[OC] FSB in een keer van 133MHz naar 166MHz. Veilig?

Pagina: 1
Acties:

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-02 18:26

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Na het succesvol OC-en van mijn videokaart, vind ik dat nu ook mijn cpu aan de beurt is :)

Nu heb ik (net al veel anderen hier) eigenlijk niet veel behoefte om mijn XP 1600 te gaan unlocken. Dat is een hoop gedoe en om nou voor 20 euro aan unlock-spullen te kopen, dan had ik imo beter 20 euro meer kunnen uitgeven aan een snellere processor... Het moet dus low-cost O-)

Nu zat ik te denken, ik heb een moederbord met KT333 chipset en 333 MHz geheugen (Gigabyte GA-7VRXP met Kingston PC2700 DDR333), en wanneer ik mijn FSB op 166 MHz zou zetten gaat de klok van mijn PCI/AGP bus weer op de normale snelheid lopen (neem ik aan).

Wanneer ik nu in 1 keer mijn FSB op 166 MHz zet gaat mijn cpu van 1400 MHZ (PR1600+) naar 1743 MHz (PR2100+), maar blijven mijn PCI en AGP op hun originele snelheid. Ik heb een koeling die een PR2200+ cpu aan zou moeten kunnen (temp van mijn 1600+@1400MHZ is 43 graden met 3 kwartier HotCPU, 34/35 graden idle).

Na het lezen van allerlei stukken over overklokken lees ik altijd wel dat het stapje voor stapje zou moeten, maar zonder aanpasbare multiplier gaat dat zo lastig.

Mijn vraag is dus of het mogelijk is (zonder dingen kapot te maken) om mijn FSB op 166 MHz te rammen en dan in de BIOS de temp in de gaten te houden, zodat ik weet wat hij idle doet, en als dat binnen de perken blijft Windows op te starten en daar eens te gaan testen op stabiliteit icm temp :)

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:07

talin

ES-MA

Empie schreef op 08 November 2002 @ 10:30:
Mijn vraag is dus of het mogelijk is (zonder dingen kapot te maken) om mijn FSB op 166 MHz te rammen en dan in de BIOS de temp in de gaten te houden, zodat ik weet wat hij idle doet, en als dat binnen de perken blijft Windows op te starten en daar eens te gaan testen op stabiliteit icm temp :)
waarom niet die 20 euro uigeven in plaats van strax een nieuwe proc te moeten betalen !

maar als je het toch doet is dit wel de beste manier .
laat hem dan niet 2 minuten draaien maar neem een grote kop koffie en laat em een kwartiertje in je bios zo draaien .

dan ff laten afkoelen en dan windows opstarten .
nog een tip kast open temeratuurmeter zo dicht mogelijk bij je proc dat je hem ook visueel een beetje in de gaten kan houden als windows opstart .

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Verwijderd

In een keer van een fsb 133 naar 166 vind ik wel erg veel, je zult er hoogstwaarschijlijk niets mee kapot maken, maar de vraag is dan wel of ie dan nog wil opstarten. Je gaf het zelf al aan dat het verstandiger is om stapje voor stapje de fsb omhoog te gooien en dit zou ik ook zeker doen, en dan maar kijken of je de 166 haalt.

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:07

talin

ES-MA

zie hier : daar staat een bison elecktro lijm voor 5 euro .

L bruggen op XP met draden...

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Verwijderd

Als het ding om te beginnen al opstart @ 166FSB.

Anyway, dit is een behoorlijk basic vraag die met wat FAQ lezen en zoekwerk heel eenvoudig beantwoord had kunnen worden.

Verwijderd

Na overleg met de topicstarter gaat het topic weer open.

Goed, kan je processor kapot gaan als je overklokt? En zo ja, waardoor gaat het ding kapot?

De drie allergrootste vijanden van elektronisch chips zijn:
- Statische elektriciteit
- Warmte.
- Electromigratie

Statische elektriciteit heb je weinig last van in reeds gemonteerd systeem, maar wel als je met losse chips aan de gang gaat. Een beetje statische elektriciteit is voor een chip al
gelijk aan een blikseminslag. Meestal werkt je chip nog gewoon, maar word de boel instabieler.

Extreme warmte zorgt ervoor dat het silicium waaruit de chip bestaat zijn halfgeleidereigenschappen verliest. Dit gebeurt bij een chiptemperatuur van 125-175 graden. Nogal wat,
dus de kans dat je ineens je chip om zeep helpt door oververhitting is niet zo groot. Tenzij je geen koeler monteert natuurlijk.
Minder extreme warmte kan ook kwaad. Zoals je misschien ooit op school bij scheikunde geleerd hebt, is de snelheid van bepaalde processen afhankelijk van de warmte. Zo ook
elektromigratie.

