[paint shop pro] kleur omzetten

Pagina: 1
Acties:

• marty
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-03-2023
ik ben me al een tijdje suf aan het zoeken met de help functie, maar kan niet vinden wat ik wil

Ik heb een plaatje waarvan de achtergrondkleur nu een bepaalde tint grijs is (de rest van het plaatje zijn ook allemaal grijstinten trouwens), en ik wil gebasseerd op die kleur grijs alle kleuren veranderen. Hoe doe ik dat dan?

Dus stel de achtergrond van het plaatje is nu #CACACA en ik wil daar van maken #C0C0C0, maar dan zo, dat alle andere kleuren ook op dezelfde manier mee veranderen.

p.s. Wist ook niet zo goed waar ik hier in het forum op moest zoeken. Er is vast een term voor, maar die weet ik dus niet.
Hou me normaal gesproken niet zo met designen bezig

Verwijderd

Als het grayscale is.... brightness aanpassen toch zeker gewoon?

• marty
Verwijderd schreef op 08 november 2002 @ 18:24:
Als het grayscale is.... brightness aanpassen toch zeker gewoon?
1. dan ben ik dus een uur bezig met gokken totdat ik precies #C0C0C0 heb
2. ik zou het wel handig vinden gelijk te weten hoe het 'officieel' moet voor als ik het in de toekomst nog eens met een rood plaatje ofzo wil doen

Verwijderd

marty schreef op 08 november 2002 @ 18:36:
[...]
1. dan ben ik dus een uur bezig met gokken totdat ik precies #C0C0C0 heb
2. ik zou het wel handig vinden gelijk te weten hoe het 'officieel' moet voor als ik het in de toekomst nog eens met een rood plaatje ofzo wil doen
goed.... je hebt een color picker dus je ziet zo wanneer die bepaalde kleur c0c0c0 is...
NEway, eigenlijk zou dit met contrast moeten lijkt me. Je verandert immers het aantal kleuren dat beschikbaar blijft in je plaat :) Het ligt ook een beetje aan het resultaat dat je nastreeft, misschien kun je een voorbeeldje posten van wat er moet gebeuren, is voor deze domme /me die niet voor niets zo heet ook makkelijker ;)

• marty
Verwijderd schreef op 08 november 2002 @ 18:45:
[...]
goed.... je hebt een color picker dus je ziet zo wanneer die bepaalde kleur c0c0c0 is...
NEway, eigenlijk zou dit met contrast moeten lijkt me. Je verandert immers het aantal kleuren dat beschikbaar blijft in je plaat :)
Ja, maar dan moet ik dus iedere keer de brightness aanpassen (contrast lijkt me niet zo slim, want alle kleurverhoudingen moeten hetzelfde blijven), op OK klikken, met m'n colorpicker op de achtergrond kleur klikken, merken dat het nog steeds niet de juiste kleur is, via het menu de brightness/contrast toestand weer openen, aanpassen, op OK klikken, etc etc. Dat moet vast efficienter kunnen.
Het ligt ook een beetje aan het resultaat dat je nastreeft, misschien kun je een voorbeeldje posten van wat er moet gebeuren, is voor deze domme /me die niet voor niets zo heet ook makkelijker ;)
Als ik een voorbeeld had, dan had ik m'n vraag niet gehad. :)

Maar, ben ik zo onduidelijk dan?
Geef het voorbeeld wel met rood en groen.
Stel ik heb een plaatje van een een ondergaande zon. Wat ik wil is dit:
Ik selecteer een tint rood uit dat plaatje en zeg tegen paint shop pro: van deze rode kleur wil ik een andere kleur maken, namelijk deze kleur groen. En daarbij wil ik dat alle overige tinten rood (/het hele plaatje) op precies dezelfde manier van kleur veranderen. Alsof je er een groen-doorschijnend stukje plastic oplegt dus zeg maar.

