Toon posts:

SCSI Scanjet + Plextors vraagje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn pc bevat een Asus SC875-kaartje, met daarop 2 plextor drives, en dat werkte altijd prima. Nu heb ik een Scanjet 5p op de externe poort aangesloten met een 68 HD - 50 HD kabel, en dat leek allemaal prima te werken onder XP: scannen, cd's lezen, etc...

Maar bij nader inzien werkt het iets minder prettig: om de 20-30 seconden wil de cd-rom drive upspinnen (ook al zit er geen schijf in, lijkt dus op een reset van het apparaat), en de muiscursor krijgt even een cd-logootje erbij (XP's methode van duidelijk maken dat er cd-activiteit plaats vindt).

De plextor die aan het eind van de kabel zit, termineert de kabel (jumpers staan goed), en de scanjet schijnt zelf te zien of er getermineerd moet worden. Ik heb al gelezen dat je op de scanjet de rechter van de 2 poorten moet gebruiken omdat de linker niet schijnt te termineren, maar dat maakt dus weinig uit.

Ben geen held op SCSI-gebied, maar probeer ik nu iets wat niet kan? Ik hoorde ook verhalen over bus-resets of zo, is dat wat er hier gebeurt?

• MNeMoNiCS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-10-2012
Dus je hebt 2 scsi cd-drives waarvan er maar één lijkt te resetten? Bij een bus reset gaan volgens mij alle scsi devices zich initialiseren.

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-06 21:15
Hoe zit het met de terminator op de kaart? Gebeurt dit automatisch, met een jumper of moet je dit instellen in het bios?

Verwijderd

Topicstarter
MNeMoNiCS schreef op 08 november 2002 @ 01:12:
Dus je hebt 2 scsi cd-drives waarvan er maar één lijkt te resetten? Bij een bus reset gaan volgens mij alle scsi devices zich initialiseren.
Ik vermoed dat ze allebei resetten, maar bij de cd-rom-drive is dat erg duidelijk hoorbaar. De cdrw is een stuk stiller.
Hoe zit het met de terminator op de kaart? Gebeurt dit automatisch, met een jumper of moet je dit instellen in het bios?
Als ik de documentatie mag geloven, automatisch. De kaart heeft 3 aansluitingen (2 intern en 1 extern), en daar mogen er hooguit 2 van in gebruik zijn, en de kaart termineert vanzelf de ongebruikte aansluitingen.

Verwijderd

Heb je toevallig niet bijde devices op de zelfde id nummer staan??

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Als er een bus reset is, dan zal ook je scanner een teken van leven moeten geven. Als dat niet het geval is zou ik inderdaad eens gaan kijken naar je ID's.

Verwijderd

Topicstarter
ID's zijn verschillend voor alle apparaten ingesteld, en worden ook met correcte id's weergegeven bij het booten... Maar hoe kan ik zien of de scanner 'een teken van leven' geeft? De scanner heeft vroeger (toen het op een andere pc het enige scsi-device was) nooit ook maar 1 kik gegeven bij het booten van de pc of wat dan ook, totdat je wilt scannen.

Bestaan er tools waarmee bekeken kan worden of er inderdaad resets op de bus langskomen, of waarmee je terminatie kan checken of zo?

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

Hoe lang is de kabel van de scanjet in het totaal ?

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Verwijderd

Topicstarter
1.8m, van kaart naar scanner. Van kaart naar plextors is grof geschat 40 of 50cm, met maar 3 connectors (die dus alle 3 in gebruik zijn).

Ik constateer net op m'n werk dat een Scanjet 4P een apart knopje heeft om terminatie in te schakelen (net zoals Plextors een jumpertje hebben daarvoor). Mijn 5P heeft dat niet. Het scannen ging vroeger (op HP's eigen ISA-SCSI-kaartje) vlekkeloos. Kan het niet zo zijn dat de scanner gewoon minder last heeft van gebrekkige terminatie, maar cd-roms (en eventueel HD's, maar die heb ik niet) wel? Kan me indenken dat de minimaal benodigde bandbreedte van een scanner erg laag is, en een scanner dus veel minder last heeft van een bus-reset of andere storingen op de SCSI-bus?

Verwijderd

Topicstarter
Schiet me net wat te binnen: De externe connector op de kaart is 68-pins, wide scsi dus. Via een 68-50-kabel heb ik daar de scanner op gezet, en die is dus niet wide. Kan het nu niet zo zijn, dat de scanner alleen maar de helft van de scsi-bus termineert (zeg maar het niet-'wide'-gedeelte)?

Ik begreep dat normaal scsi 8-bits is, en wide 16bits. Als de scanner 8bits is, aangesloten op een 16-bits aansluiting, dat alleen de 8 bits getermineerd worden, om het zo maar uit te drukken...

