Nieuw te plaatsen switch: klopt mijn idee?

Pagina: 1
Acties:

• Dexter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23-04 09:51

Dexter

d((o_o))b

Topicstarter
Hey allemaal,

zit nu al een tijdje hier op GoT te zoeken en ben aangaande de wereld van switches al een heel stuk wijzer geworden (wat dat aangaat ben ik als oud-gediende van mening dat er ontussen heel veel kennis in dit forum opgeslagen is en dat is imho heel waardevol), maar ik hoop dat ik jullie toch nog even het volgende voor mag leggen. Slechts ter controle of misschien dat er mensen zijn die nog meer tips hebben.

Situatie:
Ik heb hier op mijn studentenkamer een internetaansluiting van de TU uit de muur (10Mbit). Daar zit mijn server op en via de server met 100Mbit is mijn werkstation met het internet verbonden. Dat werkt allemaal supergoed en in mijn ogen veilig genoeg.

Vervolg:
Mijn vriendin heeft een laptop en het zou dus wel makkelijk zijn als zij als ze hier is ook op die internetverbinding kan. Nou zou ik het zo kunnen doen dat ik die laptop achter de server gooi en de server IP adressen uit laat delen (zelfde idee als met mijn eigen werkstation)

Probleem:
Voor een aantal zaken (exchange-account) is het noodzakelijk dat die laptop inlogt op het domein. Dat gebeurt (voor zover ik weet) doordat de laptop van de TU server een eigen IP krijgt op basis van het MAC-adres van de netwerkkaart. Zou ik die laptop achter mijn eigen server hangen dan kan de laptop dus niet inloggen op het domein (mijn eigen server is daar niet op ingelogd omdat mijn generatie studenten daar geen toegang toe heeft op die manier).

Mijn idee:
Ik schaf een switch aan en hang die tussen mijn UTP-muur-kastje en mijn server. Dan kan ik de laptop daar op aansluiten en die kan dan zijn eigen verbinding met het internet tot stand brengen (eigen IP adressen voor zowel server als laptop?)

Vraag:
Denk ik nou een beetje correct of sla ik een denkstap over?? Of zie ik iets anders over het hoofd?

Misschien dat het allemaal een beetje uitgebreid verhaal is en dat jullie zoiets hebben van...maar dat kun je toch vast wel ergens terugvinden..dat is me dus nog niet gelukt...

Alvast bedankt voor alle commentaar/ideeen/hulp!!

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-07 11:57
zou moeten werken met hubje/switch met kabel naar wall-outlet. want die geven je mac-adressen gewoon door.
alleen zou ik wel ff testen dat de laptop het echt doet door die eerst alleen op de wall-outlet aan te sluiten.

• Dexter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23-04 09:51

Dexter

d((o_o))b

Topicstarter
Dat werkt in ieder geval...want ik zit nu op de stoeptegel te internetten terwijl ie rechtstreeks is aangesloten op de muur.

Thnx, ik ga het proberen!

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
dat werkt alleen als je van de TU meerdere ip adressen krijgt uitgedeeld. (1tje voor je server en 1 voor de laptop minimaal dus)

je kan ook gewoon die laptop achter je server hangen ipv ervoor. dat mac adres heeft er weinig mee te maken. de TU ziet alleen het mac adres van je server.

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-07 11:57
smvs schreef op 08 November 2002 @ 21:02:
dat werkt alleen als je van de TU meerdere ip adressen krijgt uitgedeeld. (1tje voor je server en 1 voor de laptop minimaal dus)
ja, maar waarom zou dat niet zo zijn ? Al weet ik niet hoe e.e.a. geconfigureerd is bij die TU. Zouden ze nu echt checken of er maar 1 device in de outlet zit ? lijkt me niet. maar idd ff testen.
je kan ook gewoon die laptop achter je server hangen ipv ervoor. dat mac adres heeft er weinig mee te maken. de TU ziet alleen het mac adres van je server.
als de laptop in de muur wordt geprikt krijgt die laptop op basis van ethernet adres van de laptop een IP adres.

leen gewoon ff een hubje van iemand, denk aan al dan niet cross cable/port, en probeer het uit.

Verwijderd

Zeer toevallig ben ik werkzaam bij ICTS op de TU. Ik kan je in elk geval garanderen dat er niet gecontroleerd wordt hoeveel computers er op een outlet zitten.M.a.w. het zou gewoon moeten functioneren.
Pagina: 1