Smeken bij IBM RMA harde schijf

Pagina: 1
Acties:

• pelican
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ha,

mijn situatie:
45 gig IBM (75gxp) kapot (gekocht in januari 2000)
45 gig IBM (75gxp) kapot (gekocht in januari 2000)
45 gig IBM (75gxp) kapot (RMA gekregen als vervanging)
60 gig IBM (60gxp) kapot (RMA gekregen als vervanging)
60 gig IBM (60gxp) kapot (RMA gekregen als vervanging)

Dit laatste 2 zijn dus afgelopen week kapot gegaan, ik had al wel geleerd om belangrijke dingen te backuppen op de extra schijf, maar toch lastig als ze dan allebei kapot gaan. Over IBM (crap of niet) zijn al heel veel topics, dus hier aub geen discussie over. To the point:

ik las in verschillende topics dat mensen bij een RMA "smeekten" om een schijf van een nieuwe generatie (gxp75 - gxp60 - gxp120 en als nieuwste de gxp180 serie), en deze dan ook kregen. Sommigen zeiden zelfs dat ze na een telefoontje al een schijf kregen opgestuurd voordat de kapotte naar IBM gestuurd was.

Ik heb dus gebeld naar dat adres,
Herkenbosch, veldweg 3,
maar dat is alleen een "kantoor" van UPS dat die schijven doorstuurd naar IBM, en een vervangende schijf opsturen voordat de kapotte binnen is doen ze al helemaal niet. Ik kan alleen de kapotte schijven opsturen, en dan krijg ik nieuwe zeiden ze.

Hoe kun je het nu voor elkaar krijgen wat die anderen beweren? Een schijf van de 60gxp serie hoef ik echt niet meer, maar die mensen in herkenbosch hadden daar geen boodschap aan. Iemand een idee met wie je dan contact op moet nemen?

Verwijderd

ik heb ook een IBM harddisk (DTLA-307045 46,1 gb) , ik heb al twee keer een vervangende gekregen (gerepareerde RMA) , wat een kloteschijven zeg , voor mij nooit meer IBM meer. Weet iemand wat ik nu het best kan doen , een ander type vragen , kan dat?

• SjaakTrekhaak
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-03 16:18
Ik heb ook is een keer een ibm gxp 60 opgestuurd en kreeg daar een gxp 120 voor terug ik denk dat ibm die oudere versies nog niet eens meer heeft dus dat je zo ie zo al een gxp 120 terug krijgt watRMA betreft is ibm de beroedste volgens mij niet. Maar ik zou hem als ik jou was gewoon opsturen en afwachten

[url=http://specs.tweak.to/[/url] / Specs 2 \ 24 uren in een dag, 24 bierflesjes in een krat........ Toeval?

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:23
ik had een 40gb 60gxp (2x moeten omruilen) laatste x een brief getikt, en smeekte ik om een 120gxp schijf.

Je moet t gewoon slim aanpakken en sommige dingen benadrukken in die brief
dit is mijn brief die ik had geschreven
Geachte IBM,

Bij deze bied ik u mijn IBM 40gb 60gxp voor de 2e keer aan voor reparatie.
Dit is binnen 2 maanden en met weer dezelfde klacht, het hangende slepende geluid dat die maakt en dat die ongeloofelijk traag is, voorbeeld dat wanneer ik windows in wil komen dit dik een uur duurt als ik deze schijf erbij hang dit gaat gepaard met dat slepende klikkende geluid.
Ik ben t nu echt goed zat met IBM schijven, want dit is dus al de 3e keer, me vorige was een IBM uit de 75gxp serie die net buiten garantie defect is geraakt.
Ik heb een Maxtor harde schijf in me pc die al 5 jaar trouw ze werk doet zonder ook maar 1 raar ding, en twijfel nu echt aan de betrouwbaarheid en duurzaamheid van het merk IBM.
Er zit nu wel een IBM 120gb 120gxp al 3 maanden in mij computer zit waar ik meer vertrouwen in heb.
Mijn vraag is dan ook zou ik er nu 1 uit de 120gxp serie terug kunnen krijgen of zowiezo een nieuwe en geen refurbished model.
Ik heb namelijk geen zin om weer een keer me IBM schijf terug te sturen, ik wil echt dat dit de laatste keer is.
Want dat ik steeds me data kwijt bent is buitengewoon frustrerend.
Ik moet gewoon een schijf hebben die ik kan vertrouwen en waar ik me data op kan zetten.
Want u begrijpt natuurlijk wel dat ik geen data ga zetten op een schijf die ik niet kan vertrouwen, wat heb ik dan aan een schijf waar ik indertijd veel geld voor neergelegd heb.
T lijkt mij dan ook meer dan logisch dat ik recht heb op een goedwerkende schijf die voldoet aan de eisen die eraan worden gesteld, en dat houd dus niet in dat die binnen t jaar defect raakt.
Ik verwacht dat dit op een proffesionele manier word opgelost, en dat u u naam IBM eer aan doet kwa service, wat ik ook niet anders verwacht.
want in mijn ogen maken jullie nog steeds 1 van de beste schijven, maar is de 75gxp en 60gxp een teleurstellende serie geweest met hoge uitval.
Vandaar dat ik ook dan al te graag een 40gb 120gxp ervoor terug zou willen, omdat daar naar mijn idee de fouten uit de voorgaande series uit zijn gehaald.

