[n00b]Simpele waterkoeling

Pagina: 1
Acties:
  • 147 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-08 20:06
Hey

Het lijkt me wel wat om zelf ook eens aan waterkoeling te gaan :) Om luchtkoeling stil te krijgen moet je heel veel moeite doen maar echt helemaal stil wordt het nooit, zelfs niet met Papst fans. En aangezien ik 200E heb gespaart dacht ik dat het wel eens tijd zou worden om aan waterkoeling te beginnen >:) Natuurlijk heb ik er al het een en ander over gelezen en de THG video bekeken, maar heb toch nog wat vraagjes. Houdt ermee rekening dat ik niet wil OC'en maar stilte wil met het liefste ook een beetje lage temps (stressed onder 55 graden ofzo)

Ik had deze onderdelen uitgezocht:

radiator: http://shop.freezinghardware.nl/index-info.asp?ID=334
pompje: http://shop.freezinghardware.nl/index-info.asp?ID=317
slang: http://shop.freezinghardware.nl/index-info.asp?ID=331
koelblok: http://shop.freezinghardware.nl/index-info.asp?ID=305
reservoir (eventueel): http://shop.freezinghardware.nl/index-info.asp?ID=308

- Moet een radiator echt gekoelt worden met een fan? Ik heb nl maar een midi tower en ben van plan om hem gewoon onderin neer te zetten in de kast.

- Heb ik een water reservoir nodig of kan het water gewoon direct doorgepomp worden?

- Bij THG deden ze er een speciale vloeistof in, kan het ook met gewoon of gedestilleerd water of met iets anders?

- Hoe vaak moet je het water vervangen?

- Hoeveel dB maakt een normaal pompje?

- Krijg ik met bovengenoemde onderdelen een Athlon 1,333 Ghz onder de 55 graden stressed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

- Hoeft inpricipe niet, maar is beter van wel. (fan op 5V of 7V is voldoende)
- je hebt inprincipe geen reservoir nodig maar is wel makkelijk met bijvullen.
- Speciale vloeistof was denk ik waterwetter dat werd toegevoegd aan gedestileerd water.
Door waterwetter kan het water meer warmte onemen en verplaatsen.
Je kan ook gedestileerd water nemen met een beetje koelvloeistof.
- wat vind jij een normaal pompje ?
- ik denk het wel. (red je dat niet met air-cooling dan :? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het zijn bijna allemaal search vragen.....

- Moet een radiator echt gekoelt worden met een fan? Ik heb nl maar een midi tower en ben van plan om hem gewoon onderin neer te zetten in de kast.

maargoed, ja de radiator moet actief gekoeld worden, in jouw geval is geen fan @ je radiator = geen radiator.

Heb ik een water reservoir nodig of kan het water gewoon direct doorgepomp worden? Een resevoir is handig voor het hervullen. That's all.

Bij THG deden ze er een speciale vloeistof in, kan het ook met gewoon of gedestilleerd water of met iets anders?

Gedestileerd water gebruikte ze bij THG ook, alleen deden ze er een anti corrosie spulletje in. Niet echt nodig in jouw setup, gewoon puur gedestileerd water in mikken, werkt het beste

Hoe vaak moet je het water vervangen?

In principe hoef je je water nooit te vervangen als je een gesloten systeem hebt.

Hoeveel dB maakt een normaal pompje?

Die eheim die je wilt bestellen is geruisloos.

Krijg ik met bovengenoemde onderdelen een Athlon 1,333 Ghz onder de 55 graden stressed?

Met een fan op je radiator @ 5 volt zal het wel haalbaar zijn denk ik. Helaas zijn de sensors op moederborden van dermate slechte kwaliteit dat je niet echt een goede temperatuuruitlezing krijgt. Ik denk wel dat je onder de 55 graden stressed komt.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2002 13:08 . Reden: typos en verbeteringen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
Verwijderd schreef op 09 November 2002 @ 13:03:
- Hoeft niet maar is beter van wel. (fan op 5V of 7V is beter)
- Hebt geen reservoir nodig maar is wel makkelijk met bijvullen.
- Speciale vloeistof was denk ik waterwetter dat werd toegevoegd aan gedestileerd water.
Door waterwetter kan het water meer warmte onemen en verplaatsen.
- wat vind jij een normaal pompje ?
- ik denk het wel. (red je dat niet mer air den :? )
Mijn cpu wordt zo'n 58 stressed maar dat is dan op 1Ghz (wegens problemen met moederbord) met een Papst NGML@7v dus ik koel mijn radiator het liefst helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memendo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-09 09:51

