Toon posts:

exploderen aarde?

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik kwam op http://bioresonant.com/news.htm een stukje tegen waarin ze zeggen dat de opwarming van de aarde niet direct komt door het broeikaseffect maar door de opwarming van de kern van de aarde zelf. Als een van de gevolgen van dit opwarmen geven ze de toenemende activiteit van vulkanen.

Ben benieuwd hoe jullie dit zien, is het onzin of denken jullie dat er een kern van waarheid in kan zitten?

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-11-2025
Wat vind je er zelf van? De bedoeling in W&L is dat je een stelling plaatst en vervolgens ook zelf zegt wat je ervan vindt met bijbehorende argumenten.

Verwijderd

Topicstarter
Nou, als ik naar de media kijk dan denk ik dat het probleem zoals de auteur het zo omschrijft niet zo ernstig is, anders had je er ondertussen wel meer overgehoord.
Verder is het mij een beetje onduidelijk waardoor het nu komt dat de kern van de aarde opwarmt en wat wij ertegen kunnen doen.
En als je helemaal onder aan het stukje kijkt en je ziet dan in een keer staan "P.S. The ability to Understand is called INTELLIGENCE" geeft mij ook een beetje het gevoel dat ze niet erg professioneel bezig zijn.

kortom volgens mij is het onzin.

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Lijkt me ook erg stug. Is het trouwens niet zo dat het binnenste van de aarde steeds kouder wordt? Dat moet op een gegeven moment toch wel afgekoeld zijn lijkt mij.

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Verwijderd

we are doomed:) ach joh denk dat wij het einde niet meer mee maken (van de aarde dan he) en zo wel dood gaan we toch:) zo keep on smiling:*)

Verwijderd

de aarde is een relatief jonge planeet die nog niet zijn/haar definitieve vorm heeft verkregen. Vulkaanuitbarstingen en ander natuurgeweld horen daarbij. De mensheid is altijd op tijd gekomen met oplossingen. Het beheersen vna de ozonlaag en de regulering van de temperatuur binnen in de aarde lijken mij haalbare opties. Dat zal echter scheppen met geld en verregaande wereldwijde samenwerking vergen. En die samenwerking zal een veel groter probleem blijken te zijn.

• wacco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-03-2023

wacco

cli, hlt.

Ik vind het artikeltje een beetje inspringen op de media. Zoiets van: oeh, vulkanen! daar moeten we even een reden voor bedenken.

Onzin dus als je het mij vraagt...

Spolap: Interactive webcomic

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

De maan (en de graviteitskrachten die dat brokje steen met zich meebrengt) houdt de kern van de aarde vloeibaar. Hadden we geen maan, waren we net als Mars dood geweest...

Ik denk niet dat vulcanische activiteit toeneemt... Laat staan dat de aarde intern opwarmt.

Forget your fears...
...and want to know more...

• Phaerion
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

WhizzCat schreef op 07 november 2002 @ 00:16:
Lijkt me ook erg stug. Is het trouwens niet zo dat het binnenste van de aarde steeds kouder wordt? Dat moet op een gegeven moment toch wel afgekoeld zijn lijkt mij.
Dat trek ik zo nu en dan wel eens in twijfel...... :{
Was het niet zo dat er zich in de aardkern allerlei kernreacties voordoen?

Gezien de energie die daarbij vrijkomt lijkt het me sterk dat de aarde dan afkoelt.
Ik neem aan dat die reacties gevoed worden met materiaal van de aarde zelf, en zolang dat aanwezig is denk ik niet dat die reacties zomaar afnemen.

