Toon posts:

KUT!!!! Hulp nodig plz.

Pagina: 1
Acties:
  • 167 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Gisteravond feest gehad, mijn speakers gebruikt, staat er daar zo'n :r onverlaat een beetje met z'n :r R&B mijn bass op te blazen.

Vandaar dat ik een beetje :( ben want het waren (zij het oude) B&O speakers.

Maar nu kunnen er dus wel nieuwe bass-speakers in (hoe heet dat, woofers???) maar ik wil niet teveel geld kwijt zijn, breng ze dus niet naar een B&O dealer, ik maak ze er zelf wel in. Iemand goede suggesties voor welke ik kan nemen die niet te duur en van redelijke kwali zijn, ik ben zelf student dus de prijs/kwaliteit verhouding mag best hoog liggen.

Ik zal ze zo even openschroeven en wat meer info posten over welke speakers er in zitten.

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09-2025

TB

pompiedom

Kun je de schade niet op die gozer verhalen???

• J.W
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-07 21:21

J.W

inderdaad, laat die R&B het maar op lossen

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Tjek ook ff of niet alleen je crossovers(filters) zijn doorgebrand.
Dit heb ik ooit ook is een keer gehad,het zal aanzienlijk schelen in de kosten want ik was voor FL5,- klaar.

• The Jester
  • Laatst online: 26-11-2024

The Jester

The fool escaped from paradise

Inderdaad: je scheidingsfilters altijd checken. Of je woofer echt naar de kloten is kun je makkelijk zien: Als íe is opgeblazen liggen 9 v/d 10 keer je conussen eruit en vaak scheurt ook het doek van je speaker.

Let bij het vervangen wel op de impedantie!
Wat een goedkoop alternatief is, is twee woofers gebruiken, tegenover elkaar in dezelfde behuizing. Dan de achterste 180-graden uit fase zetten. Meteen geen subwoofer meer nodig ;)

As you grow up and leave the playground where you kissed your prince and found your frog...

Verwijderd

Dat gaat dus niet op he, luitjes, je kunt dus nooit zomaar een andere basluidspreker erbij in zetten. Een luidspreker is een complex geheel van electromagnetische en mechanische factoren, en je kunt niet zomaar een van die factoren vervangen. Als je er zomaar een andere basluidspreker in schroeft, klinkt het natuurlijk verschrikkelijk. De beste kans om het nog fatsoenlijk te laten klinken, is hier ff de gegevens te posten. Hoeveel liter is de inhoud van die kasten? Diameter woofer? Impedantie? Dan kun je er misschien vervangende units in zetten. Bij Visaton hebben ze veel goede losse units, voor niet al teveel geld zelfs. En je moet natuurlijk ook allebei de units vervangen, ook al is er maar één kapot.

Jur: 1) scheidingsfilters fikken niet zo snel door, en 2) één kwaliteitscomponent (condensator, weerstand) van een filter kost vaak al meer dan 15 piek.

The_Jester: Woofers kunnen heel goed stuk zijn zonder dat er iets aan te zien is. Beweeg met je hand de conus naar binnen. Als je gekraak hoort, is dat dus niet goed (wel _recht_ naar beneden drukken he!) En wat jij verder bedoeld, is een isobarisch systeem: twee woofers in tegenfase, zodat de VAs met de helft afneemt, en je dus nog maar de helft van het kastvolume nodig hebt. Ook dat kan alleen maar als je de gegevens (zgn. Thiele-Small parameters) van je units weet, en dan nog zul je een aparte kast moeten bouwen, want zomaar ergens in gaan rommelen en units inschroeven is natuurlijk gewoon DOM.

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 07:30
Heb het ook ooit gehad met simpele Megapool Disco speakers (250 Watt, zeiden ze...). Mijn toenmalige Sansui AU-417 (2x _echte_ 65Watts RMS) heeft ze allebei doorgebrand (was niets aan te zien, maar de spoel (voicecoil) was gewoon doorgebrand en kortgesloten... En eentje voelde je ook schuren tegen de magneet aan.
Gelukkige hebben die Sansui versterkers beveiligingen, anders was die ook nog meegegaan...

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

Verwijderd

jvdbosch:

Die speakers kunen best 250 watt geweest zijn hoor! OK, niet dat ik het helemaal geloof, als ze van de megappol komen, maar je kan _elke_ speaker opblazen met een versterktje van 65 Wrms hoor!

Het zal niet snel voorkomen dat een speaker kapot gaat door een te hoog aantal watts die hij te verduren krijgt. Veel slechter voor een speakers is namenlijk een vervormd signaal, dus een signaal dat niet bestaat uit mooie sinussen, maar lompe blokgolven. Dit soort golven gaat je versterker aanmaken als hij teveel vermogen moet leveren. Dit kan doordat hij 1: te hard staat, 2: een te hard signaal binnenkrijgt.

