[Win98]: Compaq-PC opnieuw installeren

Pagina: 1
Acties:

• J.apiooo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-07 10:36
Er zijn vast wel personen hier die al vaker met dit bijltje hebben gehakt. Aanstaande zaterdag eens zo'n PC opnieuw installeren, maar komen hier nog belangrijke, vreemde zaken naar voren.. of is het gewoon een kwestie van leeghalen, recovery-CD erbij en aan de hand daarvan de boel op z'n Compaq's opnieuw installeren??

Iemand nog handige tips?

Jaap

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Ik ben zelf op een Compaq (van de buren) van 98SE naar XP gegaan... alle drivers zaten al in XP, en het was een typebak, dus dat was geen probleem...
Maar ik denk dat leeghalen en dan recoverydisk wel moet lukken.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je hebt 2 opties he:
• Win98 (?) van Compaq zelf installeren, dus via recovery CD
• Via andere CD Win98 zelf installeren, maar dan zal je zelf de drivers moeten vinden, als die niet los van de recovery cd af te halen zijn, wat soms het geval is.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• J.apiooo
Ah... dus ik kan in principe ook wel XP of een standaard Win98 CD gebruiken... hmmm. Ik heb idd gehoord dat er problemen kunnen zijn met de drivers. Vandaar toch liever die recovery CD gebruiken. Het is ook gewoon een thuis-PC.

Dien je bij het leeghalen van de PC nog ergens op te letten bij deze dingen?? Of is het gewoon formatteren (via fdisk ook gewoon?) en dan cd erin en daar vanaf booten en Win installeren?

Jaap

Verwijderd

De drivers staat gewoon op de compaq site....uhhhh inmiddels HP-site :)

• blackd
  • Niet online
Ligt eraan of je wat wilt backuppen he, maar in principe is het restore cd erin, dan gaat ie formatteren en dan heb je daarna weer windows + Compaq tools + drivers.

• -bolio-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:07

-bolio-

Gamertag: BolioDraak

Let maar op want bij nieuwere compaq presario's is het zo dat de harde schijf is opgedeeld in twee partities. Eentje voor OS en gebruikerstroep en eentje waar die recovery bestanden op staan. De recovery cd is dan alleen bedoeld om van te booten. De recovery zelf gebeurd dan vanaf de tweede partitie. Ik meen dat deze altijd SYSTEM_SAV als volumenaam heeft. Mijn tip is dus om eerst even te kijken hoe de schijf is opgedeeld voordat je gaat formateren of partitioneren.

• blackd
  • Niet online
Je kan toch gewoon met die CDROM opstarten, dan vogelt die restore CDROM het zelf wel uit wat ie gaat formatteren :? Niet handmatig doen dus.

• J.apiooo
Yep... okay. Back-up van tevoren is natuurlijk wel gewenst.

Het is een PII 350 Presario volgens mij. Maar het formatteren kan dus ook via die CD? Op zich wel handig.... maar goed te weten dat de drivers ook online staan.

Jaap

Verwijderd

juist blackd Ik heb bij Dixons gewerkt waar er altijd ff een restore cd over een computer heen ging voordat deze naar de klant ging in het geval van een show model. Dit gebeurde door middel van een opstartdiskette een de restore cd. Lijkt mij zeer omslachtig dat dit tegenwoordig via een 2e partitie zou gaan. Dan ben je een gedeelte van je opslagruimte kwijt en daar betaal je niet voor.

• -bolio-

-bolio-

blackd schreef op 07 november 2002 @ 20:57:
Je kan toch gewoon met die CDROM opstarten, dan vogelt die restore CDROM het zelf wel uit wat ie gaat formatteren :? Niet handmatig doen dus.
Klopt als een bus :) maar als je ff denkt de zooi wat handiger op te delen, kun je er dus bedrogen uit komen.

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:21
op www.driverguide.com kun je zelfs drivers voor compaqs vinden.

• -bolio-

-bolio-

Verwijderd schreef op 07 November 2002 @ 21:01:
juist blackd Ik heb bij Dixons gewerkt waar er altijd ff een restore cd over een computer heen ging voordat deze naar de klant ging in het geval van een show model. Dit gebeurde door middel van een opstartdiskette een de restore cd. Lijkt mij zeer omslachtig dat dit tegenwoordig via een 2e partitie zou gaan. Dan ben je een gedeelte van je opslagruimte kwijt en daar betaal je niet voor.
In die tijd nooit eens met een 1200 of 700 serie laptop gespeeld en opgemerkt dat daar dus wel degelijk zo werkt. Sterker nog, ik heb zelf ook een 700 serie laptop en daar werkt het dus echt wel zo. 20 gb hd en 16 krijg je zelf en 4 is de SYSTEM_SAV partitie. Natuurlijk meteen weggegooid en zelf de hd opgedeeld maar als je nu terug wilt naar fabrieksinstellingen moet je een restore cd bestellen (wel gratis).

Volgens mij is dit wel pas vanaf dat er Windows ME geleverd word op de pc's. Ik denk dat het komt omdat de images niet meer op een cd pasten (met xp al helemaal niet meer) en dat ze daarom voor deze oplossing gekozen hebben. Het heeft ook een voordeel en dat is dat je nu buiten je image ook alle programma's en drivers los krijgt in de vorm van setupjes.

Verwijderd

Hmm ok ik geloof je daar niet van, maar ik vind het wel vaag, ok het past niet meer op 1 cd, maar vast wel op 2 cd's met de hoogste compressie. Dus ik vind het slecht dat een bedrijf als Compaq dan niet gewoon 2 cd's meelevert, zo van cd 1 is klaar doe de 2e erin. Beetje slordig.

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 13:28
wat ik gedaan heb, gewoon in google "driver compaq [type] [apparaat]" werkt perfect bij de compaqs die ik geinsteleerd heb :) eventueel kan je er nog je bestureingsysteem achter zetten.

als je er niet uit kom, en ik ben toevallig aanwezeig (werk op zaterdag en donderdag) moet je mij maar ff mailen, ik ben wel handig in die compaq dingen, heb ergens in me faforite nog goede sites staan

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:23
Het voordeel van een image op de schijf is dat de klant een weer compleet OS binnen
no-time op zijn schermpie heeft, is tegenwoordig de normale gang van zaken voor merk pc's
en als je een normaal gezin een pc met een 60 gig schijf geeft kunnen die echt wel een paar gig missen voor een snelle uitgebreide recovery.

Iemand die graag alles zelf in eigen hand heeft koopt meestal ook geen complete compaq/hp, maar gewoon losse zooi

Strava

• J.apiooo
Yep, helemaal waar. Nu begin ik me toch af te vragen of deze persoon een CD heeft, of gewoon een extra partitie. Dat zal ik morgen wel zien. Bedankt voor de hulp anyway!

Jaap

• J.apiooo
Hmm.. lukt niet. Recovery CD is niet lekker... moest dus gewoon Win98 installen. Nu moet ik echter drivers hebben.. iemand een link??? 16 kleuren is ook niet alles..

Jaap

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

J.apiooo schreef op 09 November 2002 @ 12:17:
Hmm.. lukt niet. Recovery CD is niet lekker... moest dus gewoon Win98 installen. Nu moet ik echter drivers hebben.. iemand een link??? 16 kleuren is ook niet alles..
http://www.compaq.com/support/files/index.html

En dan even de juiste serie kiezen.

Virussen? Scan ze hier!

• J.apiooo
Yep.. de goede zat erbij. Thanks!

Jaap

Pagina: 1