Vriendelijke groet,
Dit heeft dus blijkbaar gewerkt.
Alleen...helaas ook deze 120gxp heb ik nu tot 3 x toe moeten laten omruilen.
mischien word t tijd voor me om de huidige brief te veranderen en 120gxp in 180gxp te veranderen.
Ik moet het aankijken met degene die ik nu heb gekregen, want das een spliksplinternieuwe (na weer wat gesmeek) dit x die ik heb teruggekregen uit RMA

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

• max
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Ik ga ook mijn verhaal maar eens doen. ;)

Bijna 2 jaar geleden heb ik een 30gb DTLA gekocht. Niet zo snel daarna een 40gb 60GXP, want zeg nou zelf 30gb is niks.

Na ongeveer een half jaar waren ze allebei kaduuk... :(

Allebei RMA opgestuurt en netjes 2 terug gekregen. De DTLA was gerepareerd en de 60GXP was vervangen door een nieuwe.

Nu (bijna anderhalf jaar later) vliegt opeens die 60GXP weer eruit. :( Niks anders dan een tikkend en slepend geluid en booten ho maar.

Ik weer fijn RMA nagekeken op de IBM site. Serialno en partno ingevuld.....ff wachten....ERROR! Drive non-existent. :? :?

WTF! Schijf bestaat niet. :/

Ik heb het op moment helemaal gehad met IBM. Die 60GXP heb ik de container in gekeild en als ik die DTLA ook maar 1 keer hoor tikken is het voor dat #@$^& :X geval ook EXIT! :( :(

* max is op moment bezig met het bouwen van een fileservertje met 4 x Maxtor 120gb 7200rpm. :)

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-03 19:19
Als je ze nou eerst eff had gelowlevel formateerd had je de hd weer kunnen gebruiken. |:( Volgens mij gebeurd dit erg slecht vanaf de fabriek :(

Heb mijn originele 30GB GXP75 serie nog altijd draaien.

Oom van me heeft 2x 45GB GXP75 serie in RAID 0 draaien voor zo'n 1.5 tot 2 jaar nu. Nog geen problemen. (en die pc staat meer aan dan uit.)
(* KBDE klopt op tafel..)

PS: Veel success met je maxtors... ik ben al aan de 2e vervangende schijf.. ook deze is niet ok...

• pelican
  • Niet online
KBDE schreef op 09 November 2002 @ 21:45:
Als je ze nou eerst eff had gelowlevel formateerd had je de hd weer kunnen gebruiken. |:( Volgens mij gebeurd dit erg slecht vanaf de fabriek :(

Heb mijn originele 30GB GXP75 serie nog altijd draaien.

Oom van me heeft 2x 45GB GXP75 serie in RAID 0 draaien voor zo'n 1.5 tot 2 jaar nu. Nog geen problemen. (en die pc staat meer aan dan uit.)
(* KBDE klopt op tafel..)