Memendo

V4-power/Team BSD

De slangen kloppen niet als je uitgaat van het blok (of andersom) er zitten aansluitingen op het blok voor 8mm binnen 10 buiten slangen. En je slangen zijn " Specificaties: Binnendiameter: 10 mm. -Buitendiameter: 14 mm. Dus of andere slangen gebruiken of andere aansluitingen op je blokje zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met die koeler die je nu hebt moet je echt wel onder de 58 graden komen stressed denk ik.
Die swiftech zijn best goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
Verwijderd schreef op 09 November 2002 @ 13:12:
Met die koeler die je nu hebt moet je echt wel onder de 58 graden komen stressed denk ik.
Die swiftech zijn best goed.
Ik gebruik momenteel een Alpha pal 6035 en met de Switech kom ik op 59/60 graden. Let wel ik heb geen case fans (met een dikke 92mm Panaflo gaat de temp 10 graden omlaag) en een Papst NGL in de voeding, ik ben nl een beetje stilte-gek 8)7 :P
memendo schreef op 09 november 2002 @ 13:10:
De slangen kloppen niet als je uitgaat van het blok (of andersom) er zitten aansluitingen op het blok voor 8mm binnen 10 buiten slangen. En je slangen zijn " Specificaties: Binnendiameter: 10 mm. -Buitendiameter: 14 mm. Dus of andere slangen gebruiken of andere aansluitingen op je blokje zetten.
http://shop.freezinghardware.nl/index-info.asp?ID=388

Deze dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Als je tog alleen maar voor stilte gaat, waarom koop je dan niet gewoon die poseidon-set voor 109 euro :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bartjuh schreef op 09 November 2002 @ 13:16:
Als je tog alleen maar voor stilte gaat, waarom koop je dan niet gewoon die poseidon-set voor 109 euro :?
misschien omdat dat ding niet van erg goede kwaliteit is en niet bijster goed koelt ;) :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
Bartjuh schreef op 09 november 2002 @ 13:16:
Ik heb gehoort dat ie zo'n 30dB maakt en dat is zeker niet stil aangezien al mijn fans (2 :o) samen nu zo'n 15 dB maken samen. Bovendien is dat ding volgens mij heel groot en ik heb geen ruimte voor zoiets wat niet in m'n kast past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kutkip schreef op 09 November 2002 @ 13:22:
[...]

Ik heb gehoort dat ie zo'n 30dB maakt en dat is zeker niet stil aangezien al mijn fans (2 :o) samen nu zo'n 15 dB maken samen. Bovendien is dat ding volgens mij heel groot en ik heb geen ruimte voor zoiets wat niet in m'n kast past.
Ik denk dat je je daar in vergist.. 15 dBa hoor je namelijk niet in een gesloten case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
Verwijderd schreef op 09 November 2002 @ 13:25:
[...]
Ik denk dat je je daar in vergist.. 15 dBa hoor je namelijk niet in een gesloten case.
Reken maar uit: Een Papst NGL (12dB) in de voeding en een Papst NGML @ 7v (19dB 12v) :) De hdd tel ik dus niet mee he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
Welke dingen heb ik nou nog nodig om alles aan te sluiten? Soms vermelden ze alleen binnenmaten, soms binnen en buiten en soms hebben ze het weer over inches :? http://shop.freezinghardw...p.asp?Sub_ID=20&Cat_ID=16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-Als je de radiator alleen maar onderin je kast zet koelt ie t water wel ietsjes maar maakt dan dus ook meteen je kast warmer, en kan dus dermate oplopen dat t inderdaad is alsof je geen radiator hebt, zet er bv een Enermax regelbare fan op en zo koel mogelijke lucht dus
-Reservoir is vooral handig voor t bijvullen en luchtvrij krijgen.
-Gedemineraliseerd of gedistileerd water icm water wetter gebruiken
-Vervangen als t vies is/je temps oplopen?
-Eheim schijnt stil en krachtig te zijn
Je slangmaat klopt inderdaad niet en vergeet de koppelstukken voor de pomp niet (aan de ene kant komt t reservoir erop, aan de andere kant heb je dus volgens mij deze http://shop.freezinghardware.nl/index-info.asp?ID=314 en bv deze http://shop.freezinghardware.nl/index-info.asp?ID=312 nodig (mag ook een hoek inschroefverbinding zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
Maar welke verbinden moet ik nou hebben want ik wil wel die siliconenslangen omdat die niet kunnen knikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kutkip schreef op 09 November 2002 @ 13:57:
Maar welke verbinden moet ik nou hebben want ik wil wel die siliconenslangen omdat die niet kunnen knikken.
siliconenslangen kunnen wel knikken, en bij freezinghardware hebben ze geen 8mm binnenmaat siliconenslang. Neem gewoon die pvc slang en zorg dat je niet te scherpe bochten maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
Cool rev. 3.0 € 99,00
Waterreservoir voor Eheim 1046 / 1048 - aluminium € 34,99
4x Rechte inschroefverbinding 1/4" - 8x1 € 4,99
Eheim 1048 € 50,99
Flow-O-Matic doorstromingscontrole € 18,99
Maxxxpert radiator € 52,99
Papst 4412F/2GL - 120 x 120 x 25 mm. € 22,29
3x PVC slang 8 mm. (8x1) - 1 meter € 2,29
2x Aansluitadapter voor Eheim 1005 / 1046 / 1048 - 8 mm. € 3,99
Shine Up watertoevoeging - rood/oranje € 6,99

Zo heb ik volgens mij een complete set :) Nog op en aanmerkingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog op en aanmerkingen?
Ja!
Wat een hoop geld!
Nogal logisch dat mensen dan gaan zeggen dat waterkoeling duur is.

