Toon posts:

Novell Small Business Suite 6.0

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar onafhankelijke reviews cq ervaringen met Novell Small Business Suite 6.0. Er zijn genoeg reviews te vinden, maar die zijn in mijn ogen of te kort of rieken naar zware sponsoring.

Ik zoek mensen met ervaring en die kort de pluspunten en de tekortkomingen kunnen noemen t.o.v. andere serversystemen. Ik lees me echt al helemaal te pletter op het internet maar wat Nederlandse bewoordingen en ervaringen zouden het sterk veraangenamen.

Dit lijkt me een vraag om in PNS te stellen........

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:48

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

De vraag op zich zou wel kunnen, echter het is de manier HOE je het stelt.

• Wat wil je weten ?
• Wat voor ervaring heb je al met NetWare (en welke versie)
• Waarom perse SBS
• Werk je al met SBS
• In wat voor situatie wil je het inzetten ?
• Wat bedoel je met "t.o.v. andere serversystemen" andere versie's van NW of tegen over andere merken ?

Kortom, wees iets duidelijker.

Tijd voor een nieuwe sig..

• Loesje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-07-2025
Misschien handig als je erbij verteld wat je er zo ongeveer mee wilt.

Ervaring met Bordermanager en Groupwise heb ik niet echt. Dus daar kan ik je niets over vertellen.

In het kort:

Netware is wel gewoon superieur wat betreft file-sharing. Het hardcore-server werk zeg maar. Het filesystem is zeer goed, heeft uitgebreidde undelete-opties (salvage) die het teruggrijpen op backups vrijwel onnodig maakt. Het is mogelijk om de grootte van volumes aan te passen, het heeft een journaling filesystem. De rechten zijn zeer uitgebreid in te stellen. Toegang is mogelijk met Mac's, Unix/Linux-systemen en natuurlijk alle windows.
Op MS-OS-en kan je kiezen voor de Novell-client maar je kan ook standaard SMB gebruiken. Op de Mac's en Unix-varianten wordt gebruik gemaakt van NFS. Je moet wel de file-access-rechten los instellen voor NFS en de rest.

ZEN is ideaal (daar is wel de novell-client voor vereist). Deployment van applicaties gaat reuze simpel, policies zijn zo aangepast en ingesteld. Vanuit een centraal punt kan je alles doen wat je maar wilt. Het dagelijkse beheer is ZEER simpel. Je gaat tijd over houden...

Als je goed wilt backuppen heb je naar mijn mening nog wel een extra backup-pakket nodig. Ik heb geen idee wat er bij SBS 6 aan backup-utils wordt meegeleverd. Maar hier wordt alles met Arcserve gedaan.

Wat ook nog een voordeel kan zijn is dat je eigenlijk nooit fysiek bij de server hoort te zijn, alles is 100% remote te doen.

Nadeel vind ik zelf dat het nog al eens voorkomt dat er hele kleine, maar echt irritante bugjes zijn. Die vervolgens verholpen worden met een bug-fix of service pack, wat dan weer net een ander irritant bugje introduceert. Dus niet (te) snel patchen, en de Novell-site goed in de gaten blijven houden.

De support is goed. In de knowledge-base staat gewoon alles. (tenzij je een patch te vroeg installeert) Mocht je er via de knowledge-base niet uitkomen zijn er nog de forums en de e-mail support.

Waar je wel rekening mee moet houden is een lang leerproces. Zonder echte Netware kennis is een goed basis systeem op te bouwen maar kan je niet het onderste uit de kan halen. Daarvoor moet je er dieper induiken. Dus goed inlezen, test-opstelling maken en daarmee met instellingen spelen en verschillende opbouwen uitproberen.

Als applicatie-server is het toch wel iets minder geschikt. Basis applicaties werken wel. (Apache, backupserver, antivirus, een database server (sinds kort ook MySQL)) maar wat dat betreft zijn er betere servers.

Misschien wel een (licht)off-topic verhaal, maar ik hoop dat je er iets aan hebt.

