[VB6] runtime error 91

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• chaozz
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23-08 22:57
ik heb een vaag probleem. ik ben een programmatje aan het maken die MSN sessies logt. ik programmeer het in VB6 onder Windows XP. het is een enkele EXE file die verder alleen depencies heeft aan COMDLG32.DLL en MSCONCTL.DLL.

hier werkt ie perfect, maar als ik de EXE aan iemand (2 personen nu) met Windows 98SE stuur dan krijgt deze een "Runtime Error 91". ik heb gezocht, maar ik kan niet meer vinden dan dit:
'Object variable or With block variable not set'
Looks like you're missing a Set statement(??)
nogmaals, bij mij werkt alles (ook met Full Compile) perfect!! ook stand alone (gecompiled)

chaozz.nl | RetroGameCouch

Verwijderd

andere msn versie wellicht?

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:15

mulder

ik spuug op het trottoir

VBRuntime files

oogjes open, snaveltjes dicht

• Sponge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-08 17:06

Sponge

Serious Game Developer

Heeft emt een object te maken, heeft met classes te maken, of eigen classes, of bijv een dll waarmee je die MSN sessies logt (ma.w. alles wat ook aangevinkt staat onder references)

Gebruik je ergens Set X = Msn.Messenger oid? Kan de fout daar in zitten (of bijv "CreateObject")

• chaozz
ik gebruik in de declaraties:
Public WithEvents mm As MsgrObject

en in de form_load vervolgens:
Set mm = New MsgrObject

zoals gezegd werkt het hier (zit bij mijn vriendin) met XP en VB6, en thuis ook met XP en VB6 vlekkeloos..

andere MSN versie moet niet uitmaken volgens mij.

Verwijderd

zolang die andere versie geen 5.0 is klopt dat idd..

Verwijderd

VB6 SP5 runtimes geinstalleerd?

• chaozz
als jullie het zouden willen testen of het bij jullie wel werkt, dan kunnen we misschien achterhalen waar het aan ligt. ik gebruik MSN Messenger 4.7

hier is de executable zonder setup: http://home.quicknet.nl/qn/prive/ejg.wenners/MSNLogger.exe
en de full setup (5MB!): http://home.quicknet.nl/qn/prive/ejg.wenners/MSNLogger.zip

waarom wordt door een setup een betand van 60k trouwens meteen 5mb? ik snap dat er wat extra files bij moeten zoals de DLL's, maar 5MB!!!!???

enfin, als mensen het zouden willen testen.. graag. je moet ingelogd zijn op MSN om het loggen te activeren. als je op een username klikt geeft hij wat log info. voor de rest maakt hij voor elke user een uitgebreide logfile aan, maar meer nog even niet..

Verwijderd

Hier werkt het i.i.g. niet :

Windows XP pro (SP1)
MSN Messenger 5
Visual Studio 6 SP5 geinstalleerd, dus runtimes

Foutmelding:

Run-Time error 5:

Invalid procedure call or argument

Maakt het er niet makelijker op hé >:) ;)

Verwijderd

Bij mij werkt het wel. Het zijn inderdaad de runtime files die problemen geven. Wees er zeker van dat je alle DLLs/OCX bestanden meezipt in je self-extracting setup file. Het ziet er naar uit dat de mensen outdated DLL/OCX bestanden hebben.

Verwijderd

de Interface van msn5 is incompatible met msn4.x dus kan kloppen dat je msn5 het niet goed doet.

• chaozz
de interface is incompatible?? lekkere gasten bij Micro$oft.. daar zal het inderdaad aan liggen, want al die mensen hebben MSN5. ikzelf had zelfs nog 4.6..

wat nu? bij het opstarten kijken welke msn ze hebben, of gelijk maar MSN5 compatible maken, al zou ik niet weten hoe.. :(

Verwijderd

Ik vind 't briljant van MS eigenlijk zijn we eindelijk van die mensen met irri scrollende nicks en winamptiteltjes af ensow..

Verwijderd

Gewoon die freaking runtimes erop... en anders VB installen op die 98machine en dan draaien daaro, kijk waar m de fout in zit....

ik gok voor 80% dat het in die msn API zit

• chaozz
Verwijderd schreef op 08 november 2002 @ 10:51:
Ik vind 't briljant van MS eigenlijk zijn we eindelijk van die mensen met irri scrollende nicks en winamptiteltjes af ensow..
wat is dit nou voor onzinnig antwoord. er zijn ook mensen die proberen handige tools te schrijven voor MSN. en die vergeet jij maar even voor het gemak.. deze draad is bedoeld om een oplossing te vinden, en dankzij een hoop reacties ben ik al een stuk verder..

jouw opmerking slaat (mbt. de oplossing) kant noch wal.

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Ook niet onbelangrijk... WANNEER precies treden de fouten op? Bij opstarten?

btw.. na afsluiten van VB app doe je dan wel Set mm = Nothing?
Ook al eens gekeken naar Getobject ipv new of createobject...