Ik vind dit soort prijzen eigenlijk absurd: de meest lullige aansluitinkjes kosten al meerdere euro's.
Ook vind ik de prijzen van waterblokjes véél te hoog: 5 gulden aan koper, en het blokje kost dan 150 gulden! Alsof het frezen en polijsten 145 gulden kosten!
Eigenlijk zou een grote computerbouwer gegoten waterblokjes in aantallen van 100.000-den moeten laten maken: dan kosten ze je maar een paar tientjes. Nu zijn het allemaal kleine bedrijfjes (met grote overheadkosten), die het duur maken.

Ik heb ongeveer 40 gulden uitgegeven aan mijn waterkoeling.
Het ziet er misschien minder gelikt uit, maar ik denk dat ie misschien wel beter is dan wat jij gaat kopen. (o.a. dikkere slangen, dikkere slangnippels, superieure verwarmingsradiator van de sloop, groter reservoir, dikker waterblok...)

Maar het is jou geld! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik dacht dat je €200,- als budget had....

Dat lijstje komt op +/- €320,- >:)
Als je echt stilte wilt doe je natuurlijk ook je GPU en chipset mee waterkoelen :P (of heb je al passieve koeleing op GPU/chipset??)

edit:

Je kan helemaal geen WC setje samenstellen voor €200,- .... iig niet daar bij die winkel
Je zal eerder zo rond de €250/275 uitkomen
Zoals die Flow-O-matic.... is die echt nodig???...netzoals dat gekleurde water??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
Verwijderd schreef op 09 November 2002 @ 15:54:
Ik dacht dat je €200,- als budget had....

Dat lijstje komt op +/- €320,- >:)
Als je echt stilte wilt doe je natuurlijk ook je GPU en chipset mee waterkoelen :P (of heb je al passieve koeleing op GPU/chipset??)

edit:
Je kan helemaal geen WC setje samenstellen voor €200,- .... iig niet daar bij die winkel
Je zal eerder zo rond de €250/275 uitkomen
Zoals die Flow-O-matic.... is die echt nodig???...netzoals dat gekleurde water??
Ja ik weet het maar ik kan natuurlijk nog wel ff doorsparen he :) En ja het is idd belachelijk duur voor alleen maar koeling.. Die flow o matic is misschien niet nodig maar ik weet niet of je het goed kunt zien of er water door de slangetjes loopt.
En dat gekleurde water is gewoon 1337 :P

Alleen heb ik wel 4 van die boutjes nodig? Ik heb er maar een paar bijgedaan maar ik weet niet hoeveel ik er echt nodig heb. Verder ben ik nu bij Perfect Systems aan het kijken of die goedkoper spul heeft.

Ow ja en nog een vraagje.. Gaat zo'n pomp automatisch aan of moet je eerst je hele kast open maken?

/edit Ik zie dat ze bij xxl cases complete setjes hebben, met ongeveer dezelfde onderdelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shades
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-07 13:45

shades

huh ?

Verwijderd schreef op 09 November 2002 @ 13:05:
Het zijn bijna allemaal search vragen.....

maargoed, ja de radiator moet actief gekoeld worden, in jouw geval is geen fan @ je radiator = geen radiator.
Dit is niet helemaal waar hoor..
Er bestaat ook zoiets als natuurlijke convectie mits de rad goed geplaatst is (boven in ofzo). Een wc-systeem kan zonder fans wanneer het vermogen van de rad groot genoeg is.. Ik ben ook bezig met 1tje en ga het zonder proberen.. (de rad is die grote met waar 2x 120mm fans op passen. van cooltech)

https://k1600gt.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij heb je maar 1 zo'n schroefindraai nodig, nl bovenop je eheim (op de rev3 zitten ze al), en ik zou voor de plexi reservoir gaan om 2 redenen, je ziet aan de buitenkant je waterlevel, en plexi reageert niet met koper, alu wel. Enne je hoeft niet perse daaro je slang te kopen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
Verwijderd schreef op 09 november 2002 @ 18:06:
Volgens mij heb je maar 1 zo'n schroefindraai nodig, nl bovenop je eheim (op de rev3 zitten ze al), en ik zou voor de plexi reservoir gaan om 2 redenen, je ziet aan de buitenkant je waterlevel, en plexi reageert niet met koper, alu wel. Enne je hoeft niet perse daaro je slang te kopen toch?
Niet ook nog twee voor op de radiator dan? En 2 slangen zijn wel genoeg dan he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je die Maxxpert neemt dan kan je niet van die Klax connecters erop zetten....
Je schuift gewoon je "slang" :P erop, klem erom en dicht is het.
Of je neemt die KLAX single/dual fan RAD.
Daar zitten al van die handige connectors op... hij is alleen iets duurder.

