IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL foutmelding bij starten spellen

Pagina: 1
Acties:
  • 261 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, ben ik weer

Ik heb een nieuwe videokaart geforce 4 440 64mb

Op het moment dat ik nieuwe spellen zoals: fifa2003, ut 2003 of gta 3 wil spelen
Krijg ik op het moment dat het spel zelf echt start.

DUs bij fifa op het moment dat de spelers het veld op lopen een blauw scherm met:

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

en dan moet ik contact opnemen met systeembeheerder etc.

ik kan dan niks meer moet systeem resetten. Heb al de nieuwste drivers gedownload maar dit hielp niks

verdere specs:

amd athlon 1300 MHz
512 mb ram

Iemand dit probleem eerdergehad of iemand een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knarfyboy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 20:07
Misschien kijken welke hardware op welke IRQ zit. Zou kunnen dat eentje op dezelfde zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TdV
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:14

TdV

Ik heb dit probleem recent opgelost door een zwaardere voeding te kopen (van 235W naar 360W).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat voor mobo heb je?
En wat voor merk videokaart is 't?
MSI heeft namelijk veel problemen mee gehad.
Heb ik ook gehad. Na het vervangen van nieuwe Mobo werkt xp als een trein :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeforceDDQ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 12:08
'k heb het probleem ook met een Geforce 2 Ti :?.
BTW, ik draai XP Pro.

301SQN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
v8170 geforce 4 mx440. Kan het met die voeding als ik nu alle uitbreidingskaarten er uit haal en dus alleen mijn videokaart heb lopen dan gebruikt alles al een stuk minder of niet. Ik was nog niet echt van plan om direct een nieuw moederbord te kopen terwijl ik niet zker weet dat het hier aan licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik draai btw ook xp pro(D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:19
bij mij kreeg ik die foutmelding na het plaatsen van nieuw geheugen, wat achteraf corrupt bleek te zijn. een hardwarefout dus.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb dit probleem met foute install van win2k gehad (IRQ settings stonden fout door ACPI settings).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeforceDDQ
ok, de kans is dus groot dat het de IRQ settings zijn (zie ook de foutmelding) en is opgelost als je ander mobo'tje koopt en die dus andere IRQ settings heeft.

Maar ken je ook gewoon in BIOS of XP IRQ instellen, kan toch vast wel ?

301SQN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb nu dus mijn recent bijgeplaats geheugen er weer uit gehaald en krijg nu een andere melding wel op het zelfde moment: BAD_POOL_CALLER

wat is dit nu weer dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeforceDDQ
Bad Pool Caller :? Wat is dat nou weer ? Een 'Slecht Zwembad beller' ? :P

301SQN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
iemand ook een oplossing want ik begin flink te balen hiervan :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spaceman Spiff
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-12-2024
Dit is een driver probleem.
Ik heb een soortgelijk probleem gehad met brakke HP drivers op een terminal server.
http://www.microsoft.com/.../en-us/w2000msgs/6077.asp

1 van de drivers op je systeem veroorzaakt een illegale 'call'.
Om te achterhalen welke het is moet je het "blue screen" verder onderzoeken. De betreffende driver staat er altijd tussen dan.

- Ik zou kijken of je videokaart niet op eenzelfde IRQ zit als een ander apparaat (bios bootup screen)
- De laaste gecertificeerde drivers downloaden.
- DirectX 'opnieuw' instaleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burning_acid
  • Niet online

Burning_acid

Brandend_zuur :?

geforceddq schreef op 07 november 2002 @ 15:17:
Bad Pool Caller :? Wat is dat nou weer ? Een 'Slecht Zwembad beller' ? :P
LOL :D

ik heb ook het probleem dat bij het opstarten van games alles vastloopt en er blauwe schermen tevoorschijn springen. Kan jij wel 3D-Mark 2001 draaien? dat kan ik namelijk niet, dat crashed ook.
ook de foutmelding met iets van nv4_disp.dll krijg ik vaak :(
ik hoop dat iemand ons uit de brand kan helpen :)
(videokaart= Geforce 2 MX400 64MB met XP pro.)

een leven? kewl.... waar kan ik dat downloaden? | specs:http://specs.tweak.to/4608

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeforceDDQ
ok, dan ligt het aan ACPI, maaru: Hoe kom ik daar dan weer vanaf ?
Ik heb geen zin om alles opnieuw te installen...

dat heb ik immers eergister al gedaan...

