[linux] xfree86 compilen.

Pagina: 1
Acties:

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024
Ik heb net xfree86 gecompileerd en geinstalleerd, maar ik wil graag weten wat ik kan optimaliseren. Ik heb begrepen dat o3 nog wel wil zonder problemen, dus dat gaan we zeker even doen. Daarnaast geef ik dan de juiste architectuur even op (amd xp =athlon 7 geloof ik).

Ik draai trouwens mijn kernel ook al op o3 en nog geen problemen gehad (heb verder ook geen computer die nooit mag crashen)

[edit]
ik heb al zitten zoeken, maar de search van GoT en die van ACM doen het voor geen meter.

[edit]
oeps.. zit weer te veel op /14 wie wil hem even moven naar NOS? :z

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-01 11:25

D2k

:*
P&W -> W&G NOS

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
W&G != NOS

Slaapkop :+

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• D2k
  • Laatst online: 09-01 11:25

D2k

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:40

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Het mooiste is als je met GCC 3.2 aan de slag kunt...alles daarmee compileren en dan overal -march=athlon-xp gebruiken. Er bestaat geen i786 of zo, dus die zevende generatie heb je weinig mee te maken :). Als je nog een oudere compiler gebruikt (2.95) dan gebruik je -march=i686, met 3.0 gebruik je -march=athlon (als ik het me goed herinner, zie de infopages van je compiler voor meer informatie). Er zijn nog wel extra opties, maar de meeste worden al meegegeven zodra je -O3 specificeert.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Rockster
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:52
Ik ga zelf nooit verder dan -O3, die kleine snelheidswinst die je krijgt met verdere optimalisaties is voor mij het risico op onstabiliteit niet waard.

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Aan odysseus' verhaal wil ik nog even de flag -fomit-frame-pointer toevoegen, al kost je dat debugging mogelijkheden. Verder kan je -funroll-all-loops en -ffast-math proberen, maar deze kunnen ertoe leiden dat programma's niet meer goed werken :/

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• Alarmnummer
Is er ook een algemeen bestand waar ik die settings kan aanpassen, zonder iedere keer in die makefiles te editen? En ik gebruik natuurlijk :P gcc3.2 :)

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Alarmnummer schreef op 07 november 2002 @ 16:15:
Is er ook een algemeen bestand waar ik die settings kan aanpassen, zonder iedere keer in die makefiles te editen? En ik gebruik natuurlijk :P gcc3.2 :)
Welke distro heb je? En nog wat, als je vaak zelf dingen wilt compilen om wat snelheidswinst te krijgen, is Gentoo misschien wel wat voor jou.

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• Alarmnummer
Ik zit op dit moment nog aan de mandrake (met een super cleane install en geen mandrake 'troep' geinstalleerd), maar zo gauw ik mijn nieuwe hd heb dan ga ik eerst over op debian. Daarna ga ik waarschijnlijk wel eens lfs of gentoo proberen, maar voorlopig ben ik nog noob :)

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Bij de meeste programma's draai je gewoon ./configure met de benodigde opties...als je iets direct aan de compiler wilt meegeven, dan gebruik je $CFLAGS EN $CPPFLAGS/$CXXFLAGS. Sommige packages in Debian ondersteunen daarnaast $DEB_BUILD_OPTS (en je gebruikt natuurlijk pentium-builder), dan weet je dat alvast :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Alarmnummer
Ik heb eerst de makefile ff aangepast. Nu met 03 en march atlon-xp. Straks mijn ramdrive nog even aan de praat slingeren.. >:)

O+ linux

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Alarmnummer schreef op 07 november 2002 @ 16:50:
Ik heb eerst toch de makefile ff aangepast. Nu met 03 en march atlon-xp. Straks mijn ramdrive nog even aan de praat slingeren.. >:)

O+ linux

offtopic:
Je bent wel lekker bezig...je topics laten duidelijk zien hoe je met Linux vordert :P. Complimenten voor de hoeveelheid tijd die je erin steekt :).

Toevallig was bovenstaande post overigens je 4000e :).

