Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[LED] Ik zoek goedkope blauwe LEDs die NIET fel zijn

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi.

Ik heb voor een projectje ongeveer 200 LEDjes nodig en een LCD schermpje. Nou vind ik die Blauwe CrystalFontz (20x4) wel heel erg mooi, maar een blauw scherm met bijvoorbeeld rode LEDjes ziet er natuurlijk niet uit. Een rood schermpje is ook wel leuk, maar niet zo leuk als blauw.

Dus, dan ga je aan blauwe LEDjes denken. Laatst was er een inkoopactie van die dingen, alleen wel van 2000MCD ofzo. met andere woorden, als je er daarvan 200 inbouwt denken de buren dat je aan het zonnebanken bent. En je ziet ook vrij weinig meer als je 1 keer rechtstreeks in het licht hebt gekeken.

Conclusie: ik heb blauwe LEDjes nodig die niet zo super fel zijn. Zijn die er? En zo ja: waar? En wat kosten ze?

TnX.

Verwijderd

kun je de felheid niet regelen dmv het voltage te regelen of de weerstand te verhogen ?

Verwijderd

Die zijn er wel, moet je het diffuse type nemen, niet die heldere.
Bij elke electroboer denk ik wel te krijgen, maar ja, duur hè....

• spacy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-11 15:52

spacy

+++

tja wel eens van weerstandjes gehoord,
baluw is meestal heel goed te regelen in felheid hoe hoger de weerstand hoe minder stroom hoe minder fel de led is,
maar waarom geen felle ? kun je tenminste ook bij veel weerkaatsend licht je lcd nog lezen

Verwijderd

lol je hebt net een hele [IA] met leds gemist waren € 0,25 a € 0,35 per stuk ofzo.

Verwijderd

Had je ze hier besteld en dan afgevijld, voor mat en vlak (staat ook in het topic) dan had het gekund [rml][ IA] LEDS 3 & 5 mm *Afhandeling* - deel 2[/rml]

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-11 12:44

Super_ik

haklust!

wil je achter heel die lcd ledjes zette ofzo :?
je moet gewoon van die lichtgeleidende folie ofzo, en dan paar ledjes, of ccfl aan de zijkant plaatsen

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Verwijderd

Als het goed is, moet je vragen naar gewone blauwe LED. Niet naar speciale, en daar ff testn

Verwijderd

Wat wil je er mee gaan doen eigenlijk, naast je lcd of iets anders:s

• SmauG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-01-2022
neem een gewone en gooi dr een sterkere weerstand tussen

• MrOizo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 13:49
uhm, als je ze gaat gebruiken als alternatieve verlichting voor je lcd, dan raad ik aan niet zo zwakke leds te gebruiken, ik heb een keer een kapotte lcd van crystalfontz die blauwe uit elkaar gehaalt, maar als ik hem laat branden de backlite hoe ik dat deed als die zachtjes brande, zijn die leds (witte) nog steeds erg fel. 8)

Dus als je zwakke leds gebruikt, zie je bijna niks meer van je backlite (behalve als het donker is ofzo) :D

ohjah, je hebt ook nie tverteld hoe groot het lcd, of het project :? eigenlijk is

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

mm, je kan gewoon de stroom die door je ledjes heenloopt beperken, met een weerstandje :D in jouw geval kan je ze ook in serie zetten...

echt stom van je dat je niet met die ia mee deed... daar waren ze op een gegeven moment 0,23*200=46 euro, nu in de electrozaak als je geluk hebt: 1,50*200=300E scheelt je 250 euro...

Electronics development

• Burning_acid
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Burning_acid

Brandend_zuur :?

gewoon met schuurpapier langs je ledjes wordde ze mat :)

een leven? kewl.... waar kan ik dat downloaden? | specs:http://specs.tweak.to/4608

Verwijderd

alle 200?? lol, doe dan maar een weerstand

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 November 2002 @ 20:28:
alle 200?? lol, doe dan maar een weerstand
Een weerstand is gepriegel, je moet net de goede stroom ingesteld hebben (en hopen dat deze niet verloopt, doordat je voeding niet stabiel is) en je krijgt ook nog eens dat je totale licht opbrengst maar minnetjes is (hup weer een aantal xtra leds).