Dat reservoir zou wel handig zijn alleen schijnt hij nogal vervelend te doen met luchtbellen (zie hier).
Zijn moeilijk uit je systeem te krijgen.....
Als je het reservoir neemt heb je nog maar 1 connector nodig voor je Eheim (eigenlijk 2, Eheim-aansluiting en een 1/4"-8mm connector)

Oh ja.... dat alu reservoir is als het goed is behandeld (geanodiseerd) dus dat zou geen probleem moeten geven.

Oh ja 2.... de pomp gaat in principe niet gewoon aan/uit.
Er zullen wel schakelingen voor zijn maar ik had met mijn WC setup gewoon de pomp op de 230V aangesloten (stekker snoer via PCI slot naar buiten).
Dus als de PC uitging bleef de pomp gewoon lopen (wel zeker weten dat je setup volledig dicht is :) )... je hoort die Eheim verder toch niet.
En het risico dat je je pomp vergeet aan te zetten heb je ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
Verwijderd schreef op 09 november 2002 @ 19:05:
Als je die Maxxpert neemt dan kan je niet van die Klax connecters erop zetten....
Je schuift gewoon je "slang" :P erop, klem erom en dicht is het.
Of je neemt die KLAX single/dual fan RAD.
Daar zitten al van die handige connectors op... hij is alleen iets duurder.

Dat reservoir zou wel handig zijn alleen schijnt hij nogal vervelend te doen met luchtbellen (zie hier).
Zijn moeilijk uit je systeem te krijgen.....
Als je het reservoir neemt heb je nog maar 1 connector nodig voor je Eheim (eigenlijk 2, Eheim-aansluiting en een 1/4"-8mm connector)

Oh ja.... dat alu reservoir is als het goed is behandeld (geanodiseerd) dus dat zou geen probleem moeten geven.

Oh ja 2.... de pomp gaat in principe niet gewoon aan/uit.
Er zullen wel schakelingen voor zijn maar ik had met mijn WC setup gewoon de pomp op de 230V aangesloten (stekker snoer via PCI slot naar buiten).
Dus als de PC uitging bleef de pomp gewoon lopen (wel zeker weten dat je setup volledig dicht is :) )... je hoort die Eheim verder toch niet.
En het risico dat je je pomp vergeet aan te zetten heb je ook niet.
Thanks _/-\o_ Ik neem dan die iets duurdere Klax en ook een doorzichtig waterreservoire. Ik vroeg me af of ik misschien nog op het koelblok kon bezuinigen. Ik kan nl ook deze nemen: http://shop.freezinghardware.nl/index-info.asp?ID=288 of deze http://shop.freezinghardware.nl/index-info.asp?ID=306 ipv deze http://shop.freezinghardware.nl/index-info.asp?ID=305

En moet er ook anti-corrosie spul bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shades
  • Laatst online: 14-07 13:45

shades

huh ?

Ik ben zelf ook wc-noob en zit eigenlijk alleen nog met de vraag hoe je het beste je systeem kan vullen. Zat zelf te denken aan een kraantjes systeem maar freezing-hardware kan je die niet bestellen... heb ze al wel een keer voorbij zien gaan maar er stonden toen geen linkjes bij.. iemand ?

https://k1600gt.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:54
ik zal ook ff wat zeggen :P

ik heb een eheim 1048 en die is fluisterstil. Ik heb er tevens die innovatek Eheim reservoir bij en het bevalt perfect. reservoir is klein maar toch goed bij te vullen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3p0x
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:45
zou de Klax Gold voor AMD & P3 op xxlcases genoeg coolen voor mij athlon xp1800 die ik nog wel een beetje wil overclocken? of heb ik een betere set nodig?(kep ook ongeveer 200 euro te besteden).

spec's
Deze set bestaat uit

* Waterkoelblok Klax Gold 390
* EHEIM 1048 Pomp
* Radiator Black Ice Pro (zwart)
* Titan fan 120x120x25MM
* Fanguard 120mm
* Siliconen-slang 9,5mm + 2,0 mm 2 Meter
* T-stuk 10,5 mm kunststof
* Twee knieverbindingen 12mm Kunststof
* Stopstuk voor 10mm slang
* 3 op 4 pins adapterkabel 12V op 7 Volt
* Silmore koelpasta 2 ml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
lijkt me wel dat het goed is. aan de gebruikte onderdelen te zien is het wel kwaliteit en de Klaxx blokjes zijn meestal wel goed...

zoek ff op google 4 reviews

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

amd_at_primus schreef op 10 november 2002 @ 01:16:
zou de Klax Gold voor AMD & P3 op xxlcases genoeg coolen voor mij athlon xp1800 die ik nog wel een beetje wil overclocken? of heb ik een betere set nodig?(kep ook ongeveer 200 euro te besteden).

