cd lens afstellen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.789 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
sinds kort heb ik toegang tot een oscilloscoop!
Nu mag ik graag dingen repareren (en slopen >:) ), maar bij cd spelers kwam ik nooit verder als het loop werk nakijken en evt. herstellen.....
maar nu met de oscilloscoop bied het wat meer perspectief alleen wil graag weten hoe ik het cd oogje af kan stellen dmv de oscilloscoop ik heb dit wel eens vaker gedaan, maar dit was onder begeleiding :P maar nu ik het zelf wil doen ik ook weten hoe het zit wie heeft info voor mij (site's, verhaaltjes, plaatjes.....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 november 2002 @ 19:12:
sinds kort heb ik toegang tot een oscilloscoop!
Nu mag ik graag dingen repareren (en slopen>:) ), maar bij cd spelers kwam ik nooit verder als het loop werk nakijken en evt. herstellen.....
maar nu met de oscilloscoop bied het wat meer perspectief alleen wil graag weten hoe ik het cd oogje af kan stellen dmv de oscilloscoop ik heb dit wel eens vaker gedaan, maar dit was onder begeleiding :P maar nu ik het zelf wil doen ik ook weten hoe het zit wie heeft info voor mij (site's, verhaaltjes, plaatjes.....)
www.google.com, reuze handig voor site's, verhaaltjes, plaatjes.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeforceDDQ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 12:08
wat was zo'n oscilloscoop ook alweer ? toch niet zo'n knipperding ? Oh nee, das een Strobosccop...

301SQN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
wat was zo'n oscilloscoop ook alweer ? toch niet zo'n knipperding ? Oh nee, das een Strobosccop...
dat is een apparaat waarmee je electriciteit kunt "zien"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
www.google.com, reuze handig voor site's, verhaaltjes, plaatjes.....
google?... nooit van gehoord... :*) nee kweet, maar ben nieuwsgierig als er hier ook mensen zijn die zich daar mee bezig houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeforceDDQ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 12:08
Verwijderd schreef op 07 november 2002 @ 19:17:
[...]

dat is een apparaat waarmee je electriciteit kunt "zien"
oh jah, zo'n ding...ik weet het alweer... :+

301SQN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
geforceddq schreef op 07 november 2002 @ 19:14:
Oscilleren is trillen.
Oscilloscoop zet trillingen om in een beeld...

[ Voor 0% gewijzigd door stok op 07-11-2002 19:25 . Reden: visueel beeld is dubbelop ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Afbeeldingslocatie: http://cripe03.rug.ac.be/Studenten/Oscilloscoop/8120.jpg

Antwoord op de vraag heb ik helaas niet; kep ook een tijdje gegoogled maar zonder zinnig resultaat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

even in het kort:

Waar je naar op zoek moet wil je je CD-speler afstellen, en dat zit niet in elke CD-speler.
In de goede CD-spelers zit een paar pot-metertjes nl:
- bias offset
- focus offset
- error offset
Er zitten meestal nog wel een paar in zoals, een potmeter voor de laserpower en die vind je meestal achter op de laser-unit.
Waar je nu naar op zoek moet is het zogenaamde eye signaal, soms zit er een testpin op de PCB van de cd-speler en soms moet je die van een IC afplukken, de CX1081 of iets dergelijks is zo'n IC waar je dit signaal ook op kunt vinden.
Heb je dit signaal gevonden, dan sluit je de scoop aan tussen het eye-signaal en de massa. (en ik pak meestal niet de massa van de behuizing). Je moet de oscilloscoop nu zo zetten dat je een signaal krijgt waar je allemaal sinussen op ziet. de tijdbasis en de Volts/div moeten nogal klein staan.
Nadat je dit signaal te voorschijn hebt getoverd op het beeldscherm, is het zaak om deze sinuusen zo stabiel mogelijk krijgen. Dus dat de toppen van de sinussen niet als een gek heen en weer staan te shaken.
Om dat voor elkaar te krijgen moet je een beetje aan de potmeters draaien die ik eerder heb genoemd. Je moet alle potmeters voorzichtig verdraaien, en je moet al helemaal oppassen met de laserpower want anders help je de laser naar zijn gooitje. Meestal gebruik je deze potmeter niet bij het afstellen, je laat hem dus gewoon zijn huidige laserpower behouden.
Zien de sinussen er goed stabiel uit, is je cd-speler afgesteld.

Je ziet wel dat het een behoorlijk gedoe is, meestal doe ik het afstellen van een cd-speler op het gehoor en gevoel, je kunt er wel wat mee xperimenteren.

veel plezier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
kijk dat is info waar ik wat aan heb! tnks man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Pagina: 1