Sendmail werkt niet naar behoren

Pagina: 1
Acties:

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik heb een langslepend probleem waar ik maar niet uit kan komen en waar ik al heel lang mee bezig ben. Ik heb een webservertje achter een windows2000 machine met winroute. Op de webserver staat Debian + Apache + PHP + MySQL en sendmail.

Een hele tijd geleden had ik het probleem dat mijn mail ontzettend traag werd afgeleverd en ondertussen bleef het e-mail formuliertje op de website maar wachten. Dit kon wel 20 seconden duren. Destijds was het probleem, op aanraden van diverse mensen, op te lossen met een hele rij nameservers in resolv.conf, totdat een van die nameservers er de brui aan gaf en nu doet het probleem zich weer voor. Ik heb een hele rij nieuwe nameservers toegevoegd, maar zonder resultaat.

Ik denk dat ik ergens iets fout heb ik de configuratie van sendmail of resolv.conf. Mijn zoektocht naar meer informatie levert echter niets op. PLEASE, help!

• wolly_a
  • Niet online
Nog even een toevoeging dat misschien van nut kan zijn! Zodra ik met nslookup bijvoorbeeld www.tweakers.net opvraag werkt het wel snel en goed.

• baggah
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-05 19:31
En als je met nslookup het volgende doet:
code:
1
set type=mx

en dan hostnamen opvraagt... zoals:
tweakers.net
casema.net
wanadoo.nl

dan hoor je iets terug te krijgen in de vorm van:
tweakers.net preference = 10, mail exchanger = mail.tweakers.net

• wolly_a
  • Niet online
Nee, die melding die je hier boven hebt beschreven geeft ie niet. Hij doet hetzelfde dan als daarvoor en ook snel genoeg.

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-05 09:55

Whizzer

Flappie!

Kan sendmail ook tweakers.net resolven???

Doe eens het volgende:

code:
1
echo "/mx tweakers.net" | /usr/lib/sendmail -bt

Er moet dan het volgende uitkomen:

code:
1
2
3
4
ADDRESS TEST MODE (ruleset 3 NOT automatically invoked)
Enter <ruleset> <address>
> getmxrr(tweakers.net) returns 1 value(s):
        mail.tweakers.net.

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

• wolly_a
  • Niet online
Oke! Geprobeerd en dat werkt! Duurt ongeveer een seconde of 2 voor er reactie komt en dan komt er precies te staan wat jij hebt beschreven.

• Whizzer

Whizzer

Flappie!

2 sec is de duur van een dns-timeout... Het lijkt er dus op dat sendmail een timeout krijgt wanneer hij iets aan zijn nameserver vraagt (via je /etc/resolv.conf)... Is sendmail als eens een keer geschopt (kill -HUP) nadat je de resolv.conf hebt opgerekt???

Staat mij overigens iets bij dat *nix alleen maar de eerste 3 nameservers gebruikt uit de resolv.conf

• wolly_a
  • Niet online
kill -HUP? Ken ik zo niet, als ik het intype doet ie in ieder geval niet. Is mijn resolv.conf misschien niet goed? Er staat nu een rij met nameservers in en daarna domain BLAAT. Heb sendmail eraf geknikkerd en exim geprobeerd, maar ook die heeft hetzelfde probleem. De mail komt trouwens wel gewoon aan, behalve bij enkele mailservers...

• Whizzer

Whizzer

Flappie!

Wow, een echte hobbydoos.... Is da wa... achter kill -HUP moet het pid van sendmail, dus even een ps -edaf | grep sendmail doen en vervolgens even kijken onder welk pid deze draait...

Als je mailserver (exim, sendmail of whatever (doe mij maar sendmail)) laat versturen met als afzender domain @blaat, dan krijg je problemen... Een beetje mailserver acepteert namelijk geen niet-geldige domains... koppel dus een fqdn aan je server, of stel sendmail in dat hij met een fqdn verstuurt (google weet erg over sendmail)

• wolly_a
  • Niet online
Oke. ik ga eerst maar eens de hele handleiding van sendmail lezen en zoeken op google en mocht ik dan nog geen resultaat hebben geboekt, dan meld ik me wel weer. Misschien zijn er nog handige links naar tutorials en veel informatie?

• wolly_a
  • Niet online
Oke dan! Probleem is opgelost, tenminste.... het werkt nu! Ik heb BIND ook geinstalleerd en nu werkt het snel en naar behoren. Alleen zit ik nog met mijn afzenderprobleempje. Ik ga es kijken of dat is op te lossen!
Pagina: 1