spec's
Deze set bestaat uit

* EHEIM 1048 Pomp
* Titan fan 120x120x25MM
* Fanguard 120mm
* Siliconen-slang 9,5mm + 2,0 mm 2 Meter
* T-stuk 10,5 mm kunststof
* Twee knieverbindingen 12mm Kunststof
* Stopstuk voor 10mm slang
* 3 op 4 pins adapterkabel 12V op 7 Volt
* Silmore koelpasta 2 ml
Net zoals de topicstarter red je het niet met €200,-

* EHEIM 1048 Pomp

Deze 3 komen al op €191,-
Als je echt allemaal spul wil kopen (en niets van de sloop willen halen) moet je op zijn minst op €250,- of meer rekenen voor je WC.

Maar opzich is dat geen verkeerd setje....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3p0x
dat is een set voor 219 euro. kan de url niet kopieren(hij verandert namelijk niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
moet je op de linker met je rechtermuis klikken en dan > copy shortcut of snelkoppeling kopieren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3p0x
jah maar die blijft http://www.xxlcases.nl (ik ben ook neit achterlijk hoor!!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-07 21:02
amd_at_primus schreef op 10 november 2002 @ 14:26:
jah maar die blijft http://www.xxlcases.nl (ik ben ook neit achterlijk hoor!!)
Rechtermuis knop en dan eigenschappen,
dan Adres (URL) kopieren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.xxlcases.nl/shop/docs/pd691714917.htm

Aanbieding!

Vinden jullie dat nou normaal: waterblokjes van 99 euro?
Da's 220 gulden!

Koop 7 gulden aan koper bij een oudmetaalhandel; zaag wat, boor wat, soldeer wat (op het gasfornuis), en je bent er ook.
Die Innovatek schijnt goed te zijn, maar elk waterblokje is goed (lees: beter dan luchtkoeling) omdat water zo'n efficiënt medium is.

Of zijn jullie IT-ers met salarissen van enkele tonnen (en twee linkerhanden) zodat 220 gulden peanuts zijn?

En zijn dit soort systemen nog "simpel" te noemen? (Zie topic-titel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

let er wel ff op dat je een radiator koopt met 8 mm aansluitingen en een slang met een 10 mm doorsnede!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

shades schreef op 09 november 2002 @ 17:20:
[...]

Dit is niet helemaal waar hoor..
Er bestaat ook zoiets als natuurlijke convectie mits de rad goed geplaatst is (boven in ofzo). Een wc-systeem kan zonder fans wanneer het vermogen van de rad groot genoeg is.. Ik ben ook bezig met 1tje en ga het zonder proberen.. (de rad is die grote met waar 2x 120mm fans op passen. van cooltech)
klopt, maar aangezien hij die Maxxxpert radiator wil kopen das zon soort cubus, als je die onder in je kast zet, dan kan ik je garanderen dat hier die vuistregel wel redelijk op gaat.

btw, een goede passieve radiator is die radiator van aqua-computer.de

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:10
Je wilt minder geluid dan je luchtkoeling terwijl je een Papst 4412F/2GL gaat bestellen voor de rad..

Deze fan maakt (ook op 7 volt) meer geluid dan je bestaande papst fans.
Het ging toch om stilte?

De temps van mijn systeem (@12Bd) is max 38 graden, idle 29 graden.
De temps @7 volt, <10db is 42 graden, idle 34 graden..

Goede koeling dus met lucht..
Zeker aangezien mijn Tbird 1Ghz evenveel warmte ontwikkeld als een XP1800+

voor bewijs:
Silent mod met goede koeling, veel foto's

[ Voor 0% gewijzigd door procyon op 10-11-2002 16:37 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pompje doet 5 liter per minuut :/ ? dat is 5 x 60 = 300 liter per uur. En toen ik een 450 liter per uur pompje had was dat veeeeels te weinig :| jah whatever 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XKB
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 05-04-2021

XKB

Anonymous functional

Wat is nu het grote verschil in kwaliteit tussen die gold-set en de Klax WaterKoelingKit Advanced van XXLcases.nl?

Btw: is het mogelijk zon systeem in te bouwen in een Chieftec DX-01B-D of vergelijkbaar?
Er lijkt me vooral voor de radiator erg weinig ruimte.

Choose for Choice! Choose Linux! | src van icon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
Procyon for life schreef op 10 november 2002 @ 16:24:
Je wilt minder geluid dan je luchtkoeling terwijl je een Papst 4412F/2GL gaat bestellen voor de rad..

Deze fan maakt (ook op 7 volt) meer geluid dan je bestaande papst fans.
Het ging toch om stilte?

De temps van mijn systeem (@12Bd) is max 38 graden, idle 29 graden.
De temps @7 volt, <10db is 42 graden, idle 34 graden..