Hoop dat het nu duidelijk is

• ironx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 21:12
Mijn poging :P

Je hebt een image
In 't layer palette "New Raster Layer" toevoegen
Zet de "Blend mode" op "Color"
Zorg ervoor dat die layer boven de oorspronkelijke image "ligt"
Vul die met de door jou geselecteerde kleur

Hoop dat dit is wat je zocht? :9

Edit: kleine verandering

This posting is provided "AS IS" with no warranties, and confers no rights.

• marty
Dat werkt in princiepe wel geinig.
Hij doet globaal wel wat ik wil, alleen heb ik geen invloed op de uiteindelijke precieze kleur
Om op mijn voorbeeld terug te komen als ik van een kleur rood (#FF0000) een kleur groen wil maken (#00FF00), dan gooi ik er dus dat layertje overheen, ik fill die met #00FF00, maar dan wordt die kleur rood dus niet #00FF00 maar #008200. Omdat ie blend denk ik. En ik wil dus echt van FF0000 kunnen zeggen deat die 00FF00 moet worden en de rest op dezelfde manier mee moet veranderen

of wil ik gewoon iets onmogelijks?

Verwijderd

Uit dat rood en groen voorbeeld maak ik op dat je misschien wel eens met Hue/Saturation wilt klooien :) (colorize misschien, wat weer erg veel lijkt op wat ironx ook al zei :))

• Karp
  • Laatst online: 07:29
Afbeeldingslocatie: http://karp.netfirms.com/images/kleur.png
need i say more?

Ik weet alles over digitale toegankelijkheid, of ik weet wie het wel weet.

• marty
FoOl
Uit dat rood en groen voorbeeld maak ik op dat je misschien wel eens met Hue/Saturation wilt klooien (colorize misschien, wat weer erg veel lijkt op wat ironx ook al zei )
Ik wil dus _niet_ klooien. Als ik strax 1 plaatje 10x wil bewerken ben ik dan een halve middag bezig, terwijl het waarschijnlijk gewoon in 2 minuten kan.

Karp
need i say more?
Nou, graag, want aan die optie heb ik ook niets:
color replacer: Replaces one color in the image with another. Double-click to replace the color throughout the entire image

En ik dus niet maar 1 kleur veranderen, ik wil met 1 handeling alle kleuren - m'n hele plaatje dus - bewerken.

Verwijderd

Select >> ColorRange?

Verwijderd

marty schreef op 09 november 2002 @ 12:09:
FoOl
[...]
Ik wil dus _niet_ klooien. Als ik strax 1 plaatje 10x wil bewerken ben ik dan een halve middag bezig, terwijl het waarschijnlijk gewoon in 2 minuten kan.
[..]
Dat was me al duidelijk hoor ;) Met klooien bedoel ik eerst de gewenste waarden opzoeken. Vervolgens zou je er een batchconversion achteraan kunnen gooien die dat dan allemaal automagisch voor je doet :)

• marty
rintje Ik kan nergens vinden wat je bedoelt. Heb in de helpfile bij select en op colorrange zitten zoeken, maar vind daar geen info over. Zou je misschien iets preciezer kunnen uitleggen wat je bedoelt?

• Karp
Ik las het verkeerd sorry, het is nogal vaag wat je wil
maar ik denk dat een adjustment layer met brightness/contrast en een beetje geduld het beste werkt

• marty
zucht, ik waardeer het erg hoor, dat jullie mee denken, maar voor de zoveelste keer: ik wil het niet doen door maar een end aan te klooien
Dus aan al die replies van , met een beetje geduld enz. heb ik niets. Ik wil strax met een aantal standaard plaatjes die truc een keer of 10 gaan uithalen en dan ben ik dus echt een dag bezig.

Tja, tenzij het niet anders kan. Maar dat kan ik me zo moeilijk voorstellen. Zo raar is het toch niet wat ik wil?
Het mag ook met een ander programma, adobe ofzo, als die wel zo'n mogelijkheid heeft

• Karp
marty schreef op 11 November 2002 @ 00:42:
Zo raar is het toch niet wat ik wil?
Blijkbaar wel
Als zo veel mensen met hetzelfde reageren kun je er toch wel gewoon eens van uit gaan dat het zo is?

Pagina: 1