Leven is meervoud van lef

Verwijderd

Topicstarter
Het ontstaan van dit topic => Verwijderd in "Server keuze"

Door tips van anderen in dit topic ben ik op Novell uitgekomen. Maar voordat ik mijn hand op ga houden voor een budget wil ik wel zeker weten dat dit de oplossing is.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Niet lullig bedoeld, maar als ik in dat topic kijk, zie ik dat je niet al teveel kennis van een windows serveromgeving hebt (laat staan van *nix).
Ik denk dan ook dat je nog een zware buil aan Netware zult vallen (je weet neem ik aan dat er zo goed als geen GUI inzit, en alles character based is ?).

Nogmaals, laat eerst maar eens weten wat je nu precies wilt.

Verwijderd

Topicstarter
Grafische schil boeit me nauwelijks. De uiteindelijke server moet 24/7 draaien zonder tussenkomst van mij. Dus ik neem aan dat ik na 1 maal instellen en tunen weinig meer achter de server hoef te zitten. Dit zou anders zijn als ik elke dag de server moet resetten omdat hij vasthangt, dan zou ik graag wat grafische begeleiding willen zien....

Met de huidige server ben ik per dag > 3x aan het resetten en daar moeten we van af ivm dataverlies. Tevens moet het gewoon hackerproof zijn en goede backup eigenschappen. Allemaal supersimpel volgens iedereen, maar voor 4 tot 10 users zijn er qua kosten aanzienlijke verschillen tussen Microsoft SBS en Novel SBS. Aangezien ik 1 van beide zal moeten leren maakt het dus niet uit hoe het is opgebouwd qua userinterface en dergelijke.

Ben wel gewend aan good-old DOS, maar dat lijkt me niet jouw punt.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Om eerlijk te zijn zou ik dan toch voor W2K SBS kiezen in jouw geval.
Stel dat zo'n doos hardstikke op z'n bek gaat (wat altijd kan gebeuren) heb je een redelijk huge probleem als je niet weet hoe je zoeits moet oplossen.

Verwijderd

Topicstarter
Op zich een goede redernatie van jou, maar wie zegt mij dat het oplossen bij W2K SBS sneller gaat? IMHO kan Novell beter fout rapporteren dan MS (voor wat ik nu aan documentatie heb kunnen vinden), bovendien kan een grafische schil je op zo'n moment ook ernstig tegen werken.

Denk dat het tijd wordt voor een testperiode.....

• Loesje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-07-2025
Je kan voor Netware snel de oplossingen vinden in de knowledgebase. Maar dan moet je wel een gedegen achtergrondkennis bezitten. Anders weet je echt niet waar je moet beginnen. En als je dan een systeem hebt waar je maanden niets aan doet en dan ineens moet troubleshooten levert je dat een enorm probleem op.
En haal je dergelijke - toekomstige - problemen eruit met een testperiode?

Leven is meervoud van lef

Verwijderd

Topicstarter
W A T M O E T I K D A N W E L D O E N ? :'( :'(

Ik moet een nieuwe server hebben ivm hardwareproblemen. Kan daar moeilijk Win98 op gaan zetten, toch? Als ik Win2K SBS koop en later erachte kom dat ik bij >5 users grote kosten moet maken en ik heb alle klote fouten van dat systeem voorbij zien komen, dan ik niet op de zaak zeggen "jongens we gaan over op Novell of op XXX......want dat is ............"

Het is nu of nooit. We willen groeien naar 30 man totaal, dus keuze van vandaag is ook de keuze voor 2005. ik weet dat het vele uren en tranen zal gaan kosten, maar als ik nu zie hoe onstabiel windows (98/XP/Me) op clients draait in een out-of-the-box opstelling dan kies ik liever voor een andere leverancier. Sorry!

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:42
Niet lullig bedoeld, maar....
Hoe kan jij nou een serverkeuze maken als je geen van beide gangbare partijen beheerst ? (novell/nt)
Is het niet verstandiger om dit door een externe partij te laten doen ?

En ik begrijp uit je verhaal dat je op dit moment ene server hebt die je >3 * per dag moet rebooten ?
Wat voor systeem is dat ?
Kan dat systeem niet gefixed worden ?

Met een eventuele migratie van je huidige systeem naar het nieuwe, moet je natuurlijk ook even rekening houden.

Ik vind het al met al een vaag verhaal, en krijg de indruk dat je niet de juiste persoon bent, om voor je bedrijf deze belangrijke keuze te maken.

