Toon posts:

[OC] Probleem met XP 2400+

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het lukt me niet om 2400+ over te clocken. De pc gaat meteen in een wak terwijl de componenten van het systeem het aan zouden moeten kunnen. Wellicht maak ik een denkfout en kunnen jullie me helpen.

Mijn systeem:

MSI KT3 ultra2
Athlon XP 2400+ (niet unlocked)
2x 256mb PC2700 Twinmos/winbond (draait prima op cas 2)
Hercules Radeon 9700 pro

als ik fsb in de bios verhoog van 133 mhz naar 140 mhz gaat de pc al in een wak. Ik heb dan alles verder op auto staan zoals CPU voltage en multiplier
Het geheugen draait dan op Cas 2
user
HCLK + 33
cas latency 2
precharge time 2T
pulse width 5T
ras to cas delay 2T
bank interleave disabled
burst lenght 8qw
1T command disabled
fast command disabled

Ik heb begrepen dat Radeon 9700 erg gevoelig is mbt fsb boven de 133?????
Ik heb ook 15x166 geprobeerd, maar het moederbord moest daarna gereset worden.

Wat doe ik fout en vergeet ik soms een essientiele bios instelling te wijzigen?

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:10

The Third Man

The Third Jellyfish

Je vermeldt helaas niet welke koeler je hebt en zijn temps, maar ik gok dat een klein vCore verhogingkje wel kan helpen. Anders desnoods cas op 2.5 of 3 zetten.

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:04

charrel

Cortisol4life..

zit er een netwerk kaart in? Die kunnen niet tegen hoge fsb. tevens als je proc op 15x133 loopt en vervolgens zet je hem op 15x166 dat gaat ie niet snappen nee. Word dan wel een beetje erg grote overclock!krijg hem wel op bv 13x134 enz. Rustig opbouwen is nog steeds de manier.

Verwijderd

Ik weet wel waar het door komt! :+ .
Zoals je weet is dat Twinmos geheugen van jouw niet iets om mee te overklokken het is namelijk goedkoop geheugen dat standaard al op Cas2,5 draait (houd al in dat het niet echt goed geheugen is).
Wat jij nu doet is het geheugen al over specificaties draaien (cas2) daarna probeer je ook nog eens de FSB hoger te zetten wat dus niet gaat zoals jezelf al door had.
No offence ik ben er zelf ook achter gekomen met die cheapo mem zooi!

Wat je nog kunt proberen is het geheugen voltage te verhogen, of het voltage verhogen geheugen terug naar cas2,5 zetten en daarna alleen met de FSB oc en

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op 06 november 2002 @ 22:17:
Wat je nog kunt proberen is het geheugen voltage te verhogen, of het voltage verhogen geheugen terug naar cas2,5 zetten en daarna alleen met de FSB oc en
Wat ik dus ook al zei :) ;)

Verwijderd

Topicstarter
Als de 15x 166 instel, dan lopen alle pci kaarten toch weer op 33 mhz?
Hoe werkt het dan als je een 333mhz Athlon op het moederbord zou plaatsen? Mijn mobo ondersteund officieel de 2700+ met 333mhz.
Ik gebruik een spire koeler (5f263B1M3 -bronze award hardwareinfo) die tot 2600+ geschikt is.

• charrel

charrel

Cortisol4life..

Verwijderd schreef op 06 november 2002 @ 22:21:
Hoe werkt het dan als je een 333mhz Athlon op het moederbord zou plaatsen? Mijn mobo ondersteund officieel de 2700+ met 333mhz.
Ik gebruik een spire koeler (5f263B1M3 -bronze award hardwareinfo) die tot 2600+ geschikt is.
ja lopen wel weer op 33mhz dan ja. Reken het alleen is voor de grap uit 15x166 das iets ver boven 15x133 uit. Word wel een erg grote overclock.

• psychotic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-11-2025

psychotic

Nixs

..Heb je nou de aanbevelingen van bovenstaande heren opgevolgd !!

Anders kun je nog altijd de multiplier unlocken..

MSI K7T266 Pro2 RU, XP 2400+@2600+ 52Gr stressed. Aopen HQ08 gemod met div Panaflo fans, Case 43 Gr. Sapphire Radeon 9500 Pro 330@310 Catlist 3.4, Compaq 8020 TFT 18,1" DVI, 768Mb Crucial@CAS 2-2T-5T-2T-4way, 2*Maxtor D740X-6L Raid

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 november 2002 @ 22:21:
Het ligt naar mijn weten dus niet aan de koeler maar aan het geheugen, kijk als je Corsair XMS geheugen hebt en dan gebeurt je dit is weer ander koek.
Maar van Cas2,5 geheugen kun je niet verw88 dat je op Cas2 en een hogere FSB kunt draaien.
Wees blij met die Cas2 van jouw bij mij lukt het niet eens (ik heb btw ook twinmos 2100)

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 23:46
zet hclk +33 eens op hclk.
Dan loopt je geheugen op 133 en kan je uitsluiten of het het geheugen is.

Ps. trek alle kaarten er anders uit en probeer het dan nog eens..