• Alarmnummer
Ik begin de smaak inderdaad te pakken te krijgen. En in eens heb ik hoop en vertrouwen gekregen dat als je tijd in een os steekt dat je dat ook terug krijgt. Ik heb altijd windows gebruikt (2k / nt) maar nooit echt een bevredigend gevoel bij gehad, eerder van: ja.. het zal wel. Maar met linux kun je alles gewoon onder controle krijgen. En verder vind ik het super dat ik een kaal systeem hebben met alleen de dingen erop waar k om gevraagd heb (het kan nog veel kaler trouwens, maar tov een standaard kde install is het echt schoon) :)

• Alarmnummer
Hmmzz.. Ik zie bij het compileren dat er gewoon 02 staat ipv de 03 die ik heb aangepast. Ik zit schijnbaar niet bij het goeie bestand. Welk bestand moet ik aanpassen? Of moet ik misschien meerdere aanpassen? (er zijn namelijk meedere makefiles, had alleen gehoopt dat ze hun settings kregen uit een master makefile).

Verwijderd

zover ik weet voeg je gewoon alle opties toe aan je ./configure
en bij gentoo zetten ze het ergenst in een bestand in je etc dus daar zal het ook wel te doen zijn. (maar dan pakt hij natuurlijk dat voor alles wat je compiled)
en odyssius zei ook al dat je het in de variablen kan proppen. mmm grote kans dat dat van getntoo dan gewoon je /etc/profile is :)

voor de rest optemilise ik nooit wat dus ik blaat maar wat raak hier.

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Het volgende werkt voor XFree86:
code:
1
CFLAGS="-O2" ./configure --prefix=blabla --andere_optie=bla

Zie ook hier.

Verwijderd

De hint waar odysseus naar verwijst is wel voor een wat oudere versie van XFree (4.0.2) dan wat er op dit moment het meest recent is (4.2.1). Er zullen dus wel een paar dingen een ietsiepietsie anders zijn... Niet van schrikken dus :)

• Alarmnummer
Intussen schrik ik niet meer zo snel (draai al weer een tijdje 100% linux) en loop overal mee te knoeien :)

Maar ik zal morgen even een nieuwe xfree compilen (o3 natuurlijk) en dan gaat fluxbox nog sneller :P

Hmmz... moet ik mozilla ook even te grazen nemen.

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Alarmnummer schreef op 07 November 2002 @ 23:12:
Hmmz... moet ik mozilla ook even te grazen nemen.
Hier staat de Mozilla-from-scratch hint van LFS. Waarschijnlijk wel interessant :).

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

• aj-san
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-01 08:34
Je kan CFLAGS en CXXFLAGS ook gewoon in je .profile (of in /etc/profile als je ze voor alle users wilt laten gelden):
code:
1
2
export CFLAGS="-O2 -march=i686"
export CXXFLAGS=$CFLAGS

Dan staan ze gewoon altijd in je environment.

edit:
Um zoiets zei StratoS_V2.0 dus ook al :O

[ Voor 0% gewijzigd door aj-san op 08-11-2002 00:46 . Reden: ZzZz ]

Don't try... do. Or do not. There is no try. -- Master Yoda

Verwijderd

Verwijderd in "XFree86 compilen voor i686"

Die link heb ik je al eerder gegeven, volg die aanwijzingen om compileren wel te optimaliseren. :*.

[edit]
odysseus schreef op 07 november 2002 @ 19:14:
Het volgende werkt voor XFree86:
code:
1
CFLAGS="-O2" ./configure --prefix=blabla --andere_optie=bla

Zie ook hier.
Sinds wanneer heeft X een ./configure script? :?.

[edit2]
odysseus, die link van jou suggereert ook datgene wat ik zeg... Datgene wat jij aanhaalt is voor zlib e.d. Of lees ik het nou verkeerd?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
[bla]
3.2 XFree86 main
    ------------
[bla]
3.2.2
   This config/cf/host.def file has set of definitions which
   commented out. Uncomment and set to appropriate value
   ( or just type in everything ) following definitions.
   Drivers for some specific videocards, or these supporting
   specific technology might require linkage with libdl.so.
   If that's your case, append '-ldl' to DefaultGcc2i386Opt
   ( below ).
[bla]

:?.

• Alarmnummer
Ok, ik heb de aanpassingen gedaan. Maar de variable die ik heb aangepast heet dus DefaultGcc2i3860pt. Geldt dit ook voor gcc3?

Verwijderd

Geloof ik wel. Voor gcc2.96 (welke wordt geidentified als gcc-3.0-pre) werkte het ook.

• Alarmnummer
Ok, ik draai nu onder de nieuwe xfree :)

Het draait wel iets sneller geloof ik (schermen verslepen), maar verder is me nog niets opgevallen.

Ik ga zometeen de nieuwe 2.5.46 kernel proberen en daar zal ik op 03 natuurlijk compilen en dan zijn we weer helemaal up too date :)
Pagina: 1