Om het geluid van de 4 ventilator's op mijn 2 cpu koelblokken te reduceren kwam ik op het id om via een temperatuur sensor (NTC) de snelheid van de fans te verlagen.
Zover dat het systeem nog steeds veilig en stabiel blijft draaien.
Zodra de temperatuur hoger oploopt bij de sensor mogen de ventilators harder gaan draaien, met een max. van 12 volt dan, waar ze nu op draaien. Dus niet met een schakelaartje de spanning veranderen tussen 5,7 of 12 V, maar traploos.
Hoewel ik op zich wel het een en ander kan solderen (en verstoppen met krimpkous
) heb ik verder niet echt verstand van hoe ik dit moet maken en of het uberhaupt wel slim is en te realiseren.
Het is voor een dual P2 400 Mhz. (iemand tevens enig id welke temp. hij dan het beste kan draaien)
Zover dat het systeem nog steeds veilig en stabiel blijft draaien.
Zodra de temperatuur hoger oploopt bij de sensor mogen de ventilators harder gaan draaien, met een max. van 12 volt dan, waar ze nu op draaien. Dus niet met een schakelaartje de spanning veranderen tussen 5,7 of 12 V, maar traploos.
Hoewel ik op zich wel het een en ander kan solderen (en verstoppen met krimpkous
Het is voor een dual P2 400 Mhz. (iemand tevens enig id welke temp. hij dan het beste kan draaien)