Toon posts:

TFT met s-video-in gebruiken voor tv-kijken?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Laatst stond er in C'T een test met verschillende TFT-schermen. Naast het beeld bij gebruik icm pc, deden ze ook testen waarbij de s-video-ingang van de TFT werd getest. Er kwam uit dat de TFT-schermen daar minder geschikt voor waren.

Aangezien ik van plan ben ook een TFT-scherm met s-video-in te kopen (IIyama as4332ut 17"), vroeg ik mij af of iemand mij kan vertellen hoe de kwaliteit van s-video is, vergeleken met die van een tv.

Als dit namelijk erg slecht is, kan ik misschien beter een 18" TFT kopen voor dezelfde prijs, en er dan een tv-kaart bij kopen.

Verwijderd

De kwaliteit van s-video is heel behoorlijk hoor, zit tussen die van composite signaal en die van RGB signaal in. Probleem blijft natuurlijk wel dat je, als je voor die oplossing kiest, een aparte tuner moet hebben, en die heb je niet nodig als je kiest voor de tv-kaart oplossing. :)

Verwijderd

Topicstarter
De kwaliteit van het s-video-signaal is idd wel goed, daar maak ik me niet echt zorgen over. Het probleem is de kwaliteit waarmee de TFT het in beeld omzet. Bij dat omzetten moet er gebruik worden gemaakt van een de-interlacer, en die bepaald de kwaliteit van het beeld voor een groot deel.

Ik heb geen mogelijkheid om eerst in bv een winkel uit te proberen hoe de kwaliteit is.

Voor gebruik van s-video moet er idd een tuner of een videorecorder komen, dat heb ik meegenomen in mijn kostenberekening. Voordeel van een externe tuner, is dat je ook tv kunt kijken zonder dat de pc aan staat. Dat vind ik een groot voordeel. Natuurlijk kan ik ook een losse tv en een normale TFT kopen (zonder s-video), maar dat is weer dubbel op.

Verwijderd

Een dure TFT heeft een betere (automatische) interlacer, een goedkope heeft meestal een van wat mindere kwaliteit en ik is meestal niet automatisch. Je moet dan zelf in het menuutje kiezen dat ie de interlacer configureert en bij bewegende beelden gaat het dan meestal fout waardoor je foutjes ziet.

Verwijderd

Topicstarter
Op zich is de IIyama as4332ut niet goedkoop; € 950,- voor een 17" is niet heel goedkoop meer. Verder is het een van de beste/duurste vd 17" TFT schermen van IIyama.

Ik hoop maar dat het beeld er goed uitziet. Niemand die dit ooit tv op TFT heeft gezien?

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-07 11:41

EMP

Krulloos!

Het ziet er goed uit, maar het blijf TFT... Erg scherp, en een hoog contrast (tov TV).

Het is even wennen, maar het kijkt redelijk goed, alleen voor een hele avond relaxed TV kijken is het niet echt een goeie oplossing, doe mij dan maar een simpele oude TV, dat beeld is veel waziger, en daardoor rustiger (neen, dat is het qua specs niet, maar dit is een subjectieve beschrijving).

Ik heb op ongeveer 4 verschillende TFT's TV gezien, fyi

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Verwijderd

Topicstarter
He bedankt, eindelijk iemand die op een TFT tv heeft gekeken :)

Ik begrijp dat alhoewel de kwaliteit ok is, een tv rustiger kijkt. Maar als je de brightness wat terugschroeft enzo, dan is het geen straf om er 2 uurtjes (film) naar te kijken neem aan, right?

Aangezien ik nog geen tv heb, dacht ik op deze manier de kosten van een (37cm flatron) tv te kunnen vermijden :) Die zou natuurlijk ook veel kleiner zijn dan een 17" TFT.
Pagina: 1