Nogmaals,
niet lullig bedoeld, maar praktisch gedacht.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik zou dus niet voor NW kiezen in jou geval.
Tuurlijk is de KB van novell wat beter en makkelijker door te worstelen. Echter ben ik van mening dat je bij NW wel langer aan het zoeken bent waar de knel zit.
Dan is zo'n eventviewer toch wel wat waard ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik drie externe bedrijven laat komen: 1 met Novell kennis, 1 met Microsoft kennis en 1 met Linux kennis. Ik laat hun een gespecificeerd voorstel maken en dan kijken we wel verder. Zo schiet het iig niet op. Bedankt voor jullie hulp.

Lock it.

Verwijderd

Topicstarter
Remc0 schreef op 07 november 2002 @ 17:09:
Niet lullig bedoeld, maar....
Hoe kan jij nou een serverkeuze maken als je geen van beide gangbare partijen beheerst ? (novell/nt)
Is het niet verstandiger om dit door een externe partij te laten doen ?

En ik begrijp uit je verhaal dat je op dit moment ene server hebt die je >3 * per dag moet rebooten ?
Wat voor systeem is dat ?
Kan dat systeem niet gefixed worden ?

Met een eventuele migratie van je huidige systeem naar het nieuwe, moet je natuurlijk ook even rekening houden.

Ik vind het al met al een vaag verhaal, en krijg de indruk dat je niet de juiste persoon bent, om voor je bedrijf deze belangrijke keuze te maken.

Nogmaals,
niet lullig bedoeld, maar praktisch gedacht.
Of ik op dit moment de juiste man ben kan ik kort beantwoorden: NEE.

Jullie zijn MicroSoft certified (als ik althans de link in je profile bekijk) . Dus zou ik van jullie een Microsoft oplossing aangeboden krijgen ondanks dat die mischien niet 100% aansluit bij onze wensen. Ik bedoel het niet rot, maar hetzelfde zou gebeuren als ik een Novell certified zou vragen, dan krijg ik een novell oplossing.

Maar zie het als een lease-auto kopen. Je gaat een "verplichting"aan die je voor langere tijd bind. Je kunt morgen niet simpel kosteloos switchen. Mijn topic was bedoeld om inzicht te krijgen in Novell, eenzelfde inzicht wil ik krijgen in W2K oplossingen. Op beslissing straks nemen op basis van een offerte met leuke kleuren sheets volstaat niet. Stel jullie rekenen € 60,- per uur voor ondersteuning. Welk serversysteem behoeft dan de minste ondersteuning? Welk systeem vergt het minste onderhoud qua updates en security leaks? Welk systeem werkt 24/7 onder de huidige belasting? En met straks meer users? Wat kost een extra client? Wat kost een crash en wat is de kans daarop?

Vragen, vragen, vragen...............
"een gek kan meer vragen dan 100 wijzen kunnen beantwoorden.........."
:)

• Remco
Verwijderd schreef op 07 november 2002 @ 19:24:
[...]
[knip]
Jullie zijn MicroSoft certified (als ik althans de link in je profile bekijk) . Dus zou ik van jullie een Microsoft oplossing aangeboden krijgen ondanks dat die mischien niet 100% aansluit bij onze wensen. Ik bedoel het niet rot, maar hetzelfde zou gebeuren als ik een Novell certified zou vragen, dan krijg ik een novell oplossing.
[knip]
Ik ben wel microsoft certified, maar tevens ook novell (3.12).
Ik moet zeggen dat ik Novell prefereer boven Microsoft. Maar goed meningen verschillen.
Waarom ik nog steeds bezig ben met microsoft ? Martkvraag. Ik heb een eigen bedrijf, en wij zijn met z'n allen ms certified, maar allen hebben weer een andere voorkeur.

Als ik jouw site bekijk uit je andere posting, zou ik zeggen SBS.
Door een ms produkt te kiezen, kan je ook makkelijker overstappen naar een ander it-bedrijf.
Niet dat dat met Novell niet kan, maar er zijn minder aanbieders voor in de markt.

Ik denk dat als er een it-bedrijf de structuur komt aanleggen, en je bemoeit je er zijdelings mee.
Je vanzelf er een beetje grip op krijgt. Je verdere kennis kan je ontwikkelen door te lezen, of door een cursus.
Het voordeel van 2000 is, dat het allemaal gui is. Er komt haast geen prompt meer van pas, alleen bij scripts en batches. (uitzonderingen daargelaten.)

