Toon posts:

Partitie automatisch backuppen via netwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 2 pc's tot mijn beschikking, verbonden via een router.
De ene pc bevat essentiele bedrijfsgegevens, de ander is een backup pc zodat bij falen van de eerste pc de 2e direct kan worden gebruikt om het bedrijf draaiende te houden.

Nu wil ik graag dat de 2e machine 's nachts automatisch aan gaat en de 1e machine ook opstart om een kopie van de partitie van pc 1 naar pc 2 te zetten.
De gekopieerde partitie hoeft niet te draaien op de 2e machine maar moet gewoon bewaard worden tot de volgende backup.

Beide machines hebben een Intel 100+ PRO management adapter netwerkkaart.
Beide machines draaien op Windows XP en de 2e machine heeft Drive Image 2002.

Kan ik de 2e machine op een bepaald tijdstip laten starten ?
Kan de 2e machine op een of andere manier de 1e automatisch aanzetten om de partitie te backuppen ?

Is er voor dit hele grapje geen 10 MB Linux distro of zo ?

Alle suggesties welkom zolang ik geen hardware hoef uit te breiden.

Mocht dit topic onder de verkeerde categorie staan... sorry het was niet duidelijker :)

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
Als het om bedrijfskritische gegevens gaat is een fatsoenlijke backup op tape toch niet teveel gevraagd ?

En je kunt die bedrijfspc's toch wel 24/5 of 24/7 laten draaien zodat je 's nachts een kopieslag maakt ? Niet mijn oplossing maar dan heb je in ieder geval een kopie.

Donec eris felix, multos numerabis amicos

Verwijderd

Topicstarter
Het is een kantoor aan huis van mn vader. Mijn vader maakt al backups op tape maar bij de laatste crash duurde het 3 dagen om door alle applicaties weer te installeren.
Verzekeringsmaatschappijen sturen veelal 1 installatie diskette en daarna een jaar lang update diskettes. Ik mag dus elke keer door 2 dozen diskettes gaan voor een restore.
Kopieren van de programma leverd problemen op (heb ik dus al geprobeerd)
Een kopie van de partitie terug zetten gaat het snelst.
Alles moet automatisch omdat ik gelukkig samenwoon met mn vriendin en mn vader me al belt voor het vervangen van een inktpatroon.
Mn vader moet de backup pc niet hoeven aanraken.
Een Windows machine die een lange tijd (weken/maanden) aanstaat heb ik niet erg veel vertrouwen in. Voor de backup moet niet op een knopje worden gedrukt.
Iemand een idee ? Iemand ervaring met dit soort perikelen ?

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Je zou naar Ghost kunnen kijken, ik dacht dat de niet-home editie wel iets in deze richting kan. Anders moet je misschien denken aan een BackupExec icm IDR ofzo.

- www.ghost.com
- www.veritas.com

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:00
Denk dat je met ghost wel een aardige oplossing kan maken met een ghost multicast ofzow

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

is een raid (mirrord) een oplossing ? je maakt tenslotte ook al tape backups voor als het echt misgaat

Iperf

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
Ok, een ghost van beide machine bewaard op de andere machine is een begin.

Verder zou je een scriptje kunnen maken die je door je vader uit laat voeren voordat hij de pc's uitzet. Een simpele klik is dan alles wat hij moet doen.

Een erg simpel scriptje zou er als volgt uit kunnen zien, ik ga ervan uit dat de 1e pc een netwerkverbinding heeft met de 2e en een drivemapping, laten we zeggen X:\
_______
@echo off
xcopy /e /i "C:\program files\data x:\backup\data"
exit
_______

Automatisch laten opstarten van de pc's is lastig, je kan wel evt. de 2e pc op laten starten als de netwerkaart Wake On LAn ondersteund (en het kabeltje eraan zit natuurlijk).

edit:

Als je de backup-pc van Wake On Lan voorziet, kun je het script laten uitvoeren bij opstarten van de werk-pc. Hoe je het WOL signaal aangeeft weet ik zo niet, en je zult een soort van timeout nodig hebben voordat de kopieslag plaatsvind, de pc moet immers even de tijd hebben om op te starten.

Is dat allemaal toch te lastig dan moet je misschien toch een zipdrive of zoiets inbouwen, dwz. als de data daar op past.

Donec eris felix, multos numerabis amicos

Verwijderd

Als je de server uitrust met een RAID-array vang je de meeste problemen al af.
Als je vervolgens elke nacht een tape draait incl. registry van de machine.
Is de machine binnen 2 uur weer up.
Als je echt 100% veiligheid wil zul je moeten clusteren, maar dat is redelijk $$$

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 22:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Nadeel van mirroring zal zijn dat een corrupt OS ook gemirrord word.
Was het niet zo dat powerquest deploy manager (ofzo) ove r het LAN kon imagen :?

Move > NT

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Ik ken een leuk progje wat wji ook gebruiken voor iets dergelijks, het heet Synchromagic; je kunt wel een demo downen bij CNEt.com
Ik weet niet meer zeker of synchromagic de computer automatisch kan opstarten, in onze situatie blijft de backup computer gewoon constant aan, en synchroniseert twee harde schijven
je kan ook in je vaders pc gewoon twee HD's zetten en dan met synchromagic de beide HD's synchroon houden
(+1HD is goedkoper dan volledige backupcomputer)
als computer crasht wissel je de beide HD's even om en is probleem opgelost

Voor alle zekerheid kun je nog een goedwerkende image op de 2e HD zetten voor als synchromagic de fouten meeneemt naar de backup HD
JSF

Verwijderd

Kijk eens naar ghost4unix (zoeken op freshmeat.net: g4u). Dit kan vrij snel een partitie (of hele schijf) kopieren naar een ftp site. Omdat het open source is kan je er zelf aan sleutelen wat je wilt, bijvoorbeeld zodat hij geen input vraagt maar meteen begint met overzetten van de partitie.

Enige wat je moet doen is op de backup machine een hele simpele ftp server runnen en je bent klaar..

..maargoed..hangt er dus vanaf of je een paar uurtjes over hebt om g4u zelf naar smaak aan te passen
Pagina: 1