301SQN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hmm ik weet he tniet meer hoe kan ik dat ACPI wijzigen

en als ik bij opstarten kijken staan de volgende bronnen op 1 irq:

sound en network irq 12

display en serial bus 1&2 irq10

Kan dit het izjn???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeforceDDQ
tja, ik denk het wel, volgens mij is Serial dan de aansluitingen voor toestenbord en muis.

btw, ik denk ook dat het niet goed is Sound and networdking op dezelfde te hebben, maar goed, das de mening van een audiofiel...die constant Kazaa leeg trekt :P

301SQN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het is een driver probleem, hoeft ook niet een grafix kaart prob
Ik heb het vroeger met een isdn driver .
start verifier.exe op en laat het checken de volgende boot.. Zal zeggen welke drivers niet goed zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeforceDDQ
ok geprobeerd, 7X opgestart maar elke x in als m'n loginscherm mot komen die fout en meteen restart :?.
Toen maar voor 'last Good known configuration' gekozen, maar geen Verifier die vertelt welke driver troebel is te vinden...

301SQN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weazle
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-08 08:52
Dat IRQL... probleem kan echt veel oorzaken hebben, ik had het ook toen ik begon met XP, toen bleek het aan BlackIce Defender te liggen. Dus niks IRQ probleem, maar een software fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-09 10:02
euhm, dat er meerdere apparaten op 1 irq staan maakt geen zak uit, dat is al sinds de eerste pentium...
ti's waarschijnlijk een driver probleem (van de vidkaart)
en je weet toch wel wat serial is!!! DAMN! SERIEELE POORT! DUH...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeforceDDQ
ok, ok, ik neem me woorden trug (betreft IRQ en serial, zat ergens anders met gedachten zeg maar...) maar goed, driver probleem...

301SQN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pstalman
  • Laatst online: 12-09 10:27
deze melding is zo algemeen dat het van alles kan zijn. Het hoeft niet eens met irq's te maken hebben. Bij mij was het ooit brak geheugen. Je moet even kijken wat de exacte foutmelding is. En check de kbase van MS ff. Een aantal van deze irql errors is te herleiden maar de meesten niet.

Begin eerst altijd met originele drivers installeren (dus niet de nieuwsten), daarna voeding controleren/vervangen, dan geheugen checken. Werkt het dan nog niet,dan zou het toch een IRQ probleem kunnen zijn.

https://d4armory.io/Player/803500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spaceman Spiff
  • Laatst online: 19-12-2024
Dat meerdere apparaten op 1 irq staan dat zou geen zak uit moeten maken. Maar als de driver er niet op ingesteld is (een brakke driver dus) dat een ander apparaat ook die irq kan gebruiken dan kan je dit soort problemen krijgen.

Ik weet niet of je zelf nog drivers heb moeten instaleren voor de netwerkaart of sound, anders zou dat het ook kunnen zijn. (Sound vraagt irq, netwerk reageert.)

Dat Serial bus dat is de USB.
Zou makkelijk zamen moeten kunnen werken met de videokaart. Als je een usb muis hebt, probeer het spel daneens te starten zonder apparaten aan je usb (de muis er uit halen, voordat je het spel opstart.)

Ik lees dat je (soms?) ook een andere foutmelding krijgt.
Als deze melding niet altijd hetzelfde is (dus niet altijd IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL) dan heb je meestal een hardware probleem. Dat de voeding het niet meer trekt ofzo, ofdat het moederbord de stroomvraag van de videokaart niet aan kan.
Zelfs omdat de comp. in een niet geaard stopkontakt zit.

Als je wel altijd de fout IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL krijgt, dan moet je de adressen die daar achter staan vergelijken met lijst er onder en kijken welke file het is. aan de hand van die file kan je de driver achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeforceDDQ
ok, dit is goeie info (bedoel nie 1 post, maar de meeste...) 'k denk dat Pim_Brinke (en ik :P) daarmee best aardig geholpen zijn...maar sjonge, kunnen niet gewoon in de melding zeggen wat het nou is :?

301SQN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had ook van dit soort fouten. Vaak als je programma's opstart krijg je er 1. Dit ligt waarschijnlijk aan te lichte voeding, want als je programma opstart, gaat je CPU en GPU opeens werken, en trekken ze samen te veel stroom. Ik zou zeggen dat je het lijstje van Darky afwerkt. Dat dit werkelijk een IRQ probleem is lijkt me heel sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egeltje
  • Laatst online: 10-04-2019

egeltje

BOfH: BSD Operator from Hell

IRQL is niet hetzelfde als IRQ!!! (bold, italic, underline)

IRQL zijn software interrupts die niets met de IRQ van je hardware te maken hebben.

Het is dan ook echt een (software) driver probleem. Upgrade eens naar de nieuwste drivers van je videokaart.

