Toon posts:

[m9] compiler errors .. wat er aan doen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ben sinds gister begonnen met Mandrake 9 waarna ik tegen een aantal problemen aan was gelopen die ik zelf met ogisch inzicht heb kunnen verhelpen kom ik hier niet uit.

Ik heb daarnet de nieuwste versie van The Gimp gedownload geloof 1.3.10 die wou ik nu gaan installeren. Nou ik open een Console typ

cd gimp ( zo heet de map )
./configure

Hierna krijg ik klein stukje tekst :

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
[marvin@localhost marvin]$ cd gimp
[marvin@localhost gimp]$ ./configure
checking for a BSD-compatible install... /usr/bin/install -c
checking whether build environment is sane... yes
checking for gawk... gawk
checking whether make sets ${MAKE}... yes
checking whether to enable maintainer-specific portions of Makefiles... no
checking for gcc... no
checking for cc... no
checking for cc... no
checking for cl... no
configure: error: no acceptable C compiler found in $PATH
[marvin@localhost gimp]$

Het gaat dus om die laatste regel. Hoe kan ik dit voorkomen en gewoon mijn Gimp op een normale functionerende manier installeren?

Daarnaast doet mijn Creative Audigy het niet weet iemand daar ook een oplossing voor?

Bijvoorbaad dank,

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Je moet even gcc installeren (gnu compiler collection). Die staat wel op een van die cd`s. Ik neem aan dat je verder weer hoe je software moet installeren.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geprobeert om deze te installeren maar tijdens het installeren krijg ik de volgende foutmelding.

[code]
Een probleem ontstond tijdens het installeren van pakketen :

Probleem ontdekt tijdens de installatie :
file /etc/colorgccrc conflict between attempted installs of gcc-colorgcc-3.2-1 mdk and gcc2.96-colorgcc-2.96-0.80 mdk

Hoe heet dat proggy dat al je stats laat zien op je dekstop? Ik zie het vaak voorbij komen op walllpapers.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2002 09:56 . Reden: foutmelding ]

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Maar waarom installeer je de binairy versie niet?
gimp-1.2.3-17mdk
Die staat op die mandrake cd`s. En wat maakt het uit de het niet de allernieuwste versie is. Er zitten waarschijnlijk toch meer features in dat je ooit zult gebruiken :)

Verwijderd

Topicstarter
omdat ik daarnaast ook nog andere programma wil draaien die ik nu ook niet kan installeren :(

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Als je begint zou ik gewoon even voor binairies gaan. Als je installeert van die mandrake cd`s dan geeft hij zelf wel aan welke dependencies er nog meer zijn en gaat die automatisch mee installeren. Een kind kan de was doen :)

En om jouw probleem op te lossen, moet e echt gcc even installeren. :)

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Verwijderd schreef op 09 November 2002 @ 09:49:
Ik heb geprobeert om deze te installeren maar tijdens het installeren krijg ik de volgende foutmelding.

[code]

file /etc/colorgccrc conflict between attempted installs of gcc-colorgcc-3.2-1 mdk and gcc2.96-colorgcc-2.96-0.80 mdk

Hoe heet dat proggy dat al je stats laat zien op je dekstop? Ik zie het vaak voorbij komen op walllpapers.
Je hebt een conflict van 2 verschillende versies. Je moet die ouwe er dus even deinstalleren, en die nieuwe even installeren.

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik heb het geprobeert... Ik heb de pakket manager van Mandrake 9 opgestart... Ik zoek op gcc ik vink de eerste aan hij zegt dat de rest ook nodig is dus die vinkt hij automatisch aan. Daarna vraagt hij of ik de cd erin wil doen en daarna krijg ik die foutmelding ...

code:
1
2
3
4

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Maar heb je wel eerst die andere gedeinstalleerd?

Verwijderd

Topicstarter
dan ga ik dat eerst even doen :P

maar als ik zoek op gcc dan krijg ik precies de zelfde versie.... of maakt dat niet uit?

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Ik zie het al weer.. jeugd van tegenwoordig luisterd voor geen meter :P

Verwijderd

Topicstarter
dus eerst heel dat gcc verwijderen en dan opniew installeren..?

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Ik zou de oude inderdaad even verwijderen (in zijn geheel) en dan de nieuwe installeren.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

-mag niet van ubertweaker alarmnummer- :X

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
Jaja i know ik ben linux noob :P probeer er zosnel mogelijk vanaf te komen die status dan.

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Geen dan geen reply. Niemand heeft er behoefte aan om dit soort commentaar van jou te zien.

Verwijderd

Topicstarter
Ok sorry maar ik moet het vragen... Ik heb net lopen kloten maar waar kan ik de verschillende pakket DE installeren? Ik weet wel waar ik ze kan installeren....

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Als het goed is staat er in je menu bij configuratie -> software, een install en deinstall proggie. Dit geldt voor kde en ik weet verder niet hoe het zit met gnome (of andere windows manager, maar ik neem aan dat je gnome of kde gebruikt

Verwijderd

Topicstarter
bedankt :D maar het heeft geen effect op mijn huidige dekstop als ik gcc verwijder?

het enig wat ik vind is
gcc-cpp-3.2-1mdk

is dat het alleen?

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Nope.

Verwijderd

Topicstarter
Oh i kzie het al er zitten natuurlijk allemaal bestanden aan gekoppeld.

Verwijderd

Topicstarter
Zou iemand me kunnen vertellen in welk pakket gcc zit dan installeer ik even heel het pakket misschien helpt dat.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 November 2002 @ 10:36:
Zou iemand me kunnen vertellen in welk pakket gcc zit dan installeer ik even heel het pakket misschien helpt dat.
Ga naar http://www.rpmfind.net zoek op gcc, je moet de rpm van mandrake cooker hebben. Download hem in je home dir. Open een console en type "rpm -ihv $NAAMVANFILEDIEJEGEDOWNLOADHEBT" en kopieer wat hij dan zegt naar dit forum.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem geinstalleerd gekregen, ik heb daarbij 1 pakket die het probleem gaf eruit gelaten en hij doet het nu gewoon ging over colors zoals bovenin al werd beschreven.
Pagina: 1