Toon posts:

[ASP.NET] wat kan niet t.o.v. Windows?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op het gebied van webbased applicaties kon er vroeger nog wel eens geconcludeerd worden dat het nadeel van een webbased versie (zeker html) was dat je nooit alle functionaliteit kon bieden die Windows heeft (bijvoorbeeld drag&drop, real-time invoer authenticatie, etc.)

Met de komst van .NET kan er natuurlijk weer meer, en omdat ik hier nog niet zo veel van weet, de volgende vraag:

Kan het gebruik van .NET de noodzaak tot pure windows applicaties opheffen? m.a.w, zou je een applicatie in ASP.NET kunnen schrijven die alle gewenste functionaliteiten kan hebben die bijvoorbeeld een Delphi applicatie kan bieden, zodat je altijd applicaties levert die zowel op een standalone PC kunnen draaien, als via een website (mbv een browser)?

Verwijderd

Een browser heeft nog altijd de belemmering van inlaadtijd. Over internet natuurlijk helemaal (afhankelijk van verbinding), maar da's waarschijnlijk niet waar je op doelt. Toch ook over intranetten hebben browsers nadelen. Alle communicatie verloopt over http, wat per definitie langzamer is. Een desktop-applicatie laat zijn communicatie (meestal) over tcp-ip lopen wat veel sneller werkt.

Daarnaast vindt ik het scrollen in browsers ook nog steeds een nadeel t.o.v. desktop-apps. Deze worden namelijk zo gemaakt dat scrollen minimaal is. In browsers ontkom je hier bijna niet aan.

:7

• skiwi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-04 14:13
Met de Webforms die beschikbaar zijn voor het .NET framework kun je inderdaad een webapplicatie alweer een stuk dichterbij een winapp brengen. Toch vind ik dat het nog verre van perfect is. Ik heb zelf een webapplicatie geschreven die gebruik maakt van de treeview, de tabbladen en de toolbar. Leuk hoor maar ik wordt doodmoe van de niet internet explorer browsers die met sommige controls moeite hebben.

Het hangt natuurlijk helemaal van de toepassing af: in mijn geval is er al een winapplicatie en met het ASP.NET proberen we die zoveel mogelijk op de winapp te laten lijken. We raden de grbuikers aan om zoveel mogelijk de windows versie te gebruiken maar wanneer iemand thuis aan het werk is kan diegene perfect uit de voeten met de web versie.

Mijn advies: maak eens een testapplicatie in ASP.NET en kijk of het biedt wat jij nodig denkt te hebben. Maar nogmaals: die verschillende browsers maken het er nou ook niet echt makkelijk op.

• Nielsz
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Dus als ik een aspx site heb, dan kan aan de clientside er meer?
Met PHP kan ik dezelfde output genereren als aspx hoor! Het gaat dus niet zozeer over de server, maar meer over de client..

Verwijderd

Nielsz schreef op 08 november 2002 @ 15:53:
Dus als ik een aspx site heb, dan kan aan de clientside er meer?
Met PHP kan ik dezelfde output genereren als aspx hoor! Het gaat dus niet zozeer over de server, maar meer over de client..
Dat is waar, maar het grote voordeel van .Net is (==vind ik ;)) toch wel dat je niet meer zelf hoeft na te denken over de verschillende soorten browsers. Je hoeft niet meer zelf verschillende code te schrijven, maar de server ziet welke browser je gebruikt en spuugt de juiste html eruit.
Voor iig alle IE-versies vanaf 4.0 gaat dat perfect!

Om een voorbeeld te geven van een bepaalde webcontrol: Voor IE4 wordt HTML gebruikt en is er voor iedere actie een server-transfer, voor IE5 wordt al gebruikt gemaakt van bepaalde advanced JS-functies en voor IE5.5+ wordt gebruikt gemaakt van XML/XSLT... :)

Je kunt met PHP natuurlijk hetzelfde bereiken, maar dan moet je al die verschillende mogelijkheden zelf uitprogrammeren. Nu zit dat 'onder water' verstopt in de HTML-codegenerator van .Net.

Verder is een groot voordeel van de Visual Studio omgeving dat nu eindelijk het WYSIWYG principe voor webapplicaties ook goed is ingebouwd, dus is het ontwerpen er ook weer makkelijker op geworden.

Maar het grote nadeel t.o.v. Windows applicaties blijft idd dat je toch te maken blijft hebben met de beperkingen van html, internet (snelheid) enzo...

P.S. Een ander voordeel van .Net is dat je nog makkelijker volgens het lagen-model kunt proggen: de UI kan zowel webapp of winapp zijn, terwijl de business logica voor beiden hergebruikt kan worden...