Toon posts:

[basic]Wie kent Rapid-Q?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik was laatst wat rond aan het kijken op internet en toen kwam ik Rapid-Q tegen.
Het is een op (q)Basic gebaseerde taal.

http://www.basicguru.com/

Wie heeft hier al eens mee gewerkt en wat zijn de meningen over dit onbekende progje?

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

[half offtopic]
Wil je zelf gaan programmeren? En waarom zou je in basis willen programmeren, als je bv ook in pascal kan programmeren. Pascal is ook geen lastige taal, maar je kunt er veel meer mee. Pascal is gemaakt om mensen te leren programmeren dus dat zegt al genoeg.

Verwijderd

Topicstarter
Alarmnummer schreef op 07 november 2002 @ 09:51:
[half offtopic]
Wil je zelf gaan programmeren? En waarom zou je in basis willen programmeren, als je bv ook in pascal kan programmeren. Pascal is ook geen lastige taal, maar je kunt er veel meer mee. Pascal is gemaakt om mensen te leren programmeren dus dat zegt al genoeg.
Maar met Pascal kan je toch alleen in DOS-omgeving programmeren of heb ik het nu fout?

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Je kan er ook windows programma`s mee schrijven. Verder heb je delphi nog, deze taal is afgeleid van Pascal. En onder *nix kan je er ook mee uit de voeten. Voor welk os wil jij software gaan schrijven?

Verwijderd

Topicstarter
Alarmnummer schreef op 07 november 2002 @ 10:02:
Je kan er ook windows programma`s mee schrijven. Verder heb je delphi nog, deze taal is afgeleid van Pascal. En onder *nix kan je er ook mee uit de voeten. Voor welk os wil jij software gaan schrijven?
Voor Windows operating systems.
Maar Delphi is toch best moeilijk of niet soms?
Ik vind VB iig veel eenvoudiger dan Delphi.

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Als je al wat programmer ervaring hebt is overstappen op pascal niet zo`n probleem. In 1e instantie is het allemaal simpel, maar als het moet dan kan je er veel meer mee.

Wat wil je eigelijk maken? Trouwens dos programma`s doen het ook uitstekend onder windows hoor :)

En waarom zou je van een krachtige basic versie zoals vb willen afstappen?

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-08 12:00

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Verwijderd schreef op 07 November 2002 @ 10:01:
[...]

Maar met Pascal kan je toch alleen in DOS-omgeving programmeren of heb ik het nu fout?

Eigenlijk moet je ook gewoon beginnen in de console. Windowstjes maken is in principe niks meer dan wat apicalls (kort door de bocht).

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Topicstarter
Alarmnummer schreef op 07 november 2002 @ 11:43:
Als je al wat programmer ervaring hebt is overstappen op pascal niet zo`n probleem. In 1e instantie is het allemaal simpel, maar als het moet dan kan je er veel meer mee.

Wat wil je eigelijk maken? Trouwens dos programma`s doen het ook uitstekend onder windows hoor :)

En waarom zou je van een krachtige basic versie zoals vb willen afstappen?
Ik kan eigenlijk alleen basisdingen van vb, ervan afstappen zou ik het dus niet willen noemen.

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Maar waarom wil je iets anders nemen dan vb? Hiermee kan je uitstekend windows applicaties ontwikkelen, dus waarom zou je naar iets anders willen overstappen?

Verwijderd

Topicstarter
Alarmnummer schreef op 07 november 2002 @ 12:50:
Maar waarom wil je iets anders nemen dan vb? Hiermee kan je uitstekend windows applicaties ontwikkelen, dus waarom zou je naar iets anders willen overstappen?
Ik wil eigenlijk van alle talen een heel klein beetje kennen dan wil ik pas beslissen waarmee ik verder wil.

• Spaceman Spiff
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-12-2025
Als je je zelf wilt leren programeren dan zou ik (meteen) beginnen met Pascal.

