Toon posts:

Windows 2000 Clusterserver + Exchange Enterprise

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een advanced server met 2 nodes en 3 clusters.
Op cluster 1 draait filesharing.
Op cluster 2 draait SQL Enterprise.
Op cluster 3 draait Exchange Enterprise.

Gisteren heb ik servicepack 3 voor Exchange geinstalleerd op beide nodes, maar op node 1 kan ik niet meer inloggen, tenminste hij accepteerd de login wel maar daarna krijg ik alleen nog maar een blauw scherm. Ook met een terminal sessie kom ik er niet meer bij. Verder draait hij wel goed.

Iemand enig idee?

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:34

Arno

PF5A

Eventlog errors, andere gegevens :?

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:48

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik sluit mij aan bij traag, iemand die zig met clustering bezig houd zou toch wel moeten weten dat we hier totaal niets mee kunnen ...

Kom je er in safe mode ook niet in ?

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Topicstarter
[boos-modus]
Loop toch niet GELIJK zo te zeiken man, daar krijg ik toch wel zo'n puntharses van.
[/boos-modus]

Vraag dan gewoon om wat meer gegevens, ik dacht voor dat ik in details treed is er misschien wel iemand die zegt van: "moet je effe zo en zo doen, heb ik ook gehad."
maar nee dus.

details: Veilige modus nog niet geprobeerd, hij is nu operationeel en anders moet iedereen eerst zijn SQL apps afsluiten. Er zijn geen bijzondere events, niks meer bijzonders dan normaal. Na het opnieuw starten van node 1 zijn er alleen nog maar events met informatie, geen errors.

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:34

Arno

PF5A

Verwijderd schreef op 08 november 2002 @ 09:17:
[boos-modus]
Loop toch niet GELIJK zo te zeiken man, daar krijg ik toch wel zo'n puntharses van.
[/boos-modus]
[eigenwijs-modus]
Als dat jouw mentaliteit is, WIL ik je al niet eens meer helpen :/
[/eigenwijs-modus]
:(

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:48

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Verwijderd schreef op 08 november 2002 @ 09:17:
[boos-modus]
[/boos-modus]

Vraag dan gewoon om wat meer gegevens, ik dacht voor dat ik in details treed is er misschien wel iemand die zegt van: "moet je effe zo en zo doen, heb ik ook gehad."
maar nee dus.

[mod-modus]
JIJ hebt een probleem. JIJ wilt daar een oplossing voor. JIJ bent de enige die alle info weet. JIJ had dat meteen al in de FAQ kunnen lezen.
[/mod-modus]

Tijd voor een nieuwe sig..

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:30
wat is je cluster config? active-passive?

Welke procedure heb je gevolgd?

Wat info uit de docu:

Updating an Exchange 2000 Cluster
Exchange 2000 SP3 supports rolling upgrades.
To update an Exchange 2000 cluster running in Active/Passive mode
1. Update the passive node to SP3 by running Update.exe from the \Setup\i386 folder.
2. Select Update.
3. Wait for the update to complete.
4. Restart the upgraded node.
Note If you do not restart the node after applying SP3, the virtual servers may not fail-back correctly.
5. Fail-over the Exchange virtual servers from the active node to the updated passive node.
6. Repeat steps 1 though 4 for the other node.
7. (Optional) Fail-over the Exchange virtual servers to the original server. To minimize user downtime, ignore this step.
If you are running a 2-node Active/Active cluster, you can follow a similar process to update your servers to SP3. For Active/Active cluster upgrades, you should fail-over your Exchange virtual servers so that both are running on the same node. After you have performed this operation, follow the Active/Passive upgrade steps listed above.

To successfully install or upgrade an Exchange 2000 SP3 cluster on Windows 2000 SP2 or later, you may need to run Comclust.exe on all nodes in the cluster. Comclust.exe creates a Microsoft Distributed Transaction Coordinator (MSDTC) cluster resource, which is required by Exchange 2000. For more information, see Microsoft Knowledge Base article Q312316, “XADM: Setup Does Not Install Exchange 2000 on a Cluster If the MSDTC Resource Is Not Running.”

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

Verwijderd

Topicstarter
[niet boos meer modus]
Sorry hoor, maar het is altijd het zelfde liedje hier zo. als je iets vraagt en je schrijft er iets niet bij wat een ander wilt weten gaan ze je altijd gelijk met z'n allen af lopen zeiken. Nu was het effe te veel. ik zit al met zo'n kut probleem en dan nog van ...dat zou je toch moeten weten blablabla... maar ik weet het, je bent nu eenmaal een botte Lul (tenminste dat staat bij je naam. hahaha :)

Verwijderd

Topicstarter
Paulhekje:

Dat is precies de procedure die ik gevolgd heb. alle clusters naar node1, Exchange SP3 op node2 installeren, rebooten, alle clusters naar node2, Exchange SP3 op node1 installeren. rebooten. en cluster 1 en 3 (1 voor 1) weer naar node 1.

Dat ging allemaal goed vanaf de clustermanager van node2, maar node1 kom ik nooit meer op, hij draait wel, maar geen login vanaf het console en geen terminal sessie. nogmaals gereboot maar heeft ook niet geholpen.

