Toon posts:

[n00b] Linux op hd van win xp

Pagina: 1
Acties:
  • 23 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Heb nu op me systeem win xp prof staan, nu wil ik linux slackware er bij zetten op de zelfde hd.

Ik heb gelezen dat je voor linux een apparte partities moet maken, welk programma kan ik hier het best voor gebruiken zodat ik linux-swap en linux partitie krijg zonder me win xp + gegevens op de hd te verliezen? ( is dit mogelijk in win xp? )

Het komt op dit systeem:

celeron 1,7 gh
512 geheugen
80 gig hd

en de rest maar dat doet er niet toe.

• Niakmo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-02-2024
Met partition magic kan je in windows je hardeschijf in partities in delen en ook linux swap en ext2 partities aan maken. Als je alle 80gb al hebt gebruikt kan je met PM ook een stukje eraf halen om overnieuw te partitioneren voor linux.

Verwijderd

Topicstarter
zirus schreef op 09 November 2002 @ 14:44:
Als je alle 80gb al hebt gebruikt kan je met PM ook een stukje eraf halen om overnieuw te partitioneren voor linux.
Pakt ie dan een leeg stuk van de hd? of heb je dan kans dat ie een stuk van me gegevens weg gooit?

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:02
Als je je 80GB schijf goed hebt ingedeeld staat er geen leeg stuk op :)
Waarschijnlijk heb je in Windows meerdere partities in gebruik (bijv. C:, D:, E,: en F: )

Met partition magic kan je dan een van die partities verkleinen en in de nieuwe vrijgekomen ruimte een nieuwe linux partitie maken.
Als je bijvoorbeeld een F: schijf van 20GB hebt met 5GB aan data kan die splitsen in 10 GB voor Windows en 10 GB voor linux.

Als er in windows nog een schijf helemaal ongebruikt is kan het ook zonder partition magic, dan kan je die gewoon voor linux gebruiken. Je moet dan bij de Slackware installatie met (c)fdisk die windowspartitie verwijderen en daar een linux partitie maken.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 14:06

deadinspace

The what goes where now?

Zoals in [rml]-=[ Nieuw in NOS? Eerst dit lezen! GEEN HELPDESK! ]=-[/rml] staat wordt je wel geacht eerst de FAQ eens door te kijken. En jouw vraag staat daar dus gewoon in.

Kijk trouwens ook eens naar [rml]Linux op de Desktop? Distro&zoeken reviews [ 13/09][/rml], daar wordt ook een Slackware install behandeld, en in sommige van de installreviews wordt ingegaan op partitioneren.

Dit topic is gesloten.