t!mP schreef op 08 november 2002 @ 00:26:
mja die 1.7... kan opzich alles prima doen door die upgrade krijg je echt niet 2x zoveel fps.
MIsschien beetje goede koeling kopen, en het een beetje opklokken lijkt mij handiger en voordeliger.
Ik vind het toch best een heel verschil. Vergeet niet dat die 1.7 maar half zoveel L2 cache heeft. Een moederbord vervangen is misschien niet de moeite waard (tenzij je wacht op dual channel ddr

), maar de proc upgraden lijkt mij wel interessant. En je kan nog altijd je huidige moederbord overklokken, toch?

Ik neem even aan, gezien het feit dat je een P4 1.7 hebt, dat je waarschijnlijk een 845D mobo hebt.
Lees: lekkerder dan een 2.4B (133MHz), niet lekkerder dan een 1.8 ofzo. Als je je mobo niet vervangt, zou ik eerder een langzamere P4 nemen als upgrade. Een 33% overclock gaat beter op een 1.8 dan een 2.4...
Op een nieuw mobo is dat anders. Daar zou ik een proc met 133MHz fsb op planten. Zie mijn verhaal uit een andere thread:
Wat het oc-en betreft: op de SiS648 na halen zo'n beetje alle recente P4 DDR chipsets wel een 166MHz fsb. In bijna alle gevallen is er dan weer een nette PCI frequentie bereikt van 33MHz (sommige moederborden gebruiken niet alle beschikbare dividers dus wel opletten bij aankoop).
Je overclockt dan alleen je chipset en je proc. Dat betekent dat als je bijv. uitgaat van een P4 2.4 of een P4 2.4B, je in het eerste geval een 33% overclock doet, en dus op 3.2GHz moet zien te komen bij fsb133, en in het tweede geval op 3.0GHz bij fsb166. Dat is dan 25% overclocken.
Ik geef je meer kans met een 133->166 poging, in dit voorbeeld. Waarschijnlijk is dit met DDR333 ook nog sneller (synchrone bus...) dan de 100->133 optie. EDIT: dus... een 2.4B is imnsho gunstiger dan een 2.4
De oude vuistregel dat je met lagere standaardfsb verder komt is verouderd. Dat wilde ik maar even kwijt. En oh ja, als je meer kans wil hebben op 3GHz wel even een B0C1 stepping van de P4 zoeken!
[
Voor 0% gewijzigd door
John_Glenn op 08-11-2002 04:40
. Reden: B0 moet zijn C1 intussen ]