[courier] hoe mail ontvangen van xs4all

Pagina: 1
Acties:

• ksmedts
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-12-2021
Na een heleboel howto's en gegoogle ben ik er eindelijk in geslaagd om intern mail te versturen via courier mailserver. Maar nu wil ik ook verbinding maken met de mailserver van xs4all om externe mail te ontvangen en te versturen.

Het is dus de bedoeling dat de mailserver de mail binnenhaalt en dan verspreid onder de gebruikers en dat de mail die voor externe adressen is bedoeld verstuurd wordt naar de xs4all mailserver.

Omdat me dit dus niet lukte wilde ik courier webadmin installeren en kijken of het me via dit tooltje lukte maar ook dit wil niet lukken. Ik heb het met apt-get install courier-webadmin geïnstalleerd, er zijn inderdaad wat mappen aangemaakt maar ik weet niet hoe ik de boel moet configgen om het te kunnen gebruiken...

Ik heb fetchmail geïnstalleerd om de mail binnen te halen, ik krijg ook te zien dat er mail op de server staat maar dan krijg ik van couriersmtp een relay error. Ik kan de precieze foutmelding nu hier niet plaatsen want ik heb op die bak nu tijdelijk ff geen internet... :(

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-02 12:23
eerst zorgen dat je mailserver mail accepteert voor eenmailbox@jouwdomein.nl en mail kan sturen naar de mailserver xs4all.
daarna je provider vragen of zij mail bestemd voor @jouwdomein.nl naar jouw mailserver sturen ipv waar dat het nu naar toe gaat.
eerst alles testen dan pas omzetten.

• ksmedts
Ik wil eigenlijk zelf de mail ophalen bij mijn provider en niet aan hun vragen direct naar ons door te sturen omdat ik nou ook weer niet zo geweldig goed met linux om kan gaan en voor de veilheid wil ik de ouwe mailserver nog achter de hand houden en die moet zelf z'n mail op kunnen halen bij de provider....

Dus ik zou toch liever een oplossing willen zien waarbij ik de mail van de xs4all server afhaal.

Verwijderd

Een woord, fetchmail gebruiken :)

• ksmedts
Zover was ik ja maar hoe ga ik fetchmail wijs maken dat ie ook daadwerkelijk mijn e-mail download en in de goede mailboxen zet??

Ok ik kan weer op internet met de mailserver...... De precieze foutmelding die ik krijg als ik fetchmail de mailserver laat pollen:
reading message brouwers@pop.xs4all.nl:1 of 2 (7321 octets) .fetchmail SMTP error: 513 Sysntax error
.......... not flushed
reading message brouwers@pop.xs4all.nl:2 of 2 (1327 octets) .fetchmail SMTP error: 513 Sysntax error
.......... not flushed

Verwijderd

Ab_dullah schreef op 08 November 2002 @ 15:36:
Zover was ik ja maar hoe ga ik fetchmail wijs maken dat ie ook daadwerkelijk mijn e-mail download en in de goede mailboxen zet??
Lijkt me dat je couriersmtp even moet vertellen dat ie voor localhost mag relayen :)
Je kan ook nog fetchmailconf even erbij pakken om te zien of al je instellingen kloppen ..

• ksmedts
couriersmtp heb ik al wijs gemaakt dat ie voor localhost en voor onze interne ip's kan relayen dus daar licht het niet aan....

en die fetchmailconf die krijg ik niet gestart omdat dit moet onder x, maar ik kan x niet starten... dan krijg ik de volgende melding:
server is already active for display 0

ik ga er van uit dat ie bedoeld dat gnome al draait??? maar ik weet niet hoe ik gnome moet sluiten om het scherm dus vrij te maken voor X...

Owja hier heb je de foutmeldingen die ik krijg van fetchmail weet niet of je die al gezien hebt om dat ik die net aan het toevoegen was aan een vorige post.

De precieze foutmelding die ik krijg als ik fetchmail de mailserver laat pollen:
reading message brouwers@pop.xs4all.nl:1 of 2 (7321 octets) .fetchmail SMTP error: 513 Sysntax error
.......... not flushed
reading message brouwers@pop.xs4all.nl:2 of 2 (1327 octets) .fetchmail SMTP error: 513 Sysntax error
.......... not flushed

Verwijderd

Als er al een X draait, dan voor de lol es ALT-F7 gebruiken. Anders moet je even het lock bestand weggooien. Of startx -- :1 gebruiken, dan start ie op een nieuwe display X op.

• ksmedts
Dat alt-f7 wist ik nog net wel :) ..... Maar ik heb het wat drastischer opgelost heb gnoom er gwoon afgeknikkerd heb je verder toch niet nodig op een mailserver... kan niet inderdaad wel de config opstarten ga daar eens even mee stoeien... in iedergeval bedankt voor de hulp tot zover....

• ksmedts
Ik heb nu dus met fetchmailconf het volgende .fetchmailrc bestand gemaakt voor de user root:
set postmaster "postmaster"
set bouncemail
set no spambounce
set properties ""
set daemon 300
poll pop.xs4all.nl with proto POP3
user 'bla' there with password 'bla' is 'root' here

maar bij het starten van de computer krijg ik nog steeds de melding: starting mail retrieval agent: system-wide fetchmail not configured

dus er moet nog ergens een config foutje zitten....

Nu het ik bij een gwone mail user het volgende fetchmailrc bestand gemaakt. Deze heb ik gemaakt naar het voorbeeld dat xs4all zelf geeft..

poll pop.xs4all.nl proto POP3 user "bla" password "bla"

als ik fetchmail start krijg ik de volgende uitvoer:
1 message (1 seen) for brouwers at pop.xs4all.nl (1251 octets).
skipping message brouwers@pop.xs4all.nl:1 of 1 (1251 octets) not flushed

als ik fetchmail -a krijg ik de volgende uitvoer:
1 message (1 seen) for brouwers at pop.xs4all.nl (1251 octets).
reading message brouwers@pop.xs4all.nl:1 of 1 (1251 octets) .fetchmail: SMTP error: 513 Syntax error.
not flushed

iemand enig idee wat ik hier mee moet???

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:30
Probeer eens fetchall in de .fetchmailrc mee te geven ipv op de commandline de optie -a.
Bij mij deed ie het dan wel.

• ksmedts
nope haalt nix uit... ben ook ff aan het prutsen geweest met getmail...... Deze werkt wel maar hier zit veel meer werk aan als je een nieuwe user wilt toevoegen dus die wil ik eigenlijk niet gaan gebruiken....

• Qui-Gon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-04 10:29
Ik heb het voor elkaar gekregen met Fetchmail en Postfix als SMTP. fetchmail draait voor 1 user als daemon.

• ksmedts
Hoe ziet jouw fetchmailcf eruit... misschien dat als ik daar nog wat aanpassingen doe dat het wel werkt...

• Qui-Gon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-04 10:29
In mijn fetchmailrc staan alleen gegevens van mijn pop mail servers. het belangrijkste voor mij was een goede smtp server zoeken die net als courier standaard .maildir als mail gebruikt. en dat wast postfix. ik moet nog wel (uit mijn hoofd en het is laat) "mutt -X user" typen om ff een goede maildir aan te maken.
Pagina: 1