Om het eventjes heel bot te zeggen:

Een 250 W speakers kan met gemak 400 watt hebben, als dit een "schhon" signaal is, terwijl hij kapot kan gaan van een 50 watt blokgolf...

(ik weet het, dit is redelijk simplified)

• JvdBosch
Het signaal was clean, zonder vervorming, maar die Megapool speakers zijn gewoonweg slecht. En iemand had van de equalizer de 16Hz schuif +10dB gezet (als ik die te pakken krijg!! :)) Maarja, is al bijna twee jaar geleden en het was een goede aanleiding voor nieuwe speakers (Dali 104).
Ik weet niet hoe ze die 250Watt hebben gemeten, misschien wel net zo als bij PC speakers het wattage PMPO wordt gemeten (vermogen over een heeeele korte periode...)

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben vanmiddag ff met zo'n speaker naar een audiozaak geweest, heb 2 vervangende woofers voor 30 piek stuk gehaald. Ze zijn in kwaliteit niet zo goed als die er in zaten maar die er in zaten waren reeds 25 jaar oud dus ik denk dat deze nieuwe het best goed moeten kunnen doen.

Ik ga ze vanavond inbouwen en dan horen jullie van me hoe het klinkt!! :)

Verwijderd

30 (!!!!!!!!!!!!!!!!!!) piek per stuk? Ik ben _heel_ benieuwd naar het resultaat! ;)

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16-08 21:45

psy

Nouja als het alternatief weggooien was, zou ik zeggen, dan kan het alleen maar meevallen.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Verwijderd

Topicstarter
:'(

nare man: ik weet dat het niet anders dan rotzooi kan zijn maar ik_heb_gewoon_het_geld_niet voor andere.

1 zit er nu in en werkt, nu ff de andere doen. Keep ya posted.

• Thefirstikke
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 02 november 2000 18:54 schreef nare man het volgende:
30 (!!!!!!!!!!!!!!!!!!) piek per stuk? Ik ben _heel_ benieuwd naar het resultaat! ;)[/quote]je bent inderdaad een nare man ;)

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
HOE BLAAS JE IN HEMELSNAAM JE LUIDSPREKERS OP !!?!?

Ik snap nooit hoe mensen het voor elkaar krijgen, de meeste mensen lijken gewoon niet te horen wanneer een speaker vervormt.
En als je dan zware vervorming krijgt gaat het nog een hele tijd goed, pas als je spoelen zo warm worden dat ze verbranden is het goed verziekt, of je moet die speaker zo'n verschrikkelijke stoot energie geven dat de spoel uit de magneet schiet, en er scheef weer in terug komt.

Ik heb jarenlang met allerlei verschillende speakers gedraaid, vooral budget spul, en ik heb nog nooit een speaker opgeblazen.

Ok, 1 keertje, een rotte versterker op mijn oude luidsprekers aangesloten, en 1 van die eindtrappen was zo rot dat hij een piek van weet ik hoeveel volt zo door gaf aan de speaker, en die was dan ook voor het leven verwoest, zat harstikke vast die conus..

Maar goed jongens, met beleid zul je nooit je speakers opblazen, als het ook maar een heel klein beetje vervormd, ZACHTER die zooi, dan maar wat minder gehoorbeschadiging de volgende dag.

Ohja, ookal heb je hele zware speakers kun je ze nog steeds opblazen met een te lichte versterker, daarom zijn de meeste versterkers ook uitgerust met een mooie VU meter, je moet niet zoveel uit gewoon huis-tuin en keuken spul willen halen.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• tbusquet
Nare Man, Ik ben ook heel erg benieuwd naar speakers van 30 gulden !

Watvoor merk ?? hoe groot ? watvoor impendantie ?

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Verwijderd

Topicstarter
tbusquet: ik hoorde het wel maar die eikel van een klojo die z'n klote R&B draaide niet. En gaat 'ie ook nog lopen doen alsof het mijn schuld is want ik had de boxen op de versterker aangesloten. Hij maakte mij echt :(

Anyway, die speakers zijn van Power Sound, 100 Watt, 20.5cm diameter en 4 Ohm (heb ik van het etiketje) ohw en er zit geen verwijderingsbijdrage op ;)

Verwijderd

Topicstarter
Heb nu 1 speaker klaar maar weet je wat, ik pak ff de webcam en de laptop en dan maak ik wat foto's van project speaker 2 als ik er aan toe kom vanavond nog en anders morgenochtend post ik ze!!