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:17

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

henkleerssen schreef op 08 November 2002 @ 11:05:
Ook niet onbelangrijk... WANNEER precies treden de fouten op? Bij opstarten?

btw.. na afsluiten van VB app doe je dan wel Set mm = Nothing?
Ook al eens gekeken naar Getobject ipv new of createobject...
Het probleem is nog niet gegeven ofzo??? Lees de draag nog eens???
MSN 5 heeft een andere API dan MSN 4.x

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

wat is dit nou voor onzinnig antwoord. er zijn ook mensen die proberen handige tools te schrijven voor MSN. en die vergeet jij maar even voor het gemak..
Ehh ik ventileer mijn mening over een gedane api wijziging (waardoor jouw app niet meer werkt welliswaar) als je je niet kan vinden met die mening fine with me maar 'n beetje te gaan lopen flamen en trollen hier slaat natuurlijk nergens op.
deze draad is bedoeld om een oplossing te vinden
Goh ik dacht dat 'n forum was om een beetje te babbelen over van alles en nog wat dat we niet fulltime bezig zijn met jouw probleem op te lossen big fuckin deal, een beetje offtopic kan best..
en dankzij een hoop reacties ben ik al een stuk verder..
Sorry maar de enige zinnige / juiste reden van je probleem heb ik zelf gegeven en vervolgens begin je me 'n beetje afte zeiken? fijne gozer ben je..

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Creepy schreef op 08 november 2002 @ 11:09:
[...]

Het probleem is nog niet gegeven ofzo??? Lees de draag nog eens???
MSN 5 heeft een andere API dan MSN 4.x
das waar.. laat ook maar.. stront in mijn ogen...

• chaozz
Verwijderd schreef op 08 november 2002 @ 11:21:
Ehh ik ventileer mijn mening over een gedane api wijziging (waardoor jouw app niet meer werkt welliswaar) als je je niet kan vinden met die mening fine with me maar 'n beetje te gaan lopen flamen en trollen hier slaat natuurlijk nergens op.
ik flame niet, ik concludeer slechts dat jouw post kant noch wal slaat als het om een oplossing gaat. dat de API is gewijzigd is duidelijk, en dat jij daar schijnbaar nogal blij mee bent ook. ik heb er alleen nix aan, dus kras het maar in de deur van een openbaar toilet for all i care..
Goh ik dacht dat 'n forum was om een beetje te babbelen over van alles en nog wat dat we niet fulltime bezig zijn met jouw probleem op te lossen big fuckin deal, een beetje offtopic kan best..
offtopic ok, maar dan mag ik ook een mening hebben. zoiets komt van 2 kanten. jij bent blij met de andere API, ik vindt dit voor mij zinloze info.
Sorry maar de enige zinnige / juiste reden van je probleem heb ik zelf gegeven en vervolgens begin je me 'n beetje afte zeiken? fijne gozer ben je..
daar heb ik je ook voor bedankt. maar ik kan het gewoon niet zo goed hebben als ik al 3 dagen nonstop aan het coden ben, en vervolgens iemand zegt dat ie blij is dat het niet werkt (dat zeg je niet zo, maar daar komt het wel op neer).

enfin, i rest my case. flamen was niet mijn bedoeling, ik wil gewoon dat mijn proggie ook met MSN5 werkt. en ja, ik ben inderdaad een fijne gozer 8)

• chaozz
weet iemand hoe je MSN5 in combinatie met XP kan gebruiken in VB? op MSDN staat dat het niet kan, maar ik snap niet waarom. ook zie ik het verschil niet tussen Windows Messenger en MSN Messenger.

heeft iemand meer info?

Verwijderd

Nog wel redelijk op de zelfde manier alles heet alleen net ff anders, kwestie van referentie zetten en in je object browser loeren hoe alles heet.

• SWINX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-06 23:18
hier doettie het goed

Win XP Home NL SP1
Windows Messenger 4.7.0105
VB6 staat geinstalleerd

offtopic:
Het zou ook nog mooier zijn dat als Messenger niet aan staat dat je dan ook even een melding geeft dat Messenger niet aan staat.

Mannen komen van Mars Tweakers, vrouwen van Venus Bokt

• chaozz
Verwijderd schreef op 12 November 2002 @ 09:48:
Nog wel redelijk op de zelfde manier alles heet alleen net ff anders, kwestie van referentie zetten en in je object browser loeren hoe alles heet.
de object browser van VB bedoel je? als je dat bedoelt dan zal ik het proberen, maar op de Microsoft site zeggen ze expliciet dat het niet gaat.

dat staat hier: MSDN site

een quote van die pagina:
These downloads have been updated for use with Windows Messenger 4.7 on Windows® XP and with MSN Messenger 5.0 on versions of Windows prior to Windows XP. Note that MSN Messenger 5.0 does not support these APIs when it is installed on Windows XP. If you are using Windows XP and would like to use these APIs, you will need to use them with Windows Messenger.
ik lees wat er staat, maar ik begrijp er werkelijk geen snars van: MSN Messenger 5 en XP, dat kan niet met die API. als je dat wel wilt moet je de Windows Messenger gebruiken??? het werkt onder xp inderdaad met Windows Messenger 4.7, maar ik wil dat het werkt met XP en MSN5..

nogmaals. ik wist niet dat er een verschil zat tussen Windows Messenger (nieuwste is 4.7) en MSN Messenger (nieuwste is 5).

wat nu?

• robjanssen
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-08 16:10

robjanssen

Software Developer

hier doettie het goed

Win XP Professional NL SP1
Windows Messenger 4.7.0105
VB6 staat geinstalleerd
Pagina: 1