• wezep
  • Laatst online: 12-06 21:15
Heb zelf ook een HP scanjet: ook via een 68-50 pins kabel aangesloten op een 68 pins poort: werkt prima.
Ik heb de linker poort van de scanjet gebruikt: bekeken vanaf de voorkant van de scanner.

• LiGHtNiNG!
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 21:14

LiGHtNiNG!

(tm) since 1985, build in &#03

Verwijderd schreef op 08 November 2002 @ 12:45:
Schiet me net wat te binnen: De externe connector op de kaart is 68-pins, wide scsi dus. Via een 68-50-kabel heb ik daar de scanner op gezet, en die is dus niet wide. Kan het nu niet zo zijn, dat de scanner alleen maar de helft van de scsi-bus termineert (zeg maar het niet-'wide'-gedeelte)?

Ik begreep dat normaal scsi 8-bits is, en wide 16bits. Als de scanner 8bits is, aangesloten op een 16-bits aansluiting, dat alleen de 8 bits getermineerd worden, om het zo maar uit te drukken...
Correct, je moet officeel een 68->50 converter gebruiken die de 8 bits die "achterblijven" afsluit.

Laat maar.. .

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik denk ik maar ga doen, is de kabel omruilen voor een Adaptec 2904 PCI kaart, met 50 pins aansluiting. Ik heb een 50-50-kabel nog liggen, en de Plextor's zijn ook niet wide.

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

Of je koopt alleen een bracket van interne 50 naar extern. Daar sluit je de flatkabel op aan. Wel aan het einde doen btw ;) En is een stuk goedkoper dan een Aha 2904 :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD

Verwijderd

Topicstarter
Erg goed idee, maar de interne 50 is al in gebruik door m'n plextor's en die kabel is al vol... Bovendien kan ik mijn 50-68-kabel inruilen (heb nog een 50-50-kabel, namelijk), en de 2904 is maar een tientje duurder dan die kabel.

Wel goeie tip, trouwens. :)

• EelcoB
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:24
Join the club, ik had hetzelfde probleem met met 5P gecombineerd met een 2930 van adaptec, mijn fikker en cdrom zijn beide van plextor, maar zodra die 5P er achter hangt exact dezelfde symptomen, of de drives worden helemaal niet meer gezien. Heb hierover al contact gehad met zowel adaptec, plextor en HP, maar geen van allen weten ze een oplossing. Ik heb van ellende de scanner maar aan een andere PC gehangen met een 2904 van adaptec.
Het gekke is dat het geheel altijd wel gewerkt heeft op een adaptec 1505, ook in combinatie met de plextor drives

• jkf
  • Laatst online: 21-06-2025

jkf

Als je toch alleen maar 8 bits devs heb, kan je die kaart niet ook op 8 bits wide zetten in het scsi bios? Het zou kunnen helpen als het een terminatie probleem is voor de wide bits.

P II 233 @ begane grond, rip (1997-2007), vervangen door vituele server uptime,

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

Je kan ook proberen het hele 'wide' gedeelte de disablenen in de bios van de scsi kaart :)

Verwijderd

Topicstarter
Ok, probleem opgelost, maar tikje onbevredigend: ik heb de SCSI-kaart vervangen door een 2940. Die heeft helemaal geen wide, alles 8-bits, en werkt prima. (Al had ik liever dat ik deze uitdaging met m'n bestaande configuratie had opgelost, maar zo uitgebreid is het bios van de 875 nou ook weer niet, ik geloof niet dat ik de optie van het disabelen van wide ben tegengekomen.)

Maar bedankt voor alle adviezen, ben weer wat wijzer geworden over SCSI. :)

• jkf
  • Laatst online: 21-06-2025

jkf

Mocht je er nog iets aan hebben

Booten ^C -> SCSI Bios setup
Main menu: select adaptor (SYM53C875)
Dan kiezen Device selections (en niet adaptor setup)
Wil je zorgen dat het booten sneller gaat, dan no selecteren voor niet gebruikte scsi id's
Kies de SYM53C875 en zet de width op 8 bits, de width van alle devices (inclusief adaptor) wordt dan terug gezet naar 8 bits.

P II 233 @ begane grond, rip (1997-2007), vervangen door vituele server uptime,

Verwijderd

Topicstarter
Niet-gebruikte devices uitschakelen had ik op de 875 ook al gedaan, scheelt inderdaad irritante secondes. Het 8-bits had ik eventueel nog kunnen proberen ivm die problemen met de terminatie van de ongebruikte bits, maar ik heb de kaart al vervangen door een 2940, en die werkt feiloos.
Pagina: 1