PS: Veel success met je maxtors... ik ben al aan de 2e vervangende schijf.. ook deze is niet ok...
Ja, al 5x is een schijf kapot gegaan (dat hij geen gegevens meer kan raadplegen, een mechanisch probleem, want je hoort ook dat de schijf niet meer opspint), dan wil ik een nieuwe, en ga ik niet proberen met een low-level format (vervalt je garantie dan ook niet?) om te kijken hoe lang hij het de volgende keer gaat houden.
Ik heb nu een 1.6 gig van seagate erin zitten, van zeker 4 jaar oud, die nog prima draait. Zo hoort dat ook. Een schijf moet betrouwbaar zijn. Als zelfs het backuppen van belangrijke gegevens op een tweede schijf niet helpt, omdat ze allebei kapot gaan op dezelfde dag, dan ben ik daar toch echt niet tevreden mee. Dat sommigen geen problemen hebben met IBM schijven en sommigen niet is niet het onderwerp van deze topic.

Zo'n brief erbij stoppen is wel een goed idee denk ik, maar ik heb ze vandaag al opgestuurd. Er was nog geen reply om 15:00 en ik wil toch zo snel mogelijk nieuwe schijven. Ik hoop/denk dat ik schijven uit de 120gxp serie terugkrijg (met wat mazzel 80 gigs).

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-03 19:19
Wanneer ie niet meer upspinned dan is ie echt dood...

Maar lowlevel is wel nog altijd een optie wanneer ie krassende geluiden maakt (dit gebeurd bij de meerderheid van de defecte schijven)
Het enigste wat ibm doet is dat lowlevel programma'tje laten draaien en hup terug sturen... dat lowlevel formateren kan ik ook zelf wel lol.

• Scighera
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-03 11:33

Scighera

swim-bike-run

voorzorgsmaatregelen:
-HD goed koelen
-Als de stekker van de voeding erin zit, erin laten zitten (zwakke plek van de IBM (is de reden gewijst van een overleden 60GXP van mij)

www.triathlete.nl

• Ultra
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Fire_escape schreef op 09 november 2002 @ 18:36:
Ik weer fijn RMA nagekeken op de IBM site. Serialno en partno ingevuld.....ff wachten....ERROR! Drive non-existent. :? :?
Dit had ik ook bij de 'Used parts' 45GB 75GXP die ik net een week geleden RMA heb gestuurd. Gewoon nog een keer submit en het werkte wel :)
Ik hoop dat ik deze keer geen 75GXP meer krijg, maarja, of de serie eigenlijk wel uitmaakt ;)
Ik heb er verder geen brief bij gedaan, dus zal wel weer tegenvallen :(

• pelican
  • Niet online
Dat nog een keer op submit drukken, had bij mij te maken met hoofdletters/kleine letters had ik het idee.

Lijkt me trouwens heel sterk dat je een 75gxp terugkrijgt, ik heb slechts 1x een 75gxp teruggekregen, al meer als een jaar geleden, en de twee 60gxp's heb ik ontvangen eind 2001. Ik had 2 van die schijven als je jouwe opgestuurd, en kreeg 2 60 gigs terug. Nu zullen ze die dus helemaal niet meer hebben neem ik aan. Suc6 ermee.

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Wat doen jullie tog met die schijven ??
Er mee stuiterballen of mee overgooien ofzo ??

Ik heb hier al 1,5 jaar een 40gb 60gxp, een half jaar een 80gb 120gxp en een half jaar een 60gb 120gxp ... nooit problemen gehad ofzo...

Verwijderd

Ongelofelijk eigenlijk. IBM is simpelweg een slechte schijf. Dat is al jaren zo. Maar het verbaasd me meer dat mensen die troep blijven kopen dan IBM zijn techniek perfectioneert of overkoopt.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:36
Verwijderd schreef op 10 november 2002 @ 21:51:
Ongelofelijk eigenlijk. IBM is simpelweg een slechte schijf. Dat is al jaren zo. Maar het verbaasd me meer dat mensen die troep blijven kopen dan IBM zijn techniek perfectioneert of overkoopt.
Tsjah, dit soort reply's slaan natuurlijk nergens op. Werk jij toevallig bij een bedrijf ofzo waar ze 1000'en IBM schijven per jaar verkopen? Anders kun je nooit een realistisch beeld schetsen van de betrouwbaarheid van een merk. Mijn ervaring is dat het allemaal reuze mee valt met IBM, ik heb er zelf nog 2 van in m'n eigen systeem zitten die nog absoluut probleemloos hun werk doen. (ja, zelfs die 45Gb 75GXP die dus volgens jou al 6x gecrashed had moeten zijn)

• pelican
  • Niet online
pelican schreef op 09 november 2002 @ 11:00:
Over IBM (crap of niet) zijn al heel veel topics, dus hier aub geen discussie over.