Ik denk toch dat je de keuze zelf moet maken. Naar mijn idee verlopen ms en novell niet zoveel van elkaar t.o.v. TCO.
Of je moet voor 3.12 gaan, dan heb je geen TCO. ;)

Tevens denk ik dat je voor zo'n kleine omgeving teveel de diepte in vraagt.
Goed, is mijn mening.
Is de site daadwerkelijk zo belangrijk dat je niet 1 * in de 3 maanden een keer mag rebooten overdag ?

Zijn er trouwens ook geen mogelijkheden om de huidige server te upgraden/reinstallen ?

• Remco
Verwijderd schreef op 07 november 2002 @ 19:24:
[...][knip]Welk serversysteem behoeft dan de minste ondersteuning?
Hangt niet alleen van het serversyteem af, maar ook van de applicties, of de server aan internet hangt, hoeveel printers enz enz enz.
Welk systeem vergt het minste onderhoud qua updates en security leaks?
Hangt er vanaf, of je up to date wil blijven.
Als je systeem niet aan internet gekoppeld is, zie ik weinig redenen om te gaan updaten. Kan alleen maar ellende met zich meebrengen.
Welk systeem werkt 24/7 onder de huidige belasting?
Wat is de huidige belasting ? Netwerk ? Processor ? Disk ?
En met straks meer users? Wat kost een extra client?
Dat kan je zelf wel uitzoeken, legt ook van je ws os af.
Wat kost een crash en wat is de kans daarop?
Wat voor crash ?
Disk stuk ? Dan in ieder geval een disk.
Niet echt realistisch om dit te vragen.
Novell 3.12 b.v. crasht nooit.
NT in sommige situaties wel eens, gewoon even rebooten.
Trouwens NT loopt ook best stabiel. Ik ken geen enkele NT-server die meer dan 1 * in de 4/5 maanden crasht. Vanuit gaande dat er geen rare dingen aan de hand zijn. Maar als je niks wijzigt, dan zijn die er meestal ook niet.
Tevens hangt er natuurlijk onwijs veel van je hardware af.
Vragen, vragen, vragen...............
antwoorden,antwoorden,antwoorden...............
Maar blijf realistisch ;)

[...]

:)[/quote]

Verwijderd

Topicstarter
Zijn er trouwens ook geen mogelijkheden om de huidige server te upgraden/reinstallen ?
Da's nou net het punt waar deze ellende mee is begonnen :'( Upgraden is enige optie. Alles is vorige week geherinstalleerd met de laatste releases. Ben ik veel te lang mee bezig geweest. Omdat het zeer waarschijnlijk in het moederbord zit, zou ik dus een ander moederbord moeten kopen. En dan begint het .......
nieuw moederbord = nieuwe processor = nieuw geheugen = is ECC RAM? = ook maar nieuwe hardeschijf oplossing? = RAID x? = nieuw besturingssyteem? = 2 topics op GOT en koppijn krijgen. Ben in staat om een nieuwe Dell server te kopen en daar gewoon WIN98 op te zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Remc0 schreef op 07 november 2002 @ 20:02:
[...]

Hangt niet alleen van het serversyteem af, maar ook van de applicties, of de server aan internet hangt, hoeveel printers enz enz enz.
Internettoegang gewenst, maar zou volgens de berichten beter over een andere oplossing kunnen lopen. hardware router oid
[...]

Hangt er vanaf, of je up to date wil blijven.
Als je systeem niet aan internet gekoppeld is, zie ik weinig redenen om te gaan updaten. Kan alleen maar ellende met zich meebrengen.
klopt, maar welk systeem zou in dat geval het vatbaarste zijn? anders gezegd: kan je problemen voorkomen?
[...]

Wat is de huidige belasting ? Netwerk ? Processor ? Disk ?
werkelijk nihiel, tooch dagelijks 4 blauwe schermen dus er moet iets gebeuren. Als een klant belt voor een prijs is het lullig als je server dan plat ligt. Geeft slechte indruk.
[...]

Dat kan je zelf wel uitzoeken, legt ook van je ws os af.
Mengelmoes, zou uniform moeten worden. Maar dan zouden er weer hardware updates moeten plaatsvinden (waarschijnlijk) Maar mischien hoeft het niet als we voor server X kiezen.
[...]