Zou de aarde over zoveel miljarden jaren dan niet allang veel verder afgekoeld moeten zijn?
Het lijkt me sterk dat een dampkring zoveel invloed heeft dat het een aantal
kilometers onder het aardoppervlak de kern van de aarde warm houdt.
Ten opzichte van een hele planeet is zo'n dampkring tenslotte ook maar een heel
dun schilletje. :{

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

• Sassie
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:01
Dat dacht ik ook.
De hitte die bij het onstaan van de aarde 'ontstond' wordt langzaam vrijgegeven.
En daarnaast komt er ook energie vrij bij het verval van radioactieve elementen in de aardkern.

edit:

Ik ben ff dan het zoeken naar meer info, maar nog niet veel supergeschikts op internet gevonden. Zal vanavond nog ff wat studiedictaten doorneuzen.

Hier staat wel wat meer info over het binnenste van de aarde:
http://mediatheek.thinkquest.nl/~ll125/nl/struct_nl.htm
En ontstaan van de aarde in het kort:
http://users.skynet.be/zoekheteensop/aardeontstaan.htm

[ Voor 0% gewijzigd door Sassie op 07-11-2002 13:33 . Reden: toevoeging ;) ]

• Phaerion
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

Hmm dus de aarde gebruikt min of meer zijn eigen energie op en daardoor koelt
hij dus ook af.
En ik altijd maar denken dat zoiets altijd maar door kon gaan.

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

• sdanny
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03-12-2025
Verwijderd schreef op 06 november 2002 @ 23:30:
ik kwam op http://bioresonant.com/news.htm een stukje tegen waarin ze zeggen dat de opwarming van de aarde niet direct komt door het broeikaseffect maar door de opwarming van de kern van de aarde zelf. Als een van de gevolgen van dit opwarmen geven ze de toenemende activiteit van vulkanen.

Ben benieuwd hoe jullie dit zien, is het onzin of denken jullie dat er een kern van waarheid in kan zitten?
Wat ook bekend is dat de aarde steeds dichter bij de zon komt staan (of andersom maar dacht het niet) .
Er was een keer op discovery een programma (wat het was weet ik niet meer)
zeiden ze dat er ongeveer 16000 jaar geleden ijstijd hier was en dat nu over ongeveer 16000 jaar hier woestijn zal zijn (we zitten nu dus in het midden)
zo zie ik dit.

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-01 15:51
Nee :)
Dit heeft te maken met aardbevingen. Doordat platen langs elkaar op bewegen (denk hier aan heeeeeeele grote platen) ontstaat er grote wrijving. die platen wrijven dus vaak strak langs elkaar op en dat wordt warm (als die platen los schieten ontstaat er overigens een aardbeving). De warmte die met het wrijven geproduceerd wordt houd de aardkern dus warm.

En wat de topic starter zegt over het te warm worden.. Volgens mij zijn vulcanen er juist om te voorkomen dat de aardkern te warm wordt. Ik denk dat je het kan vergelijken met jezelf.. als je veel ren wordt jij ook warm. Die warmte wordt afgegeven door zweet. De aarde geeft zijn warmte af door magma dmv een vulcaan (ipv jij met poriëen).

mh_racer:

Klopt. De aarde komst steeds dichter bij de zon. Over een heleboel (dacht miljarden) jaren zal het ook zo warm worden dat de mensen getoast worden :p maar daar was een tijdje terug wat over op FOK!. Dat ze de aarde uit haar baan wilde brengen om zo af te laten koelen. (zorgen dat de aarde verder van de zon verwijderd is)

Verwijderd

Topicstarter
mjah over over miljarden jaren zal ook de zon zelf groter worden en de aarde opslokken maarja dat zullen wij ook wel niet meer meemaken.

Maar als er dus meer vulkaanuitbarstingen komen is dus een teken dat de kern van de aarde meer warmte kwijt moet dan normaal toch?

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-01 15:51
Verwijderd schreef op 08 november 2002 @ 15:04:
mjah over over miljarden jaren zal ook de zon zelf groter worden en de aarde opslokken maarja dat zullen wij ook wel niet meer meemaken.