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:21

Nitai

Live the life you love.

daar heeft iedereen blijkbaar een beetje overheen gelezen ;)

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Verwijderd

dominator schreef op 10 november 2002 @ 22:20:
[...]

Tsjah, dit soort reply's slaan natuurlijk nergens op. Werk jij toevallig bij een bedrijf ofzo waar ze 1000'en IBM schijven per jaar verkopen? Anders kun je nooit een realistisch beeld schetsen van de betrouwbaarheid van een merk. Mijn ervaring is dat het allemaal reuze mee valt met IBM, ik heb er zelf nog 2 van in m'n eigen systeem zitten die nog absoluut probleemloos hun werk doen. (ja, zelfs die 45Gb 75GXP die dus volgens jou al 6x gecrashed had moeten zijn)
Ja je hebt gelijk. Zo'n reply van mij kwam een beetje zonder argumentatie. Voor de normale thuisgebruiker zal het misschien wel mee vallen. Op onze werk verkochten we tot een flink aantal maanden alleen IBM's op bestelling omdat ze zo vaak kapot gingen. Nu willen we ze ook niet eens meer leveren op bestelling vanwege het grote percentage die we altijd weer op ons RMA plankje aantreffen.

We verkopen vooral Seagate, Maxtor, Western Digital. Met Seagate hebben we de beste ervaringen gehad tot nu toe. In een hele jaar zijn er maar twee kapot gegegaan. Van Maxtor heel wat meer. Western Digital verschuift nu ook steeds meer naar onze 'shit-list,' al leveren we ze nog wel eens.

We werken niet met een contract voor een of andere harddisk fabrikant dus opzich vind ik dit een onafhankelijke vergelijking. B)

• Scighera
  • Laatst online: 26-03 11:33

Scighera

swim-bike-run

Verwijderd schreef op 11 november 2002 @ 07:35:
[...]

Ja je hebt gelijk. Zo'n reply van mij kwam een beetje zonder argumentatie. Voor de normale thuisgebruiker zal het misschien wel mee vallen. Op onze werk verkochten we tot een flink aantal maanden alleen IBM's op bestelling omdat ze zo vaak kapot gingen. Nu willen we ze ook niet eens meer leveren op bestelling vanwege het grote percentage die we altijd weer op ons RMA plankje aantreffen.

We verkopen vooral Seagate, Maxtor, Western Digital. Met Seagate hebben we de beste ervaringen gehad tot nu toe. In een hele jaar zijn er maar twee kapot gegegaan. Van Maxtor heel wat meer. Western Digital verschuift nu ook steeds meer naar onze 'shit-list,' al leveren we ze nog wel eens.

We werken niet met een contract voor een of andere harddisk fabrikant dus opzich vind ik dit een onafhankelijke vergelijking. B)
Laat me raden: Maxtor DH740x 7200rpm schijven a 60GB. Daar zat een fouter serie tussen |:( (ik heb een 80GB DH740x teruggekregen _/-\o_ ) Hij stierf nog sneller dan mijn 60GXP...

www.triathlete.nl

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-03 22:58

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Turismo schreef op 09 november 2002 @ 17:48:
ik had een 40gb 60gxp (2x moeten omruilen) laatste x een brief getikt, en smeekte ik om een 120gxp schijf.

Je moet t gewoon slim aanpakken en sommige dingen benadrukken in die brief
dit is mijn brief die ik had geschreven

[...]
offtopic:
Met zo'n brief krijg je hooguit een aanbeveling om eens een cursus nederlands te gaan volgen. Zowel qua stijl, als qua spelling en grammatica. Je bent IBM schijven 'zat', maar even later zeg je dat je IBM de beste schijvenproducent vindt? Yeah right.

Iets minder lange, en ingewikkelde zinnen kan ook geen kwaad... het is een zakelijke brief, dus: korte zinnen - to the point, zeg gewoon wat je wilt.

Nu weer even ontopic: kennelijk valt het de grote HD producenten niet mee om fatsoenlijke schijven te maken. Ik heb vorige maand voor de 2e keer dit jaar mijn Maxtor 60GB kunnen RMA'en. Elke keer dezelfde fout na een maandje of 3-4 in bedrijf te zijn geweest: lawaai maken, en bij het opstarten SMART errors geven.

