Toon posts:

[fonts] Waarmee pixelfonts maken?

Pagina: 1
Acties:
  • 164 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey mensen, ik ben opzoek naar een programma waarmee ik pixelfonts kan maken. Lijkt me leuk om zelf fonts te maken als op Miniml...

Heb gezocht op google, en diverse fora maar niets gevonden, dus als iemand een naam van een programma weet zou ik daar blij mee zijn :)...

• IschaGast
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-11-2025
eeeeeeeh fontographer misschien :?

Is wel een heel duur pakket volgens mij, is vast wel wat goedkopers te vinden denk ik maar wat ik zou het niet weten.

Anders dit misschien iets :?

Misschien kan je anders voor de grap die meneer van minml ff mailen om te vragen met welke software hij dat doet :*)

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13-07 17:24

Hangloozz

{ @$%&# }

wat bij mij opkomt:
- in photoshop pixelen naar smaak op fors formaat
- door Streamline heen wringen
- in Illustrator nog ff nabewerken
- in Fontographer tunen en exporten

www.jurgroessen.nl

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

nee, da's overbodig werk. illustrator bezit zelf een "snap to grid" mode waarmee je met alle vierkantjes bij elkaar gewoon kan werken, net zoals je bij photoshop met je brush pixel per pixel doet invullen. maar fontographer zelf bezit ook een speciale 'bitmap' modus waarbij je je font gelijk in een fixed formaat kan maken. ik weet niet hoe 't zich dan gedraagt (zelf nog niet geprobeerd), maar mijn font "depthcore" is op die "snap to grid" manier gemaakt. als je alle vierkantjes van een letter hebt selecteer je gewoon alles en de pathfinder die alles aan elkaar klit doet de rest. het is nog makkelijker om de vormen gewoon met de pen tool te tekenen. aanrader is dan wel om op een transparantie van 30% of zo te werken zodat je je grid nog ziet.

wat je dan doet - tenminste, zo doe ik 't - je maakt eerst alle lettertekens. het ligt eraan hoe gepixeld je ze wilt hebben - of het vaste rastertjes van 5 x 5 blokjes zijn, anders heb je hoogstwaarschijnlijk ook nog zoiets nodig als een bounding box. save elke letter apart als een 3.0 EPS file (klotewerk :( ) en importeer het dan stuk voor stuk in fontographer.

maar fontographer - hm, ik weet het niet. er zijn ook nog andere progsels die met fonts overweg kunnen, die werken misschien wat vloeiender.

teveel zooi, te weinig tijd

Verwijderd

der is ook nog wat te lezen op Ultrashock

Verwijderd

Ik heb ooit eens een fixed-width pixelfontje gemaakt met een shareware app genaamd Softy. Het kan helaas alleen bitmap-fonts aan :X

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

offtopic:
Blues: stond jij ook op de foto in de intermediair :?

• xshredx
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01:24

xshredx

Ik gebruik het programmaatje Kgroup Pix Font for Flash ( http://www.kgroup.ru/products.html )
De trial versie laat jammer genoeg enkel toe om de letters A tot N van een font naar pixel font te converteren, maar de full versie 'zweeft wel rond'...

Verwijderd

Woudloper schreef op 07 november 2002 @ 14:53:
offtopic:
Blues: stond jij ook op de foto in de intermediair :?
offtopic:
Nee, daar ben ik niet belangrijk genoeg voor... :|

Verwijderd

Topicstarter
Kee thnx allemaal :D,

heeft toch nog meer voeten in de spreekwoordelijke aarde dan ik dacht, maar ik heb in ieder geval start punt :)... Danke!
Pagina: 1