Toon posts:

NIC gedraagt zich niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds een tijdje heb ik een vreemd probleem. Het begon als volgt: snelheden over mijn LAN en het internet waren erg traag (ik kwam niet boven de 40k uit met zowel @home als lokaal). Na de netwerkkaart (3c905B-TX) softwarematig opnieuw geinstalleerd te hebben werkt alles weer.

Gisteren begon dit probleem echter weer opnieuw, alleen dan erger. Zowel bestandstranfers als internetten was onmogelijk geworden (time outs). Ik heb vanalles geprobeerd:
-andere NIC van hetzelfde type erin
-ms drivers verwijderd, 3com drivers geinstalleerd
-kaart in een ander pci slot
-andere kabel eraan
-harde schijf formatteren

Niets helpt dus. Het gekke is dat het probleem volgens mij pas in Windows begint. Tijdens het laden van Windows gaat de act led van de NIC knipperen als een gek (zo snel dat het lijkt alsof die constant brandt) en houdt er onder geen voorwaarde meer mee op (tenzij ik de kabel eruit trek). Op mijn switch knippert er echter niets.

Verdere systeeminfo: MSI KT7 133 (KT133a), Windows 2000 + SP3

Nu heb ik eventjes een Realtek erin zitten die werkt wel gewoon (maar die's niet van mij!)....

Verwijderd

Bij een andere NIC van hetzelfde type (3C905B dus) precies dezelfde symptonen? Dan moet het wel aan je drivers liggen. Alleen bij een realtek is je probleem verholpen? En als je die 3com nu in een andere PC stopt, doet 'ie het dan normaal?

Zo ja, dan werken some-how je 3Com drivers niet goed. Heb je geprobeerd windows opnieuw te installen? (je zei wel formatten, maar ik vraag het toch maar even)

Verwijderd

Topicstarter
In een andere PC werken de 3coms perfect

En ja, ik heb mijn computer helemaal schoon geinstalleerd, dus ook Windows

Verwijderd

Vaag..

Windows Update al geprobeerd?

Maar die 3com is redelijk mainstream, raar dat je zulke problemen krijgt, ook met een verse windows. En jouw moederbord ook, mocht dat van invloed zijn.

Heb je het ook geprobeerd zonder SP3 te installen?

Probeer het volgende nog eens: Ga naar System -> Hardware -> Device Manager en dan dubbelklik je 3Com (=properties), kijk daar bij Resources of je daar een conflict ziet staan.

Wat je ook zou kunnen proberen is in je BIOS je configuratie te resetten. Momentje even kijken hoe die setting ook alweer heet. [edit] Hij heet dus "Reset Configuration Data" :P Die moet je op Enabled zetten. Ik moet daarbij wel opmerken dat het gevolgen kan hebben voor je andere devices. Het zou kunnen dat Windows ze dan opnieuw moet detecteren (omdat ze b.v. een ander IRQ hebben gekregen). Maar met Windows 2000 zou dat zeker geen probleem mogen zijn.

Verder zou ik het dan ook niet weten eigenlijk. :/

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Ik heb nog een tip...

Zo te zien (aan de vette knipperacties) wordt de NIC niet op een goede snelheid gezet... Autoconfiguratie staat misschien slecht. Ga apparaatbeheer in, zoek de NIC op, configureer hem op 10MBit/Half duplex en kijk of dat verbetering op levert... Daarna eventueel 100MBit en DAARNA pas full duplex proberen.
Full duplex ALTIJD uit als je een hubje ipv een switch hebt.

[Edit] VIA Latency patch al eens geprobeerd trouwens?

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Topicstarter
Windows zonder SP3 heb ik niet geprobeerd, maar aangezien het met SP3 ook een hele tijd heeft goed gegaan verwacht ik niet dat daar het probleem zit.
Een conflict heb ik ook bekeken, volgens Windows zit dat er niet. Mijn BIOS zegt wel dat de kaart op een shared IRQ zit, maar dat is eigenlijk altijd zo geweest!

Alles opnieuw detecteren heb ik ook gedaan, gewoonweg door wat kaarten van volgorde te verwisselen.

De snelheid van de NIC heb ik mee gespeelt, maar niet al te veel. Ik heb alleen eens ipv "hardware default" de snelheden "auto select" en half duplex 100mbit geprobeerd. Dat mocht niet baten.
Wat welicht wel intressant is, is dat soms al de netwerkconnectie op deze bak wegvalt, op mijn switch van die poort de full duplex led uitgaat.

Via latency patch heb ik nog niet geinstalleerd, dat ga ik eens proberen... het zal geen kwaad kunnen he :)

Verwijderd

Topicstarter
De VIA latency patch hielp niet echt... mijn systeem werd er alleen instabiel van!

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Ik weet niet of het helpt, maar ik zal even mijn verhaal vertellen:
Hier thuis staan 2 PCs, een van mijn ouders (Pentium II 450, op 440ZX mobo) en mijn PC (duron 800, VIA KT133 mobo). In de PC van mijn ouders zat een 3Com 905b-TX, en in de mijne een Realtek 8139.
Op de PC van mijn ouders was zowel het netwerk als internet (ADSL via ethernet) niet vooruit te branden, hoge pings, lage snelheid, maar op mijn PC liep het als een speer.
Na een tijdje voor de gein eens de netwerkkaarten verwisseld, die realtek gaat in de PC van mijn ouders gewoon lekker snel, lage pings etc, maar die 3Com doet het in mijn systeem ook goed :?

Heel raar, ik weet zelf nog steeds niet waarom die 3Com en die PC van mijn ouders elkaar niet 'aardig vonden', terwijl mijn PC en de 905b-tx het goed kunnen vinden...

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Er staat me iets bij van dat 3Com kaarten een bepaalde latency in de BIOS niet fijn vinden... (Zelf heb ik 'm op 32 staan). Check dat ff...

Forget your fears...
...and want to know more...

Pagina: 1