Draytek Vigor 2600 + AP of een 2600WE?

Pagina: 1
Acties:

• oscar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-08 15:00
Luitjes,

ik zit een beetje te dubben tussen de volgende twee oplossingen, ik wil mijn netwerk namelijk voorzien van een adsl modem en een wireless access point.

Nu viel mijn oog meteen op de Draytek Vigor 2600, een router en adsl modem ineen. Ben al jaren een tevreden Draytek 2200 gebruiker, dus dat zit wel goed. Maar nu lees ik zojuist dat de 2600WE in aantocht is, een router/modem plus access point. Prijs ligt zo'n 100 euro hoger, maar dan heb je ook wat natuurlijk. Nu zijn dit mijn volgende vragen:

1. Moet ik kiezen voor een alles-in-een oplossing (2600WE) of een apart access point plus een 2600?
2. Het aparte access point moet een externe antenne aankunnen, wat zijn hiervan goede voorbeelden?
3. Kan de 2600WE een externe antenne aan (kunnen de twee kleine antennes dus vervangen worden)?

• oscar
<kickje omhoog>

niemand een antwoord op de vragen hierboven? ik heb inmiddels een vierde erbij (beetje offtopic):

4. Heeft de Orinoco RG1000 een aansluiting voor een externe antenne? Is dit access point het overwegen waard?

Verwijderd

•Wireless 802.11b Ethernet Router
•64/128 bit WEP Encryption
•SSID Broadcast can be disabled
•MAC Address Filtering
•200 Meter range
•11Mbps transfer rate
•4-port 10/100Mbps Ethernet switch for expanding your LAN
•A web-configured IP filter offers enhanced security for broadband Internet
•DHCP server for your LAN
•DDNS Client, Call Scheduling, Radius Client
•Easy configuration and monitoring from your web browser and Telnet
•Network Address Translation (NAT) and Multi-NAT
•Protection via Firewall/filtering facilities to improve security
•Can function as an Access Point for another router/network
•Can also function in station mode as a "wireless repeater"
•Supports 8 VPN tunnels. Read more about VPN features here.

Mooi apparaat die draytek. Als je VPN tunnels over je inside LAN kan maken, wired en wireless :9~, zou ik zeker voor deze gaan. Ik denk zelft dat dit de goedkoopste veilige WLAN optie is. Verder zijn mijn ervaringen met draytek vrij aardig. Alleen 200 meter range 8)7 lijkt me een beetje overdreven. Dit haalt die mijn inziens nooit.

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:45
Die Wireless Vigor is een mooi apparaat, maar je moet jezelf afvragen of je direct wireless op je ADSL router wilt hebben. Ikzelf, wil eerst nog een zware firewall neerzetten (zelf te configureren) en dan pas de rest...

Verwijderd

Ik heb dus die 2600 draaien op mn MAXX abbo van Cistron.

SUPERDING. Ook goed te configureren alleen via de webinterface kan ik maar 10 poorten doormappen.

Ik heb in mijn persoonlijke webservertje een wireless netwerkkaart zitten voor om te kunnen internetten via mn iPaq/Laptop/Computer andere kamer.
Routing & Remote Access aangezet en voila.

Daar heb ik WEP encryptie op gegooid. Eventueel kan je gaan werken met IPSec als je alleen WEB niet veilig genoeg vind. Ik heb dat nog niet getest.

Ook zit ik in een IP range die niet standaard is (er zijn mensen die met de laptop in de auto rond rijden om te zien of ze even ergens gratis wat shit kunnen downloaden op mijn account. DIe mensen zoeken meestal in de 10.x.x.x of 192.168.0.x of andere range).

Mijn hint: ga daar zowiezo uit.

• oscar
heb hier inmiddels een 2600 (niet wireless) snorren in combinatie met een cistron maxx abonnement... werkt inderdaad perfect. voor de wireless connectie heb ik toch gekozen voor een duurdere, maar professionele oplossing; een orinoco AP1000. is een AP met twee radio's (plaats voor twee wireless pcmcia kaarten) en is aan alle kanten te configureren.

mis alleen nog een flink bereik, heb de antennes al liggen, nu nog een paar pigtails ertussen

• insanity-
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-08-2025

insanity-

Elite

Op die 2600 met wireless zit de mogelijkheid hier 4 apparaten aan te hangen via het wireless gedeelte. Hoe werkt dat nu met die brandbreedte? Deelt hij daadwerkelijk die breedte door 4? Of is het geshared? :)

Cycling champions are heroes pedalling in another world - Edward C.

Verwijderd

Hij deelt bandbreedte uit.

Verwijderd

hmm.. denk dat ik ga voor de 2600we.. maar werkt deze router ook goed als ik hem boven plaats en ik zelf met de laptop beneden ga zitten?

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:05
Losse AP's zijn in het algemeen n stuk beter dan wat er ingebouwd zit in routers e.d.
Ik zou voor de 2600 met n losse D-Link DWL900AP+, Linksys WAP11 2.2 of evt Linksys WAP11 2.6 gaan.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

Pagina: 1