Toon posts:

1x scsi + 2x ide: opstart probleem.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb winxp op mijn scsi disk geinstalleerd, en ik heb nog 2 ide hdd's.
Eerst kon ik gewoon booten vanaf mijn scsi disk, maar sinds ik een 2e ide hdd erbij gezet heb niet meer.
Ik kan alleen opstarten als ik mijn primary master "disable" in mijn bios.
Windows herkend de disk wel, ksnap ook nie waarom :P

Afbeeldingslocatie: http://www.generetic-2.net/dennis/hdd.gif

C: is de schijf die opstarten moet.
D: en E: wil ik gewoon als storrage gebruiken.

Ik had op elke disk met fdisk een primary partition gemaakt, zal zeker wel fout zijn..
Ik weet het niet meer :|

Hij doet het wel gewoon.. maar ik wil het gewoon zo hebben zoals het hoort, dus niet door de primary master te disablen. pls help :)

• gcb
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08-2023

gcb

Staat je bios wel zo ingesteld dat hij van SCSI boot?

Verwijderd

Topicstarter
gcb schreef op 07 november 2002 @ 00:23:
Staat je bios wel zo ingesteld dat hij van SCSI boot?
Ja, want toen ik alleen 1 ide disk had, deed ie het ook.

• gcb
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08-2023

gcb

Misschien is iets veranderd in je bios, door de toevoeging van die 2e IDE schijf.

Kan je bij boot volgorde geen voorkeur geven aan SCSI? Staat dat goed? Check het even om een mogelijk probleem uit te sluiten :)

Verwijderd

Topicstarter
Yep,
first boot device: scsi, hdd-0, hdd-1, hdd-2, hdd-3 geprobeert, niets helpt ;(

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik had op elke disk met fdisk een primary partition gemaakt, zal zeker wel fout zijn..
Inderdaad :P

Een Primary partitie (vooral als die ook geactiveerd cq bootable is) zou je eigenlijk alleen op een opstartschijf moeten maken. Want de PC start altijd op van de allereerste primaire partitie die hij tegenkomt tijdens de bootsequence :)

Dat wordt dus omzetten naar een uitgebreide partitie met daarin een logisch station.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Zie dat je C-schijf "dynamisch" is. Weet je wat dat betekent ?

Je hebt nu een softwarematige "raid?!" -config met 1 schijf gemaakt. Niet zo nuttig lijkt me, daar je voor RAID min. 2 schijfen nodig hebt ;)

Je kan 4 primairy disken aanmaken, waarvan je er 1 actief zet. zodra er twee "actief" staan, pakt windows de eerst geldige.. M.a.w., die van je C:\disk op de primairy controller als daar een actieve partitie opstaat.... de tweede word dan automisch op hidden gezet.

wat ik bijv doe om 8 MB te besparen met 2 disks =

disk 1 - C:\ actieve partitie + een extended
disk 2 - D:\ primary partitie (niet-actief) + een extended

In de Extended maak je een x-aantal logische stations die altijd achter de primary partities komen, dus in dit geval vanaf E:, F: etc.etc.

Maak je 1 grote extended aan op een disk ben je altijd 8 Mb kwijt ....

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-03 10:09
Madrox schreef op 07 november 2002 @ 10:04:
Zie dat je C-schijf "dynamisch" is. Weet je wat dat betekent ?

Je hebt nu een softwarematige "raid?!" -config met 1 schijf gemaakt. Niet zo nuttig lijkt me, daar je voor RAID min. 2 schijfen nodig hebt ;)

*knip
euh? dat je een schijf upgrade naar een dynamic disk betekent niet dat die gelijk in RAID draait, dat is niet eens mogelijk, de laatste D staat nog altijd voor DISKS.

met dynamic disks heb je wel de mogelijkheid om softwarematig raid 0 of 1 te draaien. :)

[ Voor 0% gewijzigd door twiekert op 07-11-2002 12:06 . Reden: tiepvauten ]

• RMYuma
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-03 05:28

RMYuma

The disguise is complete!

Je kunt gewoon meerdere Primaire partities aanmaken, hoor. Dat is handig als je multiboot wilt gebruiken. Je moet echter wel aangeven welke partitie actief moet zijn. Dit kan gewoon met F-disk.

| Specs Aurora24 | My music |

Verwijderd

Topicstarter
Converten naar dynamic disk geeft veel meer performance aan mijn scsi disk in winxp, dat doen ze wel vaker hoor :P

Verwijderd

Topicstarter
The_Prince_of_Mu schreef op 07 november 2002 @ 12:12:
Je kunt gewoon meerdere Primaire partities aanmaken, hoor. Dat is handig als je multiboot wilt gebruiken. Je moet echter wel aangeven welke partitie actief moet zijn. Dit kan gewoon met F-disk.
Ik had m'n partities verwijderd met fdisk, en toen ie vroeg of ik ze actief wou maken, zij ik nee.. hielp dus ook niet :(

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Verwijderd schreef op 07 November 2002 @ 12:33:
Converten naar dynamic disk geeft veel meer performance aan mijn scsi disk in winxp, dat doen ze wel vaker hoor :P
Nu, je zal wel gelijk hebben denk ik. Maar ik zie de winst niet, hou je jezelf niet voor de gek ? Of is dit 1 van die XP -perikelen ?

Bovendien, kan je nog wel onder DOs-mode bij die disk komen? Met een echte RAID-0 config (dynamic disks software-XP) die ik had met 2 disks lukte dat nml. voor geen meter....

ps: Zou wel eens benchmarks willen zien met en zonder dit "truukje".

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

twiekert schreef op 07 november 2002 @ 12:06:
[...]

euh? dat je een schijf upgrade naar een dynamic disk betekent niet dat die gelijk in RAID draait, dat is niet eens mogelijk, de laatste D staat nog altijd voor DISKS.

met dynamic disks heb je wel de mogelijkheid om softwarematig raid 0 of 1 te draaien. :)
Je kan met XP gewoon 2 partities aanwijzen van dezelfde disk en die dynamisch als 1 station gebruiken. Winst? nul komma nul. Nadelen? Meer processor/systeem belasting, onbetrouwbaarder.

Verwijderd

Topicstarter
Ik had mijn benchmarks getest met atto, en haalde zonder dynamic disk een write speed van 34mb/s en nu on ongeveer 55mb/s.
Ik heb alleen geen screenshot van m'm oude score..

Afbeeldingslocatie: http://62.250.245.212/dennis/atto.gif
Pagina: 1