Toon posts:

[autocad] van Pixel naar Vector probleempje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn probleem is het volgende;
ik heb 17 technische plattegronden van gebouwen ooit gemaakt in autocad en deze heb ik nu op A3. Nu wil ik deze tekeningen scannen, dan vectoriseren m.b.v. Streamline of een ander prog. (heb streamline 4.0). Ik wil dus niet alle tekeningen opnieuw in Autocad maken (originelen zijn er niet meer), maar de tekening scannen en met een programma de lijnen scherp krijgen.
Jammer genoeg krijg ik dit niet goed voor elkaar. Het lijkt nergens op. Weet iemand hoe ik deze technische tekeningen omzet naar een scherp digitaal bestand?

Verwijderd

Vectorizen lijkt me een onmogelijke klus bij complexe tekeningen. Als de tekeningen niet erg complex zijn, lijkt me de beste oplossing nog inscannen en met de hand tracen.
Een andere optie is het hele vector-idee overboord gooien en ze gewoon opslaan als (high-res) bitmap.

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

ik heb een hele mooie dure scanner gezien die iets dergelijks deed, maar met een gewoon A4-dingetje lijkt 't me niet echt goed te doen... opnieuw tekenen is echt zo gruwelijk veel werk?

teveel zooi, te weinig tijd

• tie-rep
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-02 15:56

tie-rep

nu met ir. !

ik denk dat het een geval 'dikke-vette-pech' is.

Omdat het hier gaat om technische tekeningen, is 'een beetje nauwkeurig' niet voldoende. De enige mogelijkheid is om de tekeningen dmv een digitizer weer over te zetten naar bruikbare technische tekeningen.
Dwz coordinaten aanklikken en lijnen definieren.

helaas....

Verwijderd

dat wordt opnieuw tekenen :)
Als je al zoeits zou inscannen en als tekening werkend zou krijgen hoeveel verschil in maatvoering zal er dan wel niet inzitten? Dat kan /me als tekenaar toch echt niet goedkeuren ;)