Hallo mensen, ik vroeg me af of er iemand een schema voor me kon maken zodat je met een schakelaar aan de muur (gewoon van het licht) de computer daar aan vast kan maken zodat de computer aangaat als je op de schakelaar duwt.
Zou theoretisch wel mogelijk zijn...gewoon je draadjes van je powerswith verlengen tot een wandschakelaar en monteren (moet je wel een schakelaar in de muur hebben die 1x contact maakt en dan loslaat)
hihi.. is je comp dan opgestart als je bij je bureau aankomt
[Phunmode] LIGHTS ON..... PIEP... zoemmmmzoemmm :D[/PHUNMODE]
hihi.. is je comp dan opgestart als je bij je bureau aankomt
[Phunmode] LIGHTS ON..... PIEP... zoemmmmzoemmm :D[/PHUNMODE]
Verwijderd
hm ja dan moet je toch ergens een paar draden uit de muur laten komen. Wil je 230v schakelen of gewoon de power knop van je pc dat is namelijk gewoon een maakcontakt en lichtschakelaar is aan of uit.
schakelaar heel snel aan/uit doen, zou denk ik ook moeten werken...
is alleen je licht uit
is alleen je licht uit
Ik wil dat de power knop van de PC dus vastkomt aan de lichtschakelaar. Zoals Smaug al zei: Lights! PC! Action!
5v (op pwr switch)------------------------|----------|
grnd------------------------------------------|______|KNOP
In feite is het een verlende powerbutton, lijkt me niet echt moeilijk, let wel op wat voor knop je gebruikt!
grnd------------------------------------------|______|KNOP
In feite is het een verlende powerbutton, lijkt me niet echt moeilijk, let wel op wat voor knop je gebruikt!
moeder komt binnen zet lamp uit --> pc uitVerwijderd schreef op 06 november 2002 @ 22:40:
Ik wil dat de power knop van de PC dus vastkomt aan de lichtschakelaar. Zoals Smaug al zei: Lights! PC! Action!
is er ook een mogelijkheid om je pc met afstandsbediening aan en uit te zetten. bv. zoals bij een garagedeur. Een afstandsbediening die op een frequentie werkt ipv infra rood. Dan kan je als je aan komt rijden richting oprit je pc al vast opstarten 
wel ee serieuze vraag overigens!
wel ee serieuze vraag overigens!
De electroboer heeft wel een IR schakeling, maar of dat ook met htz bestaat
wordt moeilijk om te gaan maken denkt SmauG
Verwijderd
Heeft mijn vader ook; maar je hoeft niet zo ingewikkeld te doen 
Kijk even in je bios... bij mijn vader staat een optie dat hij moet opstarten als er spanning op de voeding komt. Volgens mij zit daar een Epox 8kta3+ mobo in.
Kijk even in je bios... bij mijn vader staat een optie dat hij moet opstarten als er spanning op de voeding komt. Volgens mij zit daar een Epox 8kta3+ mobo in.
Een zendertje en ontvanger van Velleman is daar de oplossing voor, gewoon aan je mobo hangen ipv je powerknop
Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB
en welke dan van velleman?SlinkingAnt schreef op 06 november 2002 @ 22:50:
Een zendertje en ontvanger van Velleman is daar de oplossing voor, gewoon aan je mobo hangen ipv je powerknop
Feel welcome! En dat is vrij gebruikelijk hier, snel antwoord!Verwijderd schreef op 06 november 2002 @ 22:42:
Thnx allemaal, ben net nieuw hier en zo snel antwoord heb ik nog nooit gehad van iemand!
#StopBurningStuff
Mobo = MoederboardVerwijderd schreef op 06 november 2002 @ 22:52:
Iedereen heeft het altijd over een mobo, wat is dat nou eigenlijk?
Tnx! Nou wordt er al heel wat duidelijker, en kun je ook van die dingetjes (als je je powerswitch op je mobo aan moet sluiten), ken je die ergens kopen?
Ja maar nou heb je alleen het licht he, waar is de computer? De bedoeling is dat de pc vast komt aan de schakelaar waarmee het kamerlicht aangaat. Hmmm, best vet dat zoveel mensen het wel vet vinden.Verwijderd schreef op 06 november 2002 @ 22:58:
[afbeelding]
gewoon zoeitje. alleen je kabels verlengen
cool id trouwens, ik ga het ook maken![]()
Verwijderd
er zitten 2 connectors op je moederbord die contact moeten maken. Als je zo'n schakelaar erop zet is de stroomkring rond -> je computer gaan aan.