Iedereen wil terug naar de natuur, maar niemand wil lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oceria
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 16:16

Oceria

I've been in between....

nv4_disp.dll
Da's iig van NVidia: een van de disply drivers. En je had een geforce 4 440 64mb.
Even met windows update de laatste goedgekeurde drivers downloaden en kijken wat dat doet.

Ik krijg trouwens deze foutmelding als ik mijn geheugen op 2-2-2 timing zet (het is cas 3 geheugen). Als ik het dan weer netjes op 3-3-3 zet is het probleem voor mij over. Het probleem begon echter pas toen ik een 2de HD in mijn systeem zette; daarvoor had het al een tijdje probleemloos op die settings gedraaid..... Het zou dus ook wel eens met mijn voeding te maken kunnen hebben.....

Oceria doesn't know where this repeatbutton -repeatbutton is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clstat
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-09 15:11
geforceddq schreef op 07 november 2002 @ 14:58:
'k heb het probleem ook met een Geforce 2 Ti :?.
BTW, ik draai XP Pro.
Precies hetzelfde probleem gehad... Ook GF2Ti en WinXP Pro
Heb toen de 40.. drivers van nvidia geinstalleerd en sindsdien geen blauwe schermen meer. :)

XP2000+, GA7VRXP, 2 x 40GB Maxtor in Raid0, Hitachi 174SXWB, Canon Powershot A40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Burning_acid schreef op 07 november 2002 @ 15:20:
[...]

LOL :D

ik heb ook het probleem dat bij het opstarten van games alles vastloopt en er blauwe schermen tevoorschijn springen. Kan jij wel 3D-Mark 2001 draaien? dat kan ik namelijk niet, dat crashed ook.
ook de foutmelding met iets van nv4_disp.dll krijg ik vaak :(
ik hoop dat iemand ons uit de brand kan helpen :)
(videokaart= Geforce 2 MX400 64MB met XP pro.)
nv4disp.dll is dus de driver van NVidia! Dit probleem heb ik ook gehad, werd er helemaal gek van. Maar probeer gewoon je videodriver eens te vervangen. Er is namelijk een serie van NVidia die dit probleem vaak geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
oke, Ik ga het vanavond weer proberen maar ben nu weer beetje van de schik bekomen. Ik heb mijn ouwe videokaart er weer in ik kwam niet eens meer in windows of ik had al wel weer een melding te pakken GVD

ik laat het wel weer een kee rhoren en anders ga ik morgen naar de plaatselijke computershop waar ik tevens stage loop om een zwaardere voeding te lenen.

mvg
pim
msn: inthahousss@hotmail.com

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Heb het opnieuw geprobeert. De allernieuwste nvidia drivers gedownload. Kan nu ongeveer 30 seconde spelen en floept hij er weer uit met blauw scherm met melding:

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

ac97via.sys address f82581FF baseat F8256000

Iemand hier een oplossing voor??? Moet ik een zwaardere voeding kopen?? Bios upgraden???

mvg
pim ten brinke

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:19

tweakerbee

dus..?

Dat is je geluidskaartdriver. Probeer nieuwe drivers voor je audio van www.viaarena.com te downloaden. :)
________
_klik hier_

You can't have everything. Where would you put it?

• Crash
  • Laatst online: 10-09 19:21
heb je ook de nieuwste VIA-4-in-1 drivers geinstalleerd?
wil ook nog wel eens schelen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Weten jullie zker dat dit een geluidskaart driver is?? Ik dacht zelf namelijk meer aan videokaart???

En de nieuwste via chipset waar kon je dieook al weer downloaden??

alvast bedankt

• fleppuhstein
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-09 13:37
Hmm, doe eens een bios reset, ik fix laptops, en dits is altijd d oplossing voor dit probleem, wordt ook aangeraden op microsoft technet

Verwijderd

Topicstarter
Dus gewoon de defaults loaden??? of??? hoe doe ik dat anders???

• retspan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-08 23:55
Detonator 40+ ?? Downgrade!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crash
Verwijderd schreef op 14 november 2002 @ 20:44:
Weten jullie zker dat dit een geluidskaart driver is?? Ik dacht zelf namelijk meer aan videokaart???

