[linux] 2.5 kernel vliegt eruit en logs?

Pagina: 1
Acties:

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024
Ik ben wat aan het experimenteren met de 2.5 kernel en als ik die opstart dan start mijn computer helemaal op nieuw op. Het probleem is dat ik niets kan vinden in de log files. Dus ik weet niet eens of uberhaubt iets gelogt wordt.

En die logfiles beginnen intussen ook al aardig groot te worden. Ik vind het wel lief dat mijn computer me van alles verteld wat ie aan het doen is (we zijn een goed paar samen ;) ), maar hett kan ook te veel worden. Ik kan die logfiles wel leeghalen, maar is er geen makkelijkere manier?

Verwijderd

zoek op je machien even naar logrotate

• Alarmnummer
Ik zie onder in mijn scherm puntjes verschijnen nadat ik bij lilo een keuze heb gemaakt. Ik neem aan dat dit het inladen van de kernel is? Daarna reset mijn pc.

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Welke logger heb je? Sommige, zoals metalog, schrijven niet elke line direct naar je logfile, maar schijven in blocks. Dat verbetert de performance enigszins, maar kan er inderdaad toe leiden dat de laatste lines voor een crash verloren gaan. Check dat even in de documentatie van je logger.

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• Alarmnummer
Ik heb het vermoeden dat er problemen zijn met mijn framebuffer. Ik compileer nu eerst een versie zonder framebuffer. Waar kan ik trouwens agp support aanschakelen? Ik heb zitten bladeren in menuconfig, maar niet gevonden. Wel pci,isa etc support.

• Alarmnummer
In welke file worden de allereerste logs geplaatst?

• AlterEgo
  • Niet online
Ik gebruik sysklogd als logger, en /var/log/syslog begint als heel vroeg in de boot:
Nov 9 10:12:56 rob syslogd 1.4.1: restart.
Nov 9 10:12:58 rob kernel: klogd 1.4.1, log source = /proc/kmsg started.
Nov 9 10:12:58 rob kernel: Inspecting /boot/System.map
Nov 9 10:12:58 rob kernel: Error in symbol table input (#2).
Nov 9 10:12:58 rob kernel: Cannot find map file.
Nov 9 10:12:58 rob kernel: Loaded 3383 symbols from 26 modules.
Nov 9 10:12:58 rob kernel: Linux version 2.4.19 (root@xxx.xxx.xxx) (gcc version 3.2) #1 Mon Oct 14 19:32:25 CEST 2002
Nov 9 10:12:58 rob kernel: BIOS-provided physical RAM map:
[...]
Nov 9 10:12:58 rob kernel: 511MB LOWMEM available.
Nov 9 10:12:58 rob kernel: Advanced speculative caching feature present

Verwijderd

Alarmnummer schreef op 09 november 2002 @ 12:02:
Ik heb het vermoeden dat er problemen zijn met mijn framebuffer. Ik compileer nu eerst een versie zonder framebuffer. Waar kan ik trouwens agp support aanschakelen? Ik heb zitten bladeren in menuconfig, maar niet gevonden. Wel pci,isa etc support.
Als het goed is heet dat agpart (CONFIG_AGP/CONFIG_AGP_*), in character devices:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
 <M> /dev/agpgart (AGP Support)
   [*]   Intel 440LX/BX/GX and I815/I820/I830M/I830MP/I840/I845/I850/I86
   [*]   Intel I810/I815/I830M (on-board) support
   [*]   VIA chipset support
   [*]   AMD Irongate, 761, and 762 support
   [*]   Generic SiS support
   [*]   ALI chipset support
   [*]   Serverworks LE/HE support
   [ ] Direct Rendering Manager (XFree86 DRI support)

• Alarmnummer
Ik had hem al gevonden :) (op een zeer onlogische plaats).

Maar het is dus niet de framebuffer want ik hen ff een verse source gepakt, en daar draaide het eerst goed. Later nog een paar wijzigingen doorgevoerd (netwerk kaart toevoegen) en hij knalt er weer uit. Ik hou het wel even op 2.4.19 voorlopig (misschien dat ik die 2.4.20 nog even patch, en die preemtive patch).

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-05 15:46

igmar

ISO20022

AlterEgo schreef op 09 november 2002 @ 12:24:
Ik gebruik sysklogd als logger, en /var/log/syslog begint als heel vroeg in de boot:

[...]
Aan het EIND van je bootprocedure wordt de kernel buffer geflushed. Het eigenlijke loggen begint pas in runlevel 3.

