Toon posts:

[WC] Wat is de beste opstelling?

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Oke ik heb hier 2 tekeningen gemaakt van hoe mijn opstelling eruit kan gaan zien.

Tekening 1:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/randykerkhof/waterkoeling.jpg

Tekening 2:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/randykerkhof/waterkoeling2.jpg

Nu is mijn vraag: Welke opstelling presteert beter?

Op het forum zie ik dat veel mensen voor de 2e hebben gekozen. Maar mij lijkt het me juist dat de eerste beter is.

• Twan V
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-02 15:45

Twan V

...en er stralend uitzien

Ik denk (zegt iemand die geen ervaring heeft met waterkoeling) dat als je een pomp hebt die de mindere weerstand van het water kan opvangen (omdat op een stuk het water 2 leidingen heeft om door te kunnen is daar de stroomweerstand minder volgens mij) dat optie 1 effectiever is. Maar, ik ben ook een n00b die een beetje natuurkunde toepast.

Blaat het niet dan schaadt het niet...
Reflex Discoshow - Het beste wat je bruiloft kan overkomen

Verwijderd

Het voordeel van splitsen is dat je inderdaad even koel water in beide (of meerdere) blokken jaagd, nadeel kan zijn dat als t ene blok een hogere doorvoer heeft, die ook sneller blijft stromen bij t samenkomen (correct me if wrong) en dus zo de ander nog langzamer maakt, ondanks de Y-splitters. Tegelijkertijd schijnt dat het verschil in temp tussen ingaand koelblok en uitgaand 1C bedraagt, wat helemaal niet veel is, en je dus makkelijk serieel kunt doen.
Daarnaast krijg je op een gegeven moment toch een bepaalde watertemperatuur, de 2 zullen niet veel van elkaar schelen (1 a 2C?)
Ikzelf heb zelfs eerst mn GPU en dan pas mn CPU en dan mn HD, ik zou t een keer moeten omdraaien om te zien wat t verschil is, als dat er al is

Verwijderd

Neem serie. Parallel kan heel iets schelen (max 1 graad), zie mijn post in: [rml]gve in "[ WC] Eindelijk mijn waterkoeling klaar"[/rml]

Verwijderd

Topicstarter
Oke, maar zijn daar ook echt testen voergeweest?

• Theuno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-02 20:55

Theuno

Da Devil Crew

Opstelling 2 heeft gewoon als voordeel dat de ene stroming de andere niet negatief kan beinvloeden.
Kies je toch voor 1 dan zal je dit heel goed moeten uitmeten wil je hier winst mee berijken.

Theuno - Da Devil Crew - Een programmeur is iemand die koffie omzet in software...
Nu nog betere koffie...

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Voordeel van opstelling 1 is alleen dat de weerstand lager is. Het feit dat je een graadje temperatuurwinst van het water hebt is nauwelijks interessant. Het temperatuurverschil tussen water en cpu is normaliter zo groot dat de warmteoverdracht meer dan goed genoeg kan blijven.

Dus... lagere weerstand. Maar ook: meer diameter na de pomp. Dus uiteindelijk is de stroomsnelheid in de koelblokken waarschijnlijk niet hoger (wel in de radiator). En stroomsnelheid is heel belangrijk; deze wil je juist in de koelblokken hoog hebben (snelle koudwateraanvoer) en in de radiator laag (lang de tijd om te koelen).

Go figure...

Verwijderd

Stel je neemt 2 pompen en dus 2 circius dan zou je je bijvoorbeeld je gpu en je chipset samen kunnen koelen en je Cpu op de ander. Dan zou je denken dat je gpu koeler word dan dat hij samen met de CPu word gekoeld?

Verwijderd

Over het serie-parallel schakelen van waterblokken is al erg veel geschreven...
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.