Een handige modder vindt er wel wat op, mischien wel een boormachine pakken met daarop een koper of ijzerborstel en dan stuk voor stuk de leds er in steken, dan wordt het wel mat ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2002 20:39 . Reden: tki fotue ]

Verwijderd

Topicstarter
Even wat zaken uit de wereld helpen:

- De LEDs zijn niet bedoeld als backlight, er zit immers een backlight in het LCD zelf. Het zijn indicatie LEDs voor bij Rotary Encoders (Eindloze Potmeters) en druknopjes e.d.
- Ik heb wel meegedaan aan die inkoopactie, maar helaas maar 30 blauwe besteld.
- Ik ga liever niet ook nog eens 200 weerstandjes liggen solderen.
- Alle LEDs worden via een schakeling met ICtjes en een PIC apart aangestuurd (een MidiBox voor de mensen die dat project kennen), in serie zetten is dus geen optie.

Als er mensen zijn die dit soort LEDjes ook interessant vinden hoor ik het graag, misschien is een aparte inkoopactie op te zetten. Adressen waar ze dit verkopen zijn ook welkom.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-11 08:19

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Kan je niet fellere leds nemen en dan de spanningstoevoer regelen met een PWM-achtig iets?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

of je neemt een stukje plexi glas die je aan een kant ruw opschuurd
die doe je dan aan de achter kant van de lcd je hoeft dan maar 10 ledjes in de zijkanten te boren :)

Verwijderd

Je hoeft geen 200 weerstanden te solderen, gewoon 1 weerstandje op de gemeenschappelijke ground :D

edit:
typo |:(

• Demo

Demo

Verwijderd schreef op 11 November 2002 @ 17:16:
of je neemt een stukje plexi glas die je aan een kant ruw opschuurd
die doe je dan aan de achter kant van de lcd je hoeft dan maar 10 ledjes in de zijkanten te boren :)
Of je leest eerst wat nou precies de bedoeling is... het is dus NIET bedoeld als backlight van een LCD |:(

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

• Demo

Demo

Verwijderd schreef op 11 November 2002 @ 17:18:
Je hoeft geen 200 weerstanden te solderen, gewoon 1 weerstandje op de gemeenschappelijke ground :D

edit:
typo |:(
Dat werkt niet, dan verandert de felheid met de hoeveelheid LEDs die aan of uit gaan...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 november 2002 @ 16:52:
Even wat zaken uit de wereld helpen:

- De LEDs zijn niet bedoeld als backlight, er zit immers een backlight in het LCD zelf. Het zijn indicatie LEDs voor bij Rotary Encoders (Eindloze Potmeters) en druknopjes e.d.
- Ik heb wel meegedaan aan die inkoopactie, maar helaas maar 30 blauwe besteld.
- Ik ga liever niet ook nog eens 200 weerstandjes liggen solderen.
- Alle LEDs worden via een schakeling met ICtjes en een PIC apart aangestuurd (een MidiBox voor de mensen die dat project kennen), in serie zetten is dus geen optie.

Als er mensen zijn die dit soort LEDjes ook interessant vinden hoor ik het graag, misschien is een aparte inkoopactie op te zetten. Adressen waar ze dit verkopen zijn ook welkom.
Koel, welke midibox ga jij bouwen? Ik ga de volledige mb64 met 2 ingebouwde midisids maken! KOEL MAN!
Bij reichelt hebben ze gewone blauwe, die ga ik ook halen, ik ga ff tjekken....
[wachtmuziekje]

LED 3MM ST BL

wel dus gewoon 0.92 euro
ff Conrad tjekken
[wachtmuziekje]

