[picoBSD] ik wil floppy image.bin naar CF hebben. hoe?

Pagina: 1
Acties:

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
Ik wil mijn PicoBSD nie van floppy maar van CF draaien... heeft iemand een idee hoe ik dat voor elkaar krijg ?

ik heb nog geen CF readers die moeten er dus nog komen.

Ook komt er een mobo waar laptop hd's of een CF.
ik wil e een firewall van maken dus moet het op Cf komen te staan

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

Verwijderd

Wat is een CF en wat wil je nu precies, ik vind het maar een onduidelijk verhaaltje...

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:47
Verwijderd schreef op 07 november 2002 @ 18:49:
Wat is een CF en wat wil je nu precies, ik vind het maar een onduidelijk verhaaltje...
ikke denk comapct flash

Verwijderd

Oke, ja, ik denk dat je wel van een 'CF' af kan booten. Maar dat moet je bios dan wel ondersteunen. Ik weet niet of er een bios is die dat kan. Ik neem aan dat het geen harddisk zit in het ding? Ik denk stiekum dat het makkelijker is om ergens een ding vandaan te halen waar een harddisk in zit. Compact flash is gemaakt voor fototoestellen en draagbare rommel, het lijkt me een beetje suffig om daar een OS op te gaan zetten. Als het je om miniaturisatie gaat dan kan je beter een laptop harddisk kopen. Maar te zien aan een van de onvolledige zinnen zal het ook wel het plan zijn.

Verwijderd

xychix schreef op 07 november 2002 @ 14:42:
Ik wil mijn PicoBSD nie van floppy maar van CF draaien... heeft iemand een idee hoe ik dat voor elkaar krijg ?

ik heb nog geen CF readers die moeten er dus nog komen.

Ook komt er een mobo waar laptop hd's of een CF.
ik wil e een firewall van maken dus moet het op Cf komen te staan
Op de NLUUG najaarsconferentie geweest of zo ???

/me wel

Over het hoe weet ik niet, http://people.freebsd.org/~picobsd/small.htmlweet wel dat je ervoor moet zorgen dat je zo weinig mogelijk write acties hebt op die CompactFlash, aangezien dit anders de gebruiksduur aanzienlijk beperkt.

• miniBSD
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-12-2023
Ik heb het inderdaad op een 32 MB flashcard draaiend gehad (grub als bootloader) maar ik vond de performance snel in elkaar zakken als je met meerdere personen ging internetten.
Ik moet wel erbij vertellen dat ik een NC P233/32MB gebruikte als server.

Hoe ik het gedaan heb laat ik in het midden, ik zie al verschillende threads gestart in een termijn waarvan ik mij niet kan voorstellen dat alle documentatie gelezen is.
Dus beste topicstarter, er staan meer dan voldoende voorbeelden op het internet hoe te doen en nota bene in het handboek van FreeBSD !

http://www.freebsd.org/do...les/solid-state/x109.html

Quidquid latine dictum sit, altum sonatur (Whatever is said in Latin sounds profound).

Verwijderd

Overigens zijn er gewoon IDE-CF interfaces, waarmee je je compactflashkaartje als Primary of secondary master kan gebruiken.

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-03 19:51
Wat is het nu van het gebruiken van een CF kaartje als hd? ik bedoel, als het klein moet zijn, hang dan een oude (2e hands) 2.5" HD uit een laptop aan je ATA/IDE interface, net zo makkelijk, veel betrouwbaarder en absoluut sneller!
het is naar mijn idee nogal zonde van je CF aangezien die maar een beperkt aantal keren kan schrijven en dan ' op' is... (of ik moet iets gemist hebben)

wie o wie verteld mij het nut er ff van want ik snap dit niet meer :)

Rookworst zonder R is ook worst.

• _nethack
  • Laatst online: 16-05 20:09

_nethack

We're all MAD here

BezurK schreef op 08 november 2002 @ 08:48:
wie o wie verteld mij het nut er ff van want ik snap dit niet meer :)
Energieverbruik, warmteproductie, geluidsproductie om een paar dingen te noemen.

(speaking of which, weet iemand waar ik ergens een CF-IDE converter kan vinden? er zijn wel zelfbouwprojecten te vinden van elektuur bijvoorbeeld, maar gewoon in de winkel moeten ze toch ook wel te koop zijn?)

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
Ik wil op mijn desktop machine mijn PicoBSD bridging firewall.bin op mijn CF zetten. deze gaat dan in mijn VIA Epia mobo met CF aansluiting.

