[Hi-Fi] Phono ingang op Sony setje

Pagina: 1
Acties:

• neanderthaler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-07 22:49

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
Mijn ouders hebben een Sony alles in 1 setje waarvan de cd-speler altijd al kuren heeft gehad. Nu dacht ik eraan om een losse cd-speler eraan te hangen, maar het ding heeft geen tape 2 of Aux, alleen een Phono-ingang. Kan het kwaad om daar een cd-speler aan te koppelen?

Ik heb nl. wel eens gehoord dat het geluid van de phono wordt voorversterkt voor het de eigenlijke versterker binnenkomt omdat het volume van de uitgang van een platenspeler lager is dan die van een cd-speler of cassettedeck?

Verwijderd

dat kan idd wel kwaad jah........
ten eerste gaat je geluid eraan (veel te veel bas en te weinig hoge tonen door die riaa correctie voor platen)
en ten tweede word het idd voorversterkt, dus of je setje dat trek?
probeer het en vertel et hier aan, weet ik et ook weer >:)

• Flotter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-07 13:01

Flotter

Pelipper!

neanderthaler schreef op 09 november 2002 @ 12:45:
Mijn ouders hebben een Sony alles in 1 setje waarvan de cd-speler altijd al kuren heeft gehad. Nu dacht ik eraan om een losse cd-speler eraan te hangen, maar het ding heeft geen tape 2 of Aux, alleen een Phono-ingang. Kan het kwaad om daar een cd-speler aan te koppelen?

Ik heb nl. wel eens gehoord dat het geluid van de phono wordt voorversterkt voor het de eigenlijke versterker binnenkomt omdat het volume van de uitgang van een platenspeler lager is dan die van een cd-speler of cassettedeck?
Klopt helemaal.

Wat je zou kunnen doen is een anti-RIAA-schema zoeken en bouwen, die verandert een line-signaal in een phono-signaal. Niet ideaal, je verzwakt het signaal en versterkt het weer, maar als je het een beetje netjes opbouwt en afschermt valt't allemaal heel erg mee :)

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

• QkE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-08 21:51

QkE

In your face Gnagna

Het geluid is idd brak. Maar je kan er iets aan doen.
Ik heb bij display een klein kastje (5 cm) gekocht, wat je in de kabel hangt en het geluid op het juiste volume brengt.

• Snipisnap
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025
Misschien een rare vraag: kun je die CD-speler die er al in zit niet gewoon maken? Trek dat setje eens open :)

"It certainly appears so..."

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
Snipisnap schreef op 09 November 2002 @ 13:22:
Misschien een rare vraag: kun je die CD-speler die er al in zit niet gewoon maken? Trek dat setje eens open :)
Helaas, is door andere mensen die er veel meer verstand van hebben :) al geprobeerd. Ook al een keer ter reparatie naar dealer geweest, ging het even goed, daarna weer zelfde geleuter.

Toen ze hem net hadden (al weer tijd geleden) begon het geduvel met een enkele cd, daarna kwam het langzaam aan steeds vaker.

Verwijderd

Bij Conrad hebben ze een vivanco cd/phono adapter:

productomschrijving:

De bestaande platenspeler-ingang op versterker, mengpaneel, enz. kan worden gebruikt voor CD's, cassettes, etc. (CD in/Phono out).
CD in - Phono out

€12,95

Audio & Video,
audio- video toebehoren,
audio adapters div. en dan pagina 4

www.conrad.nl

• QkE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-08 21:51

QkE

In your face Gnagna

Die bedoel ik ja...

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Het wil ook wel een gebueren dat je in de versterker een aparte versteker zit die het riaa singnaal naar een lijn signaal omzet .. (juist in die oude verstekers)
als je die er uit trekt en intern doorlust heb je msichien wat minder verliezen .....
mischien dat je het singaal iiets moet versterken/verwakken . maar dat is dan teminste liniear

Iperf

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-05 21:45
je kan natuurlijk kijken of je de lineaansluiting van je interne cdspeler naar buiten kan halen

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Bij mijn oude alles-in-1 set uit het jaar 0 zat ook geen line in. Maar omdat ik de (ingebouwde) pickup toch nooit gebruikte, hebben we toen de complete voorversterker eruit gehaald (los printje was dat), en daar de cd speler op aangesloten.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
fish schreef op 10 november 2002 @ 00:54:
Het wil ook wel een gebueren dat je in de versterker een aparte versteker zit die het riaa singnaal naar een lijn signaal omzet .. (juist in die oude verstekers)
als je die er uit trekt en intern doorlust heb je msichien wat minder verliezen .....
mischien dat je het singaal iiets moet versterken/verwakken . maar dat is dan teminste liniear
Ik kan er niet even in kijken, want hij staat bij mijn ouders thuis, waar ik 1 keer per week ofzo kom. Maar het is zo'n mini-geval, waarschijnlijk zit hier maar 1 printplaat in, waar alles opzit.
MR_WAZOO schreef op 10 November 2002 @ 01:17:
je kan natuurlijk kijken of je de lineaansluiting van je interne cdspeler naar buiten kan halen
Is misschien een optie! Maar die adapter van Conrad is misschien de meest veilige.

Ik heb trouwens een moederboardje waar de line out ontzettend zacht is. Wie weet kan ik die er wel op aansluiten. Ik kan natuurlijk zelf even testen door zelf een platenspeler zelf even op een andere versterker aan te sluiten en dan op bijvoorbeeld tape 2 of aux kijken hoe hard het signaal daarop binnenkomt en die vergelijken met de phono ingang.

Hoe zit het trouwens met de uitgang van een cd-rom speler? Als het volume daarvan niet zo hard is, kan ik misschien van een ouwe cd-rom speler en een AT-voeding een stand alone cd-spelertje bouwen...
Pagina: 1