• tbusquet
COOL !! We love pictures ;)
en het is idd. een EIKEL als hij het niet hoord, en ook nog eens jou de schuld geeft, ik zou hem slaan, schoppen, en daarna zijn geld afnemen.. :)

Verwijderd

Topicstarter
En of het een eikel is,

maar ik ben vanavond niet meer toe gekomen aan de 2e speaker, morgenochtend doe ik het en maak ik de pics :)

Verwijderd

Hey jongens ik heb hier 2 UBL boxen staan is dat een beetje een goed merk?

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-06 13:42
ja

Verwijderd

Ook al 2deHands speakers overwogen??????????

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 02 november 2000 14:26 schreef nare man het volgende:
1) scheidingsfilters fikken niet zo snel door, en 2) één kwaliteitscomponent (condensator, weerstand) van een filter kost vaak al meer dan 15 piek. [/quote]Dit is dus niet waar,bij een langdurige te hoge load worden de filters erg warm en kunnen dus doorbranden.In mijn geval ging het om een simpele condensator van 1 speaker en die kost echt geen FL15,-.

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09-2025

TB

pompiedom

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Het signaal was clean, zonder vervorming, maar die Megapool speakers zijn gewoonweg slecht[/quote]Het clippen van een versterker (gelijkstroom afgeven blokgeolven) is vrijwel onhoorbaar, hoe weet je dat het signaal clean was?

• afterburn
  • Laatst online: 14-08 14:02

afterburn

No more...

Jur: een simpel weerstandje kost bij de electronica handel ook maar een duppie. Maar ik heb ooit voor een electronica groothandel weerstandjes verkocht voor 5 gulden per stuk, ex btw. (ook slechts een kwart watt, dus geen powerweerstanden)Het gaat om de specs. Speciale audio condensatoren kunnen errug duur worden.

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 02 november 2000 20:52 schreef thefirstikke het volgende:
je bent inderdaad een nare man ;)[/quote]ik weet het >:)

WOEHAHAHAHAHAHAHAAAAAA

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01:11
je kan de schade makkelijk verhalen op die r&b blazer. je stelt hem gewoon aansprakelijk (aangetekende brief). 99% kans dattie die gewoon naar zijn wa verzekering stuurt en dat die betaald.

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 03 november 2000 11:51 schreef aatos het volgende:
je kan de schade makkelijk verhalen op die r&b blazer. je stelt hem gewoon aansprakelijk (aangetekende brief). 99% kans dattie die gewoon naar zijn wa verzekering stuurt en dat die betaald.[/quote]Ik zal de mogelijkheid es bekijken, ik studeer toevallig rechten :)

• JvdBosch
TB> Normaalgesproken hoor ik vrij snel wanneer een versterker gaat clippen. En bij bassen is het zeer duidelijk (voor mijn gevoel). Dan missen ze de souplesse en klinkt het geforceerd. Maar OK, misschien was er wel enigzins sprake van clipping, who knows...
Wel wordt volgens mij bij speakers altijd een hoger vermogen gespecificeerd dan ze in real-life aankunnen. Ik durf mijn 120 Watt Dali 107's echt niet tot 120 Watt aan te sturen, ook al heeft mijn versterker dan nog ruim 50 Watt over en is er dus geen sprake van clipping. Ik durf er donder op te zeggen dat ze dat niet overleven...

Verwijderd

Een beetje Speaker moet een verterker 2X zijn RMS vermogen kunnen hebben hoor! Hij zal namenlijk _nooit_ dat aantal watts krijgen. In munziek zit iets als dynakmiek, wat ervoor zorgt dat hij maar een heel klein deel van de tijd zijn maximum vermogen levert, eigenlijk nooit (nog geen tiende procent denkik).

edit: Een versterker kan ook clippen door een te hoge input!!!

Dus als jij een speaker hebt die je met 100W aan wilt sturen, heb je daar een 200W versterker voor nodig. Die zal namenlijk rond de 100W produceren, die 100W amp komt niet hoger dan 50/60 watt.

Nog iets: OK, dus als je dacht dat het signaal ook maar een beetje clipte, dan was het dus niet schoon. Hiermee kun je dus makkelijk je speakers opblazen. Zeker als de EQ op +10 staat, dat zou toch niet al te lekker zijn geweest.

Die powersound speakers zal ik me maar niet over uitlaten. Ik ken ze niet, maar volgens mij zijn het autoradio dingen ofzow. Is 4 ohm trouwens wel de goede impendantie? Had ik niet verwacht, maar het kan wel hoor.

Verwijderd

Topicstarter
nare man: ik ben benieuwd...

• Jag
  • Laatst online: 19-08 20:51

Jag

Clippen hoor je heel goed hoor TB, met name in het midden (en niet in het laag zoals gezegd werd). Als je een toongenerator hebt, moet je maar eens een sinus en daarna een blokgolf van dezelfde frequentie laten horen, dat klinkt echt verschrikkelijk.