Pico is zo opgezet dat hij 100% vanuit het geheugen draaid. gemaakte aanpassingen worden met het commando UPDATEnaar flop (of in mijn geval hopelijk CF) geschreven..

en nee ik bet naar die conferentie geweest...
Maar CF is dus niet betrouwbaar ? ? ik dacht geen bewegende delen gaat dus lang mee.... hmmm dan maareen DOC (disk on chip) overwegen...

maar dan nog.. hoe krijg ik het erop. ik wil toch een testopstelling met een CF
met rawrite (windows..) kun je een .bin op FLOP zetten.. met dd moet dit met linux/unix kunnen. Maar hoe krijg ik het op mijn CF ?

Verwijderd

lees de thread; Er is een ide-cf converter. Op het moment dat je die cf card op zo'n converter steekt, kun je gewoon dd if=image.bin of=/dev/adX doen en de image word geschreven. Als je een onboard adapter hebt, moet je uitzoeken hoe je deze kan aanspreken (zal waarschijnlijk een ide-cf converter op het mobo zitten).
Verder, wat probeer je eigk op te zetten, ik volg nu a 4 threads van je die allemaal over je picobsd avontuur gaan, wat probeer je te bereiken?

<ot>
Je had idd naar de nluug najaars conferentie moeten gaan...
<edit>
staan de proceedings niet ergens online, of zeg ik nu iets heel verkeerds :?
</edit>
</ot>

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
sorry voor het OT gezeur op dit punt:

Maar is het niet een idee om er policy van te maken dat je minimaal een bepaalde kennis van de Nederlandse taal moet hebben voordat je toegelaten wordt om te posten? Dit is niet alleen op de TS gemunt, maar ik zie erg vaak dingen als
'meschien'
'harstikke' enz. plus de nodige tiepvauten om het geheel onleesbaar te maken.

Punten, komma's en dergelijke zijn er trouwens ook niet voor de lol.

Ik zal in topics die pas na drie keer lezen enigzins duidelijk worden niet zo gauw meer reageren en hoop dat ook anderen hieraan meedoen. Mensen die niet eens de tijd nemen om hun vraag goed te formuleren zijn imo het antwoorden niet waard.

LEES AUB NOG EEN KEER JE POST DOOR VOORDAT JE OP REPLY RAMT,

vooral als je een topic start en nog niet eens de titel fouteloos neer kunt zetten.

danku. verder on-topic.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
sebas schreef op 08 november 2002 @ 17:03:
sorry voor het OT gezeur op dit punt:

Maar is het niet een idee om er policy van te maken dat je minimaal een bepaalde kennis van de Nederlandse taal moet hebben voordat je toegelaten wordt om te posten? Dit is niet alleen op de TS gemunt, maar ik zie erg vaak dingen als
'meschien'
'harstikke' enz. plus de nodige tiepvauten om het geheel onleesbaar te maken.

Punten, komma's en dergelijke zijn er trouwens ook niet voor de lol.

Ik zal in topics die pas na drie keer lezen enigzins duidelijk worden niet zo gauw meer reageren en hoop dat ook anderen hieraan meedoen. Mensen die niet eens de tijd nemen om hun vraag goed te formuleren zijn imo het antwoorden niet waard.

LEES AUB NOG EEN KEER JE POST DOOR VOORDAT JE OP REPLY RAMT,

vooral als je een topic start en nog niet eens de titel fouteloos neer kunt zetten.

danku. verder on-topic.
Ergens kan ik het niet anders dan met je eens zijn. Maar waarschijnlijk is het gehaaste leven dat de gemiddelde IT-er leeft de reden van zijn ongeinteresseerdheid voor taal en spelling op plekken waar het voor zijn gevoel niet zo belangrijk is.
Dat wil niet automatisch zeggen dat iemand die kennis niet beheerst (al is nederlands niet mijn goeiste vak :P ). Hij/zij (ik dus) gunt zichzelf niet de tijd zijn kennis toe te passen. Je bent dan wel een GoT Topic aan't rammen op je toetsenboard, in gedachten loop ik mijn firewallruleset nog eens na om evt fouten / verbeteringen aan te brengen.

Oftewel (samenvatting voor de haastige lezer):
Veel mensen kunnen redelijk nederlands maar gunnen zichzelf niet de tijd dit toe te passen zolang het niet om een rapport / sollicitatiebrief gaat, en we zijn dus inderdaad fout bezig!

Pagina: 1