Verwijderd

Topicstarter
Het is absoluut flauwekul dat twinmos niet goed overclock geheigen maakt.
Ik heb dezelde bankjes uit deze review dus het is uitestekend geheugen.
http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleID=1208

Looking at the stick of memory got me excited. Rumors around the web are, DIMM's using Winbond "BH-6" DRAM are killer in terms of overclockability. I've seen people on the web with this type of memory claiming 210 MHz and higher FSB's while maintaining the most aggressive memory timings!

Conclusions
Conclusion:

Wow, that's simply amazing! The TwinMOS 256MB PC2700 DDR is easily the fastest memory we've ever tested! 219 MHz FSB with the most aggressive memory timings and 231 MHz with the most conservative timings is awesome. I had some pretty high expectations, but this memory surpassed them all.

Unfortunately I don't know of any online retailer who sells the memory and it can't be found on PriceWatch, so I'm not sure how much the memory will be. If you know of any place that sells this memory, please let me know, I'm sure others would be interested as well.

Perhaps TwinMOS should consider using heatspreaders on their memory because when running at a 219 MHz FSB, the DRAM did get very warm. I highly doubt they'd give any performance boost, but they'd do wonders for peace of mind.

I said this before and I'll say it again, this memory is amazing! If you're an enthusiasts/overclocker the 256MB TwinMOS PC2700 DDR RAM will not disappoint you! Get it if you can!

Verwijderd

vraagje:

welk geheugen is dan aan te raden op dit mobo (msi kt3 ultra 2)?

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 23:46
Verwijderd schreef op 06 november 2002 @ 22:28:
Het is absoluut flauwekul dat twinmos niet goed overclock geheigen maakt.
Ik heb dezelde bankjes uit deze review dus het is uitestekend geheugen.
http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleID=1208

Looking at the stick of memory got me excited. Rumors around the web are, DIMM's using Winbond "BH-6" DRAM are killer in terms of overclockability. I've seen people on the web with this type of memory claiming 210 MHz and higher FSB's while maintaining the most aggressive memory timings!

Conclusions
Conclusion:

Wow, that's simply amazing! The TwinMOS 256MB PC2700 DDR is easily the fastest memory we've ever tested! 219 MHz FSB with the most aggressive memory timings and 231 MHz with the most conservative timings is awesome. I had some pretty high expectations, but this memory surpassed them all.

Unfortunately I don't know of any online retailer who sells the memory and it can't be found on PriceWatch, so I'm not sure how much the memory will be. If you know of any place that sells this memory, please let me know, I'm sure others would be interested as well.

Perhaps TwinMOS should consider using heatspreaders on their memory because when running at a 219 MHz FSB, the DRAM did get very warm. I highly doubt they'd give any performance boost, but they'd do wonders for peace of mind.

I said this before and I'll say it again, this memory is amazing! If you're an enthusiasts/overclocker the 256MB TwinMOS PC2700 DDR RAM will not disappoint you! Get it if you can!
Wat een review zegt zegt ook niet alles als 1 reepje wat minder goed geproduceert is zal het lang niet zo ver overteclocken zijn...
Hetzelfde met een proc de ene komt op 139 fsb en de andere op 150!!!

Verwijderd

Topicstarter
Het twinmos geheugen draait prima. Samsung of crucial is ook erg goed. Ik heb wel het idee dat de twinmos geheugen sneller draaide op mijn vorige mobo Asus A7v8x.
Ik ga ff de suggesties van de heren hierboven proberen. ;-0

Verwijderd

Topicstarter
Toen ik net pc herstarte zag ik dat DRAM clock op 333mhz stond en cas latency op 2
Betekent dit nu dat mijn geheugen op 333mhz draait. Ik heb het geheugen laten staan op HCLK +33 waardoor waarschijnlijk dram clock 333mhz wordt.
Ik bij een XP 2700+ met fsb 333mhz zowel het gehugen op 333 mhz (DRAM clock) en de processor op 166 mhz?
Het verschil mijn XP 2400+ is dus dat proc op 133 mhz loopt en in mijn geval geheugen op 333mhz. Geeft de proc op 133 mhz vs. 166mhz nu veel performance winst?

• charrel

charrel

Cortisol4life..

166 is beduidend sneller, maakt beter gebruik van je ddr333 bandbreedte dan een 133fsb proc met ddr333.
hoeveel procs hejje wel niet, een xp2400/ xp2700 ................ geld over?

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Ja idd, je geheugen draait op HCL + 33. HCLK = 133DDR. 133DDR+33DDR = 266 + 66 = 332 MHz (oftewel 333). Bij een XP 2700+ heb je een instelling van HCLK, dus 166DDR =332 MHz.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je zou eerst kunnen proberen om de geheugen op de traagste settings te laten draaien. Daarna kun je de CPU vooruit trekken zonder dat het geheugen de bottleneck begint te worden. Bekijk hoever de CPU komt en doe eventueel een aantal benchmarks. Weeg voor jezelf af wat beter is: geheugen op de strakste timings of de CPU op de hoogst mogelijke FSB. Probeer daarna de tussenweg te vinden: geheugen op ietsiepietsie minder strakke timings en de CPU op een wat lagere FSB dan wat maximaal mogelijk is.

Verder hoort dit echt in Die-Hard Overclocking & Cooling

Dat wordt dus een enkeltje [PMG] > [DOC] plus een tagje in titel :)
Pagina: 1