O ja, op beide advanced server stond ook al Servicepack 3

• Flyduck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-03-2025
Is het mogenlijk om na het inloggen de taskmanager op te roepen? Misschien moet je dan ff het explorer.exe process afsluiten en opnieuw opstarten :?

Zijn er mensen die deze regel lezen? Graag terugkoppeling gewenst (onopvallend)

Verwijderd

Topicstarter
Flyduck schreef op 08 november 2002 @ 11:22:
Is het mogenlijk om na het inloggen de taskmanager op te roepen? Misschien moet je dan ff het explorer.exe process afsluiten en opnieuw opstarten :?
Vind ik een goede tip, echt waar, maar dat had ik al geprobeerd, hij reageert op het console ook niet eens op Ctrl-Alt-Del. er staat gewoon een zandlopertje. Dus ik kan ook geen process afsluiten.

Als ik het proces Explorer.exe op node1 vanaf node2 wil beeindigen krijg ik "access denied" helaas.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 november 2002 @ 11:37:
[...]

Als ik het proces Explorer.exe op node1 vanaf node2 wil beeindigen krijg ik "access denied" helaas.
Je zou het een kunnen proberen met het system account,
die mag veel leuke dingen op een systeem >:)

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Je zegt dat je niets kan proberen doordat je dan mensen moet laten uitloggen.

Kan je niet de failback disablen, al je resources moven naar node02 waar je nog wel kan inloggen, en vervolgens node01 gaan troubleshooten?

Wat ik er van begrijp is dat je de CAD dialogue krijgt, je logt in en vervolgens blokkeert je systeem? Heb je dit al met een andere user geprobeert (bv. de account waar de cluster service onder draait?)

Doet dit probleem zich ook voor als je hem qua netwerk, volledig loskoppelt van het cluster?

Verwijderd

Topicstarter
elevator schreef op 09 November 2002 @ 20:24:
Je zegt dat je niets kan proberen doordat je dan mensen moet laten uitloggen.

Kan je niet de failback disablen, al je resources moven naar node02 waar je nog wel kan inloggen, en vervolgens node01 gaan troubleshooten?

Wat ik er van begrijp is dat je de CAD dialogue krijgt, je logt in en vervolgens blokkeert je systeem? Heb je dit al met een andere user geprobeert (bv. de account waar de cluster service onder draait?)

Doet dit probleem zich ook voor als je hem qua netwerk, volledig loskoppelt van het cluster?
Ik heb gisteren alles, de File-sharing en Exchange gemoved naar node2, en wat denk je??? Nu is het probleem omgedraaid! Ik kan wel weer op node1 komen maar niet meer op node2.

Het laatste wat ik gedaan heb voordat het probleem op trad is het installeren van SP3 voor Exchange 2000. Dus ik denk dat het exchange cluster het op de een of andere manier veroorzaakt, Maar ja zoek dat maar eens uit! En SP3 was niet zomaar geinstalleerd maar voor een oplossing van een ander probleem, dus ik kan het er ook niet zomaar afgooien.

Als ik er uit ben laat ik wel weten wat het veroorzaakt heeft.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 november 2002 @ 14:22:
[...]

Je zou het een kunnen proberen met het system account,
die mag veel leuke dingen op een systeem >:)
Hee..... leuke tip! thanx! _/-\o_ :)

• Flyduck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-03-2025
Misschien beetje domme vraag, maar hoe sluit je een service af op een andere server via een system account?

Zijn er mensen die deze regel lezen? Graag terugkoppeling gewenst (onopvallend)

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

niet. Je SYSTEM account is "SYSTEM" specifiek, en kan dus niet over het netwerk :)

Aan TS, je wilt zeggen dat het probleem zich op de Node 1 nu niet meer voordoet ?
Wat ik dan voorstel is dat je tijdens maintenance uren (?), een voor een je resources gecontroleerd offline brengt totdat je de slechte service gevonden hebt.

• Joop
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 27-04 05:47
Het is misschien te simpel voor woorden maar heb je wel lang genoeg gewacht? Ik heb ook af en toe Win2K servers gezien die na het inloggen ogenschijnlijk niets meer deden en bleven hangen op een kale desktop (Geen start Menu of iconen, e.d. alleen blauwe Win2K achtergrond). Maar deze servers gingen bijna altijd uiteindelijk wel door met inloggen (na 20 minuten soms).
Dit heb ik vooral wel eens na updates/wijzigingen aan de server gehad. Soms een machine nachtje laten staan en dan was 'ie de volgende ochtend ingelogd :) Triest, maar het werkt wel.
Dan nog iets, als Ctrl+Alt+Del niet werkt kun je misschien nog wel met Ctrl+Shift+Escape Task Manager oproepen.
Er staat zeker geen Terminal Services op? Anders kun je nog kijken of je op die manier wel kan inloggen.
Wat je ook nog kan proberen is om met een lokaal account in loggen (geen domain account, dus ook niet cluster account).

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Mr x .. is dit niet een typisch geval van het profiel weg gooien van dit account op je server? En dan dus niet de Terminal server profiel... (dit zijn er toch 2 verschillend?)..

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is eigenlijk nog niet echt verholpen, maar we hebben er wel een oplossing voor. dat is het cluster met de filesharing offline brengen en weer online brengen. dan is het probleem weg. heel vaag.
Pagina: 1