Ik kan niks vinden, allemaal extra fel en extra duur

Maar, als ik vragen mag, waar ga je dan al die leds voor gebruiken, ik heb er maar 35 nodig? 2x16 drukknoppen midiactivity in/uit en een powerled.
Ik hang trouwens ook rond in het vreselijk dode NL subforum...

trouwens, Reichelt is afgezien van faders, die kan ik daar niet eens vinden, vet veel goedkoper dan wie dan ook. Daar kan je best de rembourskosten voor nemen.
Maar ja, Conrad heeft mooiere knoppen voor op de faders, dus die ga ik weer daar halen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 november 2002 @ 17:28:
[...]

Koel, welke midibox ga jij bouwen? Ik ga de volledige mb64 met 2 ingebouwde midisids maken! KOEL MAN!
Bij reichelt hebben ze gewone blauwe, die ga ik ook halen, ik ga ff tjekken....
[wachtmuziekje]

LED 3MM ST BL

wel dus gewoon 0.92 euro
ff Conrad tjekken
[wachtmuziekje]

Ik kan niks vinden, allemaal extra fel en extra duur

Maar, als ik vragen mag, waar ga je dan al die leds voor gebruiken, ik heb er maar 35 nodig? 2x16 drukknoppen midiactivity in/uit en een powerled.
Ik hang trouwens ook rond in het vreselijk dode NL subforum...

trouwens, Reichelt is afgezien van faders, die kan ik daar niet eens vinden, vet veel goedkoper dan wie dan ook. Daar kan je best de rembourskosten voor nemen.
Maar ja, Conrad heeft mooiere knoppen voor op de faders, dus die ga ik weer daar halen.
Ik ga voor een Midibox met 3 SIDs en Control Surface 8)
(Die laatste is inderdaad nog niet uit, ik ben Thorsten al aan het platmailen met suggesties/wensen).

Alleen al voor de LED-kransjes heb ik 12 LEDjes per encoder nodig, en dat keer 19 encoders en dan nog een paar knopjes met meerdere keuzes etc... wordt een dure grap, maar wel uniek.

Ik heb net 2 LCDtjes besteld bij de IA, 1 20x4 en een grafische, met een beetje mazzel wordt die nieuwe PIC (18F ofzo) door de GNU community geadopteerd zodat je zelf code kunt zoeken/maken/inladen om je OS/firmware te "skinnen" (even min of meer gequote van Thorsten dus).

Als je nog een leuk idee hebt om de voeding intern te maken hou ik me aanbevolen.

P.S.
Zowel Reichelt als RS components als Conrad etc. zijn gewoon veel te duur met die LEDs... ;( :/

P.P.S.
Bij Reichelt moet je niet remboursen, maar vantevoren overmaken, scheelt zo'n 16 euro :*)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 November 2002 @ 18:04:
[...]
Ik ga voor een Midibox met 3 SIDs en Control Surface 8)
(Die laatste is inderdaad nog niet uit, ik ben Thorsten al aan het platmailen met suggesties/wensen).
Alleen al voor de LED-kransjes heb ik 12 LEDjes per encoder nodig, en dat keer 19 encoders en dan nog een paar knopjes met meerdere keuzes etc... wordt een dure grap, maar wel uniek.
Ik heb net 2 LCDtjes besteld bij de IA, 1 20x4 en een grafische, met een beetje mazzel wordt die nieuwe PIC (18F ofzo) door de GNU community geadopteerd zodat je zelf code kunt zoeken/maken/inladen om je OS/firmware te "skinnen" (even min of meer gequote van Thorsten dus).
Als je nog een leuk idee hebt om de voeding intern te maken hou ik me aanbevolen.
P.S.
Zowel Reichelt als RS components als Conrad etc. zijn gewoon veel te duur met die LEDs... ;( :/