Goede koeling dus met lucht..
Zeker aangezien mijn Tbird 1Ghz evenveel warmte ontwikkeld als een XP1800+

voor bewijs:
Silent mod met goede koeling, veel foto's
Ik heb besloten een groter rad te kopen en dan zonder fan buiten me kast te plaatsen :) Enne... jouw systeem maakt volgens mij echt geen 12dB hoor; Volgens mij zitten er zo al 4 of 5 Papst fans in en 1 NGL fan maakt al 12 dB, twee 15dB enz. Ikzelf zit nu op ongeveer 15dB, ik heb nl een ngl fan in me voeding en een ngml@7v op de cpu die beide zijn bevestigd dmv gummipluggen :)

Dit is nu het lijstje van de geplande onderdelen:

Magnum 390 € 67,99

Waterreservoir voor Eheim 1046 / 1048 - plexiglas € 34,99

Hoek inschroefverbinding 1/4" - 8x1 € 6,99

Rechte inschroefverbinding 1/4" - 8x1 € 4,99

Aansluitadapter voor Eheim 1048 - 1/4" € 3,99

Eheim 1048 € 50,99

2x PVC slang 8 mm. (8x1) - 1 meter € 2,29

Anti-Vibe bevestiging voor Eheim pompen € 7,99

Dual fan radiator - zwart € 88,99

Stoffiltermat voor Chieftec midi-towers - 255 x 120 x 20 mm. € 4,49

HD-O-Matic € 49,90

Past die slang wel op het waterblok zo? Er staat aansluiting: 10mm maar is dat voor de binnenkant of de buitenkant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ga naar de sloop voor een read, ben je 30 EUR kwijt op zn hoogst.......... HD- koelen met water is vrij harde onzin, meeste IDE harde schijven hebben dat echt niet nodig. Reservoir is ook echt niet nodig, dan hou je veel meer geld over om evt. dat Innovatek blokje te kopen of bijv deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.perfectsystems.nl/image/producten/cpukoeler1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
kutkip schreef op 10 november 2002 @ 18:53:
Ik heb besloten een groter rad te kopen en dan zonder fan buiten me kast te plaatsen :) Enne... jouw systeem maakt volgens mij echt geen 12dB hoor; Volgens mij zitten er zo al 4 of 5 Papst fans in en 1 NGL fan maakt al 12 dB, twee 15dB enz.
Als je goed opgelet had bij natuurkunde, wist je dat je om iets twee keer zo hard te "horen" iets eigenlijk 10x zoveel geluid moet maken, onze oren werken niet lineair..

Om muziek dat je uit 1 speaker hoort, 2x zo hard te laten klinken zullen er dus 9 bij geplaatst moeten worden..

Een verdubbeling in geluid is 3DB erbij..

Dus 10 Papst 12bd fans maken met elkaar 15db, 3 zullen iets van 13 doen..
Zet je deze op 7 volt dan zitten ze beneden de hoordrempel.

Ps: ben erg benieuwd naar je temps met een passieve radiator... (nadat je er dik 300 euro tegenaan gegooid hebt :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zag hier net iemand zeggen dat er alleen maar gedest. water in hoeft, da's niet juist want het inno-blokje is al/cu da's dus kut na een tijdje..

Wbt het inno-blokje verder:
Ik heb het van het weekend geinstalleerd, heb alleen andere aansluitingen op het blokje gezet waardoor ik 12mm slang kan gebruiken (of was het nou 11 ;-)..

Anyways je kan gewoon een paar reserve eheim dingetjes gebruiken, waarvan je er 1 bij je pomp krijgt, is wel beter heb je overal dezelfde diameter en je hoeft die shitslang niet te gebruiken van innovatek, is niks anders voor te krijgen (ben wel zo stom geweest om niet direct siliconen slangen te halen, zit met groene eheim zooi en die knikt ook :(

Verders alles wel relaxed, heb niet veel getest en gekeken nog, net pas af eigenlijk, temps zijn wel wat hoog naar mijn idee, tot 54 graden stressed (xp1700+ @11.5x145@1.85), en mijn fan start niet lekker op ofzo?? Heb een papst 8~16V fan en bij aanzetten PC gaat ie dus niet altijd mee aan?? Start ff en dan stopt ie... moest net dus ff aanslingeren :?

Misschien trekt relais wel veel stroom ofzo als ie de pomp aanzet?? njah als ik em start kan ik hem gewoon wel regelen daarna met potmeter &zo... vaagjes zal er ff een topic voor starten want moet wel gaan werken!!

Pff slapie doen, ff scrippy vouwen mocht het heet worden vannacht moet ie wel uitgaan enzo ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Procyon for life schreef op 11 November 2002 @ 00:08:
[...]

Als je goed opgelet had bij natuurkunde, wist je dat je om iets twee keer zo hard te "horen" iets eigenlijk 10x zoveel geluid moet maken, onze oren werken niet lineair..

