Toon posts:

[form]Een text gebied slected krijgen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heej mensen,

vraagje: Ik heb een search engine waar je 1 input veldje hebt, en 3 dropdead boxjes :).

Nu heb ik een initvalue ingevuld bij de searchbox "please type in your query" als je dan nu wilt zoeken moet je eerst die text weghalen en dan kan je typen. Ik kan natuurlijk ook die init weglaten maar wat ik heel graag zou willen doen, is dat die text field standaard geselecteerd is, zodat je direct kunt typen. Sorry als het een domme vraag is. Maar zo kan ik er wel van leren :)

Je hebt geen stomme vragen, alleen stomme mensen I know :0

Verwijderd

Je kunt een paar dingen doen, zoals inderdaad meteen de focus geven:
JavaScript:
1
document.forms['myform'].elements['mytextfield'].focus();

Je kunt ook de basistekst verwijderen als het element de focus krijgt, en de tekst is gelijk aan de basistekst:
JavaScript:
1
<input type="text" name="mytextfield" value="type query" onfocus="if (this.value == 'type query') this.value = '';" />

Of wat ik het handigst vind:
JavaScript:
1
<input type="text" name="mytextfield" value="type query" onfocus="this.select();" />

Zo kan iemand meteen gaan typen, de tekst die er staat zal vervangen worden :)

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-08 19:47

Bosmonster

*zucht*

Pseudo-code:

myinput.focus;
first = true;

onfocus="if(first)this.value='';first=false"

Zoiets? Dus als het voor het eerst is de box leegmaken als de gebruiker gaat typen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 November 2002 @ 13:49:
Je kunt een paar dingen doen, zoals inderdaad meteen de focus geven:
JavaScript:
1
document.forms['myform'].elements['mytextfield'].focus();

Je kunt ook de basistekst verwijderen als het element de focus krijgt, en de tekst is gelijk aan de basistekst:
JavaScript:
1
<input type="text" name="mytextfield" value="type query" onfocus="if (this.value == 'type query') this.value = '';" />

Of wat ik het handigst vind:
JavaScript:
1
<input type="text" name="mytextfield" value="type query" onfocus="this.select();" />

Zo kan iemand meteen gaan typen, de tekst die er staat zal vervangen worden :)
Die laatste did the trick, harstikke bedankt voor jullie support!