Nou moet je dus niet een knop gebruiken die je ook voor je lamp gebruikt (want die blijft constant aan), dus moet je zo'n knop gebruiken als hierboven (die dus contact maakt als je er op drukt)
Het is dus gewoon een grote powerknop aan de muur met dus een langere kabel eraan
Nou moet je dus niet een knop gebruiken die je ook voor je lamp gebruikt (want die blijft constant aan), dus moet je zo'n knop gebruiken als hierboven (die dus contact maakt als je er op drukt)
Het is dus gewoon een grote powerknop aan de muur met dus een langere kabel eraan
Je hebt toch ook een lichtschakelaar met 2 schakelaars erop? Daar zou het dus eigenlijk wel mee kunnen gaan? Kun je toch alles te gelijk aan doen
ok dit moet je doen:
1) haal het kabeltje dat tussen je frontje/powerknop en je mobo zit los.
2) knip het stekkertje af, zover mogelijk aand e kant van de powerknop
3) soldeer de lange draden naar de lichtknop aan de draden die aan het stekkertje zitten en doe er krimpkous omheen
4) zorg ervoor dat de draden in de schakelaar komen, en de schakelaar niet langer dan 4 seconden dicht blijft.
5) zorg er ook voor dat er ABSOLUUT geen 230V op de draden staat, NERGENS.
6) wees voorzichtig , als het goed is hoef je geen 230V draden aan te raken
1) haal het kabeltje dat tussen je frontje/powerknop en je mobo zit los.
2) knip het stekkertje af, zover mogelijk aand e kant van de powerknop
3) soldeer de lange draden naar de lichtknop aan de draden die aan het stekkertje zitten en doe er krimpkous omheen
4) zorg ervoor dat de draden in de schakelaar komen, en de schakelaar niet langer dan 4 seconden dicht blijft.
5) zorg er ook voor dat er ABSOLUUT geen 230V op de draden staat, NERGENS.
6) wees voorzichtig , als het goed is hoef je geen 230V draden aan te raken
In een ATX vorm werkt het anders.... de stroomkring maakt een keer contact en daarnaa niet meer.... de comp gaat aan, maar nog een keer contact de komp gaat uit... dus wanneer je in jou schakel de lichtknop trugschakelt blijft je compie aanVerwijderd schreef op 06 november 2002 @ 23:04:
er zitten 2 connectors op je moederbord die contact moeten maken. Als je zo'n schakelaar erop zet is de stroomkring rond -> je computer gaan aan.
Thnx Smaug! UR the best, dus eigenlijk kan het gewoon allemaal? Gewoon mijn pa het laten vastmaken bij de lichtschakelaar. Dan schakelaar omzetten en dan zou het licht en de comp aan moeten gaan? Zou dus moeten werken?
Verwijderd
je hebt gelijk ja, alleen had ik niet met die lichtknop rekening gehouden ...
Maar kan het wel via de lichtschakelaar??
Dan zou je wel een hele lijpe schakelaar moeten hebben. Je zou hem ook nog even een keer heen en weer kunnen schakelen natuurlijk
Maar kan het wel via de lichtschakelaar??
kijk als je dus aan de lichtknop schakelt, wel zeker weten dat het aparte contacten hebt
want als er op 1 van die draden 230V komt te staaan kun je je mobo wegpleuren
want als er op 1 van die draden 230V komt te staaan kun je je mobo wegpleuren
Verwijderd
En als je nou in het donker wil gamen of zo? Of je downt iets terwijl je op je werk / school bent, en je partner / huisgenoot doet je licht uit
Gaat je pc dan ook uit?
Leuk als iemand je wil pesten, doen ze gewoon je licht uit
Ow wat heb ik toch weer geluk met een elektricien als vader 
Ja is nogal moeilijk he voor een 14-jarige
Ja is nogal moeilijk he voor een 14-jarige
neej want die oude 486 heeft waarschijnlijk een AT-voeding, en die hun schakelaar mag (lees: moet) wel de hele tijd aan staan (zolang de pc aan staat uiteraard)
Een keer hacken en dan doet ie het nooit meerVerwijderd schreef op 06 november 2002 @ 23:28:
En als je nou in het donker wil gamen of zo? Of je downt iets terwijl je op je werk / school bent, en je partner / huisgenoot doet je licht uitGaat je pc dan ook uit?
