Vraagje voor de Christenen onder ons - Het peace symbool.

Pagina: 1
Acties:
  • 2.073 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMartinH
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-07-2024
Sinds een stuk of negen maanden ben ik Christen geworden (om het zo te zeggen: ik heb Jezus geaccepteerd in mijn leven) en sindsdien zijn er mensen die tegen mij zeggen dat symbolen zoals het peace symbool anti-christelijk is omdat het teken in het midden een kraaienpoot voor stelt wat een teken is van heksenrij in de middeleeuwen. Nou ben ik niet iemand die klakkeloos van alles aanneemt van mensen maar dingen zelf wil onderzoeken en vanavond had ik zoiets van "waarom verkeerd?"

Ik ben dus gaan zoeken op internet en ben enkele sites tegen gekomen waarin word verteld over het peace symbool.

dit is een van die sites. Deze site verteld net zoals veel andere sites dat het oorspronkelijke peace symbool in 1958 door Gerald Holtom is ontworpen als anti-nuclear symbool. Dit staat op vrijwel alle sites die ik tegen kom over het peace symbool. Ik ben dus tot de conclussie gekomen bij mezelf dat dit teken op zich helemaal niks anti-christelijks in zich heeft.

Op een Christelijke site (ben um ff kwijt soz) staat echter dat het teken in het midden een gebroken kruis voor stelt, wat ook aan geeft dat het fout is.

Ik vraag me af waar het echte peace symbool nou vandaan komt en of dit teken nou echt zo anti-christelijk is als gezegd word door velen (meer zoiets van 1 iemand zegt, een ander neemt het over en zo neemt iedereen het maar doelloos aan)

Voor de niet Christenen die dit lezen, maak er aub geen heilige oorlog van. Als je niet geloofd maar je wel in de discussie wil mengen doe het dan wel serieus en niet met "ik geloof niet dus wtf maakt het uit".

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Tja als je afgaat op de originele betekenis van een symbool, dan is de swastika zo'n slecht symbool nog niet.

Dat gaat voor mij dus niet op, de betekenis van een symbool of iets anders kan veranderen als er iets ingrijpends gebeurt. Ik weet niet of het waar is of het peace symbool gebruikt werd voor heksen in de middeleeuwen, maar mocht het zo zijn: nu heeft het duidelijk een andere betekenis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-06 14:45

Yoozer

minimoog

een teken heeft de betekenis die de meerderheid van de mensen aan hechten. dat de swastika origineel iets 'beters' was dan wat hitler er van gemaakt heeft is allemaal teniet gedaan, omdat een groot deel van de mensen dit symbool gelijk associeert met iets 'niet-goeds'.

ik zou daarom ook niet dieper gaan graven naar een occultere mening - maar gewoon er van uitgaan wat het voor de meeste mensen betekent. in dit geval, gewoon vrede. er is ook nog geen dictator geweest die het teken heeft verpest, dus zie ik het probleem nog niet echt :).

een ander leuk weetje - de 'vis' die vaak gebruikt wordt in het christendom komt schijnbaar ook van een heidens symbool af. het anagram van ichtys (iesous christos theos soter, als ik 't niet mis heb) is er pas later bij verzonnen. ik heb alleen even geen url om 't te staven.

teveel zooi, te weinig tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:17

Mx. Alba

hen/die/zij

Yoozer schreef op 08 november 2002 @ 02:23:
een teken heeft de betekenis die de meerderheid van de mensen aan hechten. dat de swastika origineel iets 'beters' was dan wat hitler er van gemaakt heeft is allemaal teniet gedaan, omdat een groot deel van de mensen dit symbool gelijk associeert met iets 'niet-goeds'.
Hitler heeft de Swastika omgedraaid. De originele loopt naar rechts, die van Hitler loopt naar links...
ik zou daarom ook niet dieper gaan graven naar een occultere mening - maar gewoon er van uitgaan wat het voor de meeste mensen betekent. in dit geval, gewoon vrede. er is ook nog geen dictator geweest die het teken heeft verpest, dus zie ik het probleem nog niet echt :).
Daar ben ik het inderdaad volledig met je eens. Het teken betekent dat waar je het voor gebruikt.
een ander leuk weetje - de 'vis' die vaak gebruikt wordt in het christendom komt schijnbaar ook van een heidens symbool af. het anagram van ichtys (iesous christos theos soter, als ik 't niet mis heb) is er pas later bij verzonnen. ik heb alleen even geen url om 't te staven.
Hmmm, die wil ik wel even begoogelen :)

Ah! Wat gevonden!

The Age of Pisces is van ongeveer 60 vC tot ongeveer 2070 nC. Interessant genoeg is de vis ook in het Hindoeïsme een symbool voor de Redder: Vishnu's eerste incarnatie was een vis.

Anyway, dat het Christendom heel veel symbolen verketterd heeft, is wel duidelijk. Neem als voorbeeld mijn icon. Het Pentagram (in deze vorm - met één punt boven dus) werd in vroegere tijd ook door Christenen gebruikt, als symbool voor gezondheid, wijsheid, maar vooral als symbool voor Goddelijke bescherming. Vele huizen van Christenen hadden een Pentagram in de voordeur gekerfd om de bewonders ervan te beschermen tegen Duivelse machten. De Tempeliers maakten ook veelvuldig gebruik van dit symbool, evenals de eerste kruisvaarders.

En toen kwam de Heilige Inquisitie.

