Toon posts:

[Gentoo] Fontproblemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gister wat van m'n Gentoo geupgrade, ik weet niet precies wat, maar wellicht freetype ook (Dat zou dan de fout kunnen zijn), maarr het zou ook aan een nieuwe QT of weet ik veel wat kunnen liggen.

In ieder geval: Sinds ik dit heb gedaan worden cursieve fonts heel vervelend gerenderd. Ze lopen omhoog. Dit klinkt wellicht ietwat vaag, dus daarom een screenshot:
Afbeeldingslocatie: http://cal005302.student.utwente.nl/font-weirdness.png

Wat dus opvalt is:
- Het Latijnse schrift blijft maar omhoog lopen
- Koreaans, Grieks en Russisch beginnen elk woord weer op de juiste regel
- De richting van het schrift maakt niet uit, Arabisch, Hebreeuws en Syrisch lopen ook van linksonder naar rechtsboven omhoog.

Voor het Hebreeuws maakt het echter wel weer uit of er klinker-puntjes worden gerenderd, dan begint een letter ook weer op de juiste regels. Zgn. `cantilation-marks' hebben echter weer geen invloed.

Nou, dit is dus zo ongeveer mijn probleem omschrijving van IRC op #gentoo op OPN weet ik dat er meer mensen zijn die 't hebben, alleen zij hebben ook geen idee hoe het op te lossen.

Verwijderd

Topicstarter
Nog wat analyse bracht mij op het spoor dat alleen fonts die geen eigen italic/oblique variant hebben het slachtoffer zijn van deze bug. In m'n /etc/fonts/fonts.conf staat een slant-matrix:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
               <!-- multiply the matrix to slant the font -->
                <edit name="matrix" mode="assign">
                        <times>
                                <name>matrix</name>
                                <matrix><double>1</double><double>.2</double>
                                        <double>0</double><double>1</double>
                                </matrix>
                        </times>
                </edit>

Hier de eenheidsmatrix van maken zorgt er in ieder geval voor dat er niet omhoog wordt geslant (?), alleen nu wordt er helemaal niets meer gedaan uiteraard. :(

Verwijderd

Topicstarter
Oke, het is dus een eenvoudige coordinatentransformatie, beetje stom dat ik dat niet direct zag, die 0 moet rechtsbovenstaan en die .2 linksonder en dan werkt het weer zoals je verwacht.

• RickDB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-04 21:55
uh triple post :?
Welke versie van qt heb je precies?