![]()
Neej deze heeft een ATX voeding dus dan probeerk het gewoon daar mee, boeit mij toch niks als die kapot is. hahaKrisis1 schreef op 06 november 2002 @ 23:31:
neej want die oude 486 heeft waarschijnlijk een AT-voeding, en die hun schakelaar mag (lees: moet) wel de hele tijd aan staan (zolang de pc aan staat uiteraard)
Wacht 'ns, waren er op je ATX-connector geen 2 connecties die verbinding moesten maken wanneer je voeding aan moest staan? Er staat mij iets bij van groen en zwart, maar ik weet niet of die constant aan moeten of tijdelijk
Ik zal wel es effe een plaatje geven van mijn kast ( hoe die eruit zag voor ik begon te modden) is wel met terugveerknop ja want als ik de knop eruit haal zit er een veer in
[afbeelding]
[afbeelding]
Je kunt natuurlijk met een relais werken, eentje die 12v schakelt zodra een 230v stroomkring gesloten wordt? of is dit een loos idee
ik ben namelijk ook nogal een electron00b
Hier is 1 van mijn ideen, het gezicht heb ik hier van het forum gehaald
http://www.zenid.net/upload/images/19.jpg
Nou, lassen is denk ik niet echt nodig. Bovendien zit er een laklaag op de buitenkant van je kast. Ik denk dat je beter gewoon kan lijmen.Verwijderd schreef op 06 november 2002 @ 23:47:
ey jongens, kun je eigenlijk ook metalen aan je plaat vastlassen of gaat dat niet? een kennis van mij zei dat het niet mogelijk is, ik wil namelijk graag torentjes aan de zijkant maken met CCFL's erin. Ik zal wel effe een sketch maken.
Over de schakelaar: is het niet mogelijk om in een wandcontactschakelaar naast het permanent contact voor het licht, een micro-swith te bouwen die een moment contact maakt? Dan zou je met 1 schakelaar en het licht en de computer kunnen aanzetten.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Verwijderd
Als je echt tegelijk je Pc en je licht wilt aandoen, kan je het best een onderbreking in je power-kabel maken, tenzij je halogeen-licht hebt, anders zit je met verschillende spanningen en moet je het een en ander omvormen.
In dit geval moet je dan zo'n bios-feature hebben waar Toverstaf het over had, of een AT-systeem hebben ipv ATX...
In dit geval moet je dan zo'n bios-feature hebben waar Toverstaf het over had, of een AT-systeem hebben ipv ATX...
Verwijderd
Verwijderd schreef op 07 november 2002 @ 00:14:
Hier is 1 van mijn ideen, het gezicht heb ik hier van het forum gehaald
Verwijderd
pc 24/7 aan laten net zoals ik en menig andere tweakers ook doen denk ik..
is hij altijd braaf aan als je thuis komt
is hij altijd braaf aan als je thuis komt
Verwijderd
Hehehehe, ja dat is altijd het beste ja, kan hij lekker je kamertje voorverwarmen en lekker blijven downloaden!!
Automatic power on after power failure aanzetten in bios?
Dat werkt prima -> stroom erop en hij start meteen op
Enige nadeel is dat ie wel meteen uitgaat bij het uitdoen van de lamp
Edit: is het trouwens niet stoerder om de lamp met je computer aan te zetten?
Neem voor ATX een monostabiele schakelaar, zoiets als een deurbel.
AT kan wel met een gewone schakelaar.
Ik ben eigenlijk op zoek naar zo'n grote rode noodstopknop, die ze ook in spelshows gebruiken.
Als resetknop.
WAT, HANGEN? -RAM-
AT kan wel met een gewone schakelaar.
Ik ben eigenlijk op zoek naar zo'n grote rode noodstopknop, die ze ook in spelshows gebruiken.
Als resetknop.
WAT, HANGEN? -RAM-
What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?
Ja dat is ook vet! vertel meerCyBeRSPiN schreef op 07 november 2002 @ 14:41:
Automatic power on after power failure aanzetten in bios?
Je kan ook een fotosensor bij je lamp hangen, gaat het licht aan, dan gaat je foto-sensor geleiden. Misschien nog een transistor schakelingetje erbij om het signaal wat te versterken.
Dan kan het misschien wel voorkomen dan bij onweer je compu de hele tijd aan en uit gaat.
Dan kan het misschien wel voorkomen dan bij onweer je compu de hele tijd aan en uit gaat.
sim-pel:
Relais met de 5V of 12V sturen.
Ook goed icm waterpomp.
da kan dmv een relais aan te sturen op je LPT/COM poort.. Dat relais schakelt dan 230V
Goh, leuk, dan is het dus een vervanging van het schakelaartje aan de achterkantVerwijderd schreef op 07 november 2002 @ 14:50:
Jongens, mijn broer komt ook aan met iets slim: je voedingskabel aansluiten op die schakelaar
Ey das waar! dan kan ik dus het beste een soort van deurbel knoppe gebruiken.Resistor schreef op 07 november 2002 @ 14:52:
[...]
Goh, leuk, dan is het dus een vervanging van het schakelaartje aan de achterkantATX werkt met een NO contact, als je de powerknop ingedrukt houdt dan gaat de computer aan, en na 4 sec weer uit.
Ik heb ze pas gezien bij conradResistor schreef op 07 November 2002 @ 14:43:
...
Als resetknop.
WAT, HANGEN? -RAM-
You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.
Pagina: 1