Om muziek dat je uit 1 speaker hoort, 2x zo hard te laten klinken zullen er dus 9 bij geplaatst moeten worden..

Ps: ben erg benieuwd naar je temps met een passieve radiator... (nadat je er dik 300 euro tegenaan gegooid hebt :+ )
erg vreemd verhaal, ik heb ook geleerd, 2 evensterke geluidsbronnen is 3dB erbij tenopzichte van 1.
hoe je er dan bij komt dat 10 12dB fans 15dB maken.... en 3 13...
lijkt me een godswonder! k ga meteen serverhok in mn kamer bouwen en er lekker doorheenslapen ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
Volgens mij was het: "Als je iets twee keer zo hard weerneemt is het 3 DB meer.( terwijl het eigenlijk dus 10 zo hard staat..)

Ik snap niet wat je bedoeld met een serverpark op je kamer.. :? (grapje ofzo?)
ps laatste post hierover, dit is offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

was als grapje bedoeld, maar daar ben ik blijkbaar nie zo goed in 8)7
bedoel als iets 10x zoveel herrie maakt dat het dan maar 3db meer maakt...
maar dat is dus echt niet zo.
tis zegmaar zo: 1 helicopter produceert op een bepaalde afstand 60 dB. 2 dezelfde helis op dezelfde afstand produceren dan dus 63 dB. klinkt allemaal raar, maar tis echt zo.

ik blijf het vaag vinden wat je zegt, en ook nog is inconsequent. misschien had je toch beter moeten opletten bij natuurkunde :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munchkin
  • Laatst online: 08:19
Procyon for life schreef op 11 november 2002 @ 00:08:
Een hoop onzin over dB's +

Ik heb hier een fanloos systeem waarbij de cpu (TB @1400) en de voeding watergekoeld zijn. Systeem temps liggen tussen de 15(idle) en 20(stressed) graden boven ambient. Gebruikte radiator is wel vrij groot, 80 x 30 x 3 cm^3.
Dus een met een passief gekoelde radiator je water koelen hoeft niet perse slechte temps op te leveren.

Wat betreft die 12dB Papst fan's: in een vrije omgeving (fan "vrij" opgehangen, geen belemmering van de lucht) zullen die wel 12 dB aan geluid produceren. Zodra je die fan's aan een systeem kast bevestigd, zullen ze meer geluid maken omdat trillingen aan de kast doorgegeven kunnen worden (en die werkt als versterker), en verder wordt de luchtstroom belemmerd. De lucht wordt namelijk langs verschillende componenten aangezogen en door een belemmerd gat (hetzij gaatjes in metaal, hetzei fanguard) naar buiten geduwd (blowhole, zelfde redenatie geldt min of meer ook voor suckhole) wat turbulentie in de luchtstroom veroorzaakt. Deze turbulentie zorgt ook weer voor een versterking in het geluid.
Daarom denk ik dat in de praktijk deze fans een stuk meer kabaal geven. Voor mij i.i.g. de reden om alle fans uit mijn systeem te verbannen. Een dan heb je pas stilte!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
Zijn dat centimeters? 80 cm? dan is het oppervlakte zo groot dat er geen actieve koeling meer nodig is.. (wel een sterke pomp?)
Pff wel erg groot hoor die radiator.. hoe heb je je voeding watergekoeld?
Wat .. pas stilte!!!
Hmm ik snap wat je bedoeld, toch heb je pas resonanties boven een bepaald toerental, komt nog bij dat papst fans (als enige fabrikant) hun fans perfect uitbalanceerd met kleine gewichtjes waardoor er geen resonanties opgewekt worden.. (ik maak wel ff een plaatje)
Over het geluid van turbulerende lucht, ook dit is pas bij een bepaalde snelheid (fluitje doet het ook pas bij een bepaalde luchtsnelheid) , lees snelheidsverschil lucht/fanblad..
Hebben de papst dus geen last van door het lage toerental/ fanblad ontwerp..
Bovendien hebben deze fans als extra dat ze een dure sintec lagering hebben.. geen bewegende delen in de lagering, geen slijtage (lagering dmv een luchtlaagje, is erg duur maar dan heb je ook het beste/stilste).. heb je ervaring met papst?
Geen andere fan haalt het ivm papst.. en ik heb genoeg vergelijkingsmateriaal hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
Procyon for life schreef op 11 november 2002 @ 00:08:
[...]

Dat zou wel waar kunnen zijn maar ik heb het alleen maar over dB's en niet over hoeveel keer zo hard het nou eigenlijk klinkt :> En jij gaat me niet wijsmaken dat als 1 fan 12dB maakt dat er 10 samen 15 maken omdat elke verdubbeling al 3 dB erbij is (je zegt het zelf) ;)
Prince_of_Darkness schreef op 11 november 2002 @ 08:56:
[...]