P.P.S.
Bij Reichelt moet je niet remboursen, maar vantevoren overmaken, scheelt zo'n 16 euro :*)
Ach, ik heb net 20 C64's gescoord, 2 hierin en dan nog een keer een dedicated bak met 16 SID's ofzo. Just for the fun.
Hmmm, midibox16(e) dus. Die heeft voor mij te weinig controllers. Ik zie 48 draaiknoppen, 16 faders en 40 knoppen wel zitten })
Ik heb de intentie om een plexi behuizing ervoor te gaan maken, ik moet nog ff kijken hoe of wat wanneer ik de spullen ga bestellen. Voor een interne voeding kan je evt. gewoon adapter -al dan niet gestript- in je behuizing schroeven, met een mooi stekkerverloop achterop. Dat is tenminste mijn idee.
Weet jij trouwens waar ik 19" behuizingen kan scoren? ('voor weinig' zogezegd)
Ik zoek 1u en 4 of 8u hoge kasten.
Ik wil namelijk ook nog deze gaan bouwen, en straks die SIDbak met controllersurface in een rack kwakken.
Wat die pics betreft, ik hou me erg strak aan de standaard ontwerpen, want het is voor mij allemaal nog wat moeilijk. Ik ben een beetje een electron00b nog nl..
Als je nog goede lectuur weet....
P.S.
Ja, maar internationaal overmaken kost volgens mij ook weer poen.
Trouwens, als laatste, ken je dit ? Daar ga ik na het hele 'Thorsten' verhaal aan beginnen. Eerst een filtertje, dan die 120 _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 November 2002 @ 20:23:
[...]

Ach, ik heb net 20 C64's gescoord, 2 hierin en dan nog een keer een dedicated bak met 16 SID's ofzo. Just for the fun.
Hmmm, midibox16(e) dus. Die heeft voor mij te weinig controllers. Ik zie 48 draaiknoppen, 16 faders en 40 knoppen wel zitten })
Ik heb de intentie om een plexi behuizing ervoor te gaan maken, ik moet nog ff kijken hoe of wat wanneer ik de spullen ga bestellen. Voor een interne voeding kan je evt. gewoon adapter -al dan niet gestript- in je behuizing schroeven, met een mooi stekkerverloop achterop. Dat is tenminste mijn idee.
Weet jij trouwens waar ik 19" behuizingen kan scoren? ('voor weinig' zogezegd)
Ik zoek 1u en 4 of 8u hoge kasten.
Ik wil namelijk ook nog deze gaan bouwen, en straks die SIDbak met controllersurface in een rack kwakken.
Wat die pics betreft, ik hou me erg strak aan de standaard ontwerpen, want het is voor mij allemaal nog wat moeilijk. Ik ben een beetje een electron00b nog nl..
Als je nog goede lectuur weet....
P.S.
Ja, maar internationaal overmaken kost volgens mij ook weer poen.
Trouwens, als laatste, ken je dit ? Daar ga ik na het hele 'Thorsten' verhaal aan beginnen. Eerst een filtertje, dan die 120 _/-\o_
Als ik 3 SIDs in dit apparaat heb, en daarnaast nog een C128 met opzetkeyboard, sampler, en MIDI-interface vind ik dat wel genoeg SID voor mij. Heb ik meer stemmen nodig dan ga ik ze wel multitracken.

Begin volgend jaar komt de nieuwe versie van de MIDIbox uit voor de PIC18F, daarbij zijn geloof ik 64 encoders aan te sturen.

Ik zoek zelf ook inderdaad een 19" behuizing (6U is voldoende), de frontplaat kun je door Schaeffer Apparatbau laten maken.

Ik ga geen Oakley en ook gen MOTM bouwen, als de MidiBox af is komt daar hooguit nog een sequencer in, en dan is het even over met de neiuwe apparatuur (heb ook nog een Triton en een A3000 die ik moet leren kenne, evenals leren mixen op een 03D, en fruityloops kan ook veel meer dan ik er nu mee doe)...

Die tip van de voeding is een goeie, die onthou ik. Ik zat zelf meer te denken aan zelf solderen, maar dit kan natuurlijk ook.
Pagina: 1