Alles wat met religie te maken had, en wat niet puur christelijk was, werd duivels verklaard, en dus ook het pentagram, en zelfs, gedurende enige tijd, het Oude Testament!!! (Dat om aan te geven hoe extremistisch de Inquisitie was). Zo is een mooi symbool voor eeuwig verketterd geraakt, en lijden zij die het, zelfs in dit verlichte tijdperk, in zijn originele betekenis willen gebruiken nog steeds onder het stigma van honderden jaren verkettering.

Tegenwoordig zit iedereen tegen Moslimextremisme en zijn gevolgen aan te schoppen, en dat terwijl we de gevolgen van Christenextremisme van honderden jaren geleden zelfs nu nog gewoon accepteren. Maar dat is een heel andere flame war... :)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Mx. Alba schreef op 08 November 2002 @ 07:33:
Hitler heeft de Swastika omgedraaid. De originele loopt naar rechts, die van Hitler loopt naar links...
ja, dat weet ik ook. het is echter ook al te bekend dat de mensen niet het verschil tussen de twee zien, of de een met de ander verwarren. nazi's zelf hebben er soms al moeite mee, zie bushokjes, bekladde stoelen, etc. :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13700

Allereerst heeft Hitler de swatika niet omgedraaid, zowel in het runenschrift als in het hindoeisme en het taoisme kunnen swastika's naar beide kanten draaien.

Dat geeft meteen ook aan waar het vredesteken vandaan komt: het is een rune, een germaans schriftteken. Meer precies is het de "Elhaz" rune, die ook al bij de germanen stond voor bescherming, vrede en het verdrijven van het negatieve. "Elhaz" betekent overigens "eland", wat misschien de vorm van de rune verklaart.

De kerk vond in de middeleeuwen het runeschrift verdacht, noemde het het handschrift van satan en verbrandde duizenden germaanse teksten omdat ze ze niet lezen kon. Maakt dat die teksten en het runeschrift anti-christelijk, of is het eerder andersom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jozz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-05 10:26
Ik had er zelf nog nooit van gehoord dat het anti-christelijk zou zijn. Maar ik heb dit net gevonden.
Als je het pentagram (zoals Reyn Eaglestorm gebruikt) omdraait is het een symbool van zwarte magie. Dat staat ook op die site.

Een quote van de site:
During the summer of 1866, an international team of archeologists, excavating a ruin of an ancient Roman villa overlooking the Mediterranean, uncovered a magnificent terraso floor covering an area of more than 1,300 square feet. Incorporated within the mosaic design was the "modern" symbol later attributed to Lord Russell. That symbol was not unfamiliar to archeologists even a hundred years ago as a Roman design dating from the reign of the Emperor Nero (54-68 A.D.). Francesco Maria Guazzo referred to it in his Compendium Maleficarum (1608) as both a "Witch Foot" and a "Nero Cross."

The Encyclopedia Britannica says of Nero: "Hitherto the government had not clearly distinguished Christians from Jews .... Nero initiated the later policy of ... persecution and earned himself the reputation of Antichrist in the Christian tradition." The origin of the Nero Cross should be known to all Christians. On June 29, 67 A.D., after three years of incredible terror imposed on Jews and Christians by Nero, the Apostles Simon Peter and Paul of Tarsus were martyred for their Christian beliefs. While Paul was ceremoniously beheaded outside the walls of Rome at Aquae Salviae on the Ostian Way, Simon Peter was taken before the Emperor Nero who sentenced him to death by crucifixion.

Beproeft alle dingen; behoudt het goede. (1 Thessalonicensen 5: 21)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMartinH
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-07-2024
Ja klopt die site ben ik ook tegen gekomen.
Ik vind het alleen een beetje vreemd om het teken meteen verkeerd te vinden omdat Petrus zichzelf ondersteboven had laten kruizigen. Dit deed hij uit eigen beweging om te laten zien dat hij onderheven was aan Christus.

Het tegenwoordige Petruskruis (omgekeerde kruis) staat tegenwoordig echter ook symbool voor het satanisme.

Dat er veel tekens en symbolen door de jaren heen zijn verdraaid is dus wel duidelijk. Als ik met een omgekeerd kruis rond ga lopen omdat ik me onderheven voel aan Christus net als Petrus denkt ook iedereen meteen dat ik satanist ben wat niet zo is.

Als ik dus met een peace symbool ga lopen zouden veel mensen zeggen dat ik voor vrede ben (aren't we all :)) maar bij mij in de kerk zal bijna iedereen zeggen dat ik een anti-christelijk tegen draag :?

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

ik dacht dat 't petruskruis een X-vorm was? tenminste, zo zag ik 't elke keer bij ons in de kerk in de beeldengalerij. wat dat peace-symbool trouwens betreft, zijn ze daar dan echt zo streng in? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13428

Yoozer schreef op 09 november 2002 @ 11:03:
ik dacht dat 't petruskruis een X-vorm was? tenminste, zo zag ik 't elke keer bij ons in de kerk in de beeldengalerij. wat dat peace-symbool trouwens betreft, zijn ze daar dan echt zo streng in? :/
Dan haal je waarschijnlijk Andreas en Petrus door elkaar. Andreas is aan het zgn. Andreas-kruis gekruisigd, wat een X-form heeft.

Petrus is aan een omgekeerd kruis gekruisigd. Overigens is zijn object meestal een paar sleutels.
Pagina: 1