Durf het bijna niet te vragen: BIOS flashen,de voorbereiding

Pagina: 1
Acties:
  • 96 views sinds 30-01-2008

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-08 23:53

Silentpuma

To much mind...

Topicstarter
Ik wil zometeen me hele PC weer eens een clean install geven en daar een image van maken. Dacht ik, kan ik gelijk me BIOS flashen. Alleen heb ik dat nog nooit gedaan en vindt te link om zomaar ff aan de gang te gaan. FAQ was er niet echt duidelijk over.

Mijn systeem:
Asus P4T (socket 423, PC800) (Award bios)
4x128MB Dane-Elec geheugen
P4 1700 (moet ik nog ff op 1700 terug zetten :p)
Windows XP Home

De BIOS versie die er nu in zit is 1004. Van de ASUS site heb ik de versie 1006 gedownload, die ik nog ff op flop moet zetten. Heb gehoord dat die Asus-flash meestal wel goed ging, dus heb er wel vertrouwen in :/
Wat is beter: BIOS nu (met oude install 1 maandje :p) flashen, flashen na het formatteren (kan dat?) of flashen als windows er weer opnieuw opstaat?

Zijn er nog andere tips en trucs tijdens/na zo`n flash of voor als het niet helemaal goed gaat?
(ik weet het, ben n00b op BIOS Flash gebied, maar wil het zeker weten!)

Use the Search Luke...

• Pwigle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-08 12:29
gewoon booten met een boot-disk waarbij de autoexec.bat en config.sys helemaal leeg zijn (zodat er niks geladen wordt)

Formatteren hoeft niet.

Tis eigenlijk een routine klusje...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je hoeft niet te formatteren/whatever na het flashen.. Je hebt slechts nieuwe BIOS opties/features/bugfixes tot je beschikking :)

Mocht de flash onverhoopt misgaan:
[search=bootblock]
zoeken naar 'bootblock' met Omega search
[search=hotflashen]
zoeken naar 'hotflashen' met Omega search
www.flashbios.org

• MMUilwijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:05
Eerst flashen, dan windows installatie... Je bios kan waarden aanpassen die Windows dan ook weer moet aanpassen.
Verder je oude BIOS even bewaren (tooltje vraagt daar zelf om) en zorgen dat je stroom niet uitvalt (dus geen katten, zujes o.i.d. in de buurt)
Inderdaad met een opstartdisk booten, dan je flashdisk erin en flashen die hap !
Formatten is niet per se noodzakelijk...

Everytime I suffer I become a better man because of it

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18-08 21:51
-bootdisk maken/downloaden
- zet op deze disk ook je nieuwe biosfile en het proggie om te flashen
- ik ga er van uit dat je dos kent?
- booten van diskette
- proggie die flashed opstarten
- binnen dit proggie de nieuwe bios file laden
- flashen
- optie oude bios saven altijd doen en bij 1e teken van verwarring niet flashen
- tijdens het flashen, zorgen dat stroom niet uitvalt etc

Zijn meer opties, maar bovenstaande werkt goed. persoonlijk zou ik dit doen voordat je windows er opnieuw op gooit. Bios is na flash naar de default waardes terug gekeerd. na het flashen, netjes je aanpassingen in het bios doen als je die al gedaan had tentminste. Daarna windhoos erop mikken.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Asus heeft een progje, genaamd AsusUpdate, en dat flash de BIOS vanuit windows. Ik was er ook nooit zo happig op, maar omdat ik geen FD heb en het installeren daarvan wat vage problemen gaf heb ik het toch maar gedaan.
En het werkte perfect!
Zorg dat je niks heb lopen behalve windows, dus alles afsluiten (msn enzo). Ook ff een restart is wel handig zodat windows op ze stabielst is.
En XP is sowieso al erg stabiel gewoon, dus moet wel lukken. :)

Floppies gaan bij mij overigens ook altijd verrot, dus ik zie floppies ook niet echt als betrouwbaar.

Verwijderd

en je bios op default settings zetten als je hebt geflashed en daarna bios opnw instellen

Verwijderd

Waarom de BIOS flashen als alles naar behoren functioneert? Flashen is alleen nodig wanneer er iets niet naar behoren functioneert. Flashen om flashen geeft alleen een 'klein' risico tot problemen door stroomuitval, comp. loopt spontaan vast of je struikelt over een kabel...

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Verwijderd schreef op 08 November 2002 @ 14:18:
Waarom de BIOS flashen als alles naar behoren functioneert? Flashen is alleen nodig wanneer er iets niet naar behoren functioneert. Flashen om flashen geeft alleen een 'klein' risico tot problemen door stroomuitval, comp. loopt spontaan vast of je struikelt over een kabel...
of als je eens een nieuwe processor ed erin wil kunnen doen die eerst nog niet werden ondersteund...

topicstarter... ik zie dat je een asus mobo hebt.. dan kan je flashen in windows.. dat weet je toch? tool van asus heet asus update

Verwijderd

Pixal schreef op 08 november 2002 @ 14:22:
[...]

of als je eens een nieuwe processor ed erin wil kunnen doen die eerst nog niet werden ondersteund...

topicstarter... ik zie dat je een asus mobo hebt.. dan kan je flashen in windows.. dat weet je toch? tool van asus heet asus update
In dat geval zou het systeem zonder de flash niet naar behoren functioneren. Ik zei nog "Flashen om het flashen" geeft een onnodige risico tot probleemn.

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:08
Flashen onder windows kan wel. maar ik raad het je niet aan.

Het veiligst is onder dos (opstart diskette, met weinig randapparatuur en insteekkaarten)

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-08 23:53

Silentpuma

To much mind...

Topicstarter
Erhm, ja, jullie maken het me er niet echt makkelijker op... ;(
In DOS, of windows... Heb die BIOS file hier nu op de PC. Heb er nog niks mee gedaan, weet (nog) niet wat het doet.

En wat is dat nou met die disks enzo?! Ik dacht dit: Die file die ik gedownload heb, maakt een flash-floppy of zoiets en daarmee kan ik alles flashen. Toch? Of moet dat flash-progje op een bestaande opstart floppy (ik gebruik een Win 98 opstartdiskette voor FDISK)?? :?
Damn, toch wat ingewikkelder dan ik dacht..

Use the Search Luke...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit begint wel weer basic te worden..

Je kunt met Asus Flash ook in Windows flashen. Maar als je je systeem niet vertrouwt (instabiel enzo), dan kun je beter in DOS flashen.

Check eens de handleiding @ Asussite hoe je moet flashen. Je hebt tot zover in ieder geval wel meer dan genoeg hints gekregen :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.