Maar als er dus meer vulkaanuitbarstingen komen is dus een teken dat de kern van de aarde meer warmte kwijt moet dan normaal toch?
Over miljarden jaren verwacht ik wel dat de mens een planeet bewoonbaar kan maken en ook in staat zijn transportmogelijkheden te gebruiken/maken waarmee de mens met zijn spullen naar een andere planeet kan gaan om daar te overleven.

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

InterCC schreef:
Dit heeft te maken met aardbevingen. Doordat platen langs elkaar op bewegen (denk hier aan heeeeeeele grote platen) ontstaat er grote wrijving. die platen wrijven dus vaak strak langs elkaar op en dat wordt warm (als die platen los schieten ontstaat er overigens een aardbeving). De warmte die met het wrijven geproduceerd wordt houd de aardkern dus warm.
Die warmte is volgens mij nihil vergeleken met de hoeveelheid warmte die in de aardkern zit.
Klopt. De aarde komst steeds dichter bij de zon. Over een heleboel (dacht miljarden) jaren zal het ook zo warm worden dat de mensen getoast worden :p maar daar was een tijdje terug wat over op FOK!. Dat ze de aarde uit haar baan wilde brengen om zo af te laten koelen. (zorgen dat de aarde verder van de zon verwijderd is)
Lang voordat de aarde dichtbij de zon komt, zal de zon aan het einde van haar leven zijn en opzwellen tot een zgn. rode reus. De aarde zal daarbij worden verzwolgen. Dit zal over ruwweg 5 miljard jaar gebeuren.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Verwijderd

Door het continu bewegen van die massa zal de kern van de aarde niet afkoelen. Dat bewegen brengt wrijving met zich mee. De vloeibare kern van de aarde zal vloeibaar blijven Het artikel lijkt me stug....

Verwijderd

De vulkanen zijn niet een opzichstaand verschijnsel maar een direct gevolg van die warme kern en niet andersom, bovendien staan de vulkaanuitbarstingen voor energieverlies.
De kern moet natuurlijk wel afkoelen, de kern vormt niet een perfect gesloten systeem, er is warmteuitwisseling met de omgeving.

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:10
Fused schreef op 09 November 2002 @ 21:46:
[...]

Die warmte is volgens mij nihil vergeleken met de hoeveelheid warmte die in de aardkern zit.

[...]

Lang voordat de aarde dichtbij de zon komt, zal de zon aan het einde van haar leven zijn en opzwellen tot een zgn. rode reus. De aarde zal daarbij worden verzwolgen. Dit zal over ruwweg 5 miljard jaar gebeuren.
Was er een aantal weken geleden niet een gast van de ESA die beweerde dat dit binnen 7 jaar gaat gebeuren? 8)7

Verwijderd

Alle vulkanische verschijnselen op aarde worden veroorzaakt door plaattektoniek. Er zijn drie verschillende soorten tektoniek:

1) Divergerende plaatranden: de continentale platen bewegen van elkaar af (in het midden van de oceanen), op de grens van die platen ontstaan er boven zg. hotspots (hetere punten in de aardkern) vulkanen; op andere punten is het nieuwe gesteente al zover afgekoeld dat er geen vulkanen ontstaan.

2) Convergerende plaatranden: de continentale platen bewegen naar elkaar toe (meestal aan de grens van een landmassa en een oceaan), een plaat duikt onder de andere en wordt door wrijwing, druk en nabijheid tot de aardkern vloeibaar. Er ontstaat overdruk die resulteert in vulkanen.

3) Transformerende plaatranden: de continentale platen bewegen in tegengestelde richting langs elkaar (bv. in Californie), de plaatranden schuren langs elkaar, en door de wrijving ontstaat er hitte, magma, overdruk, en tenslotte weer vulkanen. Dit komt hoogst zelden voor, de platen bewegen niet snel genoeg langs elkaar om vulkanen te doen ontstaan (itt. aardbevingen).

Overigens ontstaat de plaattektoniek weer door de hitte van de aardkern, met name soort 1), wat resulteert in soort 2) en 3).
Pagina: 1