Pascal is vrij streng met betrekking tot de code die je schrijft. In het begin lijkt dit iritant, zeker als je Basic gewend ben, maar leert je wel meteen 'vuil programeren' af.
Als je daar eenmaal doorheen ben, dan is Pascal stukken makkelijker dan Basic.

Als je Pascal eenmaal onder de knie hebt kan je 'overstappen' naar C (C++).
C is niet wezenlijk anders dan Pascal, de notatie wordt alleen een stuk korter. Om hetzelfde te berijken heb je dan minder tekst nodig.

De volgende 'stap' is dan je verdiepen in Object Georienteerd Programeren (b.v. C++)

Hierna kan je eigenlijk programeren in elke taal, je hoeft dan alleen de nieuwe syntax te leren.

Tenminste dit is het traject dat ik gevolgd heb op de HTS en achteraf gezien was dit de beste methode. Vooral Pascal wat ik toen vervloekte (omdat het overal over valt) heeft me erg geholpen om gestructureerd te kunnen programeren.

Ik zou je aanraden om te beginnen met text based programma's, en later pas te programeren voor Windows.

Verwijderd

Topicstarter
Spaceman Spiff schreef op 07 november 2002 @ 13:43:
Als je je zelf wilt leren programeren dan zou ik (meteen) beginnen met Pascal.

Pascal is vrij streng met betrekking tot de code die je schrijft. In het begin lijkt dit iritant, zeker als je Basic gewend ben, maar leert je wel meteen 'vuil programeren' af.
Als je daar eenmaal doorheen ben, dan is Pascal stukken makkelijker dan Basic.

Als je Pascal eenmaal onder de knie hebt kan je 'overstappen' naar C (C++).
C is niet wezenlijk anders dan Pascal, de notatie wordt alleen een stuk korter. Om hetzelfde te berijken heb je dan minder tekst nodig.

De volgende 'stap' is dan je verdiepen in Object Georienteerd Programeren (b.v. C++)

Hierna kan je eigenlijk programeren in elke taal, je hoeft dan alleen de nieuwe syntax te leren.

Tenminste dit is het traject dat ik gevolgd heb op de HTS en achteraf gezien was dit de beste methode. Vooral Pascal wat ik toen vervloekte (omdat het overal over valt) heeft me erg geholpen om gestructureerd te kunnen programeren.

Ik zou je aanraden om te beginnen met text based programma's, en later pas te programeren voor Windows.
Bedank voor je tip.
Ik zal toch eens overwegen om me te verdiepen in Pascal.

Heeft Pascal veel mogelijkheden en waar is Pascal het meeste geschikt voor?

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Pascal heeft genoeg mogelijkheden en als je nog met een taal moet beginnen, dan kan pascal meer dan genoeg. Dus daar hoef je je niet druk over te maken.

Verwijderd

Topicstarter
Zijn er nog boeken over Pascal die iemand mij kan aanraden?
En wat is trouwens de meest recente versie van Pascal?

• Spaceman Spiff
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-12-2025
Ik weet niet wat je precies met mogenlijkheden bedoeld, maar met Pascal is even veel mogenlijk als met een willekeurig andere programeer taal.
Zo zijn C(++) en Pascal prakties gelijk, alleen de notatie is anders. C kort alles af.

Voorbeeld Pascal:
Teller := Teller + 1
IF Teller = Bepaalde_waarde
BEGIN
..doe iets..
END

Voorbeeld C:
Teller++
IF (Teller == Bepaalde Waarde)
{
..doe iets..
}

Nu is C(++) het meest gebruikt, omdat je daarmee sneller code kan schrijven. Je hebt minder toets aanslagen nodig voor je code.
Daardoor kan je ook meer voorbeelden vinden voor C als voor Pascal.

Verder is het niet de programeer taal die bepaald of je iets kan schrijven of niet, maar alles wat er 'extra' bij zit. Of je nou Visual Basic, Visual C of 'Visual Pascal' (Delphi) gebruikt maakt voor de functionaliteit niet uit.
Pagina: 1