En de nieuwste via chipset waar kon je dieook al weer downloaden??

alvast bedankt
check de meuktracer op tweakers.net ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probeer eens de drivers te verwijderen en dan nieuw te installeren. Echter NIET via de setup, maar via apparatenbeheer (autodetectie). Als je de setup gebruikt kan dit ontstaan.
De melding houdt in dat een driver aanspraak maakt op een te hoog geheugen adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentio
  • Niet online
Heb je je pc niet overgeclocked? Ik krijg dit namelijk alleen als ik me FSB iets te veel omhoog gooi. (Stom goedkoop Dane-Elec geheugen) :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee is niet overgeklokt kan het komen dat ik een te lichte voeding in mijn pc heb zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crash
Verwijderd schreef op 15 november 2002 @ 16:53:
Nee is niet overgeklokt kan het komen dat ik een te lichte voeding in mijn pc heb zitten?
hmm, lijkt me niet het probleem
ik had dit probleem ook eens, maar kwam door een brakkke Windows install
voeding was dik in orde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm Maar ik heb op een nieuwe windows Xp pro installatie precies het zelfde probleem!!! En als ik op dit moment een nieuw spel wil installeren bv: roller coaster tycoon 2 loopt hij ook vast weer een blauw scherm??? Dus er zit iets fout in de hardware!!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
daar ben ik weer

hoi.,

ik krijg bij het opstarten van fifa 2003 dus laden(op moment dat spelers veld op lopen) continu een bleu screen.

Hier gaat het altijd over 1 of andere minidump is dit belangrijk wat kan ik hieraan doen???

heb nu een nieuwe(350wat) voeding geplaats maar dit lost niks op.

Iemand? nog iedeen wat ik kan proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentio
  • Niet online
dat minidump is XP die een back-up maakt van een gedeelte van je geheugen, zodat je later de fout zou kunnen vinden.

Wat is je mobo btw? Bij mijne heb je namelijk een nieuwe BIOS nodig voor de Geforce 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
msi 6530 kan niks vinden over geforce 4 en dit moederbord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siren
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-06 15:59
Heb je een geluids kaart in je systeem zitten of gebruik je de ingebouwde?
ac97 codec is een geluidskaart die ingebouwd zit op jouw moederbordje als je tenminste een msi 6530 hebt. Wat me wel moeilijk lijkt aangezien de msi 6530 een intel mobotje is en je hebt een Duron 8)7 .

Zeg even duidelijk wat je hardware is zodat we er tenminste op kunnen zoeken. Dus hardware boekjes pakken. Dan wil ik je wel helpen. Windows geeft vaak heel algemene foutmeldingen (er zijn meer applicaties ingebouwd dan foutmeldingen), en als wij dan niet weten wat er zich precies in je systeem bevind kunnen we wel met zijn allen blijven roepen.
Maar word er ondertussen meer schade gedaan. Help ons jou helpen!

No flame intended

/edit tja, het klinkt wel erg helpdesk-achtig/edit

Verwijderd

Topicstarter
sorry het is een msi 6330 ik zat op me werk dus moest gokken. En ja ik gebruik de geluidskaart die op me mobo zit.

Maar iemand een idee waar dit in godsnaam aan licht ik niet in ieder geval.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siren
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-06 15:59
heb je hier al gekeken een discussie van een persoon met soortgelijke problemen bij hetzelfde moederbord http://forums.viaarena.co...fm?catid=13&threadid=8911

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb dit draadje even zitten doorlezen aangezien ik deze problemen ook heb gehad.

Deze fout wordt inderdaad veroorzaakt door instabiele drivers of soms hardware. In mij geval was het een combinatie van drivers en hardware wat maar niet wilde werken. Raid op kk266-R :r

AC97 is een audio driver en deze zitten onboard ingebakken op sommige bordjes met via chipset. Dus downloaden de nieuwste drivers en installeren.

Hieronder heb je een link.

http://downloads.viaarena...io/ComboAudio_a1u320b.zip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb dat probleem dus ook gehad en na heel lang zoeken en testen kwam ik erachter dat het aan mijn kast lag.(gebruikte een vrij oude kast)
Statische electriciteit dat oversprong van moederbord naar mijn kast.
Ik heb toen dus een nieuwe kast gekocht en probleem was opgelost.
(oude kast had dichte plaat waarop je het moederbord vastzette----nieuwe kast had gaten in die plaat)
Na het inbouwen in de nieuwe kast was het probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05:33
hee, burning_acid, ik heb denk ik hetzelfde probleem als jou, ik heb al HEEL VEEL gedaan, maar 3d wil niet werken, behalve UT. 3dmark2001se start wel op, benchmark lukt niet, is 3d, maar ik krijg wel weer info over mijn kaart, kijk es op forum bsods en detonator
BSODs met Detonator drivers
ik heb btw irq gecheckt, is goed, irq11 is video, en niks dubbels

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pollewob
  • Niet online
Beetje nutteloze kick van oud topic :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.