HPT 372 op Abit KD-7 Raid doet extreem raar...

Pagina: 1
Acties:

• gabberjoost
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-03 14:05
Het volgende is het geval op m'n splinternieuwe mobo.
Sluit ik de HD's (2x IBM 120 GXP 60 GB) optimaal aan, dus één als master op ide 3 en één als master op ide 4, vind hij de hd's soms wel, maar meestal vind hij er één niet. En dat is altijd hardeschijf a (noem hem maar ff zo), die hij soms niet vind. Hardeschijf B wordt altijd wel gevonden.
Nu denk je natuurlijk dat hardeschijf A brak is, maar sluit ik hardeschijf a en b aan op de gewone ide poorten, worden ze altijd gevonden (allebij of afzonderlijk). Sluit ik hardeschijf a en b aan op ide 3 of 4 (één als master en één als slave), werkt het ook prima.
Sluit ik ze weer aan als hardeschijf a op ide 3 (master) en hardeschijf b op ide 4 (master), werkt het soms wel, maar meestal niet.
Snappen jullie het nog? :?

overzichtje:
-hardeschijf a op ide 3 en hardeschijf b op ide 4
>werkt soms wel, maar meestal niet
-hardeschijf a en hardeschijf b op ide 1 of 2
>werkt altijd
-hardeschijf a en hardeschijf b op ide 3 of 4
>werkt altijd

Voor de duidelijkheid ide 1 en 2 zijn normaal, ide 3 en 4 de raid poorten.

Wat ik al geprobeert heb:
-nieuwe q-tec 450W voeding gekocht om noname 300W te vervangen.
-mobo geruggestuurd en nieuwe ontvangen.
-ide kabels vervangen.
bij allen geen succes... :(

De gene met de oplossing verklaar ik heilig _/-\o_

help...

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Heb geen RAID ervaring maar kun je niet ergens je RAID instellingen wijzigen of zo?

Vaag staat me bij dat ook de jumpers op de HD's anders moeten staan... vaag....

ARME AOW’er

• gabberjoost
Dick schreef op 08 november 2002 @ 00:06:
Heb geen RAID ervaring maar kun je niet ergens je RAID instellingen wijzigen of zo?
Nope, daar zal het niet aan liggen...

Jumpers anders? Hoe wou je ze zetten dan? Master als hij master is, en slave als hij slave is, lijkt mij...
En cable select heb ik ook al geprobeert (wat dat ook mag zijn :?), geen resultaat. Soms vind hij ze wel, maar meestal niet... :(

• gabberjoost
Na urenlang geëxpirimenteerd te hebben met allerlij combinaties van het aansluiten van m'n ide apparaten, kan ik de volgende conclusie trekken:
Als m'n hardeschijven als master op ide 3 en 4 hangen, worden ze soms wel, maar meestal niet gevonden (hardeschijf a is dan de gene die soms wel en, maar meestal niet gevonden wordt). Trek ik m'n cd-rom of m'n brander of beide los, dan worden de hardeschijven wel gewoon altijd gevonden als master op ide 3 en 4.
Zet ik m'n hardeschijven beide op slave op ide 3 en 4, gaat het altijd goed.

Ik heb dus alleen problemen als ik m'n 2 hd's als master op ide 3 en 4 hang, met m'n cd-rom (master) en brander (slave) op ide 1. Ide 2 is dan helemaal leeg.

De floppydrive heeft helemaal geen invloed op dit alles...

Wie heeft er een theorie? :?
Ik ben het spoor al helemaal bijster... 8)7