Nu moet ik zeggen dat ik binnen een redelijke termijn (3 weken) een nieuwe schijf gekregen heb, maar het laat wel een zure nasmaak achter, vooral de rommelige RMA procedure. Wat het leed enigzins verzacht is het feit dat juist deze rommelige procedure ervoor gezorgd heeft dat ik per abuis een 2e HD terug ontvangen heb. (beiden van het type D740x Plus 9, dus met liquid bearing, wat ik eerst niet had)

In het verleden heb ik al vaker problemen met uitvallende Maxtor's gehad, dus ze hebben geen goede reputatie bij mij. Als ik nu een schijf zou moeten kopen, dan zou het een Seagate of Western Digital worden.

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:36
Elke fabrikant heeft zo wel z'n rotte serie's gemaakt. Ik noem slechts de Seagate barracuda II, en dat terwijl seagate zo'n oerdegelijk imago heeft. Ik vind het alleen zo'n onzin om daar meteen hele fabrikanten mee af te kraken. Die IBM's waren toen zo ontiegelijk populair omdat ze zo retesnel waren, elke tweaker wilde er wel een. Maar toen bleek dat juist die serie niet zo betrouwbaar was brandde IBM meteen voor al die mensen af. Beetje kinderachtige mentaliteit om een compleet merk op 1 foutje af te rekenen.... :)

• Rebels
  • Laatst online: 20-05-2023

Rebels

watev?!

dominator schreef op 11 november 2002 @ 11:17:
Elke fabrikant heeft zo wel z'n rotte serie's gemaakt. Ik noem slechts de Seagate barracuda II, en dat terwijl seagate zo'n oerdegelijk imago heeft. Ik vind het alleen zo'n onzin om daar meteen hele fabrikanten mee af te kraken. Die IBM's waren toen zo ontiegelijk populair omdat ze zo retesnel waren, elke tweaker wilde er wel een. Maar toen bleek dat juist die serie niet zo betrouwbaar was brandde IBM meteen voor al die mensen af. Beetje kinderachtige mentaliteit om een compleet merk op 1 foutje af te rekenen.... :)
Dat riep ik ook altijd tot 2 van me 3 Ibm's het begaven :)

Waar kan ik eigenlijk zo'n RMA aanvraag doen?

• pelican
  • Niet online
Daar -> http://www.storage.ibm.com/warranty/jsp/arma31.jsp

ff zoeken op rma op de site van ibm.com en je komt er bijna vanzelf

edit: moet ik wel de goede url geven ;)

• Rival24
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:17

Rival24

I'll Be Back

Rebels schreef op 11 november 2002 @ 14:40:
[...]

Dat riep ik ook altijd tot 2 van me 3 Ibm's het begaven :)

Waar kan ik eigenlijk zo'n RMA aanvraag doen?
Op de website van IBM :)

offtopic:
Ik vraag me idd ook af wat sommige mensen met hun schijven doen....

Verwijderd

Hmmz... Zo te zien klopt het dus écht dat de kwaliteit met de jaren achteruit gaat!

Heb hier nog enkele (ruim 10 jaar oude!!!) IBM schijfjes in gebruik. Weliswaar slechts 1 Gb maar niet stuk te krijgen! (nog geen enkele bad sector) Iets jongere Quantums kunnen daar niet tegenop :+ Heb verder goede ervaringen met Maxtor (40 en 17 Gb) en IBM (20 Gb) (maar die zijn alweer 3 tot 5 jaar oud).

• Stalker
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-02 10:45

Stalker

Leon 20 VT Topsport

Nou, ik heb vandaag net mijn schijf weer terug gekregen.
Na 2 jaar begaf mijn 75gxp 30 gig het.
Binnen 2 weken was hij weer terug en natuurlijk krijg ik weer een 75gxp :(

Specs

• Rebels

Rebels

watev?!

op m'n 40gig's kan ik het serienummer zo vinden, maar op me 30 gig :?

Afbeeldingslocatie: http://212.61.68.34/rebels/ibm_hd.jpg

• Rebels

Rebels

watev?!

erm niemand :?

edit:
kickje na 49 uur en 6 minuten :)

• Icey
  • Laatst online: 14:35
eehmm onderin, 11SO7N41101Z1Z2C9K46203 ofzo?

• Rebels

Rebels

watev?!

8 tot 14 cijfers/letters zou het moeten zijn! :)
Pagina: 1