• Alarmnummer
Ik heb intussen weer een nieuwe poging gewaagd en een de 2.5.50 kernel opgehaald en gecompileerd. Maar hij blijft crashen en de reden dat er niets in de logfiles staat is denk ik dat mijn /var dan nog niet is gemount. Wie weet een oplossing voor dit probleem? Want ik kan dus niet zien waarom het crashed.

• Sjonny
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:38

Sjonny

Fratser

als je maar een paar regels na de puntjes op je scherm heb gehad is ie nogsteeds met cpu en pci init bezig geweest .. dat kan je afleiden uit de init van iedere kernel.
maar als je zo'n n00b ben, hoor je imho geen unstable kernel te draaien.

The problem is in the part of your brain that handles intelligence.

• Alarmnummer
Sjonny schreef op 08 December 2002 @ 00:02:
als je maar een paar regels na de puntjes op je scherm heb gehad is ie nogsteeds met cpu en pci init bezig geweest .. dat kan je afleiden uit de init van iedere kernel.
Het probleem is dus dat ik niets terug kan vinden van mijn 2.5 boots in de logfiles.
maar als je zo'n n00b ben, hoor je imho geen unstable kernel te draaien.
Dat ben ik niet met je eens. Een eigen kernel bouwen en experimenteren met nieuwe kernels zijn imo uitstekende middelen om inzicht te krijgen hoe linux in elkaar zit. Droogneuken is ook niet alles ;)

Verwijderd

Het lijkt me toch beter om een stabiel systeem op te zeten. Dan kun je in alle rust Howto:s gaan lezen en hoef je geen tijd te verspillen met het rondhangen op GoT om, tussen de crashes door, aan mensen te vragen hoe je in hemels naam je instabiele omgeving weer aan de praat moet krijgen.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2002 02:38 . Reden: typo ]

• Alarmnummer
Er staan meerdere kernels op waaruit ik bij lilo kan kiezen, dus afgezien van een falend filesysteem hoef ik niet bang te zijn dat mijn systeem niet meer op te starten is. En ook al kan ik het niet meer opstarten, dan gooi ik er eventueel een nieuwe overheen: linux is bij mij nog steeds in een experimenteel stadium. En zie verder mijn vorige reply over mijn motivatie.

ontopic maar weer?

Verwijderd

Als ie er al zo vroeg uit vliegt, dan zou ik echt aan iets in de CPU code denken... Probeer eens simpelweg een 386 (ipv Athlon/P4) kernel te builden en die te booten?

• Alarmnummer
Ik zal het eens proberen, maar het is wel eigenaardig want ik heb mijn 2.4 ook voor een k7 in elkaar gezet en deze dito. Dus daar zou het niet aan mogen liggen. *is building 386 kernel* :P

• Alarmnummer
Done, maar hij crashed nog steeds. Dit is trouwens het laatste dat hij laat zien:
"Uncompressing the kernel Ok Booting the kernel"
en daarna crashed ie dus.

Verwijderd

Even wat dingetjes die je zou kunnen proberen:
1) zet framebuffer helemaal uit.
2) hoe staat het met dingen als PNP (ISA/PCI), heb je dat enabled? Zo ja, disable ISA PNP eens?
3) pak een kop koffie ( 8)7 ) en wacht ff, dan ga ik 2.5 ff proberen. :P.

• Alarmnummer
Verwijderd schreef op 08 december 2002 @ 11:54:
Even wat dingetjes die je zou kunnen proberen:
1) zet framebuffer helemaal uit.
Die had ik al helemaal utigezet, maar volgens mij komt hij hier nog niet eens.
2) hoe staat het met dingen als PNP (ISA/PCI), heb je dat enabled? Zo ja, disable ISA PNP eens?
Die heb ik uit staan. Het gekke is dat ik dus een verse 2.4 kernel zonder problemen in elkaar kan zetten. En ik weet intussen redelijk wat er in en wat er niet in moet. Dus ik snap niet wat er dan mis gaat bij 2.5. Verder heb ik al veel dingen uit laten staan zoals sound.
3) pak een kop koffie ( 8)7 ) en wacht ff, dan ga ik 2.5 ff proberen. :P.
*gooit warm water in zijn ranzig koffiekopje.. zo koffie ;)*

