zijn dan een schijfje plastic en een kartonnen doosje en de manuren die het kost om een windows versie te maken zal verdeeld over de verkochte schijfjes plastic verdeeld toch een stuk lager zijn dan de manuren die het kost om je auto weer helemaal te fixen. Maarja, Bill Gates moet die 35 miljard toch ergens vandaan halen nietwaar? De gemiddelde automonteur heeft ook geen miljoenen op de bank in tegenstelling tot de gemiddelde M$ programmeur.
Diezelfde klanten zijn vaak erg merkentrouw, en ruilen hun Opel op goed moment weer in voor.....een Opel. De concurrentie heeft het dus gewoon nog niet voor elkaar gekregen om de klant ervan te overtuigen dat hun produkt beter is, dus blijft de klant trouw aan het merk waarmee hij geen noemenswaardige problemen heeft ondervonden.
Als Opel dezelfde geintjes uit zou halen als M$ dan denk ik niet dat ze het lang vol zouden houden, mensen kunnen makkelijk voor een ander merk gaan als Opel ze niet meer bevalt. Als je van OS wil veranderen ligt dat toch iets lastiger... je zou om weer de autovergelijking te gebruiken dan geen gebruik meer kunnen maken van de wegen die je snel brengen waar je wilt zijn omdat M$ die domineert, je zou niet meer dezelfde steden kunnen bezoeken omdat die "incompatible" zijn met je auto, daar heeft M$ wel weer voor gezorgd door tolpoortjes met geheime codes overal neer te zetten die alleen maar door M$ auto's kunnen worden gebruikt.
Shell? Die regeert hier te lande de markt, als Shell de benzineprijzen verhoogt volgen de andere bedrijven braaf. Shell bepaalt dus de prijs. Alleen heeft de NMA dat niet kunnen aantonen.
Dus als Shell iets doet dan is het goed? Omdat de NMA het niet kan aantonen dat je iets doet mag het? Dus als ik iemand neerschiet en ze kunnen niks bewijzen dan is er ook niks aan de hand natuurlijk.
De verhalen over computerfabrikanten die verplicht werden om naast Windows ook Internet-Explorer te installeren zijn bekend, men heeft er schande van gesproken, maar was het nou wel zo schandalig?
Wat schandalig was en is is dat M$ bedrijven die ze helpen hun monopolie in stand te houden en uit te breiden belonen door ze goedkoper hun produkten te leveren. Stel je voor dat Malborro naar een sigarettengroothandel stapt en zegt: "Als je alleen maar Malborro sigaretten verkoopt dan krijg je 40% korting." Zou je dat ook niet schandalig vinden?
Moet je dat niet eerder in het licht zien dat Microsoft graag ziet dat hun besturingssysteem onder alle omstandigheden goed functioneert, dit in combinatie met een eigen ontwikkelde browser?
Nee, je moet het in het licht zien dat Microsoft wil dat iedereen precies doet wat ze zeggen, ook al heeft verder niemand daar wat aan. Ze hebben grote bedrijven als Dell en Compaq gigantisch benadeeld niet alleen maar omdat ze het waagden een concurrerend produkt bij hun systemen te leveren zoals Wordperfect, ze hebben zelfs ruzie gehad omdat ze het waagden een icoontje van de desktop te halen waar M$ die wilde hebben.
Wat bedoel je met "het anders zo strikte Amerika"? De VS is het land dat vrij ondernemerschap als grondrecht ziet, dat zich vooral afzijdig houdt van het bedrijfsleven, met andere woorden, men moet het daar zelf uitzoeken. Dat vinden de meeste amerikanen inderdaad fijn, dat zij zelf precies mogen weten hoe ze hun toko runnen.
De vrijheid van de een houd op waar de vrijheid van de ander begint. Als een bedrijf misbruik van hun vrijheid maakt waardoor iedereen benadeeld wordt behalve het bedrijf zelf dan gaat die vrijheid dus te ver.
Ik zou ook best vrijheid willen hebben om alles te doen wat ik wil, maar ik besef dat er regels moeten zijn die ervoor zorgen dat we allemaal op een leuke en eerlijke manier met elkaar samen kunnen leven in deze wereld. Als dat betekent dat ik daar een hoop vrijheden voor moet opgeven dan heb ik daar geen problemen mee, M$ wel.
Wat ik dus wil zeggen met deze (veel te lange) post is dat in tegenstelling tot wat jij denkt die posts van jou misschien wel helemaal niet omlaag gemod zijn omdat mensen denken "Oeh, een M$-fanboy, die gaan we eens lekker omlaag modden zonder te luisteren naar wat hij te zeggen heeft" maar misschien omdat ze gewoon schrikken van die enorme oogkleppen die je ophebt Aad, want zelfs als je voor M$ werkt zou je moeten inzien dat het niet klopt wat je zegt... Sterker nog... JUIST als je voor M$ werkt zou je moeten inzien dat het niet klopt.
Maar in de hoop dat je die oogkleppen toch even af kunt zetten en naar de minder positieve kanten van M$ durft te kijken heb ik hier een hoop leesvoer voor je:
http://www.kickassgear.com/Articles/Microsoft.htm
http://www.kuro5hin.org/story/2002/7/9/17842/90350
http://www.vaxxine.com/lawyers/articles/stac.html
http://fringe.davesource....rosoft/FAQ/microfaq2.html
http://www.byte.com/art/9406/sec3/art9.htm
http://toastytech.com/evil/fof.html
http://cyber.law.harvard.edu/msdoj/
http://news.com.com/2100-1001-251401.html?legacy=cnet
http://www.jerrypournelle.com/debates/Microsoft1.html
(ik moet off-topic toegeven dat ik weinig vertrouwen heb in jouw oogklep-afzet vermogen gezien je oproep op de LPF te stemmen, maar dat terzijde)
Tot slot nog een lichte noot: a word from the man himself!