Met power handling ligt het nogal ingewikkeld. Je hebt namelijk een thermische grens en een maximale uitslag (met een duur woord excursie). Op lage frequenties is de uitslag groter voor een zelfde geluidssterkte, en dat kan gevaarlijk worden. Waarschijnlijk is de speaker daardoor kapot gegaan.

Dat de crossover kapot gegaan zou zijn, lijkt me sterk. Als het goed is, is de impedantie van een x-over minimaal, anders verlies je ook je hele dempingsfactor. En als een gevolg daarvan wordt ie dus ook niet warm.

Je moet trouwens nooit feestjes geven met dit soort speakers, da's vragen om problemen. Volgende keer voor zo'n 200,- een setje (amp + speakers) huren.

Jag

Verwijderd

Topicstarter
Vanavond gaat het dan toch gebeuren, de fotoreportage van Speaker 2, dan pot ik ze wel.

• JvdBosch
Van die Megapool speakers was ook de filter aan gort, maar dat was gewoon een Elko-tje. Niet eens een audio-condensator, maar gewoon een standaard elko-tje (zegt veel over de kwaliteit).
En wat betreft het vermogen, TB, als mijn versterker zegt dat 'ie 170Watt uitstuurt, stuurt hij ook 170 watt uit. Natuurlijk zit er dynamiek in, maar ik durf echt met zekerheid te beweren dat mijn speakers het dan begeven (op de bassen, hogetonen zal misschien wel lukken). Weet iemand hoe het vermogen van speakers wordt gemeten. Is daar een gestandaardiseerde test voor?

• slb
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-08 11:06

slb

Bwoah......

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 02 november 2000 20:57 schreef tbusquet het volgende:

Ik snap nooit hoe mensen het voor elkaar krijgen, de meeste mensen lijken gewoon niet te horen wanneer een speaker vervormt.
En als je dan zware vervorming krijgt gaat het nog een hele tijd goed, pas als je spoelen zo warm worden dat ze verbranden is het goed verziekt, of je moet die speaker zo'n verschrikkelijke stoot energie geven dat de spoel uit de magneet schiet, en er scheef weer in terug komt.[/quote]De spoelen bewegen bij wat duurdere speaker door een smalle sleuf, hetgeen in een preciezere weergave resulteerd.
Hierdoor zal bij een oververhitte spreekspoel (door grote stromen) deze eerder vast komen te lopen.

Overigens kun je door onhoorbaar infrasoon en sub lage tonen je woofer eenvoudig opblazen, zonder dat je vervorming hoort.
Vervorming in lage tonen wordt door de mensen slecht gehoord, meestal pas bij zo'n 10%. Bij hoge tonen is dit al bij 2%.

De meeste filters voor woofers in een luidspreker zijn laagdoorlaat-filters, geen bandpass-filters.

Overigens kun je een tweeter heel eenvoudig opblazen met gelijkstroom of hard ultrasoon geluid (>dan 20kHz), ook bij het laatste hoor je geen vervorming.

prompt $p $g

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 05 november 2000 12:08 schreef slb het volgende:
De spoelen bewegen bij wat duurdere speaker door een smalle sleuf, hetgeen in een preciezere weergave resulteerd.
Hierdoor zal bij een oververhitte spreekspoel (door grote stromen) deze eerder vast komen te lopen.[/quote]Bedoel je niet, bij elke speaker beweegt de spreekspoel heen en weer in een smalle sleuf? ;) Ik snap wel wat je bedoelt trouwens, duurdere speakers/magneetsystemen hebben vaak smallere sleuven waardoor de efficientie hoger ligt. Wat er precies gebeurt bij op deze manier "opblazen", is dat het materiaal van de spreekspoel (bij goedkope units vaak papier/aluminium, bij duurdere Kapton) gewoon vervormd. De lijm, en daarmee het draad, laat los, waardoor de spoel letterlijk vast komt te zitten tussen de poolkern en de buitenring. En dat hoor je bij op en neer bewegen, KGGG-KGGGGGG-KGGG >:)

• Jag
  • Laatst online: 19-08 20:51

Jag

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>waardoor de efficientie hoger ligt[/quote]Zeker waar.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Overigens kun je door onhoorbaar infrasoon en sub lage tonen je woofer eenvoudig opblazen, zonder dat je vervorming hoort.[/quote]Inderdaad, en daarom kan je voor feestje maar beter een 40Hz high pass filter gebruiken met een steile slope.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Weet iemand hoe het vermogen van speakers wordt gemeten. Is daar een gestandaardiseerde test voor?[/quote]Volgens mij ligt dat niet zo vast bij HiFi, bij PA daarentegen wel. Daar heb je de AES norm, waarbij de speaker het vermogen 8 uur lang moet verduren zonder schade te ondervinden.

Jag
Pagina: 1