Verwijderd

Alarmnummer schreef op 08 December 2002 @ 12:05:
Die had ik al helemaal utigezet, maar volgens mij komt hij hier nog niet eens.
Mjah, framebuffer is zo ongeveer het eerste wat wordt aangezet na de CPU init. Meteen na het 'loading linux...' komt ie namelijk in framebuffer mode om de rest van de kernel te laden. ;). Maargoed, als dat uitstaat... Tsja... Dan wordt 't moeilijk om daar fout te gaan. :D.
Die heb ik uit staan. Het gekke is dat ik dus een verse 2.4 kernel zonder problemen in elkaar kan zetten. En ik weet intussen redelijk wat er in en wat er niet in moet. Dus ik snap niet wat er dan mis gaat bij 2.5. Verder heb ik al veel dingen uit laten staan zoals sound.
Hmm... zou niet nodig moeten zijn, denk ik... Nouja, ik zie 't zo wel... /me 2.5.50 * :P.

[edit]
Ff update, ben eindelijk klaar met config, ben nu aan 't builden...

[edit2]
jezus, die build is werkelijk compleet broken... :D. Dit gaat nog wel ff duren. :X.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2002 16:16 ]

• Alarmnummer
Ik heb al een paar versies geprobeerd (van 2.5.40) en ze wouden allemaal goed compileren.

Verwijderd

G*dv*r. Dat duurde lang. :D. Nouja, bij mij boot ie in elk geval wel... Kun je jouw config ff online zetten?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2002 17:40 ]

• Alarmnummer
Je hebt mail :)

Verwijderd

Alarmnummer schreef op 08 december 2002 @ 17:14:
Ik heb al een paar versies geprobeerd (van 2.5.40) en ze wouden allemaal goed compileren.
En heeft een daarvan wel geboot?

/me is bezig met kijken naar de config.

Verwijderd

Ik heb twee aanmerkingen op de config, allebei in de IDE, ATA en ATAPI gedeelte: ten eerste heb je geen van de chipset bugfixes geconfigureerd... Ik weet niet wat voor mobo je hebt, maar het kan geen kwaad om dat aan te vinken. Ten tweede heb je geen chipset support geconfigt. Dat is wel gevaarlijk, omdat GENERIC lang niet altijd goed werkt. Zeker bij een 2.5.x kernel zou ik een specifieke mobo chipset configgen. De enige die op 'm' staat is VIA82XXX, maar omdat je geen initrd gebruikt (staat op 'n') doet dat er eigenlijk niet toe. Die zou dan op 'y' moeten staan.

Heb je met een soortgelijke config als dit eerder een werkende 2.5.x kernel geboot?

Ik zal vanavond laat kijken of ik met deze config zelf kan booten en zo niet, of ik wel kan booten als ik de juiste IDE/PCI chipset (PIIX in mijn geval) selecteer en chipset bugfixes aanzet. Probeer ondertussen zelf ook maar iets hiervan uit, ben benieuwd. :).

• Alarmnummer
Verwijderd schreef op 08 December 2002 @ 18:39:
En heeft een daarvan wel geboot?
Ja hoor, die doen het uitstekend. Ik draai nu ook op een 2.4.19 kernel met pre-emptive patch erin.

Verwijderd

Alarmnummer schreef op 08 December 2002 @ 19:03:
Ja hoor, die doen het uitstekend. Ik draai nu ook op een 2.4.19 kernel met pre-emptive patch erin.
Ik bedoel specifiek van de 2.5.x reeks he?

• Alarmnummer
Verwijderd schreef op 08 December 2002 @ 21:07:
[...]

Ik bedoel specifiek van de 2.5.x reeks he?
Ze crashen allemaal na :booting kernel. Vanaf 2.5.40 tm 2.5.50

Verwijderd

Jouw kernel (config...) boot probleemloos hier. Kijk eens naar mijn commentaar hier, ik zal ook nog ff doorzoeken.

Vaag? :?.

Anders moet ik je helaas vragen om zo gedetailleerd mogelijk je hardware config te beschrijven (videokaart, processor, mobo, PCI/IDE controllers, mem, ook de output van de relevante /proc entries) en dingen als gcc versie, glibc versie, etc.

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-02 12:09
* LollieStick draait 2.5.50 ook gewoon op zijn server doos maar gaat snel weer 2.4.20 booten ;).

Kernel draait in ieder geval wel. optimized voor:

code:
1
2
3
4
5
K6 (i586)
VIA MVP3 chipset
GCC 3.2.0
GLIBC 2.2.5
256 MB RAM

Ik vermoed dus dat de chipset configuratie het struikelpunt is. Modules worden echt erniet meteen geladen als je geen ramdisk hebt ;)
Pagina: 1