Wat voor crash ?
Disk stuk ? Dan in ieder geval een disk.
Niet echt realistisch om dit te vragen.
Novell 3.12 b.v. crasht nooit.
NT in sommige situaties wel eens, gewoon even rebooten.
Trouwens NT loopt ook best stabiel. Ik ken geen enkele NT-server die meer dan 1 * in de 4/5 maanden crasht. Vanuit gaande dat er geen rare dingen aan de hand zijn. Maar als je niks wijzigt, dan zijn die er meestal ook niet.
Tevens hangt er natuurlijk onwijs veel van je hardware af.
Dus ik zou voor Novell 3.12 via een externe leverancier moeten kiezen? Nt bestata officieel niet meer in het reseller kanaal.
[...]

antwoorden,antwoorden,antwoorden...............
Maar blijf realistisch ;)

[...]

vragen, vragen, vragen.......

Verwijderd

Even een fris idee.... probeer eens naar de langere termijn te kijken.... met wat voor soort OS voel je je het meest happy. Unix-achtig? Windows? Of mag het wat exotischer zijn als Novell? Ga je je bijscholen of neem je een leverancier voor het onderhoud?

Novell, windows en unix zijn allen goede oplossingen... mits ze bij je (bedrijf) passen.

De keuze kan lastig zijn.....

Ik zie graag Novell, FreeBSD, Linux, Win2000 in die volgorde...

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:30
Verwijderd schreef op 07 november 2002 @ 20:17:
[...]
Dus ik zou voor Novell 3.12 via een externe leverancier moeten kiezen? Nt bestata officieel niet meer in het reseller kanaal.
[...]
Nee, absoluut niet: Novell Netware 3.12 is antiek.
Je kunt beter kiezen voor Netware 5.1 en 6, dit zijn de laatste versies, waarbij 6 beter aansluit bij mkb omdat o.a. mysql geport is/wordt naar Netware 6.

Standaard is Novell Netware veiliger dan Windows, maar Windows kun je net zo goed dichttimmeren. Indien aan internet geknoopt hoef je minder updates te doen op Netware, maar Windowsupdate werkt meestal prima...

Veel hangt af van applicatie keuze: moeten er bepaalde serverdatabases kunnen draaien in de toekomst zonder extra server: kies Windows 2000 SBS.

Kijk eens kritisch naar welk e-mail pakket je wil gaan gebruiken, Dit bepaalt mede je OS keuze!
- virusgevoelige Echange/Outlook op Windows
- freeware mailpakket Pmail op Netware of "iets anders" op linux
- Novell Groupwise: Novell Netware 6

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

Verwijderd

Topicstarter
Kijk eens kritisch naar welk e-mail pakket je wil gaan gebruiken, Dit bepaalt mede je OS keuze!
- virusgevoelige Echange/Outlook op Windows
- freeware mailpakket Pmail op Netware of "iets anders" op linux
- Novell Groupwise: Novell Netware 6
Op dit moment haalt Winproxy de virussen uit de inkomende emails. Outlook is nu geinstalleerd op de clients, maar is waarschijnlijk niet noodzakelijk. Echter omdat we mail versturen vanuit ACT2000 zitten er ristricties aan de keuze van mailprogramma. (moet ik me nog in verdiepen) Alle contactpersonen staan dus buiten outlook. En dat scheelt al veel problemen.

Verkoop/inkoop staat in accesbakken. Uit de reacties hier leer ik dat de serverkeuze dus straks ook een eventuele upgrade naar een ander databasesysteem begrenst/beinvloed?

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:30
ja, access is filebased op elke netwerkfileserver te benaderen, maar client-server databases draaien niet op elke platform:

MS SQL: natuurlijk op MS Windows NT/2000
Oracle: Windows NT/2000 en *nix; niet meer op Netware
mysql, postgresql en pervasive sql: *nix + netware6 + windows nt/2000

wat betreft mailversturen vanuit een pakket: meestal wordt gewoon smtp gebruikt of een outlook profile. in een outlook profile kan je internetmail instellen: smtp is dan mogelijk en smtp kan je relayen via elk gewenst serverplatform.
Het is meestal niet bepalend voor de keuze van je mailserver en dus je serverOS.

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

Verwijderd

Outlook-mail kun je ook gebruiken met een groupwise-server. Kan dan toch virus-vrij zijn door gwava op de groupwise-server te zetten.
Pagina: 1