Ik heb hier een fanloos systeem waarbij de cpu (TB @1400) en de voeding watergekoeld zijn. Systeem temps liggen tussen de 15(idle) en 20(stressed) graden boven ambient. Gebruikte radiator is wel vrij groot, 80 x 30 x 3 cm^3.
Dus een met een passief gekoelde radiator je water koelen hoeft niet perse slechte temps op te leveren.
Nice :) En heb je gewoon dat koelblok in de voeding vervangen door een zelf gemaakt waterblokje ofzo?
Procyon for life schreef op 11 november 2002 @ 14:35:
...... komt nog bij dat papst fans (als enige fabrikant) hun fans perfect uitbalanceerd met kleine gewichtjes waardoor er geen resonanties opgewekt worden.. (ik maak wel ff een plaatje)....
Als ik een Papst fan in zo'n brak rackje zet (die standaart in een Chieftec kast zitten) dan resoneert ie toch echt hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
kutkip schreef op 11 november 2002 @ 15:40:
Dat zou wel waar kunnen zijn maar ik heb het alleen maar over dB's en niet over hoeveel keer zo hard het nou eigenlijk klinkt :> En jij gaat me niet wijsmaken dat als 1 fan 12dB maakt dat er 10 samen 15 maken omdat elke verdubbeling al 3 dB erbij is (je zegt het zelf) ;)
Ik dacht al dat meerdere mensen hier over zouden struikelen, ik bedoelde met "verdubbeling in geluid": Geluid twee keer zo hard ervaren/waarnemen.
Dus eigenlijk een vertienvoudiging in geluid.
erg oftopic dit maarja het is jouw topic...
Als ik een Papst fan in zo'n brak rackje zet (die standaart in een Chieftec kast zitten) dan resoneert ie toch echt hoor :)
laat maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munchkin
  • Laatst online: 08:19
De maten waren inderdaad in cm, het actieve koelvlak is trouwens iets kleiner zo'n 67cm x 29 cm x 3 cm ofzo. De radiator komt uit een Ford Orion 1.6. Overigens is een kast daaromheen bouwen nog behoorlijk wat werk... Die watergekoelde voeding zit doodsimpel in elkaar: Ik heb gewoon een u-tje gemaakt met 12mm koperbuis en knietjes, daar wat aluprofieltjes (15 x 15mm) over heen geslagen en het geheel op de bestaande alukoellichamen geplakt met thermische lijm. En dat werkt goed genoeg. Alleen wordt de trafo zo'n 75 graden, en dat zo op de langere termijn wel eens probleem kunnen geven. Maar goed een nieuwe voeding is zo gemodificeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kutkip :P haha wat een naam.

Maar goed ff bij het topic blijven.

Je wou toch een stille kast ben ik dus ook al een lange tijd mee bezig.

Je hebt nl ook matten bij xxlcases Klax Geluidsreductiematten voor Chieftec Miditowers.

Heeft iemand daar ervaring mee, want neem aan dat zulke matten ook trillingen tegenhouden??

Het kost wel 49 € maar goed opzich is dat niet superveel, of denken hier lui die goser is gek !!

Is het dan verstandiger om matten bij een bouwmarkt te kopen??

Kan iemand me daarover iets vertellen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

een mat haalt 42C stressd op een xp1600+ zonder dan op zn radiator. dus nodig is ie niet. maar een low noise fan @ 5V erop hoor je ook niet. (papst bijvoorbeeld.)

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
Goed id dit gaat te veel offtopic :)
Verwijderd schreef op 12 November 2002 @ 09:56:
Kutkip :P haha wat een naam.

Maar goed ff bij het topic blijven.

Je wou toch een stille kast ben ik dus ook al een lange tijd mee bezig.

Je hebt nl ook matten bij xxlcases Klax Geluidsreductiematten voor Chieftec Miditowers.

Heeft iemand daar ervaring mee, want neem aan dat zulke matten ook trillingen tegenhouden??

Het kost wel 49 € maar goed opzich is dat niet superveel, of denken hier lui die goser is gek !!

Is het dan verstandiger om matten bij een bouwmarkt te kopen??

Kan iemand me daarover iets vertellen!!
Dit is eigenlijk ook een beetje offtopic :> maargoed O-)...
Ik had hier ook een topic over geopend en toen bleek dat eigenlijk niemand die dingen had.. iig niemand posstte echt ervaringen. Hier heb je ook verschillende matten: http://shop.freezinghardware.nl/index-shop.asp?Cat_ID=12 En een gast postte dat ie die bitumen en daarboven die schuimstof matten had gebruikt en dat ie z'n Delta mp geen eens meer hoorde. Waarschijnlijk overdreven maar het zal toch wel redelijk wat effect gehad hebben. Bij FH raden ze die combinatie zelf ook aan. Je bent dan iets van 50E kwijt, en dat is dus evenduur als die set alleen volgens mij bestaat die set enkel uit schuimstof matten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 06:50
mijn rad koste 10 euro op de sloop, vol koper enzo :) 160x130x30 .. redelijk klein ook nog :)
Pagina: 1