Elektromigratie is het verschijnsel dat de metalen die de verbindingsdraden tussen de transistoren op een chip vormen zich atoom voor atoom verplaatsen van de ene plek naar de
andere plek op de chip. Dit gebeurt onder invloed van de extreem hoge veldsterktes tussen de metalen sporen. Uiteindelijk resulteert dit in een onderbroken verbinding (wegens
weggemigreerde metaalatomen), of een kortsluiting (wegens erbij gekomen atomen), en dus een kapotte chip.

Onder invloed van warmte word het elektromigratieproces versneld, omdat de atomen sneller trillen en dus eerder loskomen uit het kristalrooster. Verhoogde Vcore spanningen
versnellen ook het proces, omdat door de hogere spanning de veldsterkte tussen twee verbindingssporen oploopt. Er word harder aan de atomen getrokken, waardoor ze ook
eerder loskomen uit het kristalrooster (verhoogde Vcore heeft dus dubbel effect: zowel de temperatuur als de veldsterkte stijgt).

Dit is allemaal technisch geblaat. Waar het in de praktijk op neerkomt is dat je kunt overklokken wat je wilt, zolang je de temperatuur maar onder controle kunt houden. Als je in
1 keer de FSB naar 200MHz wil zetten in plaats van langzame stapjes omhoog, dan kan dat. Mits je er zeker van bent dat je temperatuur niet te hoog word.

Specifiek jouw geval:
Je kunt dus best de FSB op 166MHz zetten. Ik betwijfel alleen of je processor dat trekt zonder Vcore verhogingen e.d. En dan komt de temperatuur weer om de hoek kijken.

• Milly
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik zou 'm gewoon op 166MHz zetten, je VCore op 1.85Volt, en kijken wat er gebeurt. Dit alles aannemende dat je mobo idd een 5:2:1 divider heeft. Gewoon meteen je bios in en kijken hoe de temp zich houdt. Als die niet te hard stijgt proberen je OS te booten.

Volgens mij kan er weinig kapot gaan op die manier :) Of ie het zal trekken is een tweede natuurlijk... ik denk van niet. Mijn 1800+ houdt het voor gezien bij 1750MHz. Maar ben benieuwd, houd ons op de hoogte :) Succes

This is what happens when you find a stranger in the Alps!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:44
Ermm mijn cpu (ook 1600+ ) bootte niet goed met standaard mp en 166mhz fsb. Ik kreeg heel raar beeld, net als dat je je core van je gfx te ver overclocked :|

en dat was met 2.2vcore en waterkoeling..

• cold
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
ik heb een unlocte 2000+ en een epox 8k3a+ daarmee draai ik zonder enig probleem een 166Mhz fsb maar met een locte cpu zou ik het niet proberen.
je proc zal het wel overleven maar je hebt wil het werken wel een verekte hoge vcore nodig denk maar aan iets van 1.950v en waterkoeling

MT v3 | EMS 147, VNS 117, BMS 112 | virt ShellyPro3EM (B2500 home-assistant) | Elfin EW11 & Viper Modbus in HA

Verwijderd

een stap van 133 tot 166 is met een multiplier van bijv. 15
133 x 15 = 1995
166 x 15 = 2490
2490-1995 = 495 MHz .... als je proc zo'n verandering van bijna 500 MHz aankan heb je echt veel mazzel....... rustig opvoeren die fsb..... anders heb je je proc waarschijnlijk zo omzeep geholpen

Verwijderd

Mja, ik ben nu 1 dag bezig met verhogen, ik zit nu op 155 mhz FSB (athlon XP 1800+(1533mhz) @ XP ..ergens tussen 2100+ en 2200+ (1782.5 mhz)

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-02 18:26

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Precies het zelfde probleem. Bij 166 reset hij gewoon mijn bios naar hardware default :( bij 150-155 trekt ie het nog (voltage = 1.925, temp = 42 idle), al vind ik de stress die het op mijn kaarten zet wat eng...

Goed, het was het proberen waard, maar de XP is er gewoon niet op gemaakt. Ik kan waarschijnlijk wel door het een en ander te tweaken mijn voltage nog hoger krijgen, maar met mijn luchtkoeling lijkt mij dat geen gezond idee :)

Jammer, maar errug bedankt voor de tips :)

P.s. ViLLie, ik heb een XP1600, dat is een Mp van 10.5: 10.5*133=1396.5, 10.5*166=1743, verschil is 346.5, is dus een stuk minder dan de 500 die jij schetst, doch wel te veel idd :)

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• Milly
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Maar heb je het nou geprobeerd, die 166MHz, met een 5:1 divider? Best kans dat je PC een FSB van 155 niet trekt vanwege een crappy PCI kaartje dat de hoge bussnelheid niet aankan (omdat die 5:1 divider nog niet in werking is getreden en dus nog op 4:1 staat). Bij 166MHz en 5:1 zouden je PCI (en AGP) snelheid weer binnen spec moeten zijn :)